معرفی 10 تا از بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه

ابزار مانیتورینگ شبکه
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 20 خرداد 1402
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۱۵۴۸ بازدید

ابزار مانیتورینگ شبکه، در دنیای پرشتاب امروز نظارت بر شبکه را برای شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ فراهم می‌کند. نظارت بر شبکه شامل فرایند نظارت بر دستگاه‌ها و سیستم‌ها و برنامه‌های شبکه برای اطمینان از عملکرد صحیح و کارآمدی آن‌ها خواهد بود. ابزار نظارت بر شبکه نرم‌افزاری است که به شما اجازه می‌دهد تا شبکه خود را زیرنظر بگیرید و پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد و امنیت زیرساخت خود را شناسایی کنید.

در این مقاله از بلاگ پارس پک، تعدادی از ابزارهای برتر مانیتورینگ شبکه را معرفی خواهیم کرد. این ابزارها می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات احتمالی را شناسایی و آن‌ها را به‌سرعت حل کنید و مطمئن شوید که شبکه بدون هیچ اختلالی به کارش ادامه می‌دهد.

معرفی بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه

واقعیت این است که ابزار مانیتورینگ شبکه، به بهبود راندمان تجهیزات شبکه و ارتقای عملکرد شبکه کمک می‌کند. تشخیص خطا و اعمال بهینه‌سازی‌ها برای کسب‌وکارهایی که به شبکه وابسته هستند، اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل، آشنایی با بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه، این امکان را به شما می‌دهد هرگونه تهدید را از قبل شناسایی کنید و به‌طورکلی،  بازده کلی شبکه را بالا می‌برد. در ادامه، بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه را معرفی می‌کنیم:

۱. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه PRTG

PRTG یکی از ابزار های مانیتورینگ شبکه و مدیریت شبکه‌ها و سرورها و دستگاه‌های مختلف است. این نرم‌افزار را شرکت Paessler AG توسعه داده است و امکان نظارت متریک‌های مختلف مانند پهنای باند، فضای دیسک، CPU و حافظه را فراهم می‌کند. برخی از ویژگی‌های این نرم‌افزار عبارت‌اند از:

PRTG به‌مدد پروتکل‌های ارتباطی مانند SNMP ،‌WMI ،‌NetFlow و… قدرت مانیتورینگ سریع و دقیقی دارد. همچنین، می‌تواند خطا‌ها و اختلال‌ها را در سیستم تشخیص دهد و در‌صورت شناسایی خطا، آن را به‌‌طورخودکار به مدیر شبکه اعلام می‌کند.
دیگر مزیت مهم این نرم‌افزار آن است که از رابط کاربری ساده و کارآمدی برخوردار است و امکان مانیتور‌کردن سریع و آسان شبکه را برای کاربران فراهم می‌کند. علاوه‌براین، می‌تواند نمودارهای تحلیلی ترسیم و با آن‌ها به مدیران شبکه در تحلیل و بررسی اطلاعات کمک فراوانی کند.
PRTG می‌تواند از انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف پشتیبانی کند. این نرم‌افزار قابلیت اتصال به سایر ابزارهای مانیتورینگ و پشتیبانی ازجمله Slack و Microsoft Teams را دارد.
کاربران با استفاده از نسخه رایگان این نرم‌افزار می‌توانند تا ۱۰۰ متریک را به‌‌رایگان دریافت کنند؛ اما برای استفاده از متریک‌‌های بیشتر و امکانات پیشرفته‌تر، باید نسخه پولی را تهیه کنند.
به‌دلیل سهولت استفاده از نرم‌افزار PRTG و راه‌اندازی و پیکربندی بسیار آسانش، این نرم‌افزار برای بسیاری از مخاطبان گزینه مناسبی خواهد بود؛ حتی کسانی که دانش فنی اندکی دارند.

۲. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه SolarWinds

SolarWinds یکی از بهترین ابزار های مانیتورینگ شبکه و مدیریت شبکه است که به‌کمک مدیران شبکه می‌آید تا بر عملکرد سیستم‌های خود به‌طور‌مداوم نظارت و مشکلاتی مانند قطعی سیستم، کاهش عملکرد، محدودیت منابع و ویروس‌ها را به‌سرعت شناسایی و برطرف کنند. تعدادی از ویژگی‌های نرم‌افزار SolarWinds ازاین‌قرارند:

  • این نرم‌افزار ابزارهایی برای مانیتورینگ اجزای مختلف شبکه مانند دستگاه‌های سرور، دستگاه‌های شبکه، برنامه‌های کاربردی و خدمات سیستمی را ارائه می‌دهد. همچنین، SolarWinds به‌عنوان سامانه مدیریت شبکه و امنیت از ویژگی‌هایی مانند مدیریت کاربران، پشتیبانی از پروتکل‌های امنیتی، رمزنگاری و تشخیص تهدیدها پشتیبانی می‌کند.
  • یکی از ویژگی‌های اصلی SolarWinds این است که امکان تحلیل داده‌های بسیار حجیم را فراهم می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد تا به اطلاعات مهمشان به‌راحتی دسترسی داشته باشند. همچنین، SolarWinds با رابط کاربری ساده و محبوبش به‌خوبی از کاربران میزبانی می‌کند و به آنان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی اجزای شبکه‌شان را زیرنظر بگیرند و نتایج را به‌راحتی بررسی کنند.
  • از دیگر ویژگی‌های SolarWinds می‌توان به پشتیبانی از پروتکل‌های SNMP ،‌WMI ،ICMP و… اشاره کرد. با استفاده از این پروتکل‌ها، SolarWinds می‌تواند اطلاعاتی مانند فضای دیسک و پهنای باند و سلامتی سیستم را دریافت و مانیتور کند.
  • SolarWinds را با ابزارهایی مانند ServiceNow و Microsoft Teams می‌توان ادغام و یکپارچه‌سازی کرد.
  • یکی دیگر از ویژگی‌های مهم SolarWinds، تجهیز به داشبوردهای تنظیم‌شدنی است که به کاربر امکان می‌دهد تا بر سلامت شبکه‌اش به‌صورت زنده نظارت کند.
مانیتورینگ شبکه با solarwinds
ویژگی‌های ابزار مانیتورینگ شبکه SolarWinds

۳. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه ناگیوس (Nagios)

Nagios ابزار مانیتورینگ شبکه و نظارت بر شبکه متن‌بازی است که می‌تواند به‌‌طورخودکار و در بازه‌های زمانی مشخص، برای مشکلاتی مانند کاهش کارایی و خطا هشدار دهد. همچنین، نرم‌افزار ناگیوس ویژگی‌های دیگری مانند اعلان‌های خودکار و گزارش‌های پیشرفته را برایتان به‌ارمغان می‌آورد. در‌ادامه، به دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه اشاره می‌کنیم:

Nagios برای مانیتورینگ بخش‌هایی از‌جمله پهنای باند و فضای دیسک و فعالیت CPU بهترین گزینه است و در‌صورت شناسایی مشکلات، هشدارهای مرتبط با این مشکلات را برای مدیران سیستم و شبکه ارسال می‌کند. Nagios برای پایش سیستم اغلب از پروتکل‌های SNMP ،‌NRPE ،SSH و HTTP استفاده می‌کند.
یکی از ویژگی‌های مهم Nagios این است که از قابلیت پیکربندی و سفارشی‌سازی چشمگیری برخوردار است. با استفاده از Nagios، کاربران می‌توانند به‌‌دلخواه برنچ‌ها (شاخه‌ها)، هشدارها، پروفایل‌ها و… را پیکربندی کنند.

Nagios از ابزارهای پیشرفته‌ای مانند تشخیص خودکار مشکلات، رفع خطاها، پیش‌بینی نیازمندی‌های سیستمی و مدیریت پروفایل کاربران برای تنظیم اطلاعات مدنظر و پیش‌فرض‌هایی برای مانیتورینگ استفاده می‌کند. همچنین، با ابزارهای زیادی مانند Slack و PagerDuty می‌تواند کار کند.

۴. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه OpManager

ابزار مانیتورینگ شبکه OpManager یا ManageEngine OpManager یکی از ابزار‌های جامع نظارت بر شبکه است که امکان نظارت بر سلامت شبکه را به‌صورت زنده در‌اختیارتان می‌گذارد. OpManager از رویکرد مبتنی‌بر وب برای ارائه گزارش‌ها و مانیتورینگ و از ابزارهای مختلفی برای نظارت بر پارامترهای شبکه (همچون پهنای باند و فضای دیسک و فعالیت CPU) بهره می‌برد. OpManager نرم‌افزار قدرتمند و پرکاربردی است که برای مانیتورینگ و مدیریت شبکه‌ها و سرورها استفاده می‌شود. دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار بدین‌شرح‌اند:

OpManager از قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند تشخیص و رفع خطاها، پیش‌بینی نیازمندی‌های سیستمی و مدیریت پروفایل کاربران برای تنظیم اطلاعات مدنظر و پیش‌فرض‌هایی برای مانیتورینگ استفاده می‌کند.

نرم‌افزار OpManager می‌تواند با طیف وسیعی از ابزارها مانند ServiceNow و JIRA یکپارچه شود. OpManager با ارائه گزارش‌های مفصل و ساده برای مدیران شبکه، به آنان کمک می‌کند تا مشکلات سیستم را به‌دقت شناسایی و از راه‌حل‌هایی برای رفع آن‌ها استفاده کنند. این نرم‌افزار از ابزارهای پیشرفته امنیتی نیز بهره می‌برد که به کاهش خطرهای امنیتی در سطح سیستم‌ها منتهی می‌شود.

opmanager چیست؟
معرفی ManageEngine OpManager، ابزار نظارت بر سلامت شبکه

۵. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه زبیکس (Zabbix)

Zabbix از جمله نرم‌افزار‌های مانیتورینگ شبکه و سرور است که برای نظارت بر عملکرد سیستم‌های IT و شبکه‌های سازمانی استفاده می‌شود. با کمک این نرم‌افزار می‌توانید وضعیت سرورها، شبکه‌ها، برنامه‌های کاربردی، دستگاه‌های شبکه و سایر عناصر سیستم را به‌صورت زنده مشاهده کنید. دیگر ویژگی‌های نرم‌افزار زبیکس عبارت‌اند از:

Zabbix می‌تواند اطلاعات را از منابع مختلف مانند سرورهای ویندوزی و لینوکسی، دستگاه‌های شبکه، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌های وب جمع‌آوری کند. با جمع‌آوری این اطلاعات، می‌توانید دقیقاً مشکلات و خطاهای سیستم را شناسایی کنید و در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهید.
یکی از ویژگی‌های اصلی نرم‌افزار Zabbix به عنوان ابزار مانیتورینگ شبکه، توانایی آن در نظارت بر شبکه‌های پیچیده با هزاران دستگاه و رابط است. همچنین، زبیکس با طیف وسیعی از ابزارها مانند Slack و PagerDuty می‌تواند کار کند. داشبوردهای تنظیم‌شدنی این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد تا بر سلامت شبکه خود به‌صورت زنده نظارت کنید و گزارش‌های دقیقی از عملکرد شبکه از‌جمله استفاده از پهنای باند و در‌دسترس‌بودن سرور را ببینید.
از دیگر قابلیت‌های Zabbix می‌توان به مدیریت و پیکربندی آسان، پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف مانند SNMP ،JMX ،SSH و Telnet، امکان شخصی‌سازی گزارش‌ها، اعلان‌های تلفنی و ایمیلی درصورت بروز خطا و در‌نهایت هشداردهی خودکار به‌دلایلی از‌جمله افزایش ترافیک شبکه یا کاهش پهنای باند اشاره کرد.

۶. ابزار تحلیلگر جریان شبکه یا  NetFlow Analyzer

NetFlow Analyzer یک ابزار مانیتورینگ شبکه است که برای جمع‌آوری و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های NetFlow ،sFlow ،J-Flow و IPFIX استفاده می‌شود. این ابزار به مدیران شبکه کمک می‌کند تا مشکلات شبکه را دقیقاً شناسایی و عملکرد شبکه را ارزیابی کنند. ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه ازاین‌قرارند:

با استفاده از NetFlow Analyzer می‌توانید وضعیت ترافیک شبکه، پهنای باند استفاده‌شده، کاربران و دستگاه‌هایی که از شبکه استفاده می‌کنند و دسترسی به نوع و تعداد ترافیک در هر پورت شبکه را بررسی کنید. این ابزار امکان تحلیل ترافیک شبکه را باتوجه‌به پروتکل‌های مختلف و مبدأ و مقصد آدرس‌های IP نیز فراهم می‌کند.
در NetFlow Analyzer، می‌توانید به‌سادگی گزارش‌هایی را ایجاد کنید که اطلاعات کاملی از کاربران و دستگاه‌هایی که در شبکه حضور دارند و میزان ترافیکی که از پهنای باند استفاده می‌کنند و ترافیک شبکه در ساعات مختلف را نمایش می‌دهند.
NetFlow Analyzer از قابلیت نمایش زنجیره وقایع (Event Chaining) پشتیبانی می‌کند که به شما کمک می‌کند تا در‌صورت وقوع هر مشکل، به‌سرعت دلیل آن را پیدا کنید. گفتنی است این ابزار از تحلیل رفتار سیستم‌هایی که در شبکه شما حضور دارند، به‌منظور شناسایی مشکلات امنیتی استفاده می‌کند.
یکی دیگر از ویژگی‌های کارآمد NetFlow Analyzer، داشبوردهای تنظیم‌شدنی آن است که امکان مانیتور پهنای باند شبکه را به‌صورت زنده برای کاربر فراهم می‌کند.
NetFlow Analyzer با طیف وسیعی از ابزارها مانند ServiceNow و JIRA می‌تواند کار کند.

برای آشنایی با ۱۰ نمونه از بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ عملکرد سرور مقاله زیر را بخوانید.

بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ عملکرد سرور

۷. ابزار دیتاداگ (Datadog)

Datadog ابزار مانیتورینگ شبکه و تحلیل عملکرد (Monitoring and Analytics) برای آن دسته از سامانه‌های نرم‌افزاری است که به‌منظور نظارت‌کردن وضعیت سیستم، جمع‌آوری لاگ‌ها، متریک‌ها، رویدادها، تحلیل عملکرد و جست‌وجوی خطاها و مشکلات سامانه‌ها به‌کار می‌رود. دیگر مزیت‌ها و ویژگی‌های ابزار یادشده بدین‌شرح‌اند:

Datadog به بیش از ۴۰۰ نوع ابزار و سرویس دیگر می‌تواند متصل شود و امکان مانیتورینگ سرویس‌های مختلف ازجمله محیط‌های مجازی، کانتینرها، سرورهای فیزیکی و سرویس‌های ابری مانند AWS و Azure و Google Cloud را فراهم می‌کند.
Datadog از داشبوردهای قدرتمند و گزارش‌های تحلیلی برای نمایش‌دادن وضعیت سامانه‌ها و پیش‌بینی خطرها و مشکلات آینده و ارائه پیشنهادها برای بهبود عملکرد استفاده می‌کند.
Datadog از مزایای امنیتی بسیاری برخوردار است. برای مثال، با استفاده از رمزنگاری دوطرفه و مدیریت دسترسی و مانیتورینگ لاگ‌ها و ترافیک داده، امنیت اطلاعات در این ابزار تضمین می‌شود.
با دردسترس‌بودن تعداد زیادی از افزونه‌ها و ابزارهای اضافی، Datadog به کاربران امکان می‌دهد تا برای پاسخ‌گویی به نیازهای خاص خود، از ابزارهای مختلف استفاده و سیستم‌های خود را به‌طور شخصی‌سازی‌شده مانیتور کنند.
ابزار Datadog را با ابزارهایی مانند PagerDuty و Slack می‌توان یکپارچه‌سازی کرد.

ابزار های مانیتورینگ شبکه
آشنایی با Datadog، ابزار نظارت بر عملکرد شبکه

۸. ابزار مانیتورینگ Icinga

Icinga ابزار مانیتورینگ شبکه متن‌بازی است که برای مانیتور‌کردن سرورها و شبکه‌ها کارآمد ظاهر شده است. با استفاده از Icinga، می‌توانید وضعیت سرورها، خطاها، پهنای باند شبکه و سایر جزئیات را نظارت و در‌صورت بروز مشکل، آن را به‌موقع رفع کنید. دیگر ویژگی‌های این ابزار مانیتورینگ عبارت‌اند از:

Icinga برای اجرای پروژه‌های بزرگ و کوچک و مانیتورینگ زیرساخت‌های ابری و بسیاری از امور دیگر در شرکت‌ها و سازمان‌ها جا افتاده است. همچنین، Icinga از قابلیت گزارش‌گیری و هشداردهی برخوردار است تا از وضعیت سرورها به‌موقع مطلع شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.
Icinga براساس Nagios توسعه داده شده است و می‌تواند با پلاگین‌های Nagios سازگار باشد.
Icinga به‌راحتی با ابزارهای دیگری مانند Grafana و Prometheus و Elasticsearch کار می‌کند.

برای آشنایی با ۱۰ ابزار پرکاربرد نظارت بر ترافیک شبکه اوبونتو مقاله زیر را بخوانید.

نرم‌افزارهای نظارت بر ترافیک شبکه اوبونتو

۹. نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه Sematext

Sematext، یک نرم‌افزار قدرتمند و جامع برای مانیتورینگ و عیب‌یابی شبکه است که قابلیت‌های گسترده‌ای را ارائه می‌دهد. با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های شبکه، به مدیران شبکه کمک می‌کند تا به طور موثر عملکرد شبکه را نظارت کنند و مشکلات را به سرعت تشخیص داده و در صدد رفع آن برآید.
یکی از ویژگی‌های برجسته Sematext به عنوان ابزار مانیتورینگ شبکه، قابلیت جمع‌آوری و نمایش داده‌های عملکرد شبکه به صورت زنده است. این ویژگی به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا به طور لحظه‌ای، وضعیت شبکه را پایش کرده و هرگونه مشکل یا کاهش عملکرد را سریعاً شناسایی کنند. همچنین، Sematext قابلیت نمایش داده‌های تاریخی را نیز دارا است، به طوری که مدیران شبکه می‌توانند الگوها و روندهای طولانی مدت را تحلیل و بهبودهای لازم را در زیرساخت شبکه اعمال کنند.
از دیگر قابلیت‌های Sematext می‌توان به قابلیت مانیتورینگ شبکه‌های پیچیده و توزیع‌شده، تجزیه‌وتحلیل لاگ‌های شبکه، نمودارهای زمانی و گزارش‌های جامع اشاره کرد.

۱۰. نرم‌افزار Obkio

بین ابزار مانیتورینگ شبکه، یکی از ابزارهای مورد استفاده توسط متخصصان شبکه، نرم‌افزار Obkio است. Obkio با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، به مدیران شبکه برای مشاهده و کنترل بهینه عملکرد شبکه کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های برجسته Obkio، قابلیت بررسی و نظارت در زمان واقعی بر عملکرد شبکه است. این نرم‌افزار قادر است تا با تکیه بر پینگ و تراسرت ، تاخیر، عدم پایداری و عملکرد شبکه را مورد ارزیابی قرار داده و به مدیران شبکه اطلاعات دقیقی ارائه دهد. این قابلیت به مدیران شبکه اجازه می‌دهد تا مشکلات و نقاط ضعف شبکه را سریعاً تشخیص داده و در صورت نیاز، تغییرات و بهبودهای لازم را اعمال کنند. Obkio از طریق ارائه گزارش‌ها و نمودارهای جامع، اطلاعات کاملی از الگوها و روندهای طولانی مدت را ارائه داده و عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشند. با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، Obkio قابلیت تحلیل و بررسی متریک‌های مختلف شبکه از جمله پهنای باند، تاخیر، بسته‌های گمشده و تداخل‌های شبکه را فراهم می‌کند. همچنین، Obkio دارای قابلیت‌هایی مانند آنالیز ترافیک شبکه، تعیین علت ضعف عملکرد شبکه و شناسایی مسیرهای مسدود شبکه است. این قابلیت‌ها به مدیران شبکه کمک می‌کنند تا به طور دقیق‌تر علت مشکلات شبکه را تشخیص داده و اقدامات مناسب را برای رفع آن‌ها انجام دهند.

برای آشنایی با ۸ ابزار پرطرفدار مانیتورینگ در سرورهای لینوکسی مقاله زیر را بخوانید.

مانیتورینگ سرور لینوکس چیست؟

۱۱. نرم‌افزار SolarWinds Server & Application Manager

نرم‌افزار SolarWinds Server & Application Manager توسط شرکت SolarWinds ارائه شده و یکی از بهترین‌ ابزار مانیتورینگ شبکه است. با این نرم‌افزار بررسی عملکرد سرورها و برنامه‌های کاربردی تسهیل شده و مشکلات به سرعت رفع می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های برجسته SolarWinds Server & Application Manager، قابلیت مانیتورینگ شبکه و سرورها در زمان واقعی است. با استفاده از این نرم‌افزار، مدیران شبکه به طور لحظه‌ای وضعیت سرورها، پهنای باند، عملکرد برنامه‌های کاربردی و منابع سخت‌افزاری را پایش می‌کنند. البته برای تشخیص و اعلام خطاها و مشکلات عملکردی نیز امکان مداخله سریع و رفع خطاها را دارد.

SolarWinds Server & Application Manager از طریق جمع‌آوری و تحلیل داده‌های عملکرد سرور و برنامه‌های کاربردی، الگوها و روندهای طولانی مدت را تحلیل می‌کنند و بهبودهای لازم را در زیرساخت شبکه و سرورها اعمال خواهد کرد. از دیگر قابلیت‌های SolarWinds Server & Application Manager می‌توان به قابلیت مانیتورینگ برنامه‌های کاربردی و وب سرویس‌ها، تجزیه‌وتحلیل لاگ‌ها، نمودارهای زمانی و نمودارهای مقایسه‌ای اشاره کرد.

نرم افزار solarwinds server & application manager
مانیتورینگ شبکه و سرورها با نرم‌افزار پرکاربرد SolarWinds Server & Application Manager

ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه

یکی از بهترین نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه موجود برای مدیران شبکه، استفاده از ابزارهای رایگان مانیتورینگ شبکه است که بدون هزینه‌های بالا، وارد عرصه مانیتورینگ شبکه شوند.
در ادامه به برخی از این ابزارها اشاره می‌کنیم:

۱. Nagios

Nagios یک ابزار مانیتورینگ شبکه مشهور و قدرتمند در زمینه مانیتورینگ شبکه است. این ابزار قابلیت‌هایی مانند پایش و نظارت بر وضعیت سرویس‌ها، تشخیص خطاها، ارسال هشدارها و ایجاد گزارشات جامع را دارا است و نسخه اوپن سورس Nagios Core آن رایگان است.

۲. Zabbix

یکی از ابزار های رایگان مانیتورینگ شبکه Zabbix است. یک سامانه مدیریت و مانیتورینگ شبکه قدرتمند است که می‌تواند به طور گسترده‌ای عملکرد سرورها، دستگاه‌های شبکه و برنامه‌های کاربردی را نظارت کند. این ابزار دارای ویژگی‌هایی مانند پایش در زمان واقعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها، ارسال هشدارها و ایجاد گزارشات قدرتمند است. Zabbix به صورت رایگان در دسترس قرار می‌گیرد و قابلیت گسترش و سفارشی‌سازی بر اساس نیازهای شبکه را فراهم می‌کند.

۳. Observium

یک ابزار متن‌باز است که برای مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل شبکه‌های بزرگ و پیچیده طراحی شده است. این ابزار قابلیت نظارت بر عملکرد دستگاه‌های شبکه، پایش پهنای باند، تشخیص و ثبت خطاها و ایجاد گزارشات متنوع را دارا است. Observium به صورت رایگان در اختیار کاربران عرضه می‌شود و قابلیت نصب و استفاده آسان دارد.

۴. Cacti

یک ابزار مانیتورینگ شبکه مبتنی بر وب است که برای نظارت بر ترافیک شبکه و ارائه گزارشات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار امکان جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌های شبکه، تجزیه و تحلیل آن‌ها، نمایش داده‌ها به صورت نمودارهای قابل فهم و ایجاد گزارشات جامع را دارد. Cacti نیز به صورت رایگان در دسترس بوده و با افزونه‌های متنوع، قابلیت‌های کارآمدی را برای مانیتورینگ شبکه خواهد داشت.

برای آشنایی با آموزش گام‌به‌گام نصب Cacti در اوبونتو مقاله زیر را بخوانید.

آموزش نصب Cacti در اوبونتو

جمع‌بندی

ابزار مانیتورینگ شبکه و نظارت بر شبکه، بخش مهمی از زیرساخت IT شرکت یا سازمان است و داشتن ابزار مناسب می‌تواند کمک کند تا خطاهای ایجادشده را قبل از تبدیل‌شدن به مشکلات بزرگ شناسایی کنید. در این مطلب از بلاگ پارس پک، ابزارهای مانیتورینگ مختلفی از‌جمله Nagios ،Zabbix ،SolarWinds ،PRTG ،Datadog ،OpManager و NetFlow Analyzer را معرفی کردیم. هر‌یک از این ابزارها ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاص خود را دارند که باتوجه‌به نیازهایتان، ممکن است بهترین گزینه برای شما باشند.

با استفاده از این ابزارها، می‌توانید وضعیت سیستم‌های خود را مانیتور و در‌صورت بروز هرگونه مشکل، به‌سرعت آن‌ها را رفع کنید. از‌این‌رو، انتخاب ابزار مناسب برای مانیتورینگ از اهمیت بسیاری برخوردار است. در‌نهایت برای انتخاب بهترین ابزار مانیتورینگ شبکه، ابتدا باید نیازهای خاص خود را مد‌نظر بگیرید و باتوجه‌به ویژگی‌های مختلف هر‌یک از ابزارها، گزینه مناسبی را انتخاب کنید.
نرم‌افزارها و ابزارهای مانیتورینگ بسیار متنوع هستند و برای نظارت بر فناوری اطلاعات و سرور راه‌اندازی می‌شوند. باتوجه‌به اینکه شبکه شما ترکیبی پیچیده از سخت‌افزار و نرم‌افزار و عناصر انسانی است، ابزار نظارت بر شبکه دید وسیعی از سلامت شبکه و امکان شناسایی مشکلات را برای شما فراهم می‌کند.

سؤالات متداول

۱. چرا از ابزار نظارت بر شبکه استفاده می‌شود؟

نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه برای نظارت بر عملکرد زیرساخت فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. این ابزارها به شما امکان می‌دهند تا مشکلات شبکه را پیدا و آن‌ها را حل کنید.

۲. بهترین ابزارهای مانیتورینگ شبکه کدام‌اند؟

ابزارهای برتر نظارت بر شبکه عبارت‌اند از: آویک، ManageEngine OpManager، ابکیو و Paessler PRTG.

۳. چه زمانی نباید از ابزار مانیتورینگ شبکه استفاده کرد؟

برای تشخیص شبکه‌های کوچک و ساده، نباید از ابزارهای نظارت بر شبکه استفاده کنید؛ زیرا این ابزارها برای تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد زیرساخت فناوری اطلاعات و تولید گزارش نهایی، زمان زیادی را صرف می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم