آموزش استفاده از ChatGPT برای سئو و تاثیر جادویی آن

بهبود سئو با ChatGPT
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
یکشنبه 7 آبان 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۷۳۰ بازدید

بهبود سئو با ChatGPT از همان بحث‌های داغ و جذابی است که همراه با یک کاسه تخمه و گروهی از اهل دلان سئو، می‌توان ساعت‌ها راجع‌به آن باهیجان حرف زد و توپ سئو را میان دو دروازه چت جی پی تی و گوگل پاس‌کاری کرد. اینکه در آخر، گل در دروازه کدام یک از این دو غول می‌نشیند را به اهلش می‌سپاریم. ما در این مقاله از بلاگ پارس پک، قصد داریم نحوه استفاده از ChatGPT و تاثیر آن در سئو را بررسی کنیم. اگر مشتاق این بحث جذاب هستید و با کمک جناب ChatGPT، می‌خواهید گوگل سایتتان را به‌عنوان گل سرسبد در لینک اول صفحه بشناسد، به خواندن این مقاله از آموزش سئو بلاگ پارس پک ادامه دهید. در انتهای مقاله آموزش استفاده از ChatGPT در سئو، نیز یک پیشنهاد ویژه‌ برای شما داریم.

تاثیر چت جی پی تی در سئو سایت؛ قلع و قمع کردن گوگل

آمار جالبی از یوتیوبر معروف آقای مت دیگیتی راجع به استفاده کاربران از ابزارهای هوش مصنوعی و کاربرد ChatGPT در سئو وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد ۶۸ درصد کاربران مشغول استفاده از این ابزار هستند و ۱۹ درصد از کاربران نیز قرار است به‌زودی کار با هوش مصنوعی را شروع کنند.

از این آمار فقط ۱۳ درصد رای منفی به استفاده از ابزار هوش مصنوعی دادند. آماری که نشان می‌دهد روح لطیف و اقتدارگر اکوسیستم محتوا و سئو، به جای محکوم کردن هوش مصنوعی و گرفتن نقش قربانی، یک رابطه مسالمت‌آمیز با AI برقرار کرده است. طوری که می‌توان رو کرد به گوگل و گفت:

«مراقب باش گوگل؛ یک بازیکن جدید تو تیم سئو داریم!»

این مهمان ناخوانده اما محبوب، می‌تواند به شما در بهبود سئو با ChatGPT کمک کند و مطابق با دستوری که برایش می‌نویسید، پاسختان را بدهد. فرقی نمی‌کند یک استدلال منطقی راجع‌به ظهور موجودات فضایی و فرازمینی از او بخواهید یا یک مقاله ۳۰ هزار کلمه‌ای راجع به راه‌های افزایش فروش.

 برای مثال، به‌جای ساعت‌ها جستجو در اینترنت و خواندن دستور غذاهای مختلف راجع به نحوه تهیه غذای گوشتی برای وینستون چرچیل، چت جی پی تی زیر ۲ ثانیه مواد اولیه و مراحل آماده‌سازی را به شما خواهد داد!

آموزش استفاده از chat gpt در سئو
تاثیر چت جی پی تی در سئو سایت؛

هرچند ChatGPT هنوز نتوانسته خلاقیت نویسندگان و هوش استراتژی‌هاییست سئو را کسب کند، اما جا دارد ضرب‌المثل معروف را برایش به‌کار ببریم و بگوییم «چت جی پی تی اگر ترشی نخورد، خوب چیزی در سئو خواهد شد!»

در بهبود سئو با ChatGPT می‌توانید به یک سوپراستار سئو تبدیل شوید. البته اگر چم‌وخم ربات‌ها را بدانید.

خرید سرور

چطور ChatGPT می‌تواند به بهبود سئو کمک کند؟

برای نشان دادن تاثیر چت جی پی تی در سئو سایت و اثبات برادری‌اش به اهالی سئو روش‌های بسیاری وجود دارد. روش‌هایی که به کمک آن می‌توانید در انرژی، سرمایه و وقتتان صرفه‌جویی کنید. دقیقا همان‌جایی که مغزتان از شدت کیورد ریسرچ و تحلیل سئو در حال سوت کشیدن است، یک گفتگوی کاربردی با ChatGPT حالتان را سر جا می‌‌آورد.

۱. بهبود سئو با ChatGPT و تولید محتوای باکیفیت

شاید تصور کنید چت جی پی تی کار تولیدکنندگان محتوا را یک‌سره کرده است. به‌عبارتی آبگوشتشان را بار گذاشته تا از کار بی‌کارشان کنند. باید بگوییم بله! هرچند می‌توان با هزار ادیت و ویرایش از آن یک محتوای باکیفیت درآورد، اما نمی‌توانید از آن برای صفحات وب و بلاگ استفاده کنید.

در سال ۲۰۲۲، جان مولر، به‌طور واضح آب پاکی را روی دست سئوکاران ریخت و اعلام کرد که گوگل محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را به‌عنوان هرزنامه می‌شناسد.

با درنظر گرفتن این قضیه در استفاده از ChatGPT و تاثیر آن در سئو ، می‌توانید از آن برای تولید محتوای سایت ایده بگیرید. محتواهای ChatGPT در رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و حتی تبلیغات می‌تواند مانند یک طوفان فکری فوق‌العاده باشد. درنهایت، ناظر نهایی شما هستید که نیاز است محتوای تولیدی را از جنبه‌های مختلف به‌دقت بررسی کنید.

نحوه استفاده از چت جی پی تی در سئو
استفاده از چت جی پی تی برای بهبود سئو

۲. بهبود سئو با ChatGPT در کیورد ریسرچ و تجزیه و تحلیل

هیچ کس دوست ندارد گرفتار جریمه‌های گوگل مبنی بر استفاده از محتوای ChatGPT شود و سایت خود را به‌خطر بیندازد. اما این دلیل نمی‌شود از قدرت ChatGPT برای استفاده در چیدن استراتژی سئو و محتوا غافل شویم. چراکه ChatGPT تحقیق کلمات کلیدی را ساده و بدون دردسر می‌کند.

با دادن تعدادی از کلمات کلیدی موردنظرتان می‌توانید از او بخواهید لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را به شما بدهد. هوش مصنوعی هم براساس درک خود لیستی از کلمات را دراختیارتان قرار می‌دهد. درواقع، هوش مصنوعی عباراتی را به شما می‌دهد که با روش سنتی نیاز است ساعت‌ها برای جمع‌آوری آن وقت صرف کنید. همچنین از آن می‌توانید برای تعیین رتبه‌بندی کلمات کمک بگیرید.

تاثیر ChatGPT روی سئو و تولید محتوا
بهبود سئو با ChatGPT در کیورد ریسرچ و تجزیه و تحلیل

۳. بهبود سئو با ChatGPT و ایجاد یک استراتژی محتوایی

فرقی نمی‌کند یک تولیدکننده محتوا در شبکه اجتماعی هستید یا مسئولیت مدیریت محتوای یک وب‌سایت بزرگ را برعهده دارید. احتمالا این توییت جو اسپایزر در ذهن شما هم طوفان به پا کرده است:

« بله درست است! شما می‌توانید از ChatGPT بخواهید یک استراتژی بازاریابی محتوا برای شما ترسیم کند.»

با این وجود، باز هم باید بگوییم نمی‌توان از آن انتظار داشت یک پلن استراتژی دقیق با جزییات کامل به شما دهد. هرچند که اگر همان جزییات را هم از او درخواست کنید، باز هم حرفی برای گفتن دارد. اما می‌توان از تکنیک‌های کاربردی آن برای بهبود سئو با ChatGPT و ترسیم یک استراتژی سئو یا محتوا همچنان لذت برد.

البته این را درنظر بگیرید رقبای شما هم ممکن است از هوش مصنوعی حتی حرفه‌ای‌تر از شما بهره ببرند. برای مثال، احتمالا شما و رقبایتان در مورد نوشتن مقاله‌ای مانند «بهبود سئو با ChatGPT» تقریبا محتوای یکسانی داشته باشید. مگر اینکه خلاقیت هوش بشری به محتوای هوش مصنوعی رنگ دیگری به آن دهد.

 ۴. بهبود جستجو و هدف از محتوا و سئو

جالب‌ترین قسمت ماجرای بهبود سئو با ChatGPT اینجاست که می‌توانید از توانایی ChatGPT برای درک بهتر و جستجوی دقیق‌تر استفاده کنید. هرچند از گوگل هرچه بخواهید همان را تحویلتان می‌دهد، اما هوش مصنوعی همچون ChatGPT این کار را به شیوه‌ای هنرمندانه و ساده‌تر انجام می‌دهد. به‌قول کایران فلانگان:

«گوگل درخواست شما را دریافت کرده و به آن پاسخ می‌دهد. درحالی‌که ChatGPT درخواست شما را گرفته و آن را بهبود می‌دهد.»

برای مثال، می‌توانید در ترجمه مقالات و تألیف آن‌ها از دستیار عزیزمان ChatGPT بهره بگیرید و از اون بخواهید یک متن انگلیسی را به‌شیوه‌ای شفاف برایتان توضیح دهد. حتی می‌توانید از آن برای عناوین سختی که هیچ ایده‌ و دانشی راجع به آن ندارید، استفاده کنید و لپ کلام را از هوش مصنوعی بگیرید. به‌این‌ترتیب، برداشت دقیق‌تر و واضح‌تری برای دست بردن به قلم و نوشتن محتوای سئو شده خواهید داشت.

برای آشنایی با صفر تا صد هوش مصنوعی چت جی پی تی مقاله زیر را از دست ندهید.

ChatGPT چیست؟

۵. بهبود سئو با ChatGPT با ایجاد عنوان سئو جذاب

 از هر نویسنده‌ای که بپرسید، سفره دلش را راجع به نوشتن عنوان سئو و عنوان محتوا برایتان باز خواهند کرد که چگونه گاهی این دو بخش جزو گریبان‌گیرترین بخش محتوا می‌شوند. درنهایت، نیز ممکن است به کلیشه‌ای‌ترین و تکراری‌ترین عناوین ختم شود.

خبر خوب اینکه می‌توانید از دستیار همه‌فن حریف ما، ChatGPT عزیز بخواهید تا لیستی از محتواهای جذاب و کاربردی‌ را در اختیارتان بگذارد. هرچند که این لیست هم نیاز به یک هوش انسانی برای ویرایش جزییات دارد.

چطور از ChatGPT برای سئو استفاده کنیم؟ ۶ روش کاربردی

در این قسمت، سری به کوله‌باری تجارب نیل پاتل بزرگوار زدیم تا با نظرات او، برای بهبود سئو سایت با ChatGPT دست به هوش مصنوعی شویم.

۱. کلمات کلیدی مرتبط با کیورد اصلی خود بخواهید

برای استفاده از ChatGPT و تاثیر آن در سئو، می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی مشابه با کیورد اصلی مقاله‌تان را از او بخواهید. برای مثال، فرض کنید یک پیتزافروشی بزرگ در تهران زدید و قصد دیده شدن کسب‌وکارتان در گوگل را دارید. دراین‌صورت، می‌توانید از ChatGPT بخواهید کلمات کلیدی مرتبط با «پیتزافروشی در تهران» را دراختیارتان بگذارد.

حتی در برخی موارد، ممکن است به فکرتان نرسد نتایجی که نشانتان می‌دهد، واقعا مرتبط به کیورد موردنظرتان باشد. برای مثال، ممکن است هرگز به نظرتان نرسد که پیتزای گیاهی، پیتزای بدون سوسیس یا پیتزای تهرونی در منطقه‌ای که قرار دارید، حجم جستجوی بالایی دارد. هرچند نمی‌توان انتظار داشت نتیجه تمام و کمالی دهد، اما با خروجی که به شما می‌دهد، جرقه‌هایی در ذهنتان می‌زند که کار اصلی را همان جرقه می‌کند.

۲. تولید محتواهای مربوط به موضوع خاص

اکنون، پس از انتخاب کلمات کلیدی نوبت به تولید محتوا می‌رسد. با کمک کلمه کلیدی و مجموع کلمات، می‌توانید موضوعی به ChatGPT بدهید تا محتوایی کامل بنویسد.

البته همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، کار اصلی هنوز در دست تولید کنندگان محتوا می‌چرخد. زیرا اطلاعات ممکن است نادرست یا ناقص باشد. بنابراین، تا زمان بهبود نسخه‌های بعدی ChatGPT نیاز است به سبک خودتان آن را تغییر دهید.

چطور از ChatGPT برای سئو استفاده کنیم؟
تولید محتواهای مربوط به موضوع خاص

۳. عناوین و توضیحات متا ایجاد کنید

برای بهبود سئو با ChatGPT می‌توانید ایده‌های مختلفی برای عنوان و توضیحات متای محتوای خود به‌دست آورید. البته که منظورمان این نیست ریش و قیچی را به دست هوش مصنوعی بسپارید، ولی با کمک ChatGPT لحن و صدای برندتان را می‌توانید به شیوه‌ای جذاب‌تر به گوش مخاطبان برسانید.

۴. سوالات متداول ایجاد کنید

درصورتی‌که می‌خواهید بدانید مردم راجع به محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید، اغلب چه سوالاتی می‌پرسند، در عرض چند ثانیه، ChatGPT به شما می‌گوید. البته برای انتخاب بهترین سوالات متداول، SERP گوگل و ابزاری مانند AnswerThePublic گزینه قوی‌تری برای مرتبط‌ترین سوالات متداول است.

اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را به صدر نتایج موتورهای جست‌وجو برسانید، مقاله زیر را حتماً بخوانید.

سئو چیست؟

۵. فهرستی از موضوعات بالقوه برای استراتژی محتوایی خود ارائه دهید

بازاریابان محتوا و کارشناسان سئو اهمیت استراتژی محتوا را می‌دانند. برای مثال، اگر قصد راه اندازی سرویس بانکداری انلاین دارید و به دنبال خصوصیات منحصربه‌فرد سرویستان برای معرفی به مردم هستید، برای بهبود سئو با ChatGPT می‌توانید روی کمک او حساب کنید.

بهبود سئو تکنیکال با استفاده از ChatGPT
بهبود سئو با ChatGPT و رفع ایرادات و غلط املایی

هرچند که به‌نظر می‌رسد وبلاگ‌نویسی و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اولین اقدام هر استراتژیست بازاریابی محتوا است، بااین‌وجود، گزینه‌های دیگری مانند نمودارهای مقایسه‌ای و مقالات راهنما نیز می‌تواند گزینه عالی برای تولید محتوا باشد.

۶. بهبود سئو با ChatGPT و رفع ایرادات و غلط املایی

یکی دیگر از جذاب‌ترین کاربرد ChatGPT در سئو، بررسی املا و گرامر محتواهای انگلیسی است. البته تاحدودی در فارسی هم اقداماتی انجام می‌دهد. شما می‌توانید متنی را به او بدهید و از او بخواهید هرگونه اشتباه املایی یا گرامری را مشخص و تصحیح کند. بی‌دلیل نیست که ChatGPT توانست در عرض ۵ روز به یک میلیون کاربر برسد. همچنین می‌توانید یک متن پیچیده و سنگین به او دهید و از او بخواهید تا آن را به‌ساده‌ترین و روان‌ترین شکل موجود بنویسد.

توصیه‌هایی برای استفاده از ChatGPT برای سئو

در تاثیر چت جی پی تی در سئو سایت باید بگوییم ChatGPT ابزاری چشم‌گیر است که اگر درخواست دقیقی از او بخواهید، به‌راحتی با پاسخی که می‌دهد شگفت‌زده‌تان می‌کند. به عبارتی، کاری که نیاز است ساعت‌ها به شیوه‌ای قدیمی روی آن وقت بگذارید، هوش مصنوعی در زیر یک دقیقه تحویلتان می‌دهد. بااین‌حال، بدون ایراد نیست. اصلی‌ترین ایرادش هم این است که از داده‌های موجود تا سال ۲۰۲۱ استفاده می‌کند. این یعنی دیتای دقیق و به‌روز به شما نمی‌دهد. هرچند نسخه بعدی ChatGPT در آینده‌ای نزدیک، این مشکل را نیز برطرف کند، اما هنوز مشخص نیست چقدر زمان می‌برد تا اطلاعاتش به‌روز شود. از طرفی، ممکن است راجع به موضوعی دیتای نادرستی دریافت کرده باشد و در راستای همان دیتایی که به او داده شده، به شما اطلاعات دهد.

با تمام این تفاسیر، یک ترس همیشگی برای فیلم‌بازان طرفدار فیلم ترمیناتور وجود دارد و آن این است که نکند هوش مصنوعی و ChatGPT بر بشریت حکومت کند. پاسخ ChatGPT بعد از یک مکث مشکوکانه در این زمینه خواندنی است:

کاربرد چت جی پی تی در سئو
توصیه‌هایی برای استفاده از ChatGPT برای سئو

سرور پارس پک و ChatGPT؛ ترکیب دو غول قدرتمند

با ChatGPT می‌توانید محتوای باکیفیتی تولید کنید که برای موتورهای جستجو جذاب باشد. اما برای نمایش محتواهایتان، نیاز به یک سرور قدرتمند و سریع دارید. سرور لینوکس و ویندوز پارس پک با سخت‌افزار قدرتمند و پشتیبانی فنی حرفه‌ای، گزینه‌ای عالی برای میزبانی وب‌سایت شما هستند. برای آشنایی بیشتر با سرور پارس پک همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

بهبود سئو با ChatGPT به معنای این نیست به‌طور کامل ریش و قیچی را به دست هوش مصنوعی بدهید و خودتان گوشه‌ای بنشینید. بلکه نتیجه‌ای که ChatGPT به شما می‌دهد،‌ جرقه‌ای برای ساده‌تر شدن، جذاب‌تر شدن و راحت‌تر شدن روال سئو است. امیدواریم این مقاله از آموزش کسب و کار اینترنتی به شما در آموزش استفاده از ChatGPT در سئو و روش‌های بهبود سئو با ChatGPT کمک کرده باشد. درصورتی‌که سوال یا نظری دارید، در انتهای مقاله لطفا نظرات یا سوالاتتان را بنویسید تا مشتاقانه به شما پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

ChatGP.۱ چگونه به بهبود سئو کمک می‌کند؟

برای بهبود سئو با ChatGPT می‌توانید در ایجاد محتوای باکیفیت و کاربرپسند، تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد استراتژی محتوایی و عنوان سئو جذاب از آن بهره ببرید.

۲. چگونه از ChatGPT برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

برای استفاده از ChatGPT در سئو می‌توانید از آن در ایجاد محتوای جدید و بهبود محتوای قبلی، سوالات متداول، ایده برای استراتژی محتوا و سئو و پیداکردن موضوعات مرتبط با حوزه خاص استفاده کنید.

۳. آیا ChatGPT جایگزینی برای سئو است؟

خیر، سئو فرایندی پیچیده است که شامل موارد مختلف از جمله لینک‌سازی، تحلیل و آنالیز و استراتژی هوشمندانه است. ChatGPT فقط به‌عنوان یک دستیار شما کمک می‌کند و کارتان را ساده‌تر می‌کند. اما نمی‌تواند جایگزینی برای متخصصان سئو و محتوا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم