کولوکیشن چیست؟ هر آنچه باید قبل از دریافت خدمات Colocation بدانید!

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 9 دی 1400
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۲۴۳۳ بازدید

احتمالا قبل از خواندن این مقاله، عبارت کولوکیشن هاستینگ (Colocation hosting) یا خدمات کولوکیشن به چشمتان خورده است. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند با مفهوم کولکیشن، نحوه کار آن و مزایا آشنا شوید. همچنین با نحوه انتخاب یک ارائه دهنده کولوکیشن آشنا می‌شویم. در انتهای این مقاله متوجه خواهید شد که آیا CoLocation برای شما گزینه مناسبی است یا خیر. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کولوکیشن چیست؟

کولوکیشن چیست؟

سرویس کولوکیشن چیست؟

Colocation یا CoLocation Hosting به نوعی از سرویس‌دهی میزبانی گفته می‌شود. در این نوع میزبانی فضایی را برای سخت افزار IT خود در دیتاسنتر بطور مستقیم یا از طریق شرکت‌های هاستینگ اجاره می کنید. استفاده از خدمات کولوکیشن می‌تواند مزایایی را برای کسب‌وکار شما به ارمغان بیاورد. دیتاسنتر یک مکان بسیار امن است که در آن تجهیزات، سرورها، فضا و پهنای باند در اختیار مشاغل قرار می گیرد. بنابراین با میزبانی Colocation شرکت ها می توانند فضایی را برای میزبانی سرورهای خود خریداری کنند و امنیت بالاتر و آپتایم تضمین شده را تجربه کنند.

ارائه دهنده کولوکیشن چه مزایایی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد؟

هر CoLocation Provider مزایایی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، از جمله:

  • هزینه کمتر برق و پهنای باند
  • اتصال به شبکه پرسرعت بصورت ۲۴ ساعته
  • تحت نظر اقدامات امنیتی دیتاسنتر
  • گواهینامه‌های معتبر
  • پایداری طولانی مدت به همراه انعطاف پذیری و مقیاس پذیری
  • پشتیبانی فنی تخصصی

یک ارائه دهنده کولوکیشن می‌تواند زیرساخت‌های موجود و سخت افزاری سرور را از مشتری بگیرد و آن را از ادارات /شرکت‌ها به دیتاسنتر منتقل کند. استفاده از خدمات colocation به سازمان ها این امکان را می دهد که به طور انحصاری بر مدیریت و رسیدن به اهداف خود تمرکز کنند. این در حالیست که هزینه IT کاهش پیدا می‌کند.

میزبانی کولوکیشن به چه صورت انجام می‌شود؟

سرویس کولوکیشن چیست؟

سرویس colocation چطور انجام می شود؟

تسهیلات Colocation فضای نگهداری بهمراه سرمایش، برق، پهنای باند و امنیت را برای مشتریان فراهم می‌کند. بنابراین مشتری با اطمینان خاطر سرورهای سازمان خود را به دیتاسنتر می‌سپارد. فضای موجود در این مرکز معمولاً توسط رک، کابینت، قفس یا سوئیت اختصاصی اجاره داده می‌شود. برخی از شرکت‌های هاستینگ خدمات ذخیره سازی مدیریت شده را نیز ارائه می دهند.

هنگامی که یک کسب و کار به یک مرکز کولوکیشن منتقل می‌شود، ارائه‌دهنده باید اطمینان حاصل کند که فضای مناسب در داخل رک، همراه با برق برای تجهیزات، آدرس‌های IP و پورت‌های uplink برای اتصال تجهیزات به شبکه وجود دارند.

به طور معمول، میزبانی کولوکیشن باعث بهبود آپتایم، کاهش هزینه های سنگین و افزایش کیفیت خدماتی می شود که مشتریان تجربه می کنند.

ارائه‌دهنده کولوکیشن باید به صورت شبانه روزی آماده برای پشتیبانی IT (در صورت درخواست) باشد. تأمین‌کننده کولوکیشن مسئولیت نگهداری و امنیت تأسیسات خود را بر عهده دارد. آنها اطمینان حاصل می کنند که برق و خنک کننده به اندازه کافی برای سرور شما مهیا باشد. با این ملاحظات تجربه قطعی شما را به حداقل میزان ممکن می‌رسانند.

شرکتی که از colocation استفاده می کند، در صورت تمایل می تواند تجهیزات خود را در چندین دیتاسنتر قرار دهد. این برای شرکت هایی مفید خواهد بود که ردپای جغرافیایی بزرگتری دارند. از طرفی اینگونه شرکت‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که سیستم‌های کامپیوتری آنها در نزدیکی ساختمان اداری آنها قرار دارد.

چطور یک ارائه‌دهنده Colocation را انتخاب کنید؟

هر شرکت هاستینگ گزینه‌ها و امکانات متفاوتی را برای ارائه خدمات کولوکیشن در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. بد نیست بدانید ایالات متحده و کانادا در زمینه میزبانی کولوکیشن پیشرو هستند.

کولوکیشن سرور چیست؟
ارائه دهنده کولوکیشن سرور

تامین الویت‌های شما

هنگام بررسی ارائه دهندگان مختلف، مهم است که اولویت های کسب و کار را روشن کنید. اگر 100 درصد آپ‌تایم و توسعه در بالای لیست اولویت‌های شماست، باید مواردی چون SLA را از نزدیک بررسی کنید.

اگر انطباق(compliance) و امنیت اولویت‌های اصلی هستند، درخواست کنید تا گواهی‌های انطباق auditor های دیگر را ببینید.

بررسی امنیت فیزیکی

همچنین مهم است که امنیت فیزیکی تدبیر شده را بررسی کنید. آیا این تسهیلات کولوکیشن دارای ثبات جغرافیایی است؟ آیا از بلایای طبیعی و آسیب های انسانی در امان است؟ آیا آخرین فناوری امنیتی، از جمله دوربین‌های امنیتی، احراز هویت چند مرحله‌ای و فرآیندهای ورود امن را بکار گرفته‌اند؟

از آنجا که احتمالا امکانات رفاهی جز اولویت‌های شما نیست، بررسی آنها به تصمیم گیری ما در انتخاب بهترین گزینه کمک خواهد کرد. چیزهایی مانند تخصص فنی همیشه در دسترس و امکانات ساختمانی آنها را بررسی کنید. البته این امکانات زمانی مفید می‌شوند که کارکنان نیاز به کار در دیتاسنتر داشته باشند.

بررسی رتبه‌بندی دیتاسنتر

در این زمینه دیتاسنترها بصورت پلکانی بین سطوح یک تا ۴ رتبه‌بندی می‌شوند. بطور مثال دیتاسنتری با رتبه یک، کمترین میزان گنجایش و دیتاسنتری با رتبه ۴ بیشترین ظرفیت گنجایش را ارائه می‌دهد. اغلب توصیه می‌شود که از کار با دیتاسنترهای رتبه ۳ شروع کنید. به احتمال زیاد این ارائه دهندگان نیازهای تجاری شما را می‌توانند مرتفع سازند.

6 سوال که باید از Colocation Provide‌ خود بپرسید!

هزینه کولوکیشن

ویژگی های مهم سرویس کولوکیشن 

اگر می‌خواهید یک ارائه‌دهنده کولوکیشن یا دیتاسنتر جدیدی را در انتخاب کنید، 10 سؤال مهم زیر را بررسی کنید:

1. دیتاسنتر چقدر قابل توسعه است؟

توسعه سیستم‌های یک دیتاسنتر، عاملی حیاتی در تضمین آپتایم آن است. از طرفی مهمترین سیستم حیاتی، برق/پاور می‌باشد. برخورداری ا منبع تغذیه اضطراری(UPS)، وجود یو پی اس دو تبدیلی از جمله مواردی است که باید از وجود آنها مطمئن شوید. زیرا قطع ناگهانی برق و نبود یو پی اس می‌تواند بیزینس شمارا بطور جدی دچار مشکل کند.

همچنین از وجد یو پی اس آنلاین مطمئن شوید. اغلب دیتاسنترها بر روی سیستم‌های UPS آفلاین یا «اینتراکتیو خطی» اجرا می‌شوند. به این معنی که در حین کار عادی، واقعاً سیستم‌های متصل را تغذیه نمی‌کنند. در طول کارکرد عادی، یک سیستم یو پی اس آفلاین فقط در برابر نوسانات شدید یا قطع برق محافظت خواهد کرد. این یک قابلیت اضافی برای می‌باشد. پس بررسی آن لزوم چندانی ندارد.

2. دیتاسنتر چقدر امن است؟

یک دیتاسنتر باید از تدابیر امنیتی جامعی استفاده کند، از مشخصات فیزیکی محل ساختمان گرفته تا دوربین‌های مجزا که در اتاق‌ها قرار دارند. ویژگی های یک دیتاسنتر ایمن عبارتند از:

مکان و ساختار

ساختمان در یک موقعیت جغرافیایی پایدار ‌باشد. دسترسی راحت نکته مهمی است. اما باید در یک منطقه کم تردد باشد و هیچ پنجره ای رو به بیرون از اتاق های دیتاسنتر وجود نداشته باشد. همچنین تمام سیستم‌های حیاتی بیرونی حصارکشی شده و نظارت شوند.

سیستم‌های امنیتی فیزیکی

همه ورودی‌ها و تجهیزات حیاتی خارجی باید مجهز به زنگ هشدار باشند. همچنین برای ورود نیاز به احراز هویت دو مرحله‌ای داشته باشند و توسط دوربین‌های NOC‌ نظارت شوند. این نظارت باید ۲۴ ساعته در تمامی روزهای سال انجام گردد. علاوه بر این، سیستم‌های پیشرفته باید در مکانی باشند تا بطور پیوسته برای گزارش مداوم وضعیت زیرساخت‌های الکتریکی و مکانیکی به کارکنان NOC آماده باشند. فهرستی از موارد مورد نیاز برای بررسی را در اینجا آورده‌ایم:

  • نفوذ
  • آتش
  • قطع برق AC
  • خرابی ژنراتور
  • دما / رطوبت
  • تشخیص نشت
  • خرابی یو پی اس

سیستم‌های امنیتی Logical و میمزی‌های Third Party ‌‌جز دو مورد دیگری هستند که در بررسی امنیت دیتا سنتر باید مورد بررسی قرار بگیرند.

3. دیتاسنتر ارائه دهنده چه گواهینامه‌ها و ممیزی‌هایی دارد؟

یک مرکز داده باید دارای کنترل هایی باشد که مطابق با استانداردهای شناخته شده صنعت باشد. ممیزی ها و گواهینامه های استاندارد برای مراکز داده شامل SSAE (جایگزینی برای ‌SAS70)، PCI و HIPAA می‌باشد. همچنین قبل از جست و جو برای ارائه دهنده کولوکیشن، باید استانداردها و گواهینامه های انطباق را که برای صنعت شما مورد نیاز است، بدانید.

4. میزان اتصالات دیتاسنتر

اتصال های یک دیتاسنتر شاخصی مهم از قابلیت اطمینان شبکه آن و انعطاف پذیری آن برای تامین نیازهای مشتریان می‌باشد.

همچنین ارائه‌دهنده باید انعطاف‌پذیری برای مقیاس‌بندی در حین رشد و بر حسب تقاضا، به شما بدهد. آیا دیتاسنتر از نظر شرایط قرارداد، طراحی تأسیسات و پشتیبانی برای پاسخگویی سریع و مؤثر به این نیاز، انعطاف پذیری دارد؟

5. دیتاسنتر چه سطحی از پشتیبانی را ارائه می دهد؟

از پشتیبانی ۲۴ ساعته دیتاسنتر در تمامی روزهای هفته و ماه اطمینان حاصل کنید. این مهم است که پشتیبان‌ها بتوانند در مواقع بروز مشکل و اضطراری راه حلی عملی ارائه دهند. کمک یک مهندس شبکه یا سخت افزار در هنگام بروز مشکل در نیمه‌های شب برای راه اندازی مجدد سرور یا حل مشکلات، آسودگی خاطر عمیقی برای شما فراهم می‌کند.

تعرفه کولوکیشن

اجاره فضای رک و کولوکیشن

6. آیا سرویس‌های هاستینگ مدیریتی علاوه بر کولوکیشن ارائه می‌دهند؟

سرورهای مدیریت شده، یک یا چند سرور با قدرت و پهنای باند اختصاصی هستند که در دیتاسنتر میزبانی می شوند. آنها برای مشتریانی مناسب هستند که ترجیح می‌دهند دیتاسنتر بر تجهیزات آنها نظارت کند.

اگر یک Data Center Provider کولوکیشن و میزبانی مدیریت شده را ارائه ‌دهد، باید این توانایی را داشته باشد که زیرساخت سخت‌افزاری مشتری را با منابع درخواستی تقویت کند. فضای ذخیره‌سازی بکاپ‌گیری مدیریت‌شده و … از امکانات دیگر چنین دیتاسنتری می‌باشد. در حالی که ممکن است کسب و کار شما اکنون به این نیاز نداشته باشد، در صورت تغییر نیازهای شما باید از خدمات تکمیلی منعطفی برخوردار باشد.

مزایای کولوکیشن

دلایل متعددی برای استفاده از کولوکیشن وجود دارد. مخارج سنگین مرتبط با ساخت، نگهداری و به روز رسانی یک تجهیزات محاسبه‌گر از دلایل اصلی بشمار می‌روند. گذشته از خطر بلایای طبیعی، حوادث ناگوار رایج مانند خرابی تجهیزات می تواند بیزینس شما را متوقف کند و به شهرت شما آسیب برساند. ارائه دهندگان Colocation می‌توانند سرور شما را در برابر این مسائل حفظ کنند. سایر ویژگی‌های colocation که به نفع مشاغل است عبارتند از:

  • طراحی شده برای محیط های محاسبات ابری high density
  • با پشتیبانی فنی در طورل شبانه روز بصورت ریموت
  • مقیاس پذیر برای کمک در توسعه کسب و کار
  • ارائه عیب‌یابی، ایزاوله سازی و تشخیص فنی حرفه‌ای و قابل کنترل
  • امکانات مطابق با استانداردهای HIPAA، PCI، HITRUST، SOC 1، SOC 2، و SOC 3 و …

چالش‌ها و معایب Colocation

در حالی که کولوکیشن بهترین انتخاب به نظر می رسد، ممکن است نکات منفی نیز بهمراه داشته باشد. فاصله بین تسهیلات دیتاسنتر و دفتر مشتری می تواند منجر به افزایش هزینه های سفر در صورت نیاز به تماس با تجهیزات سخت افزاری شود.

Uptime موضوع دیگری است که باید در نظر گرفت. اگر یک ارائه دهنده کولوکیشن به چندین carrier شبکه یا دیتاسنتر برای اطمینان از اتصال اضافی در 100 درصد مواقع دسترسی نداشته باشد؛ ممکن است مشتری با قطعی های جدی مواجه شود. در یک نظرسنجی توسط CA Technologies از 200 شرکت، بیش از 26.5 میلیارد دلار درآمد سالانه ناشی از خرابی سیستم از دست می رود. بر اساس آخرین برآوردها، قطع برنامه ریزی نشده مرکز داده بیش از 7900 دلار در دقیقه برای شرکت ها هزینه دارد و این هزینه همچنان در حال افزایش است.

اجاره فضای رک

فضای رک چیست؟

رک، قفس، یا سوئیت خصوصی

زمانی‌که فضایی را برای تجهیزات کولوکیشن اجاره می‌کنید، سه گزینه مختلف برای ذخیره‌سازی تجهیزات وجود دارد. انتخاب گزینه های ذخیره سازی به اندازه سازمان، بودجه و اولویت های امنیتی آن بستگی دارد.

فضای رک برای کولوکیشن به کابینتی اطلاق می‌شود که در اتاقی از دیتاسنتر قرار دارد. رک دارای قفل است و در یک راهرو در کنار سایر رک‌های سرور کولوکیشن قرار گرفته است. یک شرکت ممکن است فقط به یک رک نیاز داشته باشد یا از تعداد زیادی رک استفاده کند. اجاره یا خرید فضای رک معمولاً کمترین هزینه را در بین دو گزینه دیگر دارد.

گزینه ذخیره سازی بعدی قفس(Cage) است. ارائه‌دهنده کولوکیشن یک cage در اطراف Rackهای مشتری اضافه می‌کند تا یک لایه امنیتی دیگر اضافه شود. آنها در میان دیگر رک‌های دیتاسنتر قرار دارند، اما cage فضای بزرگ تری را فراهم می کند که فقط مشتری می تواند وارد آن شود. این گزینه برای شرکت هایی که به سطح بالاتری از امنیت نیاز دارند عالی است.

آخرین گزینه ذخیره سازی یک private suit است. سوئیت کولوکیشن خصوصی یک سرویس کاملاً قابل تنظیم و توسعه است که به شرکت ها استقلال و کنترل نیازهای فناوری اطلاعات را ارائه می دهد. آنها برای حداکثر امنیت محصور شده‌اند. فقط کارمندان مجاز شرکتی که سوئیت را خریداری کرده‌اند به این منطقه می‌توانند دسترسی داشته باشند. آنها برای صنایع تحت نظارت مانند مراقبت های بهداشتی، بانکداری، تولید، دولت و آموزش بهترین گزینه هستند.

کولوکیشن ایران

خدمات کولوکیشن ایران

کلام آخر

خدمات CoLocation اغلب توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شوند. . آنها واسطی بین مشتریان و دیتاسنتر برای تامین نیازهای مشتری می‌باشند. در مواردی مشتریان بطور مستقیم این خدمات را از دیتاسنتر می‌گیرند.نگه داری سرور در محل کار نیازمند محیا کردن محیطی مناسب برای نگه داری می‌باشد. بطور مثال تامین سرمایش کافی برای جلوگیری از داغ شدن و آسیب دیدن سخت افزارها، کنترل میزان برق ورودی و …. هزینه‌هایی را برای شما دربرخواهد داشت.

اما دیتاسنتری به شرکت هاستینگ به شما برای ارائه خدمات کولوکیشن معرفی می‌کند، کنترل مسائل کلی در حفظ و نگه‌داری از سرور را بر عهده می‌گیرد. برای تامین امکانات و مدیریت موارد دیگر، با صحبت و نهایتا پرداخت هزینه اضافی،‌می توانید از امنیت سخت‌افزاری و نرم افزاری سرور خود مطمئن شوید.

سوالات متداول

1. خدمات کولوکیشن چیست؟

Colocation بخشی از یک دیتاسنتر است که شرکت ها می توانند فضای آن را برای میزبانی سرورهای خود خریداری کنند و امنیت بالاتر و آپتایم تضمین شده را تجربه کنند.

2. مزایای خدمات کولوکیشن چیست؟

  • مقیاس‌پذیری منعطف
  • امکان برقراری اتصالات داخلی
  • آپتایم قابل اطمینان
  • تخصیص منابع بهبود یافته
  • امنیت پیشرفته

3. تفاوت بین دیتاسنتر و کولوکیشن چیست؟

دیتاسنتر یک مرکز هدفمند است که برای ذخیره، تامین برق، خنک‌کردن و اتصال زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شما به طور مؤثر طراحی شده است. Colocation یکی از خدمات مراکز دیتاسنتر است. دیتاسنترها با ارائه خدمات کولوکیشن میزبان سخت افزار IT شما (مانند سرورها) می‌شوند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم