معرفی سرور مجازی حرفه ای و مقایسه با دیگر سرویس ها

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 23 اسفند 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۱۱۱۳ بازدید

سرور مجازی حرفه ای چیست؟ هنگامی که تجربه‌ای در زمینه مجازی‌سازی ندارید، ممکن است در درک اینکه آن چیست و چگونه می‌تواند برای شما مفید باشد، دچار مشکل شوید. از آنجایی که فناوری دائماً در حال تغییر است، این نکته که با پیشرفت‌های جدید مانند مجازی‌سازی سرور به‌روز باشید و درگیر شوید تا کسب‌وکار شما بتواند مزایای آن را تجربه کند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.

اگرچه مفهوم سرور مجازی حرفه ای جدید نیست، اما اخیراً موارد استفاده از آن افزایش پیدا کرده است و به شکل گسترده‌ای برای استفاده تجاری و اختصاصی به‌کار می‌رود. سرورهای مجازی مشکلات قدیمی فناوری را حل می‌کنند و در زمان، پول و انرژی مردم صرفه‌جویی می‌کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را به طور موثرتری اداره کنند.

مقدمه ای بر سرور مجازی

در مقایسه با سرور اختصاصی، سرور مجازی منابع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را با سایر سیستم عامل‌ها (OS) به اشتراک می‌گذارد. سرورهای مجازی رایج هستند زیرا می‌توانند کنترل منابع کارآمدتری را ارائه دهند و از طریق مجازی‌سازی سرور مقرون به‌صرفه هستند.

به‌طور سنتی، یک سرور فیزیکی به یک کار یا برنامه خاص با قدرت پردازش کامل خود اختصاص داده می‌شود. چندین سرور فیزیکی برای نگهداری نیاز به فضا، قدرت و پول دارند.

خرید سرور مجازی

سرور مجازی حرفه ای چیست؟

سرور مجازی حرفه ای عملکرد یک سرور اختصاصی فیزیکی را تقلید می‌کند. چندین سرور مجازی ممکن است بر روی یک سرور فلزی خالی پیاده‌سازی شوند که هر کدام دارای سیستم عامل، تأمین مستقل و نرم‌افزار خاص خود هستند. سرور ماشین مجازی از زیرساخت مجازی، نرم‌افزار مجازی‌سازی استفاده می‌کند و منابع کامپیوتری سرور فیزیکی را برای ایجاد محیط‌های مجازی خلاصه می‌کند.

سرور مجازی حرفه ای

معرفی سرور مجازی حرفه ای و انواع خدمات مجازی سازی سرور

مزایای سرورهای مجازی شامل تهیه سریع‌ترین برنامه‌ها و منابع، بهبود بازیابی و تداوم کسب‌وکار و به حداقل رساندن یا حذف زمان خرابی است. مجازی‌سازی همچنین بهره‌وری، چابکی، کارایی و پاسخگویی نیاز IT را افزایش می‌دهد. مزایای اضافی سرورهای مجازی شامل کاهش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه و مدیریت ساده مرکز داده است.

در VPS مدیران از نرم‌افزار مجازی‌سازی سرور برای تقسیم یک سرور اختصاصی فیزیکی به چندین سرور مجازی استفاده می‌کنند. تبدیل یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی حرفه ای باعث استفاده بهتر از قدرت و منابع می‌شود.

تفاوت بین سرور فیزیکی و سرور مجازی

از نظر فنی، یک سرور مجازی حرفه ای فقط به عنوان یک فضای پارتیشن‌بندی شده در یک سرور فیزیکی وجود دارد. به همین دلیل برای استفاده کاربران تفاوت کمی بین سرور فیزیکی و مجازی وجود دارد.

محیط‌های وی پی اس حرفه ای نیز از نظر نحوه نگهداری رمزهای عبور و سیستم‌های امنیتی شبیه به محیط‌های سرور فیزیکی است اما به دلیل اینکه در سرویس سرور مجازی حرفه ای برای تعمیر و نگهداری مرکز داده هزینه کمتری می شود، قیمت وی پی اس نیز نسبت به سرور اختصاصی کمتر است.

تفاوت سرور مجازی و فیزیکی

بررسی تفاوت ها و مقایسه سرور مجازی با سرور فیزیکی 

مجازی‌سازی در VPS حرفه ای

مجازی‌سازی سرور از نرم‌افزار مجازی‌سازی برای پارتیشن‌بندی یا تقسیم سرور استفاده می‌شود تا مانند چندین سرور مجازی حرفه ای به‌نظر برسد و عمل کند. سپس هر سرور مجازی می‌تواند سیستم عامل خود را اجرا کند و در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، سرور به عنوان یک کل می‌تواند به طرق مختلف مورد استفاده قرار گیرد و بهینه‌سازی شود تا اینکه فقط به یک برنامه یا وظیفه اختصاص داده شود.

مزایا و چالش های مجازی‌سازی VPS

مزایای مجازی سازی سرور عبارتند از:

  1. مقرون به صرفه بودن؛ با پارتیشن‌بندی سرورها، عرضه سرورها به‌طور چشمگیری با هزینه تقریباً صفر افزایش می‌یابد.
  2. جداسازی منابع محیط‌های کاربر مستقل؛ تضمین می‌کند که مواردی مانند تست نرم‌افزار بر همه کاربران تأثیر نمی‌گذارد.
  3. صرفه‌جویی در انرژی و فضا؛ سرورهای کمتر به معنای مصرف انرژی کمتر و ذخیره فضای کمتر آنهاست.
  4. استفاده از منابع رایج‌ترین چالش مجازی‌سازی سرور است؛ سرورهای مجازی بیش از حد یک سرور فیزیکی را شلوغ کرده و به عملکرد آسیب می‌رسانند.

افراد حرفه‌ای همیشه به سرویس‌های باکیفیت و پرقدرت برای مدیریت کسب‌وکارهایشان نیاز پیدا می‌کنند. خرید VPS حرفه‌ای نیز برای افرادی مناسب است که به‌دنبال منابع (سی‌پی‌یو، فضای رم، درایو ذخیره‌سازی) قدرتمندتر و سریع‌تر از سرویس‌های معمولی هستند. سرور مجازی حرفه‌ای با ارائه امکانات و قابلیت‌های باکیفیت پاسخ‌گوی تمام نیازهای کسب‌وکارهای حرفه‌ای است.

سه نوع مجازی سازی سرور

سه نوع اصلی مجازی‌سازی سرور وجود دارد که معمولاً برای تقسیم یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی حرفه ای استفاده می‌شود. هر نوع دارای ویژگی‌های مشترک است و از سرور فیزیکی به‌عنوان میزبان با سرورهای مجازی به عنوان مهمان استفاده می‌کند. هر سه سیستم از رویکرد متفاوتی برای تخصیص منابع فیزیکی سرور به نیازهای سرور مجازی استفاده می‌کنند.

 مفاهیم مجازی سازی سرورها

انواع مجازی سازی سرور و

۱. مجازی‌سازی کامل یا سرور مجازی حرفه ای

اولین نوع مجازی سازی سرور، مجازی سازی کامل است که از « Hypervisor »‌ به عنوان نوع خاصی از نرم‌افزار برای تخصیص منابع استفاده می‌کند. «Hypervisor» به‌طور مستقیم با سرور فیزیکی تعامل دارد و به‌عنوان یک پلتفرم برای سیستم عامل هر سرور مجازی حرفه ای کار می‌کند.

هایپروایزر همچنین طوری کار می‌کند که هر ماشین مجازی را مستقل نگه دارد و از سرورهای مجازی دیگر در حال اجرا بر روی ماشین فیزیکی بی‌خبر باشد. هر سرور مهمان سیستم عامل خود را اجرا می‌کند در حالی که هایپروایزر منابع سرور فیزیکی را نظارت می‌کند و این منابع را به سرور مجازی حرفه ای مناسب تقویت می‌کند. برخی از قدرت پردازش سرور فیزیکی باید برای نیازهای هایپروایزر رزرو شود.

۲. پارا مجازی‌سازی

نوع دوم مجازی‌سازی، رویکرد متفاوتی است که به نام مجازی‌سازی شناخته می‌شود. با این روش، سرورهای مهمان یا مجازی برخلاف رویکرد مجازی‌سازی کامل، از یکدیگر آگاه هستند. هایپروایزر به اندازه‌ای که به مجازی‌سازی کامل نیاز دارد، برای مدیریت سرورهای مجازی به قدرت پردازش زیادی نیاز ندارد، که می‌تواند به جلوگیری از کاهش سرعت عملکرد کمک کند.

هایپروایزر نقش مهمی ایفا نمی‌کند زیرا هر سیستم عامل قبلاً از خواسته‌هایی که سایر سیستم عامل‌ها روی سرور اعمال می‌کنند آگاه است و این امکان را برای کل سیستم فراهم می‌کند که به‌عنوان یک واحد با هم کار کنند تا بلکه هایپروایزر منابع را انتقال دهد و مجبور باشد و روی هر منبعی که برای هر سرور مجازی در دسترس است نظارت کند.

۳. مجازی‌سازی سطح سیستم عامل

سومین نوع مجازی‌سازی که گزینه‌ای برای استفاده است، مجازی‌سازی سطح سیستم عامل است که از معماری کاملاً متفاوتی نسبت به دو مورد دیگر استفاده می‌کند. مجازی‌سازی سطح سیستم ‌عامل اصلاً از هایپروایزر استفاده نمی‌کند زیرا قابلیت مجازی‌سازی بخشی از سیستم عامل میزبان است که عملکردهایی را انجام می‌دهد که یک هایپروایزر کاملاً مجازی انجام می‌دهد.

این روش محدودیت‌هایی دارد، زیرا همه سرورهای مهمان یا مجازی روی یک سیستم‌ عامل اجرا می‌شوند. سرورهای مجازی مستقل از یکدیگر باقی می‌مانند، اما کاربران قادر به ترکیب و تطبیق سیستم عامل‌ها در بین آنها نیستند. این محیط به عنوان همگن شناخته می‌شود زیرا همه سیستم عامل‌ها یکسان هستند. نوع مجازی‌سازی که بهترین عملکرد را دارد به نیازهای مدیر شبکه بستگی دارد.

تفاوت بین سرور مجازی حرفه ای و میزبانی ابری چیست؟

تفاوت اصلی بین سرورهای مجازی حرفه ای و محیط‌های میزبانی ابری این است که یک سرور مجازی برای یک کاربر ایجاد می‌شود، در حالی که میزبانی ابری برای بسیاری از کاربران طراحی شده است. در اصل در میزبانی ابری یک سرور بین چندین کاربر تقسیم می شود.

تفاوت بین دسکتاپ مجازی و سرور مجازی حرفه ای چیست؟

سرورهای مجازی و دسکتاپ‌های مجازی می‌توانند در عمل به برخی از اهداف مجازی‌سازی سرور یکسان برای شبکه رایانه شما دست یابند، اگرچه آنها یکسان نیستند. دسکتاپ مجازی فناوری است که به کاربران مختلف اجازه می‌دهد تا سیستم عامل‌های مختلف را بر روی یک کامپیوتر اجرا کنند، جدا از ماشین فیزیکی کار کنند، یا در صورت گم شدن یا دزدیده شدن یک دستگاه، دستگاه‌های متصل را قطع کنند.

سرور مجازی حرفه ای ممکن است همچنان به کاربران راه دور اجازه کار و اجرای سیستم‌ عامل‌های مختلف را بدهد، اما قابلیت‌های اضافی نیز دارد. به عنوان مثال، یک سرور مجازی حرفه ای می‌تواند برای آزمایش نرم‌افزار یا برنامه‌های جدید بدون از کار انداختن کل سرور استفاده شود و این نقش دسکتاپ مجازی نیست.

تفاوت مجازی سازی دسکتاپ و سرور

تفاوت مجازی سازی دسکتاپ و مجازی سازی سرور

سرور دسکتاپ مجازی شکلی از زیرساخت دسکتاپ مجازی است. این نوع سرور مجازی برای ایجاد یک محیط دسکتاپ مجازی برای میزبانی چندین دسکتاپ مجازی روی سرور مجازی طراحی شده برای این منظور استفاده می‌شود.

در چه شرایطی خرید سرور مجازی حرفه ای را انتخاب کنیم؟

سرور مجازی حرفه ای بصورت یک دسترسی از راه دور به یک سیستم عامل در اختیار شما قرار می‌گیرد. این به آن معناست که شما و افراد حاضر در تیم شما باید توانایی و تجریه راه اندازی وب سرور را داشته باشند و پیش نیازهای لازم برای میزبانی از وبسایت و سرویس شما را خود راه‌اندازی کنند.

برای میزبانی از یک وبسایت لازم است تا سرور ما زیر ساخت را دارا باشد:

  • سیستم عامل
  • وب سرور
  • دیتابیس سرور
  • زبان برنامه نویسی

هنگامی که شما اقدام به خرید یک سرور مجازی حرفه ای می‌کنید (در حقیقت دسترسی از راه دور یک سرور مجازی را اجاره می‌کنید) فقط اولین گزینه از فهرست بالا در اختیار شما قرار داده می‌شود و الباقی نیازها را باید خود یا متخصیص تیم شما از طریق دسترسی SSh یا RDP پیاده سازی و اجرا کنند.

به متخصصینی که توانایی پیاده‌سازی و اجرای این سرویس‌ها را دارند؛ در اصطلاح سیس ادمین (System Administrator) گفته می‌شود. اگر شما شرایط و زیرساخت ها و یا افرادی که دانش و تخصص مدیریت و تامین نیازهای سرور را دارند، را در تیم خود ندارید، می توانید به جای وی پی اس حرفه ای، اقدام به خرید سرویس‌های میزبانی اشتراکی و ابری یا سرور مجازی مدیریت شده کنید.

منابع برای سرور مجازی حرفه ای

اگر چه یک سرور مجازی حرفه ای به همراه چند ماشین مجازی دیگر بر روی یک سرور واقعی مستقر می‌شوند؛ اما میزان منابعی که از سرور اصلی به هر یک از ماشین‌ها داده می‌شود؛ می‌تواند متفاوت باشد.

این به آن معناست که هر سرور مجازی می‌تواند سهم متفاوتی از رم (RAM) و فضای ذخیره سازی (Strorage) و پردازشگر (CPU) سرور مادر را به خود اختصاص دهد. مدیریت تخصیص منابع به عهده مدیر سیستم یا ارائه‌دهنده خدمات میزبانی است.

خرید سرور مجازی خرفه ای

راهنمای خرید سرور مجازی حرفه ای و بررسی منابع VPS

در هنگام خرید سرور مجازی حرفه ای یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید این است که آیا منابع ماشین مجاری به صورت واقعی در اختیار شما قرار می‌گیرد! زیرا تامین کنندگان خدمات میزبانی ممکن است مقداری از منابع مورد توافق رو به صورت اشتراکی بین شما و الباقی ماشین‌های موجود روی سرور تقسیم کرده‌ باشند.

یعنی ممکن است چند گیگابایت رم به صورت اشتراکی هم در اختیار ماشین مجازی شما قرار گرفته باشد و هم در اختیار چند ماشین مجازی دیگر! در چنین مواردی اگر یکی از ماشین‌ها از منابع اشتراکی استفاده کند، دیگر ماشین ها امکان دسترسی به آن منابع را نخواهند داشت.

خرید سرور مجازی از خدمات میزبانی ابری پارس پک

اگر اولین تجربه‌تان درزمینه سرورهای مجازی است یا دانش کافی در انتخاب بهترین نوع سرور مجازی  ایرانی یا خارجی دارید، پارس پک، یکی از شرکت‌های هاستینگ قدرتمند ایران، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین پنل را متناسب با نیازتان انتخاب کنید. برای دریافت هرگونه راهنمایی و مشاوره رایگان از‌طریق تیکت یا تلفن می‌توانید با کارشناسان پارس پک ارتباط بگیرید. همچنین برای مشاهده تعرفه‌ها و اطلاعات بیشتر میتوانید وارد صفحه زیر شوید.

خرید VPS

جمع بندی

سرور مجازی حرفه ای عملکردی شبیه به یک سرور فیزیکی اختصاصی دارد و به‌صورت شفاف برای کاربران به‌عنوان یک فضای پارتیشن‌بندی شده در یک سرور فیزیکی وجود ارائه می شود. مجازی سازی سرورها، تخصیص مجدد منابع و انطباق را آسان می‌کند. خرید سرور مجازی حرفه ای درصورتیکه افراد توانمند برای مدیریت سرور را داشته باشید، می‌تواند صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه شرکت شما ایجاد کند.

سوالات متدوال

1. آیا راه اندازی سرور مجازی حرفه ای نیاز به دانش و مهارت مدیریت شبکه و سرور دارد؟

بله، تفاوت اصلی وی پی اس حرفه ای و هاست در این است که راه‌اندازی سرور نیاز به دانش و مهارت برای راه اندازی دارد اما در مورد هاست نیازهای فنی توسط تیم ارائه دهنده خدمات برآورده می‌شود.

2. آیا با خرید سرور مجازی حرفه ای لینوکس، می‌توان به آن ریموت دسکتاپ کانکشن زد؟

خیر؛ پروتکل ریموت دسکتاپ کانکشن (RDP) مخصوص سرور مجازی ویندوز است و در سرور مجازی لینوکس برای مدیریت از راه دور گزینه اتصال SSH را که یک اتصال تحت کامند است را در اختیار کاربران قرار می‌دهند

3. آیا به وی پی اس ویندوزی می‌توان SSH زد؟

خیر؛ سرورهای ویندوزی از پروتکل Remote Desktop Connection (RDP) برای مدیریت از راه دور استفاده می‌کنند و امکان دسترسی از طریق پروتکل SSh در سرورهای ویندوزی وجود ندارد.

4. آیا تعداد وبسایت‌هایی که بر روی یک سرور مجازی حرفه ای می‌توانیم راه‌اندازی کنیم محدود است؟

خیر؛ از لحاظ محدودیت قانونی و لایسنس‌های نرم‌افزاری، هیچ محدودیتی در تعداد وبسایتی که بر روی یک سرور مجازی حرفه ای می‌توانید راه‌اندازی کنید؛ وجود ندارد. اما باید منابع سرور را به عنوان یک عامل محدودکننده در نظر بگیرید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم