پایگاه داده PostgreSQL چیست و چگونه کار می‌کند؟

Avatar
نویسنده: رستمی
چهارشنبه 19 مهر 1396
مطالعه: ۱۹ دقیقه ۰ نظر ۲۱۴۸ بازدید

امروزه، تقریباً هر نرم‌افزار یا وب‌اپلیکیشنی به پایگاه داده در Backend نیاز دارد. افزایش کوئری‌های انجام‌شده در هر ثانیه و ترابایت‌ها داده ذخیره‌شده در پایگاه داده به چهارچوب خاص و انعطاف‌پذیری برای پردازش و مدیریت داده‌ها نیاز دارد. همچنین، برای استارت‌آپ‌ها بحث هزینه و نیروی کار متخصص مطرح است؛ اما اگر بدانید بدون دانش خاصی می‌توانید از پایگاه داده PostgreSQL استفاده کنید و پایگاه داده بسازید یا داده‌ها را ویرایش کنید، قطعاً نگرشتان تغییر خواهد کرد. PostgreSQL هر‌آنچه از پایگاه داده نیاز دارید، درکنار بسیاری از امکانات دیگر فراهم می‌کند تا به‌آسانی بتوانید داده‌هایتان را ذخیره و مدیریت کنید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، PostgreSQL را به‌طورکامل بررسی خواهیم کرد.

PostgreSQL چیست؟

PostgreSQL سیستم پایگاه داده رابطه‌ای و منبع‌باز با پایدار چشمگیری است که از توابع مختلف SQL، کلیدهای خارجی، Subqueries، تریگرها و بسیاری از عملگرهای از‌پیش‌تعریف‌شده پشتیبان می‌کند. این دیتابیس با زبان کوئری ساختار‌یافته SQL سازگار است و تمامی عملیات‌هایش با از زبان انجام خواهد شد و از همه ویژگی‌های دیتابیس SQL و جست‌وجوهای JSON غیر‌رابطه‌ای پشتیبانی می‌کند. از دیتابیس PostgreSQL برای ذخیره‌سازی اطلاعات سیستم‌های متفاوت مانند وب‌اپلیکیشن‌ها و گوشی موبایل و سیستم‌های تجزیه‌و‌تحلیل استفاده می‌شود. این پایگاه داده تقریباً برای تمام توزیع‌های لینوکس و سایر سیستم‌عامل‌ها، ازجمله ویندوز و macOS دردسترس است.

پایگاه داده رابطه‌ای

پایگاه‌های داده رابطه‌ای همان‌طور‌که از نامشان مشخص است، امکان ایجاد رابطه بین داده‌ها و جداول را فراهم می‌کند. بدین‌صورت که می‌توانید یک داده را با داده‌ای دیگر مرتبط کنید تا دسترسی آسان‌تری داشته باشید. اساساً این نوع پایگاه‌های داده از جداول حاوی ستون و ردیف تشکیل شده‌اند که داده‌ها را در این جداول ذخیره و با استفاده از زبان SQL مدیریت می‌کنند.

معرفی Postgresql

معرفی پایگاه داده پستگرس

مزایای PostgreSQL

PostgreSQL مزایای بسیاری دارد که آن را از سایر پایگاه‌های داده متمایز می‌کند. این پایگاه داده محبوب پس از پایگاه داده MySLQ، دومین پایگاه داده پرکاربرد شناخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. ویژگی‌های اصلی پایگاه داده مذکور عبارت‌اند از:

۱. امکانات فراوان مطابق با استانداردها

با PostgreSQL می‌توانید به‌معنای واقعی ACID (Atomicity, Consistency, Isolation, Durability) را برای تراکنش‌ها در‌اختیار داشته باشید. این پایگاه داده از کلیدهای خارجی، Join جداول، Viewها، تریگرها، عملیات‌های ذخیره‌شده در بسیاری از زبان‌ها و ذخیره داده‌های بزرگ باینری مانند تصویرها و فیلم‌ها و صداها پشتیبانی می‌کند. دیتابیس PostgreSQL پایگاه داده بسیار مقاومی است که خطاهای کمی در موقعیت‌های مختلف نشان می‌دهد.

۲. انواع داده‌های پشتیبانی‌شده در PostgreSQL

سیستم پایگاه داده PostgreSQL مانند همه سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (Relational Database Management Systems به‌اختصار RDBMS) انواع داده‌های تعریف‌شده ازطریق استاندارد SQL3 و… را پشتیبانی می‌کند. برخی از داده‌های متداول به‌کاررفته در این پایگاه داده عبارت‌اند از:

  • Numeric: Smallint, integer, decimal, seriales
  • Characters: Varchar, text
  • Binaries: bytea
  • Time: Timestamp, date, time
  • Booleans: boolean

۳. افزونه‌ها

این پایگاه داده از افزونه‌های زیادی مانند کنترل هم‌زمان چند نسخه (Multi-Version Concurrency Control به‌اختصار MVCC)، بازیابی Point-in-Time ،‌Tablespaces، سطوح دسترسی، انواع تکرار Asynchronous و سیستم بهینه‌ساز و تنظیم‌کننده کوئری‌ها پشتیبانی می‌کند. سیستم کنترل هم‌زمان چند نسخه امکان خواندن و نوشتن هم‌زمان جداول را فراهم می‌کند و فقط به‌روزرسانی‌های هم‌زمان همان ردیف را مسدود و بدین‌ترتیب، از تداخل جلوگیری می‌کند.

۴. مقیاس‌پذیری

PostgreSQL از Unicode، مجموعه کاراکترهای بین‌المللی، رمزگذاری کاراکترهای چندبایتی و… پشتیبانی می‌کند و برای مرتب‌سازی و Formatting به حروف کوچک‌و‌بزرگ حساس است. PostgreSQL از‌لحاظ تعداد کاربران هم‌زمان و مقدار داده‌هایی که می‌تواند در خود ذخیره و مدیریت کند، بسیار مقیاس‌پذیر است. علاوه‌بر‌این، PostgreSQL چندپلتفرمه است و می‌تواند روی بسیاری از سیستم‌عامل‌ها ازجمله لینوکس، ویندوز، OS X ،FreeBSD و Solaris اجرا شود.

۵. امنیت PostgresQL

PostgreSQL از روش‌های زیادی برای تأمین امنیت استفاده می‌کند. برای مثال، اتصالات کلاینت فقط ازطریق سوکت یونیکس محلی به‌طورپیش‌فرض مجاز است (نه ازطریق سوکت‌های TCP/IP)؛ مگر‌اینکه از -i سوئیچ برای راه‌اندازی در سرور استفاده کنید. همچنین، می‌توانید اتصالات سرویس گیرنده را در فهرست سیاه قرار دهید.

امتیازهای کاربران یکی دیگر از سیستم‌های امنیتی است که به‌واسطه PostgresQL پیاده شده است. با این سیستم می‌توانید به کاربرانتان اجازه دهید به بخش‌های مشخص‌شده از دیتابیس دسترسی داشته باشند. در‌واقع، هر کاربر PostgreSQL یک نام کاربری و رمزعبور دارد. کاربران را به گروه‌ها می‌توانید اختصاص دهید و سپس براساس این امتیازهای گروه، دسترسی به جدول‌ها یا حتی ردیف‌ها را اختصاص دهید یا محدود کنید.

همچنین، PostgreSQL طیف وسیعی از قابلیت‌های رمزگذاری مانند رمزگذاری برای ستون‌های خاص و پارتیشن‌های داده را در سراسر شبکه ارائه می‌دهد. سیستم جلوگیری از جعل سرور (Server Spoofing Prevention) نیز با ایجاد پیوند نمادین با فایل سوکت آسیب‌پذیرِ جا‌به‌جا‌شده کار می‌کند.

۶. پشتیبانی از زبان‌های متفاوت

PL/PGSQL زبانی است که PostgreSQL ارائه داده و ویژگی‌های پیشرفته و متفاوتی دارد. این زبان از نوع داده JSON پشتیبانی می‌کند که بسیار سبک و انعطاف‌پذیر است. PostgreSQL از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نیز پشتیبانی می‌کند. برخی از این زبان‌ها عبارت‌اند از:

  • پایتون
  • جاوا
  • سی شارپ
  • C/C+
  • روبی
  • جاوااسکریپت (Node.js)
  • پرل
  • برو
  • Tcl
بانک اطلاعاتی postgresql

دیتابیس پستگرس چه مزایایی دارد؟

تاریخچه PostgreSQL

در سال ۱۹۸۶، پروژه PostgreSQL در بخش علوم کامپیوتر برکلی دانشگاه کالیفرنیا آغاز به‌کار کرد. این پروژه در ابتدا POSTGRES نام داشت و به پایگاه داده قدیمی انگرس اشاره می‌کرد که در برکلی نیز توسعه یافته بود. هدف پروژه POSTGRES افزودن حداقل ویژگی‌های موردنیاز برای پشتیبانی از انواع داده‌ها بود. در سال ۱۹۹۶، پروژه POSTGRES به PostgreSQL تغییر نام داد تا به‌وضوح پشتیبانی از SQL را نشان دهد. امروزه، PostgreSQL به‌اختصار Postgres نیز خوانده می‌شود. دراصل، PostgreSQL برای اجرا روی پلتفرم‌های مشابه یونیکس طراحی شده بود و پس‌از‌آن، روی پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز و macOS و Solaris اجرا شد.

برای آموزش کامل آموزش ساخت REST API با Prisma و PostgreSQL مقاله زیر را بخوانید.

آموزش ساخت REST API

PostgreSQL چگونه کار می‌کند؟

درادامه مطلب، با نگاهی تخصصی‌تر به دیتابیس PostgreSQL، به معماری آن خواهیم پرداخت و عملکرد سیستم آن را بررسی خواهیم کرد. به‌طورکلی، در ابتدا مشتری درخواستی به سرور PostgreSQL ارسال و سپس سرور آن را با استفاده از بافرهای مشترک و فرایندهای پس‌زمینه پردازش می‌کند. درادامه، فایل‌های پردازش‌شده ارسال یا دریافت یا ذخیره می‌شوند.

۱. بخش حافظه رم به‌اشتراک‌گذاشته‌شده (Shared Memory)

حافظه رم به‌اشتراک‌گذاشته‌شده برای PostgreSQL به‌منظور ذخیره‌سازی گزارش تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی پایگاه داده استفاده می‌شود. همان‌طور‌که در تصویر مشاهده می‌کنید، PostgreSQL از عناصری مانند بافرهای مشترک، بافرهای WAL، حافظه کاری و حافظه کاری تعمیر و نگه‌داری تشکیل شده است.

  • بافرهای مشترک (Shared Buffers): این بافرها با هدف به‌حداقل‌رساندن سرور DISK IO کار می‌کنند. برای تحقق این هدف، اگر سرور اختصاصی برای PostgreSQL داشته باشیم، طبیعتاً باید مقدار بافر مشترک را ۲۵درصد از کل حافظه تعیین کنیم. مقدار پیش‌فرض بافرهای مشترک از نسخه ۹.۳ به‌بعد ۱۲۸ مگابایت است. بلوک‌هایی که اغلب استفاده می‌شوند، باید تاحدممکن در بافر باقی بمانند که باعث می‌شود کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
  • بافرهای WAL (WAL Buffers): بافرهای WAL به‌طورموقت تغییرات را در پایگاه داده ذخیره می‌کنند. فایل WAL شامل محتویاتی است که بافر WAL در زمانی مشخص ایجاد کرده است. فایل‌های WAL و بافرهای WAL برای بازیابی اطلاعات حین عملیات پشتیبان‌گیری و بازیابی بسیار مهم هستند.
  • حافظه کاری (Work Memory): این فضای رم به‌منظور عملیات بیت‌مپ، مرتب‌سازی، ادغام پیوندها و اتصالات هَش برای نوشتن داده‌ها در فایل‌های دیسک موقت استفاده می‌شود. فضای پیش‌فرض این بخش از نسخه ۹.۳ به‌بعد ۴ مگابایت است.
  • حافظه کاری تعمیر و نگه‌داری (Maintenance Work Memory): این درگاه رم برای عملیات پایگاه داده مانند Analyze ،‌Vacuum ،‌Alter Table و Create Index استفاده می‌شود. فضای پیش‌فرض این بخش از نسخه ۹.۴ به‌بعد ۶۴ مگابایت است.

۲. فرایندهای پس‌زمینه

هر فرایند پس‌زمینه مجزاست و عملکرد منحصر‌به‌فردی برای مدیریت سرور دارد. در‌ادامه، به چند فرایند مهمی اشاره کرده‌ایم که در پس‌زمینه انجام می‌شوند:

  • فرایند چک‌پوینت (Checkpointer): این فرایند مانند سرویس بازرس عمل می‌کند. Checkpointer اساساً تمام صفحات کثیف را از رم به دیسک ارسال و ناحیه بافر مشترک را پاک می‌کند. اگر پایگاه داده خراب شود، داده‌های از‌دست‌رفته را می‌توان با به‌دست‌آوردن تفاوت بین آخرین زمان بازرسی و زمان توقف PostgreSQL بازگردانی کرد.
  • فرایند نوشتن پس‌زمینه (Background Writer): این فرایند گزارش‌ها و اطلاعات پشتیبان را به‌روز می‌کند. تا نسخه ۹.۱، فرایند یادشده همراه با فرایند Checkpoint که به‌طورمنظم انجام می‌شد، یکسان بود؛ اما از نسخه ۹.۲ به‌بعد، فرایند چک‌پوینت از فرایند نوشتن پس‌زمینه جدا شد.
  • فرایند WAL Writer: این فرایند داده‌های WAL را در بافر WAL به‌صورت دوره‌ای در فضای ذخیره‌سازی دائمی قرار می‌دهد و حذف می‌کند.
  • بایگانی (Archiver): درصورت فعال‌بودن، این فرایند مسئولیت کپی‌کردن فایل‌های گزارش WAL را در فهرستی مشخص دارد.
  • Logger/Logging Collector: این فرایند یک بافر WAL را در فایل WAL می‌نویسد.
آموزش postgresql

عملکرد دیتابیس پستگرس چگونه است؟

نصب PostgreSQL

همان‌طور‌که گفتیم، این دیتابیس کاملاً چندپلتفرمه است و روی انواع سیستم‌عامل‌ها به‌راحتی نصب و اجرا می‌شود. با مراجعه به وب‌سایت رسمی PostgresQL، به‌راحتی می‌توانید این دیتابیس محبوب را روی سیستم‌عامل خود نصب و اجرا کنید:

چرا باید از PostgreSQL استفاده کنیم؟

PostgreSQL علاوه‌بر مزایایش، ویژگی‌های دیگری نیز دارد که باعث می‌شود کاربران به استفاده از آن ترغیب شوند. برخی از ویژگی‌های این پایگاه داده ازاین‌قرارند:

۱. متن‌باز

PostgreSQL رایگان و متن‌باز است و بیش از ۲۰ سال از توسعه رسمی آن می‌گذرد که نشان‌دهنده یکپارچگی چشمگیر آن است. کد سورس PostgreSQL به‌واسطه مجوز منبع‌بازی دردسترس است که امکان استفاده و تغییر و هر ویرایشی را برای شما فراهم می‌کند.

۲. پایگاه داده شیء‌رابطه‌ای

اشیاء و کلاس‌ها و بارگذاری تابع به‌طورمستقیم در PostgreSQL پشتیبانی می‌شوند. به‌دلیل ویژگی‌های شیء‌گرا می‌توان از انواع داده‌ها برای ایجاد پایگاه‌‌های داده سفارشی استفاده کرد. این ویژگی انعطاف‌پذیری درخورتوجهی برای توسعه‌دهندگانی به‌ارمغان می‌آورد که با داده‌های پیچیده سروکار دارند. وراثت (Inheritance) جدول یکی دیگر از ویژگی‌هایی است PostgreSQL به‌دلیل شیء‌گرا‌بودن از آن پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند جدول فرزند می‌تواند ستون‌ها را از جدول والد خود به‌ارث ببرد.

۳. کارایی

عملیات نوشتن در PostgreSQL را می‌توان هم‌زمان بدون نیاز به قفل خواندن یا نوشتن انجام داد. در مواقعی که حجم داده‌ها زیاد است، ایندکس‌ها برای سرعت‌بخشیدن به کارایی و کوئری‌ها استفاده می‌شوند و به پایگاه داده اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به جست‌وجو در تمام داده‌ها، ردیفی خاص را پیدا کند. همچنین، PostgreSQL از موازی‌سازی کوئری‌های خواندن و کامپایل Just-in-Time (به‌اختصار JIT) عبارات و تراکنش‌های تودرتو (از Savepoints) پشتیبانی می‌کند که عملکرد و کارایی‌اش را چندین برابر می‌کند.

۴. توسعه‌پذیری

PostgreSQL بسیار توسعه‌پذیر است؛ زیرا عملیات‌های آن کاتالوگ‌محور است؛ یعنی اطلاعات در پایگاه‌های داده، ستون‌ها، جداول و… ذخیره می‌شوند. حتی می‌توانید کدهای خود را از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف بدون کامپایل مجدد پایگاه داده‌تان بنویسید و انواع داده‌های خود را تعریف کنید.

۵. قابلیت Load Balancing

PostgreSQL دردسترس‌بودن و تعادل بار فراوان را ازطریق عملیات‌های متفاوتی مانند Continuous Planning ،Standby Server ،Streaming Replication, Replication Slots ،Cascading Replication و… تضمین می‌کند. علاوه‌بر‌این، PostgreSQL از تکرار هم‌زمان Synchronous پشتیبانی می‌کند که در آن دو نمونه پایگاه داده می‌توانند هم‌زمان اجرا شوند. گفتنی است در این شرایط، پایگاه داده اصلی هم‌زمان با پایگاه داده Slave همگام‌سازی و اطمینان بیشتری از دردسترس‌بودن داده‌ها حاصل می‌شود.

۶. ذخیره مطمئن داده‌ها

این دیتابیس علاوه‌بر ذخیره‌کردن ایمن داده‌ها و اجازه‌دادن به کاربر برای بازیابی آن‌ها هنگام پردازش درخواست، به‌واسطه عده‌ای از مشارکت‌کنندگان پشتیبانی می‌شود که به‌طورمنظم اِشکالات را پیدا می‌کنند و می‌کوشند نرم‌افزار را بهبود بخشند و PostgreSQL را ایمن‌تر کنند.

۷. استفاده بین‌المللی

فرایند طراحی نرم‌افزار به‌گونه‌ای که بتوان از آن در مناطق مختلف استفاده کرد، بین‌المللی‌سازی نامیده می‌شود. این پایگاه داده ازطریق رمزگذاری کاراکترهای چندبایتی، ICU، یونیکد و… از کاراکترهای بین‌المللی پشتیبانی می‌کند و برای مرتب‌سازی و قالب‌بندی به حروف کوچک‌و‌بزرگ حساس است. مشاهده پیام‌ها ازطریق PostgreSQL به زبان انتخابی شما نمونه‌ای از بین‌المللی‌سازی است.

شروع کار با postgresql

دلیل محبوبیت PostgreSQL چیست؟

چه زمان از PostgreSQL استفاده می‌شود؟

آیا به ایجاد کوئری‌ها و روابط پیچیده‌ای نیاز دارید که باید مرتباً به‌روز شوند و به مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش ممکن حفظ شوند؟ PostgreSQL برای این کار می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این پایگاه داده علاوه‌بر رایگان‌بودن، چندپلتفرمه است و فقط به سیستم‌عامل ویندوز محدود نمی‌شود. اگر می‌خواهید داده‌ها را تجزیه‌و‌تحلیل کنید، PostgreSQL تعداد زیادی از عبارات منظم از‌پیش‌تعریف‌شده را به‌عنوان مبنایی برای کار تحلیلی شما ارائه می‌دهد.

همچنین، PostgreSQL یکی از بهترین پایگاه‌های داده برای سازگاری و پشتیبانی از CSV است. دستورهای ساده‌ای مانند «کپی از» و «کپی در» به پردازش سریع داده‌ها کمک می‌کند. اگر مشکل واردات وجود داشته باشد، خطا می‌دهد و بلافاصله واردات را متوقف می‌کند. حوزه‌های زیر برخی از کاربردهای رایج PostgreSQL در دنیای مدرن به‌حساب می‌آیند:

۱. داده‌های جغرافیایی (Geospatial Data)

افزونه PostGIS Geospatial Database برای PostgreSQL بی‌شک یکی از برترین افزونه‌ها به‌منظور مدیریت و ذخیره داده‌های مکانی و جغرافیایی (GIS) و سرویس‌های مبتنی‌بر مکان است. این افزونه از اشیای جغرافیایی پشتیبانی می‌کند و کاملاً با هر سیستمی سازگار است.

۲. صنعت مالی

PostgreSQL سیستم DBMS ایدئالی برای صنعت‌های مالی است. ازآن‌جاکه این پایگاه داده کاملاً با ACID سازگار است، انتخابی عالی برای سیستم‌های پردازش تراکنش آنلاین (Online Transaction Processing به‌اختصار OLTP) محسوب می‌شود؛ زیرا این سیستم‌ها باید به‌طورمکرر اطلاعات را بخوانند و به‌روز و ایجاد کنند. همچنین برای تحلیل و گزارش‌گیری‌ها، این دیتابیس عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد و می‌توان آن را با هر نرم‌افزاری که عملیات ریاضی را انجام می‌دهد (مانند Matlab و R)، ادغام کرد.

۳. داده‌های علمی

داده‌های علمی داده‌های حجیمی هستند که در حجم ترابایت نگه‌داری و مدیریت می‌شوند؛ ازاین‌رو، مدیریت داده‌ها به کارآمدترین روش ممکن برای این سیستم‌ها ضروری است. PostgreSQL تجزیه‌و‌تحلیل کم‌نظیر و موتور قدرتمند SQL را ارائه می‌دهد که کمک می‌کند حجم زیادی از داده‌ها را به‌راحتی مدیریت کنید.

۴. فناوری وب

وب‌سایت‌ها اغلب با صدها یا هزاران درخواست در ثانیه سروکار دارند. اگر توسعه‌دهنده‌ای به‌دنبال راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه و مقیاس‌پذیر باشد، PostgreSQL بهترین گزینه برای وی خواهد بود؛ چراکه این پایگاه داده می‌تواند داده‌های وب‌سایت‌ها را به‌راحتی مدیریت کند.

۵. ذخیره داده‌ها

بسیاری از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ از PostgreSQL به‌عنوان روش اصلی ذخیره‌سازی داده محصولات و برنامه‌های کاربردی در اینترنت استفاده می‌کنند. عملکرد سیستم را می‌توان با استفاده از این DBMS منبع‌باز به‌عنوان سیستم پشتیبان ذخیره‌سازی داده‌ها بهینه کرد؛ در‌نتیجه، این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا هزینه عملیات‌های کسب‌و‌کارشان را کاهش دهند.

۶. مقایسه با رقبا

سیستم‌های پایگاه داده رابطه‌ای و غیررابطه‌ای زیادی وجود دارند که در‌حال‌حاضر استفاده می‌شوند. برخی از این سیستم‌های محبوب عبارت‌اند از: MySQL ،MongoDB ،SQLite و Redis. هرکدام از این پایگاه‌های داده مزایا و معایب خاص خود را دارند که بسته به نیاز و سیستمتان، می‌توانید بهترین دیتابیس سازگار را برگزینید و بهترین بازدهی را تجربه کنید.

در میان‌ پایگاه‌‌های داده رابطه‌ای، MySQL یکی از رقبای اصلی‌ PostgresQL به‌شمار می‌آید. در‌ادامه، این دو پایگاه داده را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

دانلود پایگاه داده postgresql

کاربرد دیتابیس پستگرس چه زمانی است؟

تفاوت MySQL و PostgreSQL

S.NO. MySQL PostgreSQL
1. محبوب‌ترین پایگاه داده است. پیشرفته‌ترین پایگاه داده است.
2. این DBMS مبتنی‌بر رابطه است. این DBMS رابطه‌ای مبتنی‌بر شیء است.
3. فقط زمانی‌که با موتورهای خوشه‌ای InnoDB و NDB استفاده می‌شود، با ACID سازگار است. این سیستم از پایه با ACID سازگار است.
4. زبان پیاده‌سازی آن C/C++ است. زبان پیاده‌سازی آن C است.
5. از قابلیت CASCADE پشتیبانی می‌کند. از قابلیت CASCADE پشتیبانی می‌کند.
6. ابزار GUI ارائه‌شده MySQL Workbench است. ابزار GUI ارائه‌شده PgAdmin است.
7. از نمایه‌های جزئی و بیت‌مپ و ایندکس پشتیبانی نمی‌کند. از نمایه‌های جزئی و بیت‌مپ و ایندکس پشتیبانی می‌کند.
8. از نماهای Materialized و وراثت جدول پشتیبانی نمی‌کند. از نماهای Materialized و وراثت جدول پشتیبانی می‌کند.
9. فقط از انواع داده‌های استاندارد پشتیبانی می‌کند. از انواع داده‌های پیشرفته مانند آرایه‌ها و hstore و نیز انواع داده‌های تعریف‌شده کاربر پشتیبانی می‌کند.
10. از MVCC به‌طورمحدود پشتیبانی می‌کند (در InnoDB). از MVCC به‌طورکامل پشتیبانی می‌کند.
11. در سال ۱۹۹۵، شرکت سوئدی MySQL AB آن را توسعه داده است. گروه علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا آن را توسعه داده است.
12. مطمئن و ساده و سریع است. کمی کُند و پیچیده‌ است.
13. عیب‌یابی آن آسان است. عیب‌یابی آن دشوار است.
14. تحت‌مجوز GNU GPU است. تحت‌مجوز سبک MIT است.
15. بهترین انتخاب برای عملیات ساده مانند نوشتن و خواندن است. معمولاً برای عملیات‌های بزرگ و پیچیده استفاده می‌شود.
16. هر اتصال ایجاد‌شده یک رشته سیستم‌عامل است. هر اتصال ایجاد‌شده یک فرایند سیستم‌عامل است.

برای آشنایی کامل با پایگاه داده مای اس کیو‌ال و مقایسه آن با دیگر دیتابیس‌ها مقاله زیر را بخوانید.

MySQL چیست؟

PgAdmin

ابزاری منبع‌باز برای مدیریت پایگاه‌ داده PostgreSQL است. PgAdmin در چندین نسخه هم برای دسکتاپ و هم برای وب‌سرور دردسترس قرار دارد. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به کنترل‌پنل مانیتورینگ بزرگ و نمای پرس‌و‌جو و دیباگر آن اشاره کرد.

تفاوت postgresql و mysql

تفاوت MySQL و PostgreSQL چیست؟

جمع‌بندی

PostgreSQL نوعی ORDBMS است که ویژگی‌های پایگاه داده استاندارد رابطه‌ای و پایگاه داده شیء‌گرا را ترکیب می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا انواع داده‌ها و توابع خود را تعریف و تکنیک‌های شیء‌گرا مانند وراثت و کپسوله‌سازی را در آن پیاده کنند. PostgreSQL می‌تواند دستورهای SQL را بپذیرد و داده‌ها را در جداول ردیف‌ها و جداول اشیاء ذخیره کند. این ویژگی‌ها باعث شده است که PostgreSQL به پایگاه‌داده مناسبی برای ذخیره عکس و صدا و ویدئو تبدیل شود.

PostgreSQL از بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته، ازجمله انطباق مطمئن ACID و مدل تکرار داده انعطاف‌پذیر برخوردار است. گفتنی است هر تصمیمی برای انتخاب بین PostgreSQL و MySQL به ماهیت داده‌ها و کوئری‌ها بستگی دارد. ازنظر چهارچوب و مجموعه ویژگی‌ها و منطق پشت هر برنامه، تفاوت‌های زیادی بین MySQL و PostgreSQL وجود دارد. درهرصورت، MySQL برای سیستم‌هایی با حجم زیاد خواندن و نوشتن داده‌های ساده بهترین گزینه است و PostgreSQL نیز بیشتر برای سناریوهای پیچیده‌تر با داده‌های غیرسنتی استفاده می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه پایگاه داده مذکور به‌خوبی با سیستم‌های جغرافیایی و آماری و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و سایر پایگاه‌های داده نیز ادغام می‌شود. برای مطالعه دیگر مطالب در آموزش پایگاه داده با بلاگ پارس پک همراه باشید.

سؤالات متداول

۱. PostgreSQL چیست و چرا استفاده می‌شود؟

PostgreSQL سیستم مدیریت پایگاه داده پایداری محسوب می‌شود که بیش از ۲۰ سال است که دارد توسعه می‌یابد و پشتیبانی می‌شود و همین امر به انعطاف‌پذیری و یکپارچگی هرچه‌بهتر آن کمک کرده است. نکته دیگر اینکه PostgreSQL به‌عنوان انبار داده اولیه برای بسیاری از برنامه‌های کاربردی وب، موبایل، مکانی و تحلیلی استفاده می‌شود.

۲. تفاوت بین SQL Server و PostgreSQL چیست؟

PostgreSQL پایگاه داده شیء‌رابطه‌ای، ولی SQL Server سیستم پایگاه داده رابطه‌ای است. این بدان‌معناست که PostgreSQL انواع داده‌های پیچیده‌تر را ارائه می‌دهد و ارثی شیء را می‌توانید پیاده کنید؛ اگرچه کار با آن را نیز سخت‌تر می‌کند.

۳. PostgreSQL درمقابل MySQL چیست؟

PostgreSQL سیستم مدیریت پایگاه داده شیءرابطه‌ای (ORDBMS)، اما MySQL سیستم DBMS است. PostgreSQL از ویژگی‌های برنامه مدرن مانند JSON و XML، ولی MySQL فقط از JSON پشتیبانی می‌کند.

۴. تفاوت PostgreSQL و Oracle چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو پایگاه داده آن است که PostgreSQL پایگاه داده منبع‌باز، اما Oracle سیستم پایگاه داده بسته است. همچنین، PostgreSQL سیستم مدیریت پایگاه داده شیء‌رابطه‌ای رایگانی است که توسعه‌دهندگان داوطلب از سراسر جهان آن را توسعه داده‌اند.

۵. آیا PostgreSQL بهتر از MongoDB است؟

هر دو پایگاه داده عالی هستند. اگر به‌دنبال پایگاه داده توزیع‌شده برای برنامه‌های کاربردی تراکنشی و تحلیلی مدرن هستید که با داده‌های چندساختاری و به‌سرعت در‌حال‌تغییر کار می‌کند، MongoDB گزینه‌ای بهتر است. اگرهم پایگاه داده SQL با نیازهای شما مطابقت دارد، Postgres انتخابی عالی برایتان خواهد بود.

۶. آیا یادگیری PostgreSQL آسان است؟

PostgreSQL راه‌حلی آسان برای شروع استفاده از DBMS است. با استفاده از این پایگاه داده در هفته اول یا دوم یادگیری، به‌راحتی می‌توانید برنامه‌ای ساده را درکنار پایگاه داده قدرتمندی قرار دهید.

۷. آیا PostgreSQL همان Plsql است؟

خیر، PL/pgSQL از بسیاری جهات شبیه PL/SQL است. این زبانی دستوری و ساختاری بلوکی است و همه متغیرها باید اعلان شوند. تخصیص‌ها و حلقه‌ها و شرط‌ها مشابه هستند.

۸. آیا PostgreSQL برای داده‌های حجیم مناسب است؟

PostgreSQL به‌عنوان پیشرفته‌ترین پایگاه داده منبع‌باز شناخته می‌شود و به شما کمک می‌کند تا داده‌های خود را بدون توجه به بزرگ یا کوچک یا متفاوت‌بودن نوع مجموعه داده‌ها مدیریت کنید؛ بنابراین، از آن برای مدیریت یا تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های بزرگ خود می‌توانید استفاده کنید. ناگفته نماند برای فراهم‌کردن این امکان چندین راه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم