معرفی ۴ تفاوت مهم VDI در‌ مقابل DaaS که حتماً باید بدانید!

تفاوت مهم VDI در‌مقابل DaaS
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 10 خرداد 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۴۸۲ بازدید

VDI در‌ مقابل DaaS چه مزیتی دارد؟ کدام سرویس تجربه کاربری بهتری به‌ارمغان می‌آورد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) و دسکتاپ به‌عنوان سرویس (DaaS) هر دو امکان دسترسی کاربر به دسکتاپ مجازی را فراهم می‌کنند. این یعنی تیم آی‌تی با نصب و راه‌اندازی هریک از این دو سرویس می‌تواند تا حد زیادی در به‌روزرسانی سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای سازمان صرفه‌جویی کند. با‌این‌حال، تفاوت‌های مهمی در هر دو سرویس وجود دارد. در این مطلب از بلاگ پارس پک، سرویس‌های VDI و DaaS را مقایسه می‌کنیم. پس از خواندن این مقاله، خواهید توانست براساس نیاز و کارایی مدنظرتان، گزینه مطمئن و دقیقی را برای استفاده از فناوری دسکتاپ مجازی انتخاب کنید.

معرفی سرویس VDI؛ بررسی مزایا و معایب

فناوری VDI کمک می‌کند تا سیستم‌عامل دسکتاپ روی سرور مرکزی و فضای ابری یا ترکیبی از هر دو قرار بگیرد و کاربر از راه دور به دسکتاپ مجازی و امکانات آن دسترسی پیدا کند. مسئولیت مدیریت و نگه‌داری از سخت‌افزار و به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های VDI بر‌عهده بخش IT سازمان است. برخی از مزایای VDI عبارت‌اند از:

۱. راه‌اندازی ساده و آسان

با استفاده از VDI، چندین دسکتاپ می‌تواند به دسکتاپ مجازی متصل شود؛ در‌نتیجه، نیازی نیست مسئول آی‌تی شرکت برای ارتقا و به‌روزرسانی هر سیستم جداگانه اقدام کند.

۲. صرفه‌جویی در هزینه

VDI در‌مقایسه‌با DaaS شاید هزینه اولیه بیشتری برای راه‌اندازی اولیه به کاربر تحمیل کند؛ اما به‌طور‌کلی، با دسکتاپ مجازی سخت‌افزار کامپیوتر دوام بیشتری خواهد داشت. درضمن، هیچ محدودیتی برای اتصال کامپیوترهای قدیمی به دسکتاپ مجازی وجود ندارد؛ درنتیجه، می‌توانید دستی روی کامپیوترهای خاک‌خورده انبار بکشید و آن‌ها را نیز به جمع سیستم‌های متصل به دسکتاپ مجازی وارد کنید.

برای آشنایی با مزایای VDI و بررسی نحوه کار دسکتاپ مجازی و اتصال کاربر به آن مقاله زیر را بخوانید.

VDI چیست؟

۳. منابع اختصاصی VDI در‌ مقابل DaaS

ازآن‌جاکه در VDI به‌جای سرور اشتراکی از سرورهای داخلی استفاده می‌شود، منابع اختصاصی سرور دراختیارتان قرار می‌گیرد.

۴. کنترل زیرساخت و امنیت

در هر سازمان برای حفظ امنیت شبکه و سیستم، از الزامات امنیتی مختلفی می‌توان استفاده کرد. در VDI نیز چنین بستری فراهم است. درضمن، می‌توانید تعیین کنید که هر کاربر تا چه میزان به سرویس دسترسی داشته باشد.

۵. امنیت اطلاعات

این ویژگی به‌خصوص برای سازمان‌هایی اهمیت دارد که داده‌های حساس و امنیتی را جابه‌جا می‌کنند. با نصب VDI خیالتان از بابت انتقال اطلاعات حساس در دسکتاپ مجازی امن راحت است.

با وجود مزایای این سرویس، نمی‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. برای مثال، اگرچه در درازمدت استفاده از VDI در‌مقایسه‌با DaaS مقرون‌به‌صرفه‌تر است، برای آماده‌سازی دیتابیس و راه‌اندازی اولیه VDI ممکن است هزینه بیشتری بپردازید. علاوه‌براین برای مدیریت و نگه‌داری سیستم‌های دسکتاپ مجازی، به تیم پشتیبانی و تخصصی آی‌تی نیاز خواهید داشت. ناگفته نماند که اگر زیرساخت VDI به‌جای میزبانی در فضای ابری به‌صورت لوکال و محلی باشد، ممکن است مشکلاتی درزمینه تجربه کاربری برای کاربرانی به‌وجود آید که از‌نظر جغرافیایی در فاصله دورتر از مرکز قرار گرفتند.

VDI چیست؟

سرویس VDI چه مزایا و معایبی دارد؟

معرفی سرویس DaaS؛ بررسی مزایا و معایب

DaaS را می‌توان یکی از راهکارهای منحصربه‌فرد VDI به‌شمار آورد. این سرویس امکان میزبانی و مدیریت دسکتاپ مجازی را در فضای ابری فراهم می‌کند. بسیاری از بخش‌های DaaS پس از کنترلی که بخش IT به ارائه‌دهنده سرویس می‌دهد، به‌طور‌کامل مدیریت می‌شوند؛ درنتیجه، نیازی نیست مسئولیت مراقبت از DaaS فقط بر دوش تیم آی‌تی قرار گیرد. در مقایسه VDI با DaaS می‌توان گفت که در اولی مدیریت سرویس برعهده شخص کاربر است؛ در‌حالی‌که ارائه‌دهنده شخص ثالث مدیریت DaaS را برعهده می‌گیرد. از‌جمله مزایای دسکتاپ به‌عنوان سرویس می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

  • راه‌اندازی ساده و بدون دردسر
  • مقیاس‌پذیر و مناسب برای رشد ناگهانی
  • بدون نیاز به مدیریت و کنترل مداوم
  • سازگار با فناوری جدید
  • هزینه‌های پیش‌بینی‌شده
  • برخورداری از امنیت پایدار

در‌کنار مزایای ذکرشده برای DaaS‌، باید بگوییم که این سرویس معایبی نیز دارد. با اینکه استرس نگه‌داری و تعمیر و مراقبت از سرویس از دوش متخصصان فناوری اطلاعات شرکت برداشته می‌شود‌،  زمانی‌که به نصب سخت‌افزار یا نرم‌افزار یا سیستم‌عامل نیاز فوری دارید، ممکن است مشکلاتی برایتان ایجاد شود؛ زیرا باید ساعت‌ها در انتظار پشتیبانی ارائه‌دهنده سرویس بمانید. این در حالی‌ است که سرویس VDI با مدیریت و دسترسی کاربر اصلی ارائه می‌شود.

همچنین، اگرچه DaaS با پرداخت حق اشتراک مشخص هزینه‌های پیش‌بینی‌شده‌ای دارد، برای استفاده از سرویس باید به‌ازای هر کاربر به‌طور‌مداوم هزینه بپردازید. این مسئله ممکن است برای برخی از کسب‌وکارها دردسرساز باشد.

DaaS چیست؟

مزایا و معایب DaaS چیست؟

چهار تفاوت مهم VDI در‌ مقابل DaaS

باتوجه‌به افزایش نیروی دورکاری و سخت‌تر‌شدن مدیریت همه‌جانبه سرویس‌های VDI، براساس گزارش گارتنر در سال ۲۰۲۱، DaaS نرخ رشد درآمد ۹۸درصدی را در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد؛ البته تا انتهای سال ۲۰۲۱، این میزان ۶۸درصد دیگر افزایش پیدا کرد. بررسی تفاوت‌های موجود در دو سرویس VDI و DaaS درک محبوبیت و رشد استفاده از Daas را راحت‌تر خواهد کرد. درادامه، به چهار تفاوت مهم VDI در مقابل DaaS اشاره می‌کنیم.

۱. هزینه؛ راه‌اندازی اولیه در‌مقایسه‌با پرداخت اشتراک ماهانه

برای راه‌اندازی VDI، به سرمایه اولیه نیاز دارید؛ به‌خصوص اگر قصد داشته باشید از capEx استفاده کنید. با‌این‌حال پس از راه‌اندازی و پیکربندی سخت‌افزار اولیه، دیگر دغدغه هزینه‌های اشتراک ماهانه را نخواهید داشت. به‌همین‌دلیل، این سرویس برای سازمان‌های پیشرفته با رشد پیش‌بینی‌شدنی مناسب‌تر خواهد بود و در درازمدت به صرفه‌جویی در هزینه سازمان منجر خواهد شد.

درمقابل، در Daas به پرداخت مبلغ زیادی برای راه‌اندازی اولیه نیازی نیست؛ اما برای استفاده از سرویس، باید ماهانه هزینه اشتراک پرداخت کرد. گفتنی است این هزینه مشخص و معین است؛ درنتیجه برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک، ارزان‌تر از VDI خواهد بود.

۲. مدیریت و کنترل؛ مدیریت به‌واسطه ارائه‌دهنده در‌مقایسه‌با کاربر

در فناوری VDI، شما مسئول نصب و نگه‌داری و رفع ایرادهای سرویس هستید. این یعنی برای نگه‌داری از سخت‌افزار و به‌روزرسانی نرم‌افزار‌های VDI به تیم تخصصی آی‌تی در شرکت نیاز دارید. اگر سرویس در فضای ابری راه‌اندازی شود، میزبانی آن برعهده شرکت ارائه‌دهنده خواهد بود؛ هرچند همچنان می‌توانید سرویس را مدیریت کنید.

درمقابل، مسئولیت مدیریت و نگه‌داری زیرساخت DaaS برعهده شرکت ثالث خواهد بود؛ درنتیجه، از استرس کنترل و مدیریت سرویس نجات پیدا خواهید کرد. در جدول زیر، تفاوت DaaS و VDI براساس نوع مدیریت کاربر یا ارائه‌دهنده سرویس نشان داده شده است.

DaaS VDI
مدیریت Cloud ارائه‌دهنده ارائه‌دهنده
دسکتاپ و اپلیکیشن کاربر کاربر
لایه زیرساختی ارائه‌دهنده کاربر
SDDC ارائه‌دهنده ارائه‌دهنده
سخت‌افزار ارائه‌دهنده ارائه‌دهنده

۳. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری؛ DaaS پیروز رقابت

راه‌اندازی VDI معمولاً به‌صورت لوکال انجام می‌شود؛ درنتیجه، پیکربندی و سفارشی‌سازی آن نیز براساس نیاز کاربر همان ابتدا تنظیم خواهد شد. برای کسب‌وکارهایی که در حال رشد هستند و با رشد کسب‌وکار به ارتقای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرویس نیاز دارند، VDI ممکن است همگام با رشد کسب‌وکار پیش نرود؛ ازاین‌رو، اگر سرور نتواند حجم نیروی کار سازمان را پشتیبانی کند، ممکن است اطلاعات دسکتاپ مجازی به‌خطر بیفتد.

درمقابل، DaaS بسیار منعطف و مقیاس‌پذیر است؛ زیرا ارائه‌دهنده این سرویس پشتیبانی لازم را برای تأمین منابع موردنیاز براساس رشد کسب‌وکار انجام می‌دهد. از‌آن‌جاکه منابع به‌صورت اشتراکی استفاده می‌شود، راه‌حلی کارآمد و مقیاس‌پذیر برای کسب‌وکارهای رو‌به‌رشد خواهد بود.

۴. سطح دسترسی؛ قطع ارتباط با DaaS هنگام اختلال در اینترنت

فارغ از اینکه از چه پلتفرمی استفاده می‌کنید، VDI به شما کمک می‌کند در هر مکان و زمانی به فایل‌های دسکتاپ مجازی دسترسی داشته باشید. در این سرویس، در راه‌اندازی برنامه‌ها با اپلیکیشن به تیم آی‌تی دسترسی راحت‌تری برای مدیریت و عیب‌یابی سرویس خواهید داشت. این در حالی‌ است که سرویس DaaS در بسیاری از مواقع پیکربندی می‌شود و تغییر آن زمان بیشتری می‌برد؛ چون ارائه‌دهنده از آن پشتیبانی می‌کند. درصورت قطع اتصال اینترنت، نیز مشکلی برای فایل‌ها پیش نخواهد آمد؛ زیرا اطلاعات در سرور لوکال ذخیره می‌شود. فراموش نکنید برای دسترسی به DaaS به اینترنت پایدار نیاز دارید و از‌آن‌جا‌که این سرویس روی سرور از راه دور راه‌اندازی شده است، بدون اتصال به اینترنت امکان دسترسی به آن وجود ندارد.

 تفاوت VDI با DaaS

تفاوت بین VDI و DaaS چیست؟

جدول نهایی تفاوت VDI در‌ مقابل DaaS

DaaS VDI
مدیریت سرویس ارائه‌دهنده کاربر
صرفه‌جویی در هزینه  هزینه راه‌اندازی ناچیز و پرداخت اشتراک ماهانه  هزینه زیاد برای راه‌اندازی اولیه و بدون پرداخت اشتراک ماهانه 
دسترسی به منابع  دسترسی‌نداشتن به منابع درصورت قطعی اینترنت همیشه در‌دسترس
قابلیت مقیاس‌پذیری قابلیت افزایش منابع درصورت نیاز ارتقای منابع سخت‌تر پس از راه‌اندازی اولیه

جمع‌بندی

VDI در مقابل DaaS تفاوت‌های مهمی دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید سرویس مناسب را برای سازمانتان انتخاب کنید. در این مطلب، برخی از تفاوت‌های میان این دو سرویس را بررسی و آن‌ها را از جنبه‌های مختلف مانند هزینه، مدیریت، دسترسی به منابع و مقیاس‌پذیری مقایسه کردیم. به‌منظور ذخیره‌سازی و اشتراک فایل، سرویس VDI برای سازمان‌های بزرگ گزینه مناسبی است؛ درحالی‌که برای کسب‌وکارهای متوسط یا کوچک یا سازمان‌هایی با رشد جهشی فناوری DaaS کاربردی‌تر خواهد بود. هزینه راه‌اندازی اولیه سرویس VDI گران است؛ ولی دردسر پرداخت اشتراک ماهانه سرویس‌های DaaS را نخواهید داشت.

اگر درباره انتخاب هر‌یک از این دو سرویس به راهنمایی و مشاوره نیاز دارید، از‌طریق شماره‌های پشتیبانی می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصان پارس پک بهره‌مند شوید.

VDI در‌ مقابل DaaS مانند مقایسه بین خرید و اجاره ویلا در شمال است. برای خرید ویلا هزینه زیادی در ابتدا می‌پردازید؛ اما خیالتان راحت است که هر زمان بخواهید به شمال سفر کنید‌، ویلا در‌اختیارتان است. ویلای اجاره‌ای زیرنظر صاحب ویلاست و اگر تعداد همسفرانتان بیشتر شود، اتاق‌های بیشتری نیز می‌توانید اجاره کنید. با‌این‌حال، ممکن است همیشه آن خانه را در‌اختیار نداشته باشید. سرویس VDI مانند خرید ویلا در شمال است. هزینه زیادی در ابتدا می‌پردازید؛ اما به پرداخت اجاره در ماه‌های بعد نیازی ندارید. DaaS نیز مانند اجاره ویلاست. ویلا زیرنظر صاحب‌خانه است و هر زمان بخواهید، تعداد اتاق بیشتری می‌توانید اجاره کنید. هزینه اولیه زیادی ندارد و فقط اجاره می‌پردازید.

سؤالات متداول

۱. VDI در‌ مقابل DaaS چه تفاوتی دارد؟

VDI و DaaS در نوع مدیریت، هزینه، میزان دسترسی و قابلیت مقیاس‌پذیری با‌هم متفاوت هستند.

۲. VDI در‌ مقابل DaaS، کدام هزینه کمتری دارد؟

برای راه‌اندازی اولیه سرویس VDI هزینه زیادی باید پرداخت کرد‌؛ اما در دراز‌مدت به‌صرفه است. درمقابل، DaaS هزینه راه‌اندازی اندکی دارد؛ ولی برای استفاده از آن باید حق اشتراک پرداخت کرد.

۳. VDI در‌ مقابل DaaS، کدام‌یک برای کسب‌و‌کار من مناسب است؟

سرویس VDI برای کسب‌وکارهای پیشرفته و بزرگ، ولی سرویس DaaS برای کسب‌وکارهای متوسط رو به پایین یا کسب‌وکارهایی با پیش‌بینی رشد انفجاری مناسب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم