رک چیست؟ راهنمای خرید و اجاره فضای رک

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 15 دی 1400
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۱۲۹۵ بازدید

رک چیست؟ اجاره فضای رک به چه چیزی گفته می شود؟ قبل از این‌که کولوکیشن یا فضای رک را شرح دهیم، مختصر توضیحاتی را در مورد ماهیت رک، انواع و کاربردهای آن ارائه خواهیم داد. پس‌از آن با یک راهنمای خرید و اجاره فضای رک برای بهترین انتخاب همراه خواهیم بود.

رک چیست؟

رک یک محفظه مکعب شکل ایمن است. این فضا تجهیزات شبکه مانند سرورها، روترها، کابل‌ها، یو پی اس‌ها، پچ پنل‌ها و هر چیز دیگری که مربوط به زیرساخت شبکه هست را در خود جای می‌دهد. رک‌ها در اتاق‌های سرور قرار می‌گیرند تا سرورها، روترها و سوئیچ‌ها را در برابر آسیب فیزیکی و دسترسی غیرمجاز به سخت‌افزار ایمن و محافظت کنند.

رک‌ها به دو نوع اصلی:

  1. زمینی
  2. دیواری

تقسیم می‌شوند. نمونه‌های دیگر Rack مانند رک سرور ، رک مخابراتی، رک دوربین مداربسته، فضای باز و رک Eco در این دو گروه قرار می‌گیرند. رک‌ها یکی از قطعات اصلی در دیتاسنتر هستند. زیرا همه تجهیزات شبکه را میزبانی می‌کنند. در این مقاله اطلاعات مهمی را که هنگام خرید و اجاره فضای رک باید به آن توجه کنید، ارائه ‌می‌دهیم.

فضای رک چیست؟

رک چیست؟

چرا به اجاره فضای رک‌ احتیاج داریم؟

هر سازمان و شرکت بزرگی دارای یک اتاق سرور است که در آن شبکه‌های کامپیوتری وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده‌ دارند. به‌طورمعمول، تمام تجهیزات شبکه در اتاق سرور قرار دارند و افراد بسیار کمی اجازه ورود به این اتاق‌ها را دارند. راه‌حل اصلی برای ایمن‌سازی سرورها قرار دادن آن‌ها در یک محفظه قابل‌ اعتماد است.

سازمان‌ها باید قبل از خرید رک، شرایط محیطی، میزان تجهیزات شبکه و نیاز خود را مشخص کنند. سپس بر اساس بودجه‌ اختصاص یافته، رک مناسب را خریداری کنند.
نکات قابل توجه قبل از خرید رک

قبل از اینکه اقدام به اجاره فضای رک کنید لازم است متناسب با نیاز و استفاده خود نکات زیر را مورد توجه قرار دهید. از جمله مواردی را که هنگام خرید و اجاره رک باید به آن‌ها توجه کرد عبارت اند از:

  • ابعاد رک
  • ارتفاع رک
  • نوع طراحی
  • وزن تجهیزات داخل رک
  • امنیت
  • نوع درب
  • برند
هزینه اجاره فضای رک

هزینه اجاره و خرید فضای رک سرور

ابعاد رک

اگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشید، هنگام خرید رک شبکه و سرور پول زیادی را هدر خواهید داد. زیرا ممکن است یک Rack بزرگ بخرید که هیچ‌وقت از فضای خالی آن استفاده نشود و یا برعکس، خیلی کوچک باشد. هنگام خرید این احتمال را در نظر بگیرید که در آینده شاید به رک بزرگ‌تری نیاز پیدا کنید.

ارتفاع رک

معمولا ارتفاع رک جدا از ابعاد بررسی می‌شود. زیرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر ارتفاع رک شما از ارتفاع محل در نظر گرفته‌شده بیشتر باشد، به مشکل جدی بر خواهید خورد!. همچنین در نظر داشته باشید رک 32u نسبت به رک 42u تفاوت قیمت چشم‌گیری دارد، پس حتما باید هنگام اجاره رک به ارتفاع آن توجه کنید.

نوع طراحی رک

رک‌ را بیشتر با پیچ و مهره می‌بندند. اما انواعی از آنها دارای شاسی جوشی هستند و هیچ پیچ و مهره‌ای ندارند. Rackهای پیچ و مهره‌ای بهتر می‌باشند. زیرا باز می‌شوند و هنگام جابجایی براحتی باز و بسته می‌شود.

وزن تجهیزات داخل رک

رک‌ها وزن مشخصی را می‌توانند تحمل کنند. پس نباید انتظار داشته باشید که Rack ضعیف، وزن تجهیزات سنگین شبکه به‌خصوص یو پی اس را تحمل کند. کمی بیشتر روی این فاکتور خرج کنید و آنها را با قاب محکم بخرید. زیرا فریم‌های ضعیف به‌مرور زمان خم می‌شوند.

امنیت رک

امروزه اکثر رک‌ها با درب‌های قفل‌دار که به آن قفل رک گفته می شود، به بازار عرضه می‌شوند. اگر قفل رک در آن وجود نداشته باشد، بهتر است از قفل ریتال برای ایمن سازی استفاده کنید. قفل رک یکی از فاکتورهای مهم هنگام اجاره رک است.

نوع درب

درهای مشبک باعث جریان بهتر هوا می‌شوند و اجازه نمی‌دهند گرمای تولیدشده توسط سرور در رک‌ها محبوس شود. توصیه می‌کنیم از رک‌های مجهز به درهای مشبک استفاده کنید.

انتخاب یک برند معتبر

بهتر است رکی بخرید که در صورت بروز مشکل، زمان زیادی صرف دریافت لوازم و قطعات یدکی نکنید. یافتن قطعات یدکی برخی از برندها در ایران امکان‌پذیر نیست. سعی کنید قبل از خرید درمورد بهترین رک موجود در بازار تحقیق کنید.

4 نکته مهم در خرید و اجاره رک سرور

هنگام خرید رک توجه به امکانات ویژه‌ای که در آن‌ها نصب‌شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این بخش به چهارتا از امکانات و ویژگی‌های یک Rack استاندارد اشاره می‌کنیم تا هنگام خرید به آن توجه داشته باشید.

1. سیستم تهویه رک سرور

با افزایش دما برای تجهیزاتی مانند سرورها، نقش رک‌ در خنک‌سازی آشکار می‌شود. نوع فن رک سرور انتخابی شما می‌کنید نقش کلیدی در اجرای خنک‌سازی دارد. گرمای تولیدشده توسط سرورها واقعاً آزاردهنده است.

اگر استراتژی خنک‌سازی سرور شما استفاده از هوا درون اتاق سرور است، از رک‌هایی با سوراخ در درب استفاده کنید یا کلاً به دنبال یک رک باز باشید. اگر از رک سرور کاملاً بسته استفاده می‌کنید، باید خنک‌کننده‌های مایع یا فن‌های پرقدرت را در نظر بگیرید و یا یک سیستم تهویه اتاق کامپیوتر (CRAC) خریداری کنید. پس سیستم تهویه نقش کلیدی در انتخاب و اجاره فضای رک شما خواهد داشت.

خنک‌کننده مایع و تهویه مطبوع 

در این روش به دلیل اینکه مقدار زیادی گرما ایجاد می‌شود، هوای سرد با استفاده از تجهیزات مخصوص مستقیماً به سمت رک هدایت می‌شود. در این روش از خنک‌کننده برای هدایت هوای خنک به جلوی گریل استفاده می‌شود. سیستم‌های تهویه مطبوع بیشتر در اتاق‌ سرورهای بدون تجهیزات CRAC استفاده می‌شوند. استراتژی برخی از شرکت‌ها این است که عمداً بخشی از رک را خالی نگه‌دارند تا گرمای بیش‌ از حد تولید نشود.

رک باید در اتاق سرور باشد

افزایش مصرف انرژی هزینه‌ها را به‌طور تصاعدی افزایش می‌دهد و درنهایت شرکت را مجبور می‌کند تا برخی از خدمات IT را برای کاهش هزینه برق مصرفی غیرفعال کند. نکته‌ای که برخی از شرکت‌ها به آن اهمیت نمی‌دهند اجرای صحیح استراتژی خطوط سرد و گرم است. اجرای صحیح این استراتژی به این معنی است که هوای سرد نباید به‌سادگی از رک‌ها خارج شود. به همین دلیل است که شرکت‌های بزرگی که به فروش رک می پردازند، اتاقی به نام اتاق سرور دارند، حتما هنگام اجاره فضای رک به این نکات توجه کنید.

فروش رک سرور و شبکه

سیستم تهویه و فن رک چیست؟

2. به کار گیری تکنولوژی نوین تامین انرژی

واحد توزیع برق (PDU) برق را به‌طور یکنواخت از طریق یک سیم داخلی به سرورها هدایت می‌کند. نوارهای برقی قفسه دار مخصوص این محصولات طراحی‌شده و به‌صورت عمودی یا پشت رک‌ها نصب می‌شوند. تسمه‌های انتقال نیرو به دو گروه استاندارد و هوشمند تقسیم می‌شوند. سیم‌های رابط استاندارد می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد نشانگرهای تعویض فیوز و خروجی جریان ارائه دهند، اما باید به‌صورت دستی و محلی با آن‌ها کار کرد. از طرفی توسعه‌دهنده‌های هوشمند از راه دور قابل مدیریت هستند و به مدیران شبکه اجازه ریستارت سرورها و تجهیزات را می‌دهند.

با این تکنولوژی مدیران شبکه می‌توانند با اتصال به اینترنت از هر کجا سرور را به‌صورت آنلاین عیب‌یابی و بازیابی کنند. این ویژگی زمان عیب‌یابی را کاهش می‌دهد و از اختلال جدی در عملیات حیاتی تجاری جلوگیری می‌کند. تجهیزات مدیریت توان ریموت به مدیران این امکان را می‌دهد که از فناوری‌های پیشرفته توزیع برق مانند برق سه فاز بهترین استفاده را ببرند.

فناوری جریان سه فاز مختص تجهیزات کنترل از راه دور نیست و می‌تواند جایگزین برخی از راه‌کارهای سنتی شود. در مقایسه با جریان تک فاز، جریان سه فاز از مدارهای کمتری استفاده می‌کند. همچنین جریان متعادلی را فراهم می‌کند و تعداد PDUها را کاهش می‌دهد. بنابراین نوع تکنولوژی تامین انرژی در انتخاب و اجاره رک سرور بسیار حائز اهمیت است.

3. خرید رک متناسب با کسب و کار

در نگاه اول یک رک سرور با فضای داخلی کافی برای نصب تجهیزات شبکه گزینه مناسبی است. اما اگر احساس می‌کنید در آینده نیاز به خرید سخت‌افزار بیشتری داشته باشید، باید آینده‌نگر باشید. مقیاس سخت‌افزار مطابق با استانداردهای Rack Units یا Rack U همان‌طور که در استاندارد صنعت الکترونیک (EIA) تعیین‌شده است، محاسبه می‌شود.

یونیت واحد اندازه‌گیری ارتفاع رک می‌باشد. هر واحد برابر با 4.445 سانتی‌متر است توجه داشته باشید که هنگام محاسبه فضای مورد نیاز برای اجاره رک و تجهیزات شبکه باید تخمینی از وسایل جانبی مانند دوربین مداربسته، کنترل ریموت، مانیتور و یو پی اس داشته باشید. به طور مثال اگر شما به 20 سرور با دو بلوک نیاز دارید، به یک سرور 44 بلوکی برای ذخیره ابزارهای جانبی مانند پچ پنل (یک بلوک) و یک UP با دو بلوک نیاز دارید.

فروش رک شبکه ایستاده

خرید و فروش انواع رک شبکه ایستاده

4. امنیت فیزیکی رک

امنیت فیزیکی سرور به معنای آرامش خاطر و محافظت از اطلاعات مهم تجاری است. راه‌های مختلفی برای ایمن‌سازی سرور شما وجود دارد. ابتدا از قفل رک سرور جلو و عقب اطمینان حاصل کنید. مدل‌های جدیدتر گزینه‌هایی برای کارت‌های هوشمند و کنترل دسترسی مشترک (CAC) دارند.

سپس از دوربین مداربسته برای نظارت بر رک سرور و در نهایت محافظت از سرور استفاده کنید. مدیر شبکه علاوه بر توانایی نظارت مداوم بر وضعیت برق، نشت آب، دما و سایر متغیرها، می‌تواند به‌طور خودکار شرایط غیرعادی را از طریق SMTP / SMS / SNMP اطلاع دهد.

از طرفی می‌توانید از حسگرهای هوشمند در درب رک استفاده کنید تا هر زمان که درب رک (به‌طور غیرعادی و خارج از برنامه) باز می‌شود، هشدار یا پیامی به مدیر یا مدیر شبکه ارسال شود. در مرحله آخر باید موارد زیر از نظر امنیتی بررسی شوند:

  • وضعیت پنجره‌های اتاق سرور
  • درب‌های اصلی
  • تعداد ورودی‌های اتاق سرور
  • دور بودن اتاق سرور از رفت‌وآمد زیاد

انواع رک‌ها

در این بخش به سراغ انواع رک خواهیم رفت. با معرفی آن‌ها بهتر خواهید توانست که متناسب‌ترین رک را برای اجاره و خرید انتخاب کنید.

1. رک دیواری

رک‌های دیواری معمولاً در سایزهای 4، 5، 6، 7 و 9 یونیتی و در عمق‌های 35، 45 و 60 سانتی‌متری ساخته می‌شوند، قابلیت باز شدن از پهلو و چرخش 100 درجه و همچنین دسترسی به فضای پشت Rack‌ را دارند. شاید. در بین انواع دیواری مختلف، رک‌ دیواری 9 یونیتی تنوع بیشتری داشته باشند. پنل‌ کناری آن‌ها بدون مشکل باز می‌شوند. قیمت رک دیواری متنوع است و بسته به تعداد یونیت می باشد.

2. رک ایستاده

رک ایستاده دارای 4 پایه ثابت، 4 چرخ و یک ست پیچ است. این رک‌ها مجهز به فن هستند و می‌توان فن‌های بیشتری به آن اضافه کرد. رک‌ ایستاده مزایای زیادی نسبت به انواع دیواری دارند. انواع رک ایستاده به مدیران شبکه‌ این امکان را می‌دهد که به‌راحتی تمامی اجزای شبکه (سوئیچ، روتر، سرور، یو پی اس و سایر ملزومات موجود در رک) را مدیریت کنند. عمق آن‌ها 60، 80 و 100 سانتی‌متر است. ورودی کابل در بالا و پایین Rack قرار دارد. دیتاسنترها از رک‌ مخابراتی، سرور و سایر ملزومات شبکه استفاده می‌کنند. قیمت رک ایستاده نیز متنوع بوده و به شرکت ارائه دهنده، ویژگی ها و تعداد یونیت ها بستگی دارد.

خرید انواع رک ایستاده و دیواری

اجاره و خرید رک شبکه و سرور

فضای رک (Rack Space) چیست؟

Colocation یا فضای رک فرآیند پیاده‌سازی و میزبانی تجهیزات شبکه در یک ارائه‌دهنده خدمات colocation است. که سازمان را قادر می‌سازد سرورهای خود را در دیتاسنتر مستقر کند. دیتاسنتر ساختمانی با طراحی، معماری، شرایط فیزیکی و استانداردهای خاص است که نیازهای سرورها مانند برق، سیستم خنک‌کننده، امنیتی، اینترنت و شبکه برای سرورها را برآورده می‌کند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک کسب و کار ممکن است یک سرویس colocation را به‌جای ساخت دیتاسنتر خود انتخاب کند. هنگام خرید و اجاره فضای رک و سرویس کولوکیشن سرور در محیطی کاملاً استاندارد و امن قرار خواهد گرفت. سرور نیز با سرعت و قدرت بالا در شبکه قرار خواهد گرفت. با چنین سرویسی دیگر هیچ‌وقت نگران قطعی برق نباشید و سرور از نظر پهنای باند، سهولت دسترسی و امنیت بهینه می‌شود.

مزایای استفاده از خدمات اجاره فضای رک

در اینجا برخی مزایای خرید از فضای رک را برای شما آورده‌ایم:

  • بالا رفتن میزان آپتایم
  • تقسیم شدن هزینه برق، سرمایش، ارتباطات و فضای دیتاسنتر با سایر مستاجرین
  • توسعه سرورها و سخت‌افزارهای موجود با کمترین هزینه
  • بهره‌مندی از سیستم‌های مانیتورینگ، نظارت تصویری و سیستم‌های مدیریتی برای نظارت بهتر بر تجهیزات
  • رعایت استانداردهای امنیتی و حفظ دیتا در محیط و اتصالات
  • ارائه چندین آدرس IP متفاوت
  • امکان دریافت سرویس قدرتمندتر از سرور
  • خدمات پشتیبانی 24 ساعته

تفاوت کولوکیشن با سرور اختصاصی و مجازی در چیست؟

خدمات ابری عمومی مانند سرور مجازی و سرور اختصاصی بهترین گزینه برای سازمان‌هایی است که خواهان قیمت‌گذاری مصرف‌کننده محور هستند و ترجیح می‌دهند سخت‌افزار سرور را خریداری یا نگهداری نکنند. اما افرادی که سخت افزار شبکه و سرور دارند، بهتر است از سرویس کولوکیشن و اجاره فضای رک در دیتاسنتر استفاده کنند.

قیمت رک سرور

قیمت اجاره رک سرور

دلایل خاموش شدن دیتاسنتر و اختلال در تجهیزات رک

چهار عامل منجر به از کار افتادن دیتاسنتر؛ و در نهایت اختلال در تجهیزات شبکه موجود در رک؛ می‌شود که عبارت‌اند از منبع تغذیه؛ حوادث غیرمنتظره؛ اتصال ناگهانی و عوامل انسانی. در زیر دلایل بروز این موارد را روشن کرده‌ایم:

  • منبع تغذیه: از کار افتادن برق اضطراری؛ نبود ژنراتور پشتیبان
  • حوادث غیرمنتظره: حوادث طبیعی و انسانی مانند سیل؛ زلزله، اقدامات جنگی
  • اختلال و قطع ناگهانی: خرابی سرویس‌های مخابراتی / از دست دادن شبکه WAN
  • عوامل انسانی: پیکربندی اشتباه روترها؛ حملات داخلی یا خارجی به شبکه، ناکارآمد بودن زیرساخت‌های فیزیکی و سخت‌افزاری

اجاره فضای رک (Colocation)

کولوکیشن اجاره‌ای همان مکانی است که کسب‌وکارها می‌توانند از فضای دیتاسنتر برای نصب سرورها یا سایر سخت‌افزارهای خود داخل رک استفاده کنند. در این سرویس موقعیت فیزیکی، برق، سیستم تهویه سرمایشی، پهنای باند و امنیت فیزیکی برای تجهیزات مشتری فراهم‌شده است.

خرید و اجاره فضای رک در دیتاسنتر

خرید و اجاره فضای رک در دیتاسنتر

جمع بندی

فضای رک مفهوم پیچیده‌ای ندارد. حال آنکه در خرید رک باید نکات زیادی را در نظر بگیرید تا بتوانید به خوبی از تجهیزات شبکه و سرور خود نگهداری کنید. ابعاد رک، نوع اتصالات(پیچ و مهره‌ای یا جوشی) میزان فضا، برند و … همگی باید در خرید Rack لحاظ شوند. امیدوار هستیم از نکات اشاره شده برای انتخاب بهتر استفاده کنید. اگر از این مقاله لذت بردید لطفاً آن را با سایر دوستانتان هم به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. تفاوت بین دیتاسنتر با فضای رک چیست؟

این اصطلاحات گاهی اوقات به‌جای هم استفاده می‌شوند. مرکز داده (یا datacenter) شبکه‌ای از تجهیزات ذخیره‌سازی است که توسط مشاغل و سایر سازمان‌ها برای سازمان‌دهی، پردازش، ذخیره و انتشار حجم زیادی از دیتا استفاده می‌شود. اما رک قسمتی از یک دیتاسنتر است که به سازمان یا شرکتی خاص اجاره داده می‌شود. در این قسمت با استفاده از قفسه‌های رک سرور و تجهیزات شبکه نگهداری می‌شوند.

2. چرا از رک استفاده کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید برای حفظ سرور باید دانش، تجربه و علم بالایی داشته باشیم و نگهداری سرور هزینه‌بر خواهد بود. باوجود موارد فوق، می‌توان گفت که نگهداری سرور یک کار بسیار ظریف است. با خرید رک و استفاده از سرویس کولوکیشن فضای لازم و امکانات نگهداری تجهزیات شما ایجاد می‌شود. در این سرویس کاربر دسترسی مستقیم به سرور دارد.

3. خریدئ یا اجاره فضای رک هزینه‌ها را افزایش می‌دهد؟

استفاده از رک به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد که برخی از هزینه‌های نگه‌داری سخت افزارهای خود را به هزینه‌های جاری و عملیاتی تغییر دهند. برخی از افراد ادعا می‌کنند که خدمات مشابه می‌تواند 40٪ تا 70٪ از هزینه‌های شرکت را کاهش دهد.

4. تفاوت رک و کولوکیشن در چیست؟

کولوکیشن به معنای اجاره قسمتی از دیتاسنتر برای نگهداری تجهیزات شبکه و سرور شما می‌باشد. اما رک به معنای قفسه‌هایی آهنین هستند که بعد از استفاده خدمات کولوکیشن، برای نگهداری تجهیزات خود به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اغلب افراد این دو عبارت را به جای یکدیگر بکار می‌برند.

5. رک چیست؟

رک به معنای قفسه‌هایی اغلب در ابعاد متفاوت است که برای نگهداری تجهیزات شبکه و سرور ساخته شده‌اند. از Rack در دیتاسنترها استفاده می‌شود. بدین شکل هم از اتصالات محافظت می‌شود، هم امنیت بیشتری برای سخت افزارها حاصل می‌شود. از رک در سرویس کولوکیشن استفاده می‌گردد.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم