هاست NodeJS چیست؟ + نصب نود جی‌ اس روی هاست

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 8 دی 1400
مطالعه: ۹ دقیقه ۳ نظر ۱۷۹۷ بازدید

Node.js محیط سرور منبع‌بازی است که روی پلتفرم‌های مختلف، از ویندوز گرفته تا لینوکس، اجرا می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت Node.js این است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از جاوااسکریپت برای اسکریپت‌نویسی سمت سرور یا اجرای اسکریپت‌های سمت سرور برای تولید محتوای صفحات وب داینامیک قبل از ارسال صفحه به مرورگر کاربر استفاده کنند. باتوجه‌به اینکه هاست NodeJS می‌تواند موجب شود مدت‌زمان انتظار کاربر برای دسترسی به صفحه مدنظر کاهش داده شود، بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب است. به‌همین‌دلیل، در این مطلب از آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، تصمیم گرفتیم تا درباره هاست نود جی‌ اس صحبت و به نکات مهمی اشاره کنیم که برای خرید و استفاده از این هاست باید مدنظر قرار دهید.

پنج ویژگی بهترین هاست NodeJS

هنگامی‌که تصمیم می‌گیرد هاست NodeJS را انتخاب و تهیه کنید، منابع سخت‌افزاری هاست از‌جمله نکاتی است که بر‌اساس نیازتان باید به آن توجه کنید. همچنین، ممکن است به هاست اشتراکی NodeJS یا هاست اختصاصی نیاز داشته باشید. علاوه‌بر‌این، ارائه‌دهندگان سرویس‌های هاستینگ احتمال دارد موارد مختلف دیگری را هنگام خرید هاست NodeJS به‌‌رایگان یا گاهی با دریافت هزینه‌ای اندک دراختیارتان قرار دهند. بنابراین، اطلاعات کافی درباره اینکه کدام ویژگی‌ها در استفاده از هاست نود جی‌ اس برایتان کاربرد بیشتری دارد، می‌تواند به شما در انتخاب هاست مناسب کمک کند. در‌ادامه، به برخی از این ویژگی‌های مهم‌ اشاره می‌کنیم.

خرید هاست

۱. پایگاه داده‌ MongoDB

یکی از پایگاه‌‌های داده‌ معتبری که می‌توانید از آن استفاده کنید، MongoDB است. گاهی اوقات ارائه‌دهندگان هاستینگ ممکن است در پلن‌های خود برای هاست Node، دیتابیس MongoDB را هم قرار دهند. بنابراین، اگر قصد دارید از این دیتابیس استفاده کنید، در خرید هاست NodeJS به این موضوع توجه کنید.

۲. پشتیبانی از FTP

FTP به شما امکان می‌دهد تا بتوانید فایل‌ها و محتواهای موردنیازتان را به‌سرعت روی هاست خود بارگذاری کنید. این موضوع خصوصاً زمانی بسیار کارایی خواهد داشت که دیتاهای پرحجمی را روی هاست آپلود کنید. با این توضیحات، در مواقعی که می‌خواهید از هاست برای NodeJS استفاده کنید، این معیار را نیز مدنظر قرار دهید.

۳. گواهی SSL رایگان

امروزه، تمامی وب‌سایت‌ها برای حفظ امنیت اطلاعات کاربران باید از گواهی SSL معتبر استفاده کنند. اغلب مواقع با خرید هاست NodeJS می‌توانید از گواهی SSL رایگان ارائه‌شده روی پلن انتخابی‌تان استفاده کنید.

۴. آپ‌تایم مداوم

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در انتخاب و خرید هاست NodeJS، زمان آپ‌تایم آن است. آپ‌تایم درواقع مدت‌زمان در‌دسترس و فعال‌ بودن هاست شماست.

۵. تیم پشتیبانی قوی

وقتی برای استفاده از هاست نود جی‌ اس به مشکل برخورد کنید، باید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید تا مشکلتان رفع شود. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌‌کنیم قبل از خرید هاست، به کیفیت پشتیبانی تیم فنی دقت کنید.

فراموش نکنید که ممکن است گاهی اوقات ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ تنظیمات و پیکربندی هاست را برای اجرای برنامه‌های نوشته‌شده با NodeJS انجام داده باشد. در این مواقع، به عملیات اضافی برای ایجاد هاست NodeJS نیازی نخواهید داشت؛ اما گاهی اوقات احتمال دارد این کار را ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ انجام نداده و لازم باشد تا خودتان این کار را انجام دهید. درادامه، نحوه نصب NodeJS روی هاست را توضیح خواهیم داد.

نصب NodeJS روی هاست با استفاده از سی پنل

بعد از آشنایی با NodeJS و مزایای استفاده از آن‌، باید روش نصب آن روی هاست را بیاموزیم. به هاستی که NodeJS روی آن نصب شده باشد، اصطلاحاً هاست NodeJS گفته می‌شود. در این مقاله، نحوه انجام این کار با استفاده از cPanel را آموزش می‌دهیم. با‌این‌حال، حتی اگر از DirectAdmin هم استفاده کنید، نحوه انجام کار تفاوت چندانی با این روش ندارد و تنها ممکن است محل برخی از گزینه‌ها در DirectAdmin با cPanel متفاوت باشد.

گام اول: شروع کار با cPanel

کاربرانی که از cPanel برای مدیریت هاست خود استفاده می‌کنند، برنامه‌های NodeJS را می‌توانند رجیستر و آن‌ها را با یک دامنه در Application Manager مرتبط کنند. برای ارائه این ویژگی به کاربران هاست، مدیران سرور ابتدا باید چند پکیج پشتیبانی را نصب کنند و از فعال‌بودن Application Manager نیز مطمئن شوند.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، از WHM برای فعال‌سازی Application Manager استفاده می‌کنیم. برای این منظور، گزینه Feature Manager را که در سایدبار WHM و قسمت Packages قرار دارد، به‌کار می‌بریم. برای راحتی کار‌، نحوه دسترسی به این گزینه را در تصویر زیر نشان داده‌ایم:

 هاست node.js ارزان

نصب NodeJS روی سی‌پنل

حالا در قسمت Search،  عبارت Application Manager را وارد کنید. این گزینه باید به‌صورت فعال باشد؛ وگرنه ابتدا آن را فعال و سپس گزینه Save را برای ذخیره تغییرات انتخاب کنید:

 بهترین هاست برای نود جی اس

Application Manager را انتخاب و روی گزینه Save کلیک کنید

درادامه، باید نرم‌افزارهایی را نصب کنیم که به cPanel اجازه می‌دهد تا برنامه‌های NodeJS را اجرا و مدیریت کند. mod_passenger و EasyApache4’s Node ازجمله‌ این نرم‌افزارها هستند. برای انجام عملیات نصب، باید با SSH وارد شوید:

yum install ea-ruby24-mod_passenger ea-apache24-mod_env ea-nodejs10

بدین‌ترتیب، Application Manager در cPanel شما در‌دسترس قرار دارد و آماده میزبانی برنامه‌های NodeJS شماست.

گام دوم: ایجاد اپلیکیشن در cPanel Application Manager

قدم بعدی برای آماده‌سازی هاست NodeJS، میزبانی از برنامه‌هاست. این روند فرایندی دو‌مرحله‌ای است:

  • نصب برنامه روی سرور
  • رجیستر‌کردن برنامه نصب‌شده با استفاده از Application Manager

برای شروع این فرایند، ابتدا با استفاده از SSH به‌عنوان کاربر cPanel وارد شوید و دایرکتوری جدیدی را در فهرست اصلی خود ایجاد کنید:

mkdir nodejsapp

فایل‌های کدنویسی‌شده برنامه شما در این دایرکتوری قرار خواهند گرفت. با Text Editor دلخواه خود فایلی با نام app.js در این پوشه ایجاد کنید. توجه کنید که نقطه شروع برنامه فایلی با نام app.js است. بنابراین، به‌غیر از مواقعی که دلیل منطقی برای انتخاب نامی به‌غیر از این داشته باشید، آن را تغییر ندهید. در این فایل، کدهای زیر را Paste و آن را ذخیره کنید:

const http = require('http')
const hostname = '127.0.0.1';
const port = 3000;

const server = http.createServer((req, res) => {
  res.statusCode = 200;
  res.setHeader('Content-Type', 'text/plain');
  res.end('Hello World! I am your new NodeJS app! \n');
});

server.listen(port, hostname, () => {
  console.log(`Server running at http://${hostname}:${port}/`);
});

با استفاده از این کدها، سرور HTTP روی پورت ۳۰۰۰ ایجاد می‌شود. خروجی این کد در پاسخ به Request‌های دریافتی، نمایش پیغام Hello World! I am your new NodeJS App است. اگر‌چه در‌ادامه می‌توانیم به‌طورمستقیم به مرحله رجیستر‌کردن برنامه برویم، اجازه دهید ببینیم که این کد به‌درستی کار می‌کند یا خیر. با کمک دستور زیر، می‌توانید کدهای نوشته‌شده را با استفاده از EasyApache’s Node.js اجرا کنید:

/opt/cpanel/ea-nodejs10/bin/node app.js

اگر همه‌چیز مطابق با روند گفته‌شده پیش رفته باشد، باید پیغام زیر را ببینید:

Server running at http://127.0.0.1:3000

درنهایت، ترمینال جدیدی باز کنید و به‌عنوان همان کاربر cPanel، وارد سرور شوید. ما از کلاینت curl HTTP برای ارسال Request به برنامه استفاده خواهیم کرد:

curl http://127.0.0.1:3000

با این دستور، باید عبارت Hello World! I am your new NodeJS App را مشاهده کنید. در این‌ صورت، می‌توانید به گام بعدی بروید.

گام سوم: رجیسترکردن برنامه NodeJS در Application Manager سی پنل

با رجیستر‌کردن این امکان به اپلیکیشن Passenger و cPanel داده می‌شود تا بتوانند برنامه شما و دامنه‌ای که قصد دارید در آن از برنامه NodeJS استفاده کنید، تشخیص دهند. برای انجام این مرحله از ایجاد هاست NodeJS، گزینه Application Manager را از قسمت Software در داشبورد cPanel انتخاب کنید:

نصب نود جی اس روی هاست سی پنل

ریجسترکردن NodeJS در Application Manager

در این‌ صورت، جدول Application Configuration برایتان به‌نمایش درخواهد آمد:

آموزش گام به گام نصب نود جی اس در سی پنل

نمایش جدول Application Configuration

در این جدول، اطلاعات پنج قسمت را به‌صورت زیر باید وارد کنید:

  • Application Name: در این قسمت، نامی نمایشی برای برنامه انتخاب می‌شود. به این نکته توجه کنید که نام انتخابی‌تان باید یا با حرف یا با عدد شروع شود و نمی‌تواند حاوی نقطه (Dot) باشد.
  • Deployment Domain: نام دامنه‌ای که برنامه روی آن قرار می‌گیرد، در این قسمت مشخص خواهد شد. این دامنه باید با cPanel مرتبط باشد.
  • Base Application URL: در این قسمت، صفحه اصلی برنامه در URL انتخاب خواهد شد. به‌عنوان نمونه، اگر دامنه‌ای که قرار است برنامه روی آن مستقر شود، www.examle.com باشد و در این قسمت از جدول عبارت nodeapp را وارد کنید، برنامه شما از آدرس www.example.com/nodeapp ارائه می‌شود.
  • Application Path: در این قسمت، محل فایل‌های برنامه مشخص خواهد شد. باتوجه‌به اینکه در این مثال دایرکتوری‌ای با نام nodejsapp ایجاد کرده‌ایم، در این قسمت نیز همین عبارت را وارد خواهیم کرد.
  • Deployment Environment: در این قسمت نیز، می‌توانید انتخاب کنید که برنامه‌تان همچنان در حال توسعه است یا فرایند توسعه آن به‌پایان رسیده و می‌خواهید آن را منتشر کنید.

در‌نهایت، روی گزینه Deploy در پایین صفحه کلیک کنید. بدین‌ترتیب، cPanel پیکربندی هاست برای میزبانی از برنامه NodeJS را انجام خواهد داد. حالا دیگر تقریباً هاست NodeJS شما حاضر است.

آغاز سفری قدرتمند در دنیای وب با بهترین هاست‌ پارس پک

اگر به دنبال هاست پرسرعت و پرقدرت با کنترل پنل‌های سی پنل یا دایرکت ادمین هستید، هاست پارس پک را انتخاب کنید. پارس پک سرویس میزبانی وب را با سرعت و پایداری بالا در دو موقعیت ایران و اروپا ارائه می‌دهد. نصب سی پنل یا دایرکت ادمین روی این سرویس مدیریت وب‌سایت و هاست شما را ساده‌تر و سریع‌تر می‌کند. برای آشنایی با هاست پارس پک و مشاهده پلن‌های متنوع آن روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

NodeJS درواقع محیط سروری است که به‌صورت منبع‌باز طراحی شده است. قابلیت کراس‌پلتفرم نود جی‌ اس که باعث می‌شود روی تمامی سیستم‌عامل‌های متفاوت از لینوکس گرفته تا macOS و ویندوز به‌راحتی اجرا شود، دلیلی بر محبوبیت آن در میان توسعه‌دهندگان وب است. به‌همین‌دلیل، در این مقاله از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، هاست نود جی‌ اس را معرفی و به ویژگی‌های مهم مرتبط با انتخاب و خرید آن اشاره کردیم و نحوه نصب NodeJS روی هاست را به‌صورت گام‌به‌گام و تصویری آموزش دادیم.

سؤالات متداول

۱. هاست NodeJS چیست؟

هاست نود جی‌ اس هاستی است که تنظیمات و پیکربندی‌های لازم برای اجرای برنامه‌های NodeJS روی آن انجام شده است.

۲. هاست مدیریت‌شده چه هاستی است؟

هاست مدیریت‌شده (Managed Host) به هاستی گفته می‌شود که ارائه‌دهنده هاستینگ پیکربندی‌های لازم را روی آن انجام داده باشد.

۳. چطور می‌توان هاست خریده‌شده را برای میزبانی از NodeJS آماده کرد؟

درصورتی‌که هاست مدیریت‌نشده را خریده باشید و حالا بخواهید NodeJS را روی آن نصب کنید، باید این کار را ازطریق پنل مدیریت هاستتان انجام دهید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، نحوه انجام این کار ازطریق cPanel را گام‌به‌گام شرح داده‌ایم.

۴. در خرید هاست NodeJS به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای انتخاب بهینه هاست نود جی‌ اس علاوه‌بر ویژگی‌های سخت‌افزاری هاست، باید به ویژگی‌های دیگری مانند سرویس‌هایی که با خرید هاست Node به‌‌رایگان دراختیارتان قرار می‌گیرد و زمان آپ‌تایم و داون‌تایم و پشتیبانی توجه کنید.

۳ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    سلام
    چرا نمیتونم هاست نود جی اس رو برای خرید پیدا کنم؟

    حسین
    چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

      سلام در حال حاضر پارس پک هاست nodejs ارائه نمی‌کنه، شما می‌تونید سرور تهیه و نود جی اس رو روی سرور نصب کنید.

      مهسا رحمانی
      پنج‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲

        یک کیلومتر راجع به هاست نود مقاله نوشتید بعد خودتون ارائه نمیدید؟؟ عجب

        امیر
        پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم