IaaS چیست؟ هر چیزی که راجع به IaaS باید بدانید!

سرویس IaaS پارس پک
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 19 دی 1402
مطالعه: ۱۶ دقیقه ۰ نظر ۳۰۶ بازدید

IaaS چیست؟ سرویس IaaS، ابَرقهرمان داستان دنیای دیجیتال به میدان آمده تا ما را از دردسرهای مدیریت و نگهداری سرورهای فیزیکی، شبکه‌ و تجهیزات جانبی پیچیده دنیای سنتی نجات دهد. تصور کنید یک مرکز داده مجهز و قدرتمند، نه در گوشهٔ دفتر کارتان، بلکه در فضای ابری در دسترس شماست! فضایی که سرویس زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) برایتان فراهم می‌کند. در این مطلب از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، هر آنچه که باید راجع به این ابَرقهرمان ابری بدانید را خواهید خواند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سرویس ابری IaaS چیست؟

IaaS مخفف Infrastructure as a Service به معنی «زیرساخت به‌عنوان سرویس» است. این سرویس به کاربران این امکان را می‌دهد تا منابع زیرساختی و سخت‌افزاری مورد نیاز خود را از طریق فضای ابری به‌صورت اجاره‌ای در اختیار داشته باشند. در این صورت، کاربران نیازی به خرید و نگهداری سخت‌افزارهای پیچیده ندارند و می‌توانند به‌صورت مقیاس‌پذیر و منعطف، منابع مورد نیاز خود را افزایش یا کاهش دهند.

فرض کنید یک دانشجو هستید و قصد انجام پروژه‌های دانشجویی خود را دارید. دراین‌صورت، به جای خرید کامپیوتر شخصی و نصب نرم‌افزارهای مختلف روی کامپیوتر که هزینه بسیاری برایتان دارد، به‌سادگی می‌توانید از کافی‌نت دانشگاه استفاده کنید. در این شرایط،‌ کافی‌نت نوعی زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) در اختیارتان قرار می‌دهد و کارتان را راحت می‌کند.

IaaS مثل اجاره یک هوم‌جیم یا باشگاه بدنسازی است. باشگاهی که خودتان می‌توانید آن را با تجهیزات و دستگاه‌های بدنسازی پیشرفته مجهز کنید و به مربیگری بپردازید.

خرید سرور مجازی

نگاهی عمیق بر ویژگی‌های IaaS 

سرویس IaaS دنیای جدیدی برای میزبانی اطلاعات شماست. تصور کنید دیگر نیازی به راه‌اندازی سرورهای غول‌پیکر و گران قیمت در محل کارتان ندارید. سرویس ابری IaaS فراتر از یک زیرساخت عمل می‌کند. اغراق نیست اگر بگوییم مانند یک هتل پنج‌ستاره برای فعالیت شما است! مهم‌ترین خدمات IaaS چیست؟ این سرویس خدماتی مانند موارد زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌های گران‌قیمت ندارید.
  • بکاپ‌گیری مداوم خیال شما را از بابت بازیابی اطلاعات راحت خواهد کرد.
  • مانیتورینگ دائم این پلتفرم، لحظه به لحظه وضعیت زیرساخت را زیر نظر دارد تا مشکلی پیش نیاید.
  • امنیت IaaS مانند حصار محکمی دور داده‌های شما می‌پیچد تا نگرانی از بابت هکرها نداشته باشید.
  • با اتصال به سرورهای قدرتمند، IaaS به یک ابرقهرمان قوی برای کارهای سنگین تبدیل خواهید شد.
  • در مقابل ترافیک‌ سنگین، IaaS به‌طور هوشمندانه بار کاری را تقسیم می‌کند تا مشکلی برای زیرساخت شما پیش نیاید.
  • هر اتفاقی در زیرساخت شما رخ دهد، ثبت خواهد شد؛ در نتیجه با دسترسی همیشگی به لاگ‌ها می‌توانید مشکلات را عیب‌یابی کنید.

منظور از معماری IaaS چیست؟ معماری IaaS به یک سیاست‌گذاری خودکار تبدیل شده است. شما قوانینی را تعریف می‌کنید و IaaS، آن‌ها را اجرا می‌کند. مثلاً می‌توانید قانونی بگذارید که درصورت افزایش ترافیک، کارها بین سرورها تقسیم شوند تا سرعت و دسترسی کاربران حفظ شود. با سرویس IaaS، شما وارد یک پلتفرم آنلاین می‌شوید. گویی که وارد یک رستوران با منوی متنوع شدید. هرچیزی که برای ساخت وب‌سایت یا برنامه‌تان نیاز دارید، کنار دستتان قرار دارد.

IaaS برای وب‌سایت‌ّهایی با ترافیک بالا
سرویس IaaS برای راحتی کاربران

سرویس ابری زیرساخت IaaS چگونه کار می‌کند؟

در ادامه مقاله «IaaS چیست؟» سراغ نحوه کار این پلتفرم می‌رویم. خدمات ابری زیرساخت IaaS یک فضای ابری از دسترسی‌های مختلف دراختیارتان قرار می‌دهد. در این فضای ابری هر آن چیزی که به عنوان زیرساخت نیاز دارید، از سرور مجازی گرفته تا دیتابیس در دسترستان است. فرض کنید قصد راه‌اندازی وب‌سایت جدیدی را دارید. کافی‌است:

۱. وارد پلتفرم IaaS شوید.

۲. یک سرور مجازی انتخاب کنید.

۳. سیستم‌عامل مدنظرتان را نصب کنید.

۴. پایگاه داده را براساس سیستم‌عامل راه‌اندازی کنید.

۵. فضای ذخیره‌سازی برای اطلاعات و بکاپ‌ها بسازید.

در نهایت، نرم‌افزارتان را روی سرور نصب کنید. تمام این مراحل در سرویس زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) به‌راحتی و بدون نیاز به دانش تخصصی و دردسرهای مدیریت زیرساخت قابل انجام است.

کاربرد سرویس ابری IaaS چیست؟ 

فرض کنید کسب‌وکار کوچکی راه انداختید و به یک سرور برای میزبانی وب‌سایتتان نیاز دارید. با سرویس IaaS، شما نیازی به خرید یا نگهداری سرور ندارید. در عوض، می‌توانید یک سرور مجازی از ارائه‌دهنده IaaS مانند پارس پک اجاره کنید. این یعنی شما فقط به ازای دوره مصرفی که از سرور استفاده می‌کنید، هزینه می‌پردازید. بدون اینکه درگیر راه‌اندازی سخت‌افزار سرور و چالش‌های مربوط به آن شوید. برای درک بهتر موارد استفاده از IaaS، دانستن موارد زیر کمکتان می‌کند:

۱. محیط‌های تست و توسعه

منظور از محیط‌ توسعه در IaaS چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دیگر نیازی به خرید و نگهداری سرورهای اختصاصی برای تست و توسعه‌ نرم‌افزار نیست. با سرویس ابری IaaS، به‌راحتی می‌توانید محیط‌های تست را متناسب با نیازهایتان راه‌اندازی و مدیریت کنید. انعطاف‌پذیری IaaS به شما امکان می‌دهد درصورت نیاز، منابع را به‌سرعت افزایش یا کاهش دهید.

۲. میزبان وب‌سایت‌های پرطرفدار

زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) جایگزینی ایدئال برای روش‌های سنتی میزبانی وب‌سایت است. با این فناوری، وب‌سایت شما روی زیرساخت قدرتمند ابری اجرا می‌شود و به‌راحتی حجم بسیاری از ترافیک را بدون مشکل میزبانی می‌کند. هزینه‌های شما نیز براساس میزان استفاده‌تان محاسبه می‌شود؛ بنابراین مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

۳. ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها

مدیریت داده‌ها با سرویس ابری IaaS ساده و کارآمد است. دیگر نگران فضای ذخیره‌سازی محدود یا نیاز به مدیریت فیزیکی سرورها نباشید. IaaS داده‌های شما را به‌صورت ایمن در فضای ابری ذخیره کرده و بازیابی آن‌ها را برایتان راحت می‌کند.

۴. میزبانی وب‌اپلیکیشن‌ها

نقش وب‌اپلیکیشن‌ها در IaaS چیست؟ IaaS تمام زیرساخت‌های لازم برای اجرای وب‌اپلیکیشن‌ها را فراهم می‌کند. از سرورهای قدرتمند گرفته تا شبکه‌ی پرسرعت، همه چیز در سرویس ابری IaaS آماده است. این یعنی می‌توانید وب‌اپلیکیشن خود را به‌سرعت راه‌اندازی کنید و بدون نگرانی از محدودیت‌های زیرساخت، آن را توسعه دهید.

سرویس IaaS چه کاربردهایی دارد؟
آسان شدن چالش‌های زیرساخت‌ با IaaS

انواع IaaS چیست؟

در دنیای شگفت‌انگیز IaaS، ارائه‌دهندگان طیف وسیعی از منابع را برایتان فراهم می‌کنند. انواع IaaS به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

۱. پردازنده‌های ابری

منظور از پردازنده‌های ابری در IaaS چیست؟ این بخش، مغز متفکر دنیای IaaS است. CPUها، GPUها و رم‌هایی که کامپیوترها برای انجام هر کاری به آن‌ها نیاز دارند، در این بخش جادویی زندگی می‌کنند. شما به‌عنوان کاربر IaaS، می‌توانید به سادگی درخواست پردازنده‌های ابری را در قالب ماشین‌های مجازی یا نمونه‌های ابری داشته باشید. در کسری از ثانیه، خدمات ابری ظرفیت مورد نیاز را تامین می‌کنند و شما می‌توانید کارهایتان را در این محیط مجازی انجام دهید.

۲. فضای ویژه ذخیره‌سازی

از میان انواع IaaS، به بررسی نوع فضای ذخیره‌سازی می‌پردازیم. فضای ویژه ذخیره‌سازی که خدمات ابری زیرساخت IaaS ارائه می‌دهد، به‌ سه‌صورت است:

  • ذخیره‌سازی فایلی: داده‌ها را به‌صورت فایل‌هایی مانند NAS سازماندهی می‌کند.
  • ذخیره‌سازی بلوکی: داده‌ها را مثل یک SSD یا هارد دیسک، در بلوک‌های مرتب نگه می‌دارد.
  • ذخیره‌سازی شیء: داده‌ها را به‌صورت شیءهایی مشابه با برنامه‌نویسی شیءگرا ذخیره می‌کند.

۳. شبکه امن و پرسرعت

بخش شبکه در IaaS چیست؟ شبکه شامل روترها، سوئیچ‌ها و لودبالانسرهایی است که به‌صورت مجازی در نرم‌افزار شبیه‌سازی می‌شوند. با استفاده از سرویس‌های ابری می‌توانید شبکه‌های ابری امن و پر‌سرعت را برای سازمان خود ایجاد کنید و خیالتان از بابت ارتباطات درون‌سازمانی راحت باشد.

انواع IaaS
کاربرد سرویس IaaS چیست؟

رایج‌ترین نمونه‌های سرویس IaaS چیست؟

وقتی صحبت از سرویس IaaS و زیرساخت ابری می‌شود، نام‌های بزرگی مثل آمازون (AWS)، گوگل و مایکروسافت به ذهن می‌آیند. این غول‌های تکنولوژی طیف وسیعی از خدمات را ارائه می‌دهند که به کسب‌وکارها اجازه داده با خیال راحت به فضای ابری مهاجرت کنند. اما دنیای سرویس IaaS فراتر از این غول‌هاست. بازیگران کوچک و چابکی در این عرصه حضور دارند و با خدمات و تخصص‌های منحصربه‌فرد خود، گزینه‌های جذابی برای کسب‌وکارهایی با نیاز خاص محسوب می‌شوند:

  • فضای ابری IBM
  • فضای ابری Oracle
  • فضای ابری Alibaba
  • DigitalOcean
  • VMware Cloud on AWS

مزایای سرویس IaaS چیست؟

اگر با هزینه‌های کمرشکن IT دست‌وپنجه نرم می‌کنید، این قسمت از مقاله «IaaS چیست؟» را بخوانید. با سرویس IaaS می‌توانید هزینه‌هایتان را بهینه کنید و از شر دیتاسنتر فیزیکی خلاص شوید.

۱. سرمایه‌تان را حفظ می‌کند

خدمات ابری زیرساخت IaaS هزینه‌های اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری سنگین روی سرور و تجهیزات نیست. با مدل پرداخت براساس استفاده، فقط هزینه زیرساختی را می‌پردازید که استفاده می‌کنید. یعنی می‌توانید سرمایه‌تان را برای توسعه کسب‌وکار و نوآوری‌های جذاب‌تر ذخیره کنید.

۲. سرعت و قدرت بی‌نظیر

سرویس IaaS مانند یک نیروگاه مولد برای بخش IT کسب‌وکار شماست. شما می‌توانید به‌راحتی زیرساخت خود را در سطح جهانی گسترش دهید و به‌سرعت به نیازهای ناگهانی برای افزایش منابع پاسخ دهید. کارکنان شما در هر جای دنیا می‌توانند به منابع IT قدرتمند دسترسی داشته باشند. همچنین برنامه‌هایتان با سرعت و عملکرد فوق‌العاده‌ای اجرا خواهند شد.

۳. آرامش خیال و آسایش خاطر

با سرویس ابری IaaS، دیگر نگران خرابی سرور، به‌روزرسانی نرم‌افزار و مشکلات سخت‌افزاری نباشید. ارائه‌دهنده IaaS، متخصص این کار است و با یک قرارداد مناسب، تضمین می‌کند که زیرساخت شما همیشه در بالاترین سطح عملکرد و امنیت قرار داشته باشد.

۴. امنیت بیشتر از همیشه

تصور کنید یک تیم متخصص امنیتی، شبانه‌روز از صندوق دیجیتالی اطلاعات با ارزش شما محافظت کنند. با انتخاب خدمات ابری زیرساخت IaaS و یک قرارداد سطح خدمات (SLA) مناسب، امنیت پیشرفته‌ای را بدون نیاز به استخدام تیم‌های متخصص به‌دست خواهید آورد.

۵. نوآوری سریع‌تر، سودآوری بیشتر

آیا قصد راه‌اندازی سرویس یا محصول جدیدی را دارید؟ با سرویس ابری IaaS، دیگر نیازی به هفته‌ها انتظار برای آماده شدن زیرساخت نیست. در عرض چند ساعت، همه چیز برای لانچ محصول جدید شما آماده است.

هرچیزی که باید از صفر تا صد از SaaS بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

SaaS چیست؟

معایب سرویس IaaS چیست؟

هرچند زیرساخت ابری IaaS، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده و سیستم پرداخت به اندازه‌ی مصرف را برای شما به ارمغان می‌آورد، اما نکاتی وجود دارد که نیاز است آن‌ها را درنظر بگیرید:

۱. هزینه‌های ریز و درشت

صورت‌حساب‌ سرویس IaaS ممکن است گاهی شوکه‌کننده به‌نظر برسد. هزینه‌های IaaS ریز به ریز و براساس مصرف دقیق شما محاسبه می‌شوند. گاهی مواقع مانند این است که به ازای هر دانه برنجی که در رستوران می‌خورید، پول می‌پردازید. البته با مصرف هوشمندانه قابل جبران است.

۲. معمای مخفی زیرساخت

یکی از معماهای سرویس ابری IaaS این است که از وضعیت زیرساخت ارائه‌دهنده‌ها خبر ندارید. به‌عبارتی، دقیقا نمی‌دانید ارائه‌دهنده چه قطعه‌ای دارد، چه کاری انجام می‌دهد و چرا عملکرد سیستمتان ناگهان افت پیدا می‌کند. این کم‌بودنِ شفافیت، مدیریت و مانیتورینگ سیستم را در برخی مواقع برای کاربران سخت‌تر می‌کند.

۳. وابستگی سرنوشت‌ساز به ارائه‌دهنده

عملکرد و در دسترس بودن زیرساخت شما، کاملاً به ارائه‌دهنده سرویس ابری IaaS بستگی دارد. یعنی اگر شبکه دچار مشکل شود، پلتفرم شما نیز با اختلال و قطعی روبه‌رو می‌شود. علاوه‌براین، خدمات ابری زیرساخت IaaS با معماری اشتراکی‌ خود ممکن است گاهی چالش‌برانگیز شود. یعنی امکان دارد اقدامات پرمصرف همسایه‌های مجازی‌تان، روی پلتفرم شما نیز تاثیر منفی بگذارد. دقیقا مانند استراحت در ظهر یک روز جمعه است که با صدای کوبیدن میخ به دیوار توسط همسایه محترم از خواب می‌پرید!

با تمام این موارد، درصورت مانیتورینگ دقیق هزینه‌ها، انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ابری زیرساخت IaaS مناسب و استفاده از ابزارهای مدیریتی، می‌توانید از IaaS لذت ببرید و به آسودگی در فضای ابری این سرویس کار کنید.

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد تفاوت Iaas، SaaS و PaaS بدانید، مقاله زیر را بخوانید.

تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS چیست؟

IaaS در مقابل PaaS و SaaS

تفاوت پلتفرم‌های دیگر با IaaS چیست؟ در دنیای پرطرفدار رایانش ابری، گزینه‌های زیادی برای انتخاب پیش رو دارید. اما سه مدل اصلی IaaS ،PaaS و SaaS، هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

ویژگی IaaS (زیرساخت به‌عنوان‌یک‌سرویس) PaaS (پلتفرم به‌عنوان‌یک‌سرویس) SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان‌یک‌سرویس)
چه چیزی ارائه می‌دهد؟ زیرساخت خام: سرورها، ذخیره‌سازی، شبکه زیرساخت + سیستم‌عامل، محیط اجرا و ابزار مدیریت زیرساخت + سیستم‌عامل + برنامه کاربردی + به‌روزرسانی
انعطاف‌پذیری بسیار بالا متوسط محدود
کنترل کامل: هر چیزی را خودتان پیکربندی می‌کنید متوسط: گزینه‌های سفارشی‌سازی محدود کم: کنترل محدود روی ظاهر و عملکرد
مدیریت خودتان: مسئولیت کامل با شما مشترک: برخی موارد با شما، برخی با ارائه‌دهنده ارائه‌دهنده: شما فقط استفاده می‌کنید
هزینه متغیر: بر اساس مصرف متغیر: بر اساس مصرف ثابت: هزینه ماهیانه/سالانه
مناسب برای: کسب‌وکارهای با نیازهای خاص و کنترل کامل توسعه‌دهندگان که می‌خواهند سریع و راحت برنامه بسازند هر کسی که نیاز به استفاده از یک نرم‌افزار دارد

مقایسه IaaS با کانتینرها و Serverless

تفاوت کانتینرها و Serverless با IaaS چیست؟ IaaS (زیرساخت به عنوان یک سرویس) به کاربران امکان می‌دهد تا زیرساخت‌های محاسباتی، ذخیره‌سازی و شبکه‌ای را به‌صورت اجاره‌ای از ارائه‌دهنده خدمات ابری دریافت کنند. این مدل، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد و درعین حال مدیریت منابع و زیرساخت‌ها را بر عهده کاربران می‌گذارد.

کانتینرها یک راه‌حل سبک‌تر از IaaS هستند که به کاربران امکان می‌دهند تا برنامه‌های کاربردی خود را در محیط‌های مجازی اجرا کنند. این مدل مانند سرویس IaaS انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد، اما امکان مدیریت منابع و زیرساخت‌ها را تا حد بسیار کاهش می‌دهد.

Serverless (بدون سرور) یک مدل محاسباتی جدید است که در آن ارائه‌دهنده خدمات ابری تمام مسئولیت مدیریت منابع و زیرساخت‌ها را بر عهده می‌گیرد. این مدل ساده‌ترین و آسان‌ترین راه برای توسعه و اجرای برنامه‌های کاربردی در ابر است، اما انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری کمتری نسبت به IaaS و کانتینرها دارد. اصلی‌ترین تفاوت IaaS با Serverless در سطح کنترل و مدیریت منابع است.

ویژگی IaaS کانتینرها Serverless
سطح کنترل بالا متوسط پایین
انعطاف‌پذیری بالا بالا متوسط
مقیاس‌پذیری بالا بالا متوسط
مدیریت منابع کاربر کاربر ارائه‌دهنده خدمات
هزینه متغیر متغیر متغیر

Paas چیست؟ چه کاربرد و مزایایی دارد؟ برای آشنایی با PaaS مقاله زیر را بخوانید.

PaaS چیست؟

BMaaS در مقابل IaaS؛ کدام بهتر است؟

BMaaS به کاربران امکان می‌دهد تا زیرساخت‌های محاسباتی، ذخیره‌سازی و شبکه‌ای را به‌صورت مدیریت شده از ارائه‌دهنده خدمات ابری دریافت کنند. در این مدل، ارائه‌دهنده خدمات ابری تمام مسئولیت مدیریت و نگهداری زیرساخت‌ها را برعهده می‌گیرد. در پاسخ به اینکه تفاوت BMaaS با IaaS چیست؟ باید بگوییم BMaaS برای کاربرانی مناسب است که می‌خواهند از مزایای محاسبات ابری مدیریت شده بهره‌مند شوند. درعین‌حال، نمی‌خواهند زمان و منابع خود را صرف مدیریت زیرساخت‌ها کنند. درحالی که IaaS به کاربران امکان می‌دهد تا زیرساخت‌های محاسباتی، ذخیره‌سازی و شبکه‌ای را به صورت اجاره‌ای از ارائه‌دهنده خدمات ابری دریافت کنند و مسئولیت مدیریت و نگهداری زیرساخت‌ها را بر عهده بگیرند. این مدل برای کاربرانی مناسب است که قصد دارند کنترل بیشتری بر زیرساخت‌های خود داشته باشند.

ویژگی BMaaS IaaS
سطح کنترل کم زیاد
انعطاف‌پذیری متوسط بالا
مقیاس‌پذیری بالا بالا
مدیریت منابع ارائه‌دهنده خدمات کاربر
هزینه متغیر متغیر
نقشه راه ورود چیست
مراحل نقشه راه ورود به IaaS

نقشه راه ورود به IaaS؛ چگونه IaaS را پیاده‌سازی کنیم؟

اگر قصد دارید خودتان یکی از ارائه‌دهندگان IaaS باشید یا سرویسی از این پلتفرم را انتخاب کنید، قبل از ورود به دنیای IaaS چند نکته را درنظر بگیرید. این چک‌لیست، نیازهای فنی و زیرساختی شما را مشخص و به انتخاب بهترین ارائه‌دهنده‌ خدمات IaaS کمک می‌کند.

۱. شبکه: آیا جاده‌های ابری شما به اندازه‌ی کافی سریع و امن هستند؟ مطمئن شوید زیرساخت ابری‌ که انتخاب می‌کنید، دسترسی راحت و کارآمد به داده‌ها را تضمین می‌کند.

۲. فضای ذخیره‌سازی: چه نوع فضایی برای اطلاعات ارزشمندتان نیاز دارید؟ ظرفیت، سرعت و گزینه‌هایی مثل ذخیره‌سازی آبجکت را بررسی کنید تا بهترین فضا را برای داده‌هایتان انتخاب کنید.

۳. قدرت پردازش: به چه نوع CPU و حافظه‌ای نیاز دارید؟ ارائه‌دهنده‌ی خدمات باید انواع مختلف سرور، ماشین‌های مجازی و منابع پردازش را در اختیار شما قرار دهد تا بهترین ترکیب برای نیازتان را انتخاب کنید.

۴. امنیت: امنیت داده‌ها در دنیای ابری اهمیت زیادی دارد. مطمئن شوید ارائه‌دهنده‌ خدمات، استانداردهای امنیتی بالایی را رعایت می‌کند و از رمزگذاری داده‌ها، گواهینامه‌های امنیتی و قوانین مربوطه پیروی می‌کند.

۵. بکاپ: آیا ارائه‌دهنده‌ی خدمات، گزینه‌های مناسبی برای بازیابی اطلاعات و سرورها درصورت بروز مشکل دارد؟ مطمئن شوید در روزهای طوفانی نیز خیالتان بابت امنیت داده‌ها راحت خواهد بود.

۶. اندازه‌ سرور و توان پردازنده: چند CPU روی یک سرور جای می‌گیرد؟ چه سرعت و حافظه‌ای دارند؟ این جزئیات به انتخاب سرور مجازی مناسب برای کارهایتان کمک می‌کنند.

۷. شبکه پر‌سرعت: شبکه‌ ابری شما چقدر سریع است؟ سرعت بین ماشین مجازی، دیتابیس و اینترنت چقدر است؟ سرعت شبکه انتقال اطلاعات را سریع و راحت می‌کند.

۸. میزان مدیریت و کنترل در فضای ابری: چقدر کنترل روی زیرساخت ابری‌تان دارید؟ آیا مدیریت و کنترل آن‌ها آسان است؟ آیا تیم شما آمادگی لازم برای مدیریت و نگهداری زیرساخت IaaS را دارد؟ به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، رفع مشکلات و ارتقاء زیرساخت، برعهده‌ی متخصصان IT داخلی شماست.

۹. انتخاب در بازار پر‌رونق ارائه دهندگان IaaS: با دقت بازار ارائه‌دهندگان خدمات را بررسی کنید. هر محصول قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد و ممکن است برخی از آن‌ها نیازهای شما را بهتر برآورده کنند. قراردادهای سطح خدمات (SLA) را با دقت تنظیم کنید. این کار، خیالتان را از بابت هزینه‌های غیرمنتظره و مشکلات احتمالی راحت می‌کند.

با سرور مجازی پارس پک، قدرتمندترین سرویس ابری زیرساخت را تجربه کنید!

VPS پارس پک، نیاز شما را برای مدیریت دیتابیس‌های حجیم، منابع پرقدرت، مقیاس‌پذیر و با امنیت بالا برطرف می‌کند. با داشتن این سرویس هرزمان که بخواهید از طریق پنل کاربری ابری منابع مورد نیازتان را می‌توانید به میزان دل‌خواه افزایش دهید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

جمع‌بندی

IaaS چیست؟ سیر تا پیاز این زیرساخت قدرتمند را در این مقاله بررسی کردیم. در انتها، نیز نقشه راه انتخاب بهترین ارائه‌دهنده IaaS را برایتان گفتیم. امیدواریم این مقاله تمام سوالاتتان راجع به زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) را پاسخ داده باشد. اگر تجربه استفاده از این پلتفرم را دارید، نظرتان را می‌توانید در بخش کامنت انتهای همین مقاله برای ما بنویسید. مشتاقانه منتظر خواندن نظرات شما هستیم.

سوالات متداول

IaaS .۱ چیست؟

IaaS مخفف Infrastructure as a Service به معنای زیرساخت به عنوان یک سرویس است. در این مدل، ارائه‌دهنده‌ خدمات ابری، زیرساخت‌ موردنیاز را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کاربر می‌تواند با توجه به نیازهای خود، منابع مورد نیاز را انتخاب کند.

۲. سرویس ابری IaaS برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

هر کسب‌وکاری که به زیرساخت‌های محاسباتی، ذخیره‌سازی و شبکه‌ای نیاز دارد، از سرویس IaaS می‌تواند استفاده کند. برخی از کسب‌وکارهایی که به IaaS نیاز دارند، شامل:

  • کسب‌وکارهای بزرگ که نیاز به مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بالایی دارند.
  • کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که منابع زیرساختی کافی برای مدیریت خودشان ندارند.
  • کسب‌وکارهای نوآورانه که به سرعت نیاز به توسعه و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی جدید دارند.

۳.چگونه می‌توان امنیت زیرساخت IaaS را بهبود بخشید؟

برای بهبود امنیت زیرساخت IaaS، باید اقدامات امنیتی زیر را انجام دهید:

  • رمزگذاری داده‌ها: از رمزگذاری داده‌ها برای محافظت از داده‌های حساس خود استفاده کنید.
  • استفاده از احراز هویت چند عاملی (MFA): از MFA برای محافظت از حساب‌های کاربری خود استفاده کنید.
  • به‌روزرسانی مداوم نرم‌افزار: نرم‌افزار خود را به‌روز نگه دارید تا از آخرین نسخه‌های امنیتی برخوردار باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم