هاست مدیریت شده چیست و چه کاربردی دارد؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 25 دی 1400
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۲۱۵ بازدید

هاست مدیریت شده؛ امروزه برای هر کسب و کاری داشتن وب سایت از ضروریات می‌باشد. اما بسیاری از افراد از جزییات و پشتیبانی‌های لازم برای داشتن یک وب سایت بی اطلاع هستند. ممکن است کلماتی مانند سرور و هاست را بکار ببرند، در حالی که اطلاعی از مشخصات فنی آنها ندارند. برای اینگونه افراد، معمولا خرید هاست مدیریت شده را توصیه می‌شود. اما در کل افراد هنگام تاسیس یک وب سایت، با سه گزینه کلی مواجه هستند:

1- هاست

2- سرور مجازی

3- سرور اختصاصی

در این مقاله از آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک به تفصیل در مورد هاست مدیریت شده صحبت توضیح خواهیم داد.

خرید انواع سرویس‌های میزبانی برای کسب‌وکارها از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

معرفی هاست و انواع آن

اگر در اول کسب و کارتان هستید، برای اینکه وب سایتتان در همه جای دنیا قابل رویت باشد و در گوگل دیده شود، شما نیازمند خرید هاست یا سرویس میزبانی هستید. خرید هاست، نسبت به خرید سرور با صرفه‌تر می‌باشد و هزینه کمتری در بر دارد. کسی که بخواهد یک وب سایت راه اندازی کند، باید هاست خریداری کند. اما هنگام خرید هاست، دو گزینه کلی پیش روی خریدار وجود دارد: هاست مدیریت شده (managed host) و هاست مدیریت نشده (unmanaged host). در ادامه به تعریف هرکدام از این موارد خواهیم پرداخت:

کاربرد host چیست؟ انواع هاست چه تفاوتی با هم دارند؟ در مقاله زیر بخوانید

هاست چیست؟

هاست مدیریت شده یا managed host

زمانی که دارنده یک کسب و کار یا شرکت، می‌خواهد یک وب‌سایت تاسیس کند، قطعا نگرانی‌هایی از قبیل حمله سایبری، محافظت اطلاعات و خطر از بین رفتن و پریدن اطلاعات را دارد. برای جلوگیری از این خطرات احتمالی،‌ هاست مدیریت شده می‌تواند کمک کند. چرا که ارائه دهندگان هاست مدیریت شده، خدمات سرورهای اختصاصی و سخت افزارهای مرتبط را به مشتری اجاره می‌دهند.

خرید هاست ابری

همچنین مدیریت هاست و سخت افزارها، از طرف مشتری، به شرکت‌های ارائه دهنده موکول می‌شود. در واقع، صاحب وب سایت، در قبال پرداخت مبلغ بیشتری، وظیفه حفاظت وب سایت خود را به شرکت‌ها محول می‌کند.

مزایای هاست مدیریت شده

اما هاست مدیریت شده مزایای فراوانی دارد که به تفصیل به آنها اشاره خواهیم کرد:

1. حفاظت اطلاعات وب سایت

اولین و مهم ترین مزیت هاست مدیریت شده این است که موجب افزایش امنیت هاست می‌شود. شرکت‌ ارائه دهنده خدمات میزبانی مدیریت شده، با تهیه نسخه بکاپ و رمزگذاری داده‌های مشتریان، از اطلاعات آنها در مقابل حملات سایبری محافظت می‌کند.

هکرها با استفاده از هوش مصنوعی و بسیاری از فناوری‌های پیشرفته دیگر، می‌توانند به اطلاعات شما دست پیدا کنند. اما شما با پرداخت هزینه بیشتر و تهیه هاست مدیریت شده، از وب سایت خود محافظت خواهید کرد.

2. کاهش هزینه‌های عملیاتی

از دیگر مزایای میزبانی مدیریت شده، می‌توان به کاهش هزینه‌های عملیاتی پرداخت. زمانی که شما برای کسب و کار خود سرور تهیه می‌کنید، برای حفظ اطلاعات خود، مجبور به استخدام تیم فنی و تکنسین در شرکت خود هستید تا این افراد همواره و به صورت ۲۴ ساعته وب سایت شما را پشتیبانی کنند. اما با پرداخت هزینه کمتر، و اطمینان بیشتر، شرکت‌های ارائه دهنده هاست مدیریت شده، این وظیفه را متقبل می‌شوند.

3. نسخه بکاپ

در هر صورت امکان از بین رفتن اطلاعات همیشه وجود دارد. یکی دیگر از مزایای استفاده از هاست مدیریت شده این است که شرکت‌ هاستینگ که مدیریت سایت شما را بر عهده دارند، به طور منظم نسخه‌ٔ بکاپ از اطلاعات وب سایت شما را ذخیره می‌کنند.

بدین ترتیب، در صورت بروز هرگونه مشکل، با استفاده از نسخه پشتیبان، وب سایت و اطلاعات شما از بین نخواهد رفت. حتی به ندرت صاحب وب سایت در جریان مشکلات احتمالی قرار می‌گیرد. چرا که مسئولیت حفظ و نگه داری وب سایت بر عهده شرکت‌ها می‌باشد.

مزایای هاست مدیریت شده

مزایای هاست مدیریت شده

معایب هاست مدیریت شده

تنها ایراد هاست مدیریت شده این است که با توجه به اینکه همه تنظیمات و پیکربندی‌ها توسط شرکت ارائه دهنده انجام می‌شود، امکان ایجاد تغییرات بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد بود.

در هاست مدیریت شده مسئولیت‌های مربوط به تنظیمات سخت‌افزاری، نصب و پیکربندی نرم‌افزارها، به‌روزرسانی‌ها، پشتیبان‌گیری و امور امنیتی برعهده ارائه‌دهنده هاست است و کاربران می‌توانند با منابع آماده وب‌سایتشان را مدیریت کنند. استفاده از هاست مدیریت شده هزینه‌های شما را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد و درصورت انتخاب ارائه‌دهنده معتبر هاستینگ می‌توانید زمانتان را به‌جای مدیریت سرویس میزبانی برای مدیریت وب‌سایتتان صرف کنید.

انواع پلن‌های هاست مدیریت شده ارائه شده توسط پارس پک

هاست مدیریت شده با توجه به درخواست و بودجه مشتریان، توسط شرکت پارس پک به دو دسته هاست پربازدید یا پرمیوم و هاست ماکرو تقسیم می‌شود:

هاست مدیریت شده ماکرو

در هاست ماکرو که توسط شرکت پارس پک ارائه می‌شود، منابع و سخت افزارها به صورت کاملا اختصاصی خواهد بود و به این معناست که سرور بطور کامل در اختیار شما قرار دارد.

هاست پربازدید یا پرمیوم

در هاست پرمیوم به مقدار کمی اشتراک وجود دارد و نیمه اختصاصی می‌باشد. یعنی ممکن است با دو کاربر یا وب‌سایت دیگر روی یک سرور منابع اشتراکی استفاده کنید.

اگر بخواهیم هاست اشتراکی را با این دو نوع هاست مقایسه کنیم، در هاست اشتراکی منابع به صورت کاملا مشترک با چندین هاست دیگر، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

هاست مدیریت نشده یا unmanaged host

همانطور که پیش‌تر گفتیم، هاست در واقع بخشی از سرور می‌باشد. هر سرور ممکن است چندین هاست دیگر را نیز شامل شود. پس هاست‌های مدیریت نشده، فقط دارای سیستم عامل (ویندوزی یا لینوکسی) می‌باشد. یعنی هیچ نرم افزار و پیکربندی و تنظیمات دیگری را شامل نمی‌شود. با تهیه هاست مدیریت نشده و خام، دارنده‌ی هاست خودش با توجه به نیازهایی در وب سایت لازم است، باید هاست را مدیریت کند.

مقایسه هاست مدیریت شده و هاست مدیریت نشده

مقایسه هاست مدیریت شده و هاست مدیریت نشده

مزایای هاست مدیریت نشده

برای افراد متخصص، هاست مدیریت نشده بهترین انتخاب است. چرا که دارنده وب‌سایت بدون هیچ دغدغه‌ای، و با آزادی کامل، می‌تواند پیکربندی و تنظیمات وب سایت خود را به دلخواه خود انجام دهد. همچنین افراد مبتدی که به مبانی مدیریت سرور علاقه دارند، می‌توانند آزمون و خطاهای خود را در محیطی آزاد، انجام دهند. در واقع، هاست مدیریت نشده مانند یک زمین بایر است که خریدار اینگونه هاست‌ها می‌توانند هر طور که دلشان می‌خواهد، برنامه‌ریزی کنند.

معایب هاست مدیریت نشده

هاست مدیریت نشده چون هیچ تنظیمات و نرم افزاری ندارد، برای افرادی که پیش زمینه‌ای از این مبحث ندارند مناسب نیست و نمی‌توانند کاری بر آن انجام دهند. به همین دلیل، افراد صاحبان کسب و کار، بیشتر به سمت هاست مدیریت شده گرایش نشان می‌دهند تا بدون دغدغه و در امنیت کامل، روی کسب و کار خود متمرکز شوند، نه امنیت و مدیریت هاست وب سایتشان.

آنچه در این متن گفته شد…

هاست مدیریت شده چیست؟ در هنگام خرید Host‌ به هاست مدیریت شده و هاست مدیریت نشده بر خواهید خورد که باید انتخاب کنید. هاست مدیریت نشده برای افرادی که در زمینه سایت و سرور تخصص دارند مناسب است. حال آنکه هاست مدیریت شده برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند، توصیه می‌شود.

هاست مدیریت شده مزایای فراوانی از جمله محافظت از اطلاعات وب سایت، نسخه بکاپ، و کاهش هزینه‌های عملیاتی را دارا می‌باشد. تمامی این امکانات توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات، مانند شرکت پارس پک ارائه و مدیریت می‌شود. اما در هاست مدیریت نشده، فرد خودش باید همه این کارها را انجام دهد. پس برای افراد غیر متخصص مناسب نیست.

توصیه ما

شرکت پارس پک با ارائه خدمات مختلف با توجه به نیاز شما و وب سایتتان، گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. البته هنگام سفارش هاست باید توجه داشته باشید که منابع و پهنای باند تا چه حد اختصاصی می‌باشد.

به علاوه، باید حواستان باشد که خدمات مدیریتی که شرکت هاستینگ ارائه خواهد داد، شامل چه خدماتی خواهد بود و کدام خدمات را پشتیبانی نمی‌کنند. اگر به این نکات توجه داشته باشید، می‌توانید انتخاب بهتر و با صرفه‌تری را داشته باشید.

سوالات متداول

1. هاست مدیریت شده یا مدیریتی چیست؟

به سرویس‌های میزبانی که بصورت اشتراکی بر روی یک سرور فیزیکی ارائه و توسط شرکت هاستینگ برای شما حفظ و مدیریت می‌شوند، هاست مدیریت(Managed hosting) شده گفته می‌شود.

2. هاست مدیریتی برای چه افرادی مناسب است؟

اگر تخصص و وقت لازم برای مدیریت هاست را ندارید، هاست مدیریت شده بهترین گزینه است. این هاست برای افرادی که هزینه استخدام نیروی متخصص را ندارند نیز بسیار مفید و مقرون بصرفه خواهد بود.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم