مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری؛ کدام یک بهتر است؟

مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 18 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۶۵۷ بازدید

مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری نشان می‌دهد، این دو سرویس ویژگی‌های مختلفی دارند و هر کدام برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. صاحبان شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ که معمولاً بخش زیادی از کارهای خود را با سیستم‌های کامپیوتری مدیریت می‌کنند، با سرورها و دیتاسنترهای ابری آشنایی دارند. از این بسترها برای مدیریت و ذخیره داده‌های مختلف استفاده می‌شود؛ اما سرور ابری با دیتاسنتر ابری تفاوت‌هایی دارد. انتخاب و استفاده از سرور ابری یا دیتاسنتر ابری به نوع کسب‌و‌کار و نیازهای شما برای مدیریت داده‌ها بستگی دارد. در این مقاله از بلاگ پارس پک، درباره سرورها و دیتاسنترهای ابری به‌طورمفصل صحبت می‌کنیم و با مقایسه آن‌ها، می‌بینیم که کدام‌یک برایتان مناسب‌تر است. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب خواندنی با ما همراه باشید.

آشنایی با دیتاسنتر ابری 

در چند دهه گذشته، دیتاسنترها به‌عنوان روشی غالب برای نگه‌داری از برنامه‌ها و داده‌های حیاتی استفاده شده‌اند. دیتاسنترها به‌عنوان مقاصد فیزیکی برای نگه‌داری روترها، سوئیچ‌ها، فایروال‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، سرورها و کنترل‌کننده‌های تحویل کاربرد دارند. برای مدت‌ها مسئولیت مدیریت دیتاسنترها برعهده تیم‌های IT بود، تا اینکه زیرساخت‌های ابری در این حوزه انقلاب بزرگی ایجاد کردند.

امکان ایجاد دیتاسنتر ابری بدین‌معنی بود که کسب‌وکارها می‌توانند از مجازی‌سازی بخش IT داخلی خود بدون محدودیت یا کاهش کیفیت عملکرد آن استفاده کنند. امروزه، دیتاسنترهای دارای زیرساخت ابری به‌تدریج جایگزین مرکز داده‌های سنتی شده‌اند. در ابتدای راه و زمانی‌که دیتاسنتر ابری به‌تازگی معرفی شده بود، برخی افراد تندرو معتقد بودند که این فناوری جدید ممکن است ناامن و ضعیف و هزینه‌بر باشد؛ اما واقعیت امر با این تصورات در تضاد است.

معمولاً زیرساخت‌های مبتنی‌بر ابر راه را برای کسب‌و‌کارهایی باز می‌کنند که بودجه محدودی دارند؛ اما به‌دنبال استفاده از فناوری قدرتمند هستند. با دیتاسنتر مبتنی‌بر فضای ابری، کسب‌وکارها هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری مداوم را دیگر ندارند و از امنیت شبکه در سطح جهانی بهره‌مند خواهند شد که با استفاده از مرکز داده سنتی در‌دسترس نیست.

خرید سرور ابری پارس پک

آشنایی با سرور ابری 

سرور ابری زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمندی است که امکان ارائه برنامه‌ها یا پردازش اطلاعات یا ذخیره‌سازی داده‌ها را فراهم می‌کند. برخی از سرورهای ابری با استفاده از نرم‌افزار مجازی‌سازی ایجاد می‌شوند که یک سرور فیزیکی را به چندین سرور مجازی تبدیل می‌کند. ارائه‌دهندگان خدمات ابری از مدل زیرساخت به‌عنوان سرویس یا مدل IaaS (مخفف Infrastructure-as-a-Service) استفاده می‌کنند تا سرورهای مجازی یا فیزیکی را در‌دسترس مشتریان قرار دهند. برخی از ویژگی‌های مهم سرورهای ابری عبارت‌اند از:

  • زیرساخت‌های محاسباتی که می‌تواند فیزیکی یا مجازی یا ترکیبی از این دو باشد
  • برخورداری از تمامی قابلیت‌های سرور داخلی
  • امکان پردازش بارهای کاری فشرده و ذخیره حجم زیادی از اطلاعات
  • در‌دسترس‌بودن خدمات خودکار در‌صورت تقاضا از‌طریق API
  • امکان انتخاب پرداخت ماهانه یا روش‌های دیگر پرداخت برای کاربران
  • امکان انتخاب برنامه هاستینگ مشترک بسته به نیاز

ویژگی‌های سرور ابری چیست و چرا به آن سرور ابری گفته می‌شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور ابری چیست؟

دیتاسنتر ابری چه تفاوتی با دیگر دیتاسنترها دارد؟

کسب‌وکارهای زیادی وجود دارند که از زیرساخت‌های سنتی دیتاسنتر به‌عنوان تنها گزینه مناسب برای مدیریت کارهای خود در سطح سازمانی استفاده می‌کنند. این افراد معمولاً کنار‌گذاشتن کنترل امنیتی یا مسائل مربوط به اتوماسیون یا کاهش قابلیت‌ها را به‌عنوان دلایلی برای اجتناب از استفاده از خدمات ابری بیان می‌کنند. در‌ادامه با بیان دلایلی، تمایز دیتاسنتر ابری بر سایر دیتاسنترها را نشان می‌دهیم.

۱. اختلاف قیمت و هزینه‌ها

معمولاً دیتاسنترهای سنتی هزینه‌های زیادی برای صاحبان کسب‌وکارها به‌دنبال دارند. قبل از هرچیز، کسب‌وکارها باید بدانند که برای عملکرد بهینه و داشتن کمترین زمان از‌کارافتادگی سیستم یا تأخیر در آن، روی کدام فناوری سرمایه‌گذاری کنند. با این کار حداقل سرمایه لازم تعیین می‌شود. برای ادغام ویژگی‌های اضافی و API‌ها، هزینه‌های بیشتری باید در نظر گرفته شود. همچنین، افزودن امنیت شبکه یا سایر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات هزینه‌های بیشتری مانند ارتقا و به‌روزرسانی و نگه‌داری مداوم را به شما تحمیل می‌کند.

این در حالی است که دیتاسنتر ابری به سرمایه‌گذاری اولیه نیازی ندارد؛ زیرا زیرساخت‌های فیزیکی از قبل از‌طریق کولوکیشن‌ها یا ارائه‌دهنده ابر عمومی وجود دارند. همچنین، می‌توانید گزینه‌های خصوصی را پیدا کنید. روی‌هم‌رفته، باید بگوییم که قیمت دیتاسنترهای ابری به نیاز و حجم کاری شما بستگی دارد. به‌علاوه، زمانی‌که تجهیزات جدید وارد بازار می‌شوند، دیگر با هزینه‌های ارتقا یا تیم‌های فناوری اطلاعات برای نگه‌داری سیستم‌ها مواجه نمی‌شوید.

۲. عملکردها

یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران دیتاسنترهای سنتی، مربوط به ذخیره‌سازی داده‌هاست. اغلب طرفداران دیتاسنترهای سنتی معتقدند که دیتاسنترهای ابری حجم ذخیره‌سازی مشابه دیتاسنترهای فیزیکی را نمی‌توانند تحمل کنند. باوجوداین، واقعیت امر آن است که دیتاسنترهای ابری حتی اگر بیشتر از انواع دیگر مراکز داده توانایی ذخیره‌سازی نداشته باشند، حداقل حجم ذخیره‌سازی برابر با آن‌ها را ارائه می‌دهند.

معمولاً دیتاسنترهای ابری قابلیت دسترسی فراوانی برای برنامه‌های هاستینگ و پلتفرم ابری با‌کیفیتی مانند میزبانی آپ‌تام ۹۹درصد و Summit (رتبه‌ای که بسیاری از مراکز داده ارائه نمی‌دهند) دردسترس قرار می‌دهند. نکته مهم دیگر اینکه رایانش ابری از مجازی‌سازی پشتیبانی می‌کند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در هر مکانی فعالیت کنند. این سطح از دسترسی طبیعتاً با استفاده از دیتاسنترهای سنتی و معمولی امکان‌پذیر نیست.

۳. امنیت

یکی از دلایل مهمی که بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها همچنان استفاده از دیتاسنترهای معمولی را ترجیح می‌دهند، امنیت شبکه است. معمولاً صاحبان کسب‌وکارهایی که امنیت برایشان اولویت خاصی دارد، بهتر است از دیتاسنتر ابری استفاده نکنند؛ چراکه این نسخه‌ها معمولاً تجهیزات کافی برای اجرای خدمات ذخیره‌سازی و محاسبات را دراختیار ندارند.

دیتاسنتر ابری و سرور ابری هر دو جزو سرویس‌های رایانش ابری هستند که منابع محاسباتی را ازطریق اینترنت به کاربران ارائه می‌دهند. برای مقایسه دیتاسنتر ابری و سرور ابری خوب است بدانید، سرور ابری نوعی سرور مجازی است که منابع چندین سرور را به‌طور هم‌زمان دراختیارتان قرار می‌دهد. این در حالی است که دیتاسنتر ابری یک مرکز داده فیزیکی است که در آن چندین سرور ابری نگهداری می‌شود. سرور ابری بهترین گزینه برای کسب‌وکارهای کوچک و روبه‌رشد است و از دیتاسنتر ابری کسب‌وکارهای بزرگ با منابع محاسباتی پرقدرت و مقیاس‌پذیر استفاده می‌کنند.

تفاوت سرور ابری و دیتاسنتر ابری چیست؟

برای بررسی تفاوت سرور ابری و دیتاسنتر ابری، باید قبل از هر‌چیز تفاوت بین سرور و دیتاسنتر را بدانیم. سرورها کامپیوترهای پرقدرتی هستند که داده‌ها را به‌صورت داخلی یا مجازی ذخیره و پردازش و مدیریت می‌کنند. درمقابل، دیتاسنترها مراکز ذخیره‌سازی برای اپلیکیشن‌ها و داده‌های حیاتی سازمان‌ها به‌شمار می‌آیند. سرورها در درجه اول نرم‌افزار را ارائه می‌دهند؛ در‌حالی‌که دیتاسنتر به شرکت‌ها یا سازمان‌ها خدمات‌رسانی می‌کنند.

حال بیایید به‌سراغ بررسی تفاوت‌های بین سرورها و دیتاسنترهای ابری برویم. معمولاً سرور ابری از سرورهای فیزیکی متعددی تشکیل شده است که از‌طریق شبکه به‌هم متصل می‌شوند و فضای ذخیره‌سازی بزرگی برای منابع (مانند رم، پردازنده، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی) پدید می‌آورند. معمولاً این فضای ذخیره‌سازی بزرگ در تمام سرورهای ابری در‌دسترس است و بسته به نوع سرویسی که مشتریان انتخاب می‌کنند، در‌اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

مزیت اصلی استفاده از سرور ابری این است که در‌صورت خرابی هر‌یک از سیستم‌های سخت‌افزاری، کاربر به‌طور‌خودکار به سخت‌افزار سالم منتقل می‌شود. همچنین در‌صورتی‌که به هر دلیلی به افزایش منابع نیاز داشته باشید، سرورهای ابری به‌راحتی این امکان را برایتان فراهم می‌کنند. با همه این قابلیت‌های مهم، دیتاسنتر ابری سرویس پیشرفته‌تری از سرور ابری است که امکانات به‌مراتب کامل‌تری در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری، کدام‌یک برای من مناسب‌تر است؟

سؤال مهمی که ممکن است برای صاحبان مشاغل مختلف به‌وجود آمده باشد، این است که بین سرور ابری و دیتاسنتر ابری کدام‌یک را باید انتخاب کرد؟ برای انتخاب گزینه مناسب، باید نیازها و انتظارهایتان از سرور یا دیتاسنتر را بشناسید. بعد از شناخت نیازهای کسب‌وکار، با مقایسه دیتاسنتر ابری و سرور ابری و بررسی کاربرد و ویژگی‌های هر کدام، می‌توانید سرویس مناسب کسب‌وکارتان را انتخاب کنید.

کاربرانی که شرایط زیر را دارند، باید از سرورهای ابری استفاده کنند:

  • افرادی که به سرور و IP عمومی (Public) نیاز دارند.
  • افرادی که به راه‌اندازی سروری برای پروژه‌های دانشجویی احتیاج دارند.
  • کسانی که برای مدت محدودی قصد دارند سرور راه‌اندازی کنند.

کاربرانی که شرایط زیر را دارند، باید دیتاسنترهای ابری را برگزینند:

  • کسانی که به مدیریت کامل و پیشرفته منابع (پردازنده و رم و فضای ذخیره‌سازی)، سیستم‌عامل، مدیریت Load Balancing، ارکستریشن، کوبرنتیز و… نیاز دارند.
  • افرادی که به چندین سرور و بهره‌بردن از مایکروسرویس یا چندین آی‌پی پابلیک برای پروژه‌ای بزرگ احتیاج دارند.
  • کسانی که مدیریت و سازمان‌دهی معماری شبکه بین سرورها و در پنل مبتنی‌بر اوپن‌استک برایشان اولویت دارد.
  • افرادی که به تنظیمات پیشرفته برای کانفیگ فایروال نیاز دارند.
  • سازمان‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات مبتنی‌بر رایانش ابری به مشتریان یا سازمان‌های دیگر
  • کاربرانی که به آی‌پی و منابع و سرورهای مجازی نامحدود نیاز دارند.
  • کسانی که به بارگذاری ایمیج دلخواه خود برای انتقال سیستم‌عامل یا اطلاعات به سرویس‌های ابری احتیاج دارند.

همه چیز درباره انواع، کاربردها و عوامل موثر بر عملکرد دیتاسنتر باید بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

دیتاسنتر چیست؟

جمع‌بندی 

با مقایسه سرور ابری و دیتاسنتر ابری دریافتیم که هرکدام از این سرویس‌ها با توجه‌به کاربرد بالقوه خود می‌توانند انتخاب مناسبی برای کسب‌وکارهای مختلف باشند. صاحبان کسب‌‎وکارهای مختلف برای مدیریت داده‌های خود به سرورها یا دیتاسنترها نیاز دارند. بسته به نیاز کسب‌وکار و انتظاراتتان از سیستم مدیریت داده و ذخیره‌سازی آن، باید بین سرور ابری و دیتاسنتر ابری یکی را انتخاب کنید. در این مطلب از بلاگ پارس پک، سرورهای ابری و دیتاسنترهای ابری را به‌طور‌کامل بررسی و به تفاوت‌های آن‌ها اشاره کردیم و توضیح دادیم که سرور ابری و دیتاسنتر ابری مناسب چه کسانی است. اگر سؤال یا ابهامی درباره این موضوع دارید، آن را ازطریق کامنت‌ با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

۱. تفاوت دیتاسنتر ابری و سرور ابری چیست؟

دیتاسنترهای ابری و سایر دیتاسنترها از‌نظر قیمت و عملکرد و امنیت با‌هم تفاوت دارند. سرورهای ابری معمولاً قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیشرفته‌ای دارند؛ اما اگر به سطح پیشرفته‌ای از ویژگی‌های مدیریت داده احتیاج دارید، پیشنهاد می‌کنیم دیتاسنترهای ابری را انتخاب کنید.

۲. تفاوت دیتاسنتر ابری با سایر دیتاسنترها چیست؟

از تفاوت‌های اساسی دیتاسنتر ابری با سایر دیتاسنترها می‌توان به امنیت و عملکرد و قیمت آن‌ها اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم