تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS چیست و کدام بهتر است؟

مقایسه SaaS ،PaaS و IaaS
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 22 آبان 1402
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۵۹۷ بازدید

تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS چیست؟ کدام مدل برای شما مناسب است؟ در بررسی پاسخ این سوال فرض کنید قصد تهیه یک خانه را دارید. آیا خانه‌ای خالی از تجهیزات تهیه کرده و وسایل را از نو خریداری می‌کنید یا ترجیح می‌دهید از همان ابتدا یک آپارتمان تمام مبله با تجهیزات کامل داشته باشید؟ شاید هم قصد دارید یک زمین بایر خریداری کرده و خودتان از پایه بنای خانه را بسازید.

رایانش ابری مانند خرید یک خانه است. اینکه شما کدام مدل خانه را انتخاب کنید، بستگی به نیاز، شرایط و امکاناتتان دارد. در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، به بررسی سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS می‌پردازیم. پس از خواندن این مقاله، می‌توانید مدل رایانش ابری مناسب با کسب‌وکارتان را انتخاب کرده و از کارایی آن لذت ببرید.

PaaS چیست؟ پکیج کاملی از توسعه برنامه

PaaS مخفف Platform as a Service یا همان پلتفرم به‌عنوان سرویس است. با انتخاب این پلتفرم یک فضای ابری دراختیارتان قرار می‌گیرد که می‌توانید از آن برای ایجاد، استقرار و میزبانی برنامه موردنظرتان استفاده کنید. به‌عبارتی، این سرویس ابری می‌گوید: «شما روی توسعه تمرکز کنید؛ بقیه کارها با ما»

تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS مثل خوردن یک پیتزاست. شما ترجیح می‌دهید یک پیتزای حاضر و آماده میل کنید یا مواد اولیه آن را تهیه کرده و خودتان درست کنید؟ شاید هم ترجیح می‌دهید به یک آشپزخانه عمومی بروید و از امکانات آن‌جا برای درست کردن پیتزای مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

خرید PaaS

موارد استفاده از PaaS

فرض کنید قصد ساختن یک برنامه کاربردی جدید را دارید. برای ساخت این برنامه جدید می‌توانید از یک زبان برنامه نویسی مانند جاوا یا پایتون کمک بگیرید. حتی اگر یک برنامه‌نویس خبره هم باشید این کار کمی چالش‌برانگیز است. اینجاست که ویژگی های PaaS کمکتان می‌کند. یعنی امکانات برنامه را برایتان مهیا کرده است. فقط کافی است با دانش برنامه‌نویسی خود آن را توسعه دهید؛ درنتیجه بدون اینکه چشمتان بابت ساعت‌ها کدنویسی از پایه یک برنامه خشک شود، از PaaS کمک گرفته و فقط برنامه را توسعه دهید.

پلتفرم PaaS برای چه کسانی مناسب است؟

  • آژانس‌های توسعه وب
  • استارتاپ‌های که قصد ساخت نرم‌افزار‌های جدید دارند
  • سازمان‌هایی که قصد توسعه نرم‌افزار داخلی سازمان را دارند
PaaS چیست؟
موارد استفاده از PaaS

مزایای PaaS چیست؟

به‌راحتی می‌توانید با استفاده از PaaS روی کاهش هزینه‌های ناشی از طراحی نرم‌افزار از پایه حساب کنید. همچنین، مزایای دیگری از جمله موارد زیر را به‌دنبال دارد:

۱. امکان کنترل بیشتر

تیم شما کنترل بیشتری روی برنامه‌ها دارد.

۲. مقیاس‌پذیر و قابل رشد

این برنامه‌ها مقیاس‌پذیر بوده و به‌راحتی می‌توانید مطابق با نیاز خود آن‌ها را سفارشی کنید.

۳. راه‌اندازی و پیکربندی سریع و راحت

ثبت‌نام، راه‌اندازی، پیکربندی و استفاده از پلتفرم PaaS ساده است.

۴. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نیازی به سرمایه‌گذاری بزرگ برای تهیه سخت‌افزار یا سرورهای گران‌قیمت نیست. به‌راحتی برای پیاده‌سازی برنامه خود می‌توانید از PaaS کمک بگیرید.

معایب PaaS چیست؟

باتوجه به تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS مهم‌ترین مسأله در استفاده از ویژگی های PaaS این است که کنترلی روی پلتفرم ندارید. یعنی اگر مشکلی در سخت‌افزار یا سرور پلتفرم به‌وجود آید، باید منتظر شوید تا مشکل از بالا برطرف شود و خودتان نمی‌توانید برای رفع آن کاری کنید. علاوه‌بر کنترل نداشتن روی زیرساخت پلتفرم، ذخیره داده‌ها برای سازمان‌های امنیتی ممکن است چالش‌ دیگری باشد.

اگر می‌خواهید با سیر تا پیاز سرویس PaaS به‌صورت جامع و کامل آشنا شوید، مقاله زیر را از دست ندهید.

PaaS چیست؟

مثال‌هایی درباره موارد استفاده از PaaS

در این قسمت، می‌خواهیم ببینیم این پلتفرم محبوب و جذاب تا به‌حال در کجای زندگی ما جا باز کرده است:

۱. سرویس Google App Engine

این سرویس از گوگل پلتفرمی است که برای توسعه و اجرای برنامه‌های مبتنی بر جاوا، پایتون،‌گوگل اسکریپت طراحی شده است.

۲. سرویس Kinsta

این سرویس یکی دیگر از موارد استفاده از PaaS بوده که راه‌حل‌های میزبانی، مدیریت وردپرس و دیتابیس را ارائه می‌دهد. با استفاده از آن می‌توانید در عرض چند دقیقه به‌راحتی هر برنامه‌ای را سریع و آسان اجرا کنید. در واقع، شما را از نظر زیرساخت میزبانی راحت می‌کند.

۳. سرویس Heroku

این پلتفرم محبوب، به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های خود را بدون نگرانی از بابت زیرساخت، توسعه و اجرا دهند. Heroku از زبان‌های برنامه‌نویسی همچون جاوا، پایتون و Node.js پشتیبانی می‌کند.

ویژگی های PaaS
ویژگی های PaaS

سرویس PaaS خدمت جدیدی از پارس پک

محصول جدید PaaS پارس پک، سرویسی بین هاست و سرور است که ازطریق آن بدون نیاز به دانش مدیریت سرور می‌توانید به امکانات کنترلی در حد امکانات یک سرور دسترسی داشته باشید. به سه صورت می‌توانید از این سرویس استفاده کنید:

۱. از طریق اپلیکیشن‌های آماده

از طریق اپلیکیشن‌ آماده‌ای مثل گرافانا یا گیت‌لب با چند کلیک ساده می‌توانید تنظیمات سرویس را برای دامنه موردنظرتان به‌راحتی و در عرض یک دقیقه انجام دهید.

۲. از طریق زبان برنامه‌نویسی

در این روش، کاربر کدسورس موردنظر را به زبان‌هایی که پارس پک از آن پشتیبانی می‌کند، مانند پایتون، PHP یا NodeJS روی سرویس PaaS پارس پک آپلود می‌کند. همچنین با وارد کردن آدرس گیت سیستم به‌طور خودکار کار آپلود، ایجاد و دریافت نیازمندی‌ها را انجام می‌دهد. به‌عبارتی در این روش فقط کافی‌است کدسورس را به دست پارس پک برسانید تا بقیه کارها را انجام دهد.

۳. از طریق اپلیکیشن‌های داکری

اگر با Docker و Docker Compose آشنایی دارید، این روش مخصوص شما است. به‌این‌ترتیب، با آپلود Dockerfile می‌توانید از سرویس جدید پارس پک برای دامنه خود استفاده کنید.

IaaS چیست؟ زیرساخت ابری، قدرتی در دست شما

Iaas مخفف Infrastructure As A Service به‌معنای زیرساخت به‌عنوان سرویس است. این بخش از رایانش ابری، سراغ تامین سخت‌افزار و زیرساخت رفته است. در مثالی که در ابتدای مقاله «تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS» برایتان زدیم، IaaS همان خانه آماده‌ای است که می‌توانید به‌سلیقه خودتان وسایل و تجهیزات را در آن قرار دهید. در این سرویس، زیرساخت در اختیارتان قرار می‌گیرد و شما می‌توانید نرم‌افزار و دیتای خود را روی آن پیاده کنید.

IaaS در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

فرض کنید قصد راه‌اندازی یک وب‌سایت را دارید. شما می‌توانید یک سرور فیزیکی خریداری کرده و آن را در محل کارتان راه‌اندازی کنید یا خودتان را از دردسر نگهداری و راه‌اندازی سرور نجات داده و از IaaS استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، با استفاده از ویژگی های IaaS می‌توانید یک سرور آماده و مدیریت شده اجاره کرده و نرم‌افزار و دیتای خود را روی سرور آپلود کنید. یعنی شما فقط هزینه ظرفیتی از زیرساخت را می‌پردازید که به آن نیاز دارید. در همین زمینه، سرورهای مجازی و ابری پارس پک نمونه‌ای از IaaS هستند.

صفر تا صد هر آنچه باید درباره سرویس IaaS‌ باید بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

IaaS‌ چیست؟

راهکار IaaS برای چه کسانی مناسب است؟

اگر کسب‌وکار روبه‌رشدی در اختیار دارید که در مورد منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن چندان مطمئن نیستید، از ویژگی های IaaS می‌توانید کمک بگیرید. همچنین اگر جزو یکی از موارد زیر هستید، IaaS برایتان مناسب خواهد بود:

  • جزو استارتاپ‌های تازه‌نفس هستید که در ابتدای راه بودجه زیادی برای تهیه از منابع سخت‌افزاری ندارید.
  • یک شرکت که با سرعت روبه‌رشد بوده و به‌طور منظم منابع محاسباتی خود را مطابق با نیاز هر دوره تغییر می‌دهد.

مزایای IaaS چیست؟

سرویس IaaS، مدلی از رایانش ابری است که به شما این امکان را می‌دهد زیرساخت مطابق با نیازتان اجاره کنید. به‌این‌ترتیب، طبق تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS، انعطاف‌پذیری و صرفه‌جویی در هزینه را با IaaS تجربه خواهید کرد:

  • انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر است.
  • کنترل کاملی روی زیرساخت انتخابی خود دارید.
  • شما را از خرید و نگهداری سخت‌افزار فیزیکی راحت می‌کند.
  • مدل پرداختی آن به‌صورتی است که فقط برای منابعی که مصرف می‌کنید، پول می‌پردازید.

معایب IaaS چیست؟

باوجود مزایای که این سرویس دارد، ممکن است مسئولیت بیشتری برای کنترل سرویس روی دوشتان بگذارد:

  • مسئولیت تامین امنیت و درست کار کردن برنامه‌ها خودتان هستید.
  • سایر موارد به‌جز سرور و API نیاز به پیکربندی مستقیم از جانب شما دارد.
مزایای IaaS چیست؟
مزایای IaaS چیست؟

مثال‌هایی درباره موارد استفاده از IaaS

در این بخش، به شما خواهیم گفت IaaS چه سرویس‌هایی در اطراف ما را شامل دربرگرفته است:

۱. خدمات وب آمازون (AWS)

این سرویس آمازون، یک زیرساخت قدرتمند دراختیارتان قرار می‌دهد تا نرم‌افزارها و دیتای خود را روی آن پیاده کنید. برخی از این خدمات عبارت است از:

  • خدمات اجاره سرورهای مجازی
  • خدمات ذخیره‌سازی دیسک
  • خدمات ذخیره‌سازی فایل
  • خدمات مدیریت DNS

۲. خدمات Microsoft Azure

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارائه‌دهندگان راهکارهای ابری در جهان، Microsoft Azure است. این شرکت، خدمات مختلفی در زمینه اجاره سرور مجازی، خدمات ذخیره فایل، ایجاد شبکه خصوصی، خدماتی برای ماشین لرنینگ و دیتابیس ارائه کرده است.

۳. خدمات گوگل

در انتها، سراغ محبوب‌ترین و نام آشناترین پلتفرم ابری می‌رویم. با خدمات ابری که گوگل برای ذخیره فایل ارائه کرده، کمتر کسی است که نسبت به این پلتفرم هنوز غریبه باشد. هر فایلی که شما در بستر گوگل کلود ذخیره می‌کنید، درواقع از زیرساخت IaaS این غول تکنولوژی استفاده کردید.

اگر می‌خواهید درباره مزایا و معایب، نوع معماری و امنیت SaaS بیشتر بدانید، مقاله زیر را از دست ندهید.

SaaS چیست؟

۴. IBM Cloud

یکی دیگر از محصولات IaaS، سرویس IBM Cloud است. این سرویس برای کسب‌وکارها امکان محاسبات، ذخیره‌سازی و امنیت شبکه را فراهم می‌کند. درواقع، کسب‌وکارها می‌توانند منابع را مطابق با نیازشان کاهش یا افزایش دهند.

۵. مجازی‌ساز KVM

این نرم‌افزار مجازی ساز به‌عنوان یکی دیگر از محصولات IaaS، این امکان را به شما می‌دهد تا چندین ماشین مجازی را روی یک سرور فیزیکی اجرا کنید. به‌این‌ترتیب، می‌توانید از هر VM به‌عنوان یک سیستم‌عامل جدا با منابع اختصاصی استفاده کنید. امکانی از آن ارائه‌دهندگان میزبانی در هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنند.

۶. خدمات فضای ابری پارس پک

پارس پک به‌عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات یارانش ابری در ایران، فضای ابری خود را براساس زیرساخت‌های سرویس IaaS ارائه می‌دهد؛ درنتیجه ازطریق آن می‌توانید از فضای ابری برای میزبانی وب‌سایت، دیتابیس یا برنامه‌های کاربردی خود بهره‌مند شوید. انعطاف‌پذیری، قابلیت مقیاس‌پذیری، پشتیبانی مؤثر و همیشه دردسترس از جمله ویژگی‌های راهکار ابری پارس پک است.

SaaS چیست؟ یک لقمه حاضر و آماده برای استفاده

در بررسی تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS، سرویس SaaS یا Software as a Service مانند یک خانه مبلمان شده و آماده است که فقط کافی است وارد آن شوید و از آن استفاده کنید. ساده‌ترین کاربرد این سرویس، ایمیل یا جی‌میلی است که به‌راحتی می‌توانید ایمیل‌هایتان را ارسال و دریافت کنید. در واقع، یک نرم‌افزار حاضر و آماده بوده که فقط کافی‌است آن را دانلود و نصب کرده و از ویژگی های SaaS استفاده کنید.

موارد استفاده از SaaS

سرویس SaaS را می‌توانید به‌عنوان یک برنامه وب مثل گوگل داک دانلود و نصب کنید. همچنین می‌توانید به‌عنوان یک اپلیکیشن مانند ادوبی روی موبایلتان نصب کنید. به‌طور کلی، هر نرم‌افزاری مانند نرم‌افزار حسابداری، مدیریتی یا هر نرم‌افزار دیگری که از خدمات ابری استفاده می‌کند، جزو موارد استفاده از SaaS قرار می‌گیرد.

موارد استفاده از SaaS
موارد استفاده از SaaS

SaaS برای چه کسب‌وکاری مناسب است؟

باتوجه به تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS، اگر قصد استفاده از نرم‌افزارهای اشتراکی با زیرساخت ابری را دارید، SaaS مناسب‌ترین راهکار برای شما خواهد بود. همچنین اگر جزو یکی از موارد زیر هستید، روی SaaS می‌توانید حساب کنید:

  • کسب‌وکار کوچک یا متوسطی دارید که منابع محدودی دارد.
  • کسب‌وکار بزرگی دارید که قصد دارید نرم‌افزار‌های خود را به‌سرعت و به‌طور مقیاس‌پذیر پیاده‌سازی کنید.
  •  دنبال راهکارها و نرم‌افزار‌های ابری در حوزه فروش، حسابداری و خدمات ارتباط با مشتری هستید.

مزایای SaaS چیست؟

از آن‌جایی که یک نرم‌افزاری با زیرساخت ابری دراختیار دارید، تنها کار این است که نرم‌افزار را نصب و پیاده‌سازی کنید. همچنین از دیگر مزایای این SaaS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیازی به مدیریت یا ارتقا نرم‌افزار ندارید.
  • استفاده از آن آسان، ساده و راحت است.
  • حفظ اطلاعاتتان در بستر امنی اتفاق می‌افتد.
  • از منابع سرور شما برای اجرا و پیاده‌سازی استفاده نمی‌کند.

معایب SaaS چیست؟

با تمام جذابیتی که سرویس‌های SaaS دارند، به یک نقطه ضعف در آن‌ها می‌رسیم که البته در مقایسه با تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS چندان توی ذوق نمی‌زند!

  • شما هیچ کنترلی بر زیرساخت ابری SaaS ندارید.
  • از طرفی، ممکن است با سایر نرم‌افزار‌های شما ساز مخالف بزند و ناسازگار باشد.
SaaS چیست؟
ویژگی های SaaS

مثال‌هایی درباره موارد استفاده از SaaS

آشناترین پلتفرمی که به‌عنوان SaaS می‌توان مثال زد، پلتفرم محبوب جی‌میل است. علاوه‌بر این، سرویس‌های زیر نیز به‌عنوان راهکار قدرتمند SaaS شناخته شدند:

۱. سرویس Microsoft Office 365

مجموعه نرم‌افزار اداری بر پایه SaaS است که توسط Microsoft ارائه شده است. بستری که در آن می‌توانید نرم‌افزار‌های کامل مایکروسافت را در اختیار داشته باشید.

۲. Slack

یک پلتفرم پیام‌رسانی که برای تیم‌های کاری استفاده می‌شود.

۳. Zoom

اگر تجربه ویدیو کلاس‌های آنلاین در بستر پلتفرم‌های ابری را داشته باشید، احتمالا نرم‌افزار Zoom به گوشتان خورده باشد. این نرم‌افزار، یک سرویس کنفرانس ویدیویی مبتنی بر SaaS است.

همه چیز درباره نحوه کار، ویژگی‌ها و مزایای استفاده از سرویس تابع به‌عنوان سرویس را در مقاله زیر بخوانید.

FaaS چیست؟

۴. Canva

برای عاشقان تولید محتوای تصویری و استوری‌های حرفه‌ای اینستاگرام، کنوا مانند یک عصای دست است. نرم‌افزار طراحی گرافیکی که بر پایه SaaS کار می‌کند.

۵. Dropbox

اگر به‌جای گوگل درایو، دنبال یک ابزار اشتراک‌گذاری محبوب هستید که به‌راحتس امکان آپلود و دانلود فایل‌های مختلف را به شما دهد، دراپ باکس را امتحان کنید. این سرویس به‌خوبی توانسته نمونه محبوبی از راهکار SaaS را برای کسب‌وکارهای به نمایش بگذارد.

۶. HubSpot

هاب‌اسپات یک پلتفرم CRM است که برای بازاریابی، فروش، خدمات و ارتباط با مشتری بستر مناسبی را برای کسب‌وکارها فراهم کرده است.

سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS
تفاوت IaaS و PaaS و SaaS

تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS چیست؟

پس از اینکه نگاهی به کاربردها و مثال‌هایی از IaaS، PaaS و SaaS انداختیم، نوبت این است به‌طور شفاف بررسی کنیم سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS چه فرقی باهم دارند. بررسی تفاوت IaaS و PaaS و SaaS مانند خوردن غذا است.

فرض کنید شما برای خوردن غذا تصمیم می‌گیرید به رستوران رفته و غذای موردعلاقه‌تان را سفارش دهید و میل کنید. همچنین می‌توانید مواد اولیه را از سوپری سر کوچه تهیه کرده و خودتان آشپزی کنید. گزینه سوم هم این است که یک آشپزخانه یا رستوران کوچک اجاره کرده و از تجهیزات و امکانات عمومی آن برای غذا درست کردن استفاده کنید.

اجازه دهید تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS را ساده‌تر بگوییم:

IaaS دسترسی به منابع را فراهم می‌کند. PaaS محیط اجرای برنامه را آماده کرده و SaaS نرم‌افزار نهایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

مقایسه IaaS و PaaS

باتوجه به تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS، سرویس IaaS یک زیرساخت ابری به‌عنوان سرویس است که آن را می‌توان پایه و اساس یک سرویس درنظر گرفت. درواقع، مقایسه IaaS و PaaS مانند مقایسه یک زمین خالی برای ساخت یک آپارتمان با یک خانه بنا شده است. درحالی‌که PaaS یک پلتفرم ابری به‌عنوان سرویس است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد بدون نیاز به داشتن میزبانی، برنامه‌های خود را در این پلتفرم پیاده‌سازی کنند.

چه تفاوت‌هایی میان IaaS، PaaS و SaaS وجود دارد؟
چه تفاوت‌هایی میان IaaS، PaaS و SaaS وجود دارد؟

مقایسه SaaS و PaaS

در بررسی تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS و مقایسه SaaS و PaaS باید بگوییم سرویس SaaS مانند یک سرویس اشتراک خودرو است شما تا زمانی که از سرویس استفاده کنید، نیاز است هزینه بابت آن بپردازید. PaaS حکم یک کارگاه یا تعمیرگاه ماشین‌ است که قطعات خودروی موردنیاز برای سرویس اشتراک خودرو را تامین می‌کند.

به‌عبارتی، در همان مثال خانه که در ابتدای مقاله گفتیم:

IaaS مانند زمین و مصالح ساخت خانه بوده و PaaS حکم همان پیمانکار یا معماری را دارد که قرار است بنا را بسازد. SaaS هم با دراختیار گذاشتن یک خانه آماده همه‌چیز را برایتان مهیا می‌کند.

On Premises IaaS PaaS SaaS
برنامه‌ها برنامه‌ها برنامه‌ها برنامه‌ها
اطلاعات اطلاعات اطلاعات اطلاعات
زمان اجرا زمان اجرا زمان اجرا زمان اجرا
میان‌افزار میان‌افزار میان‌افزار میان‌افزار
O/S O/S O/S O/S
مجازی‌ساز مجازی‌ساز مجازی‌ساز مجازی‌ساز
سرورها سرورها سرورها سرورها
فضای ذخیره فضای ذخیره فضای ذخیره فضای ذخیره
شبکه شبکه شبکه شبکه
مدیریت توسط شما مدیریت توسط شرکت ثالث

سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS؛ کدام یک برای شما مناسب است؟

اکنون که تفاوت IaaS و PaaS و SaaS را فهمیدیم، ممکن است هنوز برایتان سوال باشد که کدام یک از این خدمات ابری به درد چه کسب‌وکارهایی می‌خورد. با بررسی سه عامل ساده کار را برایتان راحت کردیم:

  • اگر قصد دارید کنترل کاملی روی زیرساخت ابری خود داشته باشید، IaaS بهترین گزینه برایتان است. این سرویس برای سازمان‌هایی که نیاز به کنترل کامل بر زیرساخت خود دارند، مناسب است.
  • درصورتی‌که قصد دارید روی توسعه برنامه‌های خود تمرکز کنید و نیازی به کنترل روی زیرساخت ندارید، PaaS کارتان را راه می‌اندازد. برای اجرای برنامه‌های خود روی پلتفرم ابری می‌توانید روی آن حساب کنید.
  • در نهایت، اگر قصد دارید بدون هیچ‌ نگرانی از بابت زیرساخت و توسعه، از یک نرم‌افزار حاضر و آماده استفاده کنید، SaaS گزینه مناسبتان است. SaaS برای کاربرانی که می‌خواهند به نرم‌افزارهای کاربردی دسترسی داشته باشند، مناسب است.
منظور از IaaS ،PaaS و SaaS چیست و چه تفاوت‌هایی دارند؟
سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS؛ کدام یک برای شما مناسب است؟

کلیدی‌ترین تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS در یک نگاه

ویژگی IaaS PaaS SaaS
مخفف Infrastructure as a Service Platform as a Service Software as a Service
کاربرد IaaS توسط متخصصان زیرساخت استفاده می‌شود. PaaS توسط توسعه‌دهندگان و نیروهای Devopsاستفاده می‌شود. SaaS توسط کاربر نهایی استفاده می‌شود.
دسترسی IaaS دسترسی به منابعی مانند ماشین‌های مجازی و فضای ذخیره‌سازی مجازی را فراهم می‌کند. PaaS دسترسی به محیط اجرا، ابزارهای استقرار و توسعه برنامه را فراهم می‌کند. SaaS دسترسی را به کاربر نهایی می‌دهد.
مدل این یک مدل خدماتی است که منابع محاسباتی مجازی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. این یک مدل رایانش ابری است که ابزارهایی را برای توسعه برنامه‌ها ارائه می‌دهد. این یک مدل خدماتی در رایانش ابری است که نرم‌افزار را برای در دسترس بودن برای مشتریان میزبانی می‌کند.
درک فنی به دانش فنی نیاز دارد. برای تنظیم اولیه به مقداری دانش نیاز است. نیازی به دانش فنی نیست، شرکت همه چیز را مدیریت می‌کند.
محبوبیت در بین توسعه‌دهندگان و محققان محبوب است. در بین توسعه‌دهندگانی که بر توسعه برنامه‌ها و اسکریپت‌ها تمرکز می‌کنند، محبوب است. در بین مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها، مانند اشتراک‌گذاری فایل، ایمیل و شبکه‌سازی، محبوب است.
استفاده توسط توسعه‌دهندگان ماهر برای توسعه برنامه‌های کاربردی منحصر به فرد استفاده می‌شود. توسط توسعه‌دهندگان سطح متوسط برای ساخت برنامه‌ها استفاده می‌شود. در بین کاربران سرگرمی استفاده می‌شود.
سرویس‌های ابری Amazon Web Services ،ParsPack Cloud Server ،AWS EC2 ،Google Compute Engine ،Azure IaaS ،Digital Ocean Droplets ،vCloud Express Facebook ،ParsPack PaaS ،AWS Elastic Beanstalk ،Google App Engine ،Azure App Service ،Digital Ocean App Platform MS Office web، فیس بوک و Google Apps.
کنترل‌های کاربر سیستم‌عامل، زمان اجرا، واسطه و داده‌های برنامه داده‌های برنامه MS Office web، فیس بوک و Google Apps.هیچ
سایر موارد بسیار مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر است. بسیار مقیاس‌پذیر است تا مطابق با نیازهای مختلف مشاغل متناسب با منابع باشد. بسیار مقیاس‌پذیر است تا مطابق با نیازهای مشاغل کوچک، متوسط و سازمانی باشد.

جمع‌بندی

تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS حکایت خرید خانه است. مثل زمانی که یک زمین بایر می‌خرید و خودتان خانه موردنظرتان را می‌سازید؛ یک خانه خالی و آماده به سکونت خریداری می‌کنید یا سراغ یک آپارتمان مبله با تجهیزات کامل می‌روید. در این مقاله همه چیز را راجع‌به کارایی، مزایا و معایب سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS بررسی کردیم. همچنین جامع‌ترین راهنمای تشخیص تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS را در قالب یک جدول به شما عزیزان ارائه کردیم. احتمالا اکنون بتوانید براساس نیازتان میان این سه قلوی ابری مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید. اگر تجربه استفاده از هر یک از این سرویس‌ها را دارید، مشتاق خواندن تجربیات و نظراتتان هستیم.

سؤالات متداول

۱. بین سرویس‌های IaaS ،PaaS و SaaS کدام یک بهترین گزینه است؟

در انتخاب و بررسی بین تفاوت‌‌ های SaaS ،PaaS و IaaS باید بگوییم بهترین گزینه بستگی به نیاز شما دارد. هر کدام از این سرویس‌ها راهکار ابری متفاوتی برای زیرساخت، توسعه و اجرای نرم‌افزار ارائه می‌دهند. اگر دنبال یک راه حل آسان و مقرون‌به‌صرفه هستید، SaaS یک گزینه عالی است. درصورتی‌که یک راه حل انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر می‌خواهید، PaaS گزینه بهتری است. اگر قصد کنترل کامل روی زیرساخت خود را دارید، IaaS گزینه مناسب شما خواهد بود.

۲. تفاوت SaaS و PaaS چیست؟

در مقایسه SaaS و PaaS باید بگوییم SaaS نرم افزار برپایه راهکارهای ابری است که توسط شرکت ثالث مدیریت می‌شود و PaaS به‌عنوان پلتفرمی است که می‌توانید از آن برای پیاده‌سازی نرم‌افزار استفاده کنید.

۳. تفاوت IaaS و PaaS چیست؟

در مقایسه IaaS و PaaS می‌توان گفت بزرگ‌ترین تفاوت مربوط به کنترل سیستم است. با دراختیار داشتن IaaS کنترل بیشتری روی زیرساخت ابری خود خواهید داشت؛ درحالی‌که PaaS کنترل و انعطاف‌پذیری بیشتری برای اجرا و توسعه برنامه‌ها به شما می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم