۱۲ شاخص کلیدی بررسی سئو سایت که حتماً باید بدانید!

بررسی سئو سایت
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
چهارشنبه 3 آبان 1402
مطالعه: ۱۲ دقیقه ۰ نظر ۷۳۵ بازدید

در این مقاله میخوانید

بررسی سئو سایت مثل سفری به دل موتور جستجو گوگل است. سفری که به شما نشان می‌دهد این غول جستجوگر، سایت شما را چگونه می‌بیند و چطور آن به بقیه نشان می‌دهد. با بررسی وضعیت سئو سایت می‌توانید در راستای جلب نظر حاکم بزرگ یعنی گوگل رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید. در این مقاله از بلاگ پارس پک، به بررسی سایت از نظر سئو و شاخص‌های مهم آن می‌پردازیم. با خواندن این مقاله از آموش سئو بلاگ پارس پک، یک چک‌لیست کامل برای تهیه گزارش سئو سایت خودتان و رقبا خواهید داشت.

منظور از شاخص‌های بررسی سئو سایت چیست؟

شاخص‌های کلیدی سئو یا SEO KPIs این امکان را به شما می‌دهد تا بررسی کنید کدام یک از استراتژی‌های سئو شما مؤثر بوده و کدام فاکتورهای سئو برای گرفتن رتبه بالاتر در گوگل نیاز است بهبود پیدا کند. درواقع، یک چک‌لیستی از نقاط ضعف و قدرت سایت از نظر سئو دراختیارتان می‌گذارد که از طریق آن می‌توانید می‌توانید استراتژی دقیق‌تری برای بهبود وضعیت سئو سایتتان داشته باشید. در ادامه،  دوازده KPI مهم برای بررسی وضعیت سئو سایت اشاره را معرفی می‌کنیم.

بررسی سئو سایت، مثل برقراری یک رابطه عاشقانه است. همان‌قدر چالش‌برانگیز و البته شیرین برای جلب نظر معشوقی همچون گوگل!

خرید سرور

۱. ترافیک ارگانیک؛ میزبان چه تعداد کاربرِ مشتاق هستید؟

این KPI، تعداد بازدیدکنندگانی را اندازه می‌گیرد که از سایتتان به‌طور ارگانیک و بدون تبلیغات بازدید می‌کنند. یعنی افرادی که در نتایج گوگل سایت شما را دیدند و از آن بازدید کردند.

 بررسی ترافیک ارگانیک یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آنالیز وب سایت در گوگل است. برای بررسی این شاخص می‌توانید از طریق گوگل آنالیتیکس اقدام کرده و ترافیک‌های روزانه خودتان را از بخش Audience و سپس Overview مشاهده کنید. کافی‌است روی گزینه Add Segment کلیک کرده و قسمت Organic Traffic را انتخاب کنید تا ترافیک ارگانیک سایت را به‌صورت دوره‌ای به شما نشان دهد.

بررسی سایت از نظر سئو
ترافیک ارگانیک؛ میزبان چه تعداد کاربرِ مشتاق هستید؟

۲. رتبه سایت در گوگل؛ مهم‌ترین شاخص بررسی سئو سایت

تمام جنگ و خون‌ریزی‌های سئو بر سر رتبه گرفتن در گوگل است. هرچه رتبه وب‌سایت شما برای کلمه کلیدی موردنظر بالاتر باشد، وضعیت سئو سایت شما برای آن کیورد بهتر است. در ارائه گزارش آنالیز سئو، رتبه سایت نقش حیاتی را دارد؛ زیرا با کسب رتبه بالاتر برای کیورد موردنظرتان، گویی در شرف رسیدن به سایر اهداف مانند افزایش ترافیک، لید و نرخ تبدیل سایت هستید.

با استفاده از ابزار بررسی سئو مانند Serpstat یا Ahrefs می‌توانید موقعیت سایتتان را برای کلمه کلیدی موردنظر بررسی کنید. فقط کافی‌است نام دامنه سایت را همراه با لیست کلمات کلیدی وارد کرده تا جایگاه سایتتان را در کیوردها مشاهده کنید. با این ابزارهای بررسی سئو سایت می‌توانید حتی سرکی به وضعیت رقبایتان و جایگاهشان در کیورد موردنظرتان بکشید.

بررسی وضعیت سئو سایت
رتبه سایت در گوگل چند است؟

۳. دیده شدن در نتایج جستجو (Search Visibility)؛ هرچه بیشتر، بهتر

منظور از این شاخص در بررسی سئو وب‌سایت این است که وب‌سایت شما چند بار در نتایج جستجو برای کلماتی که در آن‌ها رتبه دارد، ظاهر شده است. هرچه این مقدار بیشتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در مقابل چشم کاربران بیشتر دیده شده است؛ درنتیجه شانستان برای کلیک کردن توسط کاربران بالا می‌رود. برای بررسی شاخص دیده شدن در نتایج جستجو یا Search Visibility می‌توانید از سرچ کنسول استفاده کنید.

در قسمت گزارش عملکرد (Performance) سرچ کنسول، امتیاز کل نمایش‌ها یا (Total Impressions) را خواهید دید. با بررسی این شاخص می‌توانید بررسی کنید که آیا تلاشتان برای سئو سایت مؤثر واقع شده است یا خیر.

بررسی وضعیت سایت در گوگل
دیده شدن در نتایج جستجو (Search Visibility)

۴. لینک‌ بیلدینگ‌ و بک‌لینک؛ کلیدی‌ترین معیار برای بررسی سئو سایت

از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین معیارهای سئو لینک‌ها هستند. بک‌لینک‌هایی که برای بهبود رتبه از سایت‌های دیگر دریافت می‌کنید، زمانی نقش کاتالیزور برای بهبود سئو سایتتان را دارند که باکیفیت باشند. به‌عبارتی، داشتن بک‌لینک‌های بی‌کیفیت نه‌تنها فایده‌ای در رتبه سئو سایتتان ندارد، بلکه ممکن است به آن آسیب‌ بزند. طوری‌که برخی افراد از بک‌لینک‌های بی‌کیفیت روی سایت رقبای خود به‌عنوان سئوی منفی استفاده می‌کنند.

در بررسی سئو سایت برای اینکه مطمئن شوید، بک‌لینکی که دریافت کردید، باکیفیت بوده یا به‌عبارتی «این گردی، همان گردوی خوش طعم و رسیده‌ای است که منتظرش بودید» نیاز است امتیاز آن سایت (quality score) را بررسی کنید. ابزارهای مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند:

  • Majestic
  • Ahrefs
  • Moz’s Links Explorer
  • Serpstat’s Backlink Analysis tool

به‌کمک این ابزار بررسی سئو می‌توانید امتیاز هر لینک را بسنجید.

۵. میزان نرخ کلیک (CTR)؛ یکی از مهم‌ترین سیگنال رتبه‌بندی گوگل

نرخ کلیک ارگانیک یا CTR در بررسی سئو سایت، شاخصی است که به شما نشان می‌دهد چه میزان کاربر روی لینک شما کلیک کردند. هرچه CTR بالاتر باشد، ترافیک بیشتری نیز خواهید داشت. نرخ کلیک سئو سیگنال مهمی برای رتبه‌بندی گوگل نیز محسوب می‌شود. نرخی که نشان می‌دهد سایت یا محتوای شما به‌قدری جذاب بوده که کاربر روی آن کلیک کرده است. گوگل هم که چشمش به دهان کاربر است، از جذابیت سایتتان استقبال کرده و یک حال اساسی به رتبه سایت می‌دهد.

عکس این قضیه هم صادق است. یعنی اگر سایت شما نرخ کلیک کمتری داشته باشد، حتی در رتبه‌های بالا نیز در جذب ترافیک بیشتر و بهبود سئو به شما کمکی نخواهد کرد؛ درنتیجه به‌طور غیرمستقیم به گوگل می‌گویید سایتتان انتظارات کاربر را برآورده نمی‌کند. گوگل هم ممکن است از خجالت سایتتان درآید و رتبه‌های پایین‌تر نصیبتان کند.

برای بررسی سئو سایت از نظر نرخ کلیک می‌توانید از ابزار سرچ کنسول استفاده کنید. با بررسی CTR سایت، متوجه خواهید شد چرا نرخ کلیک حتی در نمایش (Impression) بالا کم است. سپس اقداماتی برای بهبود آن انجام دهید؛ برای مثال:

  • سایتتان را برای موبایل سئو کنید.
  • سرعت سایت را با پارامترهای مختلف افزایش دهید.
  • عنوان و توضیحات متای جذاب و مرتبط با کلمات کلیدی بنویسید.
  • از اسنیپت‌های غنی مانند امتیاز رتبه‌بندی، قیمت و تصاویر استفاده کنید.

برای آشنایی با کاربردی‌ترین روش‌های افزایش سرعت سایت وردپرسی مقاله زیر را از دست ندهید.

افزایش سرعت سایت وردپرسی

۶. ترافیک برند (Branded Traffic)؛ بررسی وضعیت سئو از نظر آگاهی از برند

در بررسی سئو سایت منظور از ترافیک برند، ترافیکی است که کاربر با وارد کردن نام برند شما وارد سایتتان شده است. این شاخص نشان می‌دهد در آگاهی از برند به‌خوبی عمل کردید. طور‌ی‌که کاربران از طریق نام برندتان وارد سایت می‌شوند. یعنی به‌طور خاص شما را انتخاب کردند؛ بنابراین بالاترین میزان نرخ تبدیل را دارد. برای بررسی سئو سایت با شاخص ترافیک برند، می‌توانید به‌صورت زیر عمل کنید:

  • کلمات کلیدی مرتبط با نام تجاری خود را به فیلتر سرچ کنسول اضافه کنید.
  • بررسی کنید تعداد کل کلیک و نمایش (Click و Impression) در طول زمان تغییر می‌کند یا خیر.
آنالیز سئو سایت
بررسی وضعیت سئو از نظر آگاهی از برند

۷. نرخ پرش (Bounce Rate)؛ کاربرانی که برای همیشه از دست دادید

این شاخص، میزان درصد کاربرانی را به شما نشان می‌دهد که بدون انجام هیچ اقدامی از سایتتان خارج شدند. شاخص نرخ پرش، معیار مهمی در ارائه گزارش آنالیز سئو محسوب می‌شود. باتوجه به حوزه فعالیت شما، نرخ پرش معمولی بین ۴۰ تا ۶۰ درصد است. اگر برای سایت شما بالاتر از این میزان بوده، نیاز است بررسی کنید آیا عبارت جستجوی کاربر مطابق با محتوای صفحه است یا خیر. در بررسی سئو سایت نرخ پرش صفحات را می‌توانید در یک گزارش کلی از گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید.

۸. میانگین مدت زمان هر سشن؛ میزان ماندگاری کاربران در سایت

شاخص میانگین مدت سشن یا Average Duration Session در بررسی سئو سایت نشان می‌دهد بازدیدکننده به ازای هر یک سشن چه مدت در سایتتان صرف می‌کند. آیا برای بیشتر ماندن آن‌ها در سایت کاری انجام می‌دهید؟ هرچه این میزان بیشتر باشد، یعنی نرخ تعامل کاربران با سایت شما بیشتر است. به‌این‌ترتیب، کیفیت سایتتان در وضعیت مناسبی خواهد بود. درغیراین‌صورت، نیاز است برای ماندگاری کاربران و تعامل بیشتر آن‌ها کاری انجام دهید. مثلا فرم نظرسنجی قرار دهید یا آن‌ها را به صفحه‌های پرمخاطب هدایت کنید. همچنین می‌توانید با بررسی سئو داخلی، از لینک‌های داخلی، برد کرامپ و منوهای hamburger استفاده کنید.

 ۹. هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC)؛ کلیک‌هایی که شما را میلیونر می‌کند

در کمپین‌های تبلیغاتی، منظور از CPC میزان هزینه به ازای هر کلیک است. بررسی سئو سایت با شاخص CPC در سئو تعیین می‌کند به‌ازای هر کلیک ارگانیک هر بازدیدکننده از نتایج جستجو، چه میزان هزینه می‌پردازید. این شاخص، به‌راحتی با فرمول زیر به‌دست می‌آید:

ترافیک وب‌سایت / بودجه شما

اگر استراتژی سئو سایت شما مناسب باشد، به‌صورت ماهانه نیاز است میزان CPC کاهش پیدا کند. در بررسی وضعیت سئو سایت برای کاهش CPC می‌توانید کلمات کلیدی مناسب با رقابت کمتر انتخاب کنید. برای مثال، کلمه‌های کلیدی بلند، CPC کمتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه دارند و شانس شما برای رتبه گرفتن در Long Tail‌ها بیشتر است.

صفر تا صد هر آنچه باید درباره انواع سئو، مسیر شغلی و پیشرفت سئو و آنالیز سئو وب‌سایت بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

سئو چیست؟

۱۰. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)؛ تبدیل بودجه سئو به سود یا ضرر

با شاخص ROI برای سئو می‌توانید تعیین کنید که آیا نتیجه‌ای که در گزارش سئو ارائه می‌کنید، ارزش هزینه‌ای که پرداخت کردید را دارد یا خیر. فرمول محاسبه ROI به‌صورت زیر است:

(سود حاصل از سرمایه‌گذاری – هزینه سرمایه‌گذاری)/ هزینه سرمایه‌گذاری

به‌این‌ترتیب، می‌توانید بررسی کنید آیا درآمدی که از سئو به‌دست می‌آورید، بیشتر از هزینه‌ صرف شده است یا خیر.

۱۱. دامین اتوریتی (DA)؛ امتیاز رتبه‌بندی سایت از نظر Moz

منظور از دامین اتوریتی یا اعتبار دامنه در بررسی سئو سایت، امتیاز رتبه‌بندی موتور جستجو از نظر ابزار ماز است. این مقدار تعیین می‌کند که یک‌وب‌سایت چقدر در صفحه SERP اعتبار بالاتری دارد. هرچه این میزان بالاتر باشد، نشان می‌دهد شانس شما برای گرفتن رتبه بهتر است؛ زیرا دامنه‌تان اعتبار بالاتری دارد. این شاخص مربوط به تولید محتوا و بک‌لینک‌های باکیفیت، بهبود ساختار کدنویسی سایت و تجربه کاربری است.

برای پاسخ به سوال‌های متداول مربوط به سئو، مقاله زیر را بخوانید. این مقاله چک لیست کاملی از پاسخ‌های مورد نیاز کاربران را ارائه می‌دهد.

28 سوال متداول سئو

۱۲. بررسی ساختار فنی سایت؛ پایه‌های محکم در بهبود سئو سایت

علاوه‌بر محتواهای جذاب و جذابیت‌های بصری سایت، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سئو، بررسی سئو تکنیکال سایت است. ساختار فنی سایت شما از جمله ساختار لینک‌ها، دسترسی ربات‌های گوگل و سایت‌مپ سایتتان تاثیر حیاتی در بهبود وضعیت سئو سایت دارد. برای بررسی سئو تکنیکال می‌توانید از ابزار بررسی سئو Grader HubSpot استفاده کنید. این ابزار گزارش کاملی از عملکرد وب‌سایت، بررسی سئو داخلی، سئوی تکنیکال و وضعیت سایت در موبایل به شما می‌دهد.

نحوه چک کردن سئو سایت
بررسی ساختار فنی سایت

در بررسی سئو تکنیکال، اگر سایت شما از خطای کراولینگ برخوردار باشد، یعنی ربات‌های گوگل هنگام کراول سایتتان به مشکل خوردند. برای بررسی این فاکتور از طریق سرچ کنسول، گزینه fetch and render را انتخاب و کراولینگ هر صفحه را بررسی کنید. همچنین خطای کراول ممکن است در اثر ایراد فنی در ارتباط با DNS سرور رخ دهد.

اگر خطاها در سطح سرور باشد، نیاز است هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید تا تاثیر منفی روی رتبه سایتتان نگذارد. در این زمینه، بسیار اهمیت دارد از سرویس میزبانی پایدار استفاده کنید تا سایتتان هنگام کراول ربات‌های گوگل با قطعی یا مشکل در اتصال DNS سرور روبه‌رو نشود.

با سرور پرسرعت پارس پک، سایت خود را در صدر نتایج گوگل قرار دهید

سرور پارس پک با امنیت و سرعت فراوان تجربه خوشایندی را از مدیریت وب‌سایت برای شما رقم خواهد زد. این سرویس با آپتایم کم‌نظیر و زیرساخت قدرتمند حداکثر پایداری را برای سایتتان به‌ارمغان می‌آورد تا با سرعت فوق‌العاده و روش‌های بهبود سئو، سایتتان در صدر نتایج گوگل قرار گیرد. برای اطلاع بیشتر درباره امکانات سرور پارس پک روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

بررسی سئو سایت مانند یک مسابقه دوی ماراتن است. برای پیروزی در این مسابقه نیاز است همه‌چیز را به‌درستی و پیوسته انجام دهید. در مسیر این مسابقه، سرور میزبانی پارس پک با بهره‌مندی از زیرساخت قدرتمند کارتان را برای بهینه کردن یک سایت پرسرعت و امن راحت می‌کند؛ درنتیجه به‌جای سروکله زدن با خطاهای مربوط به اختلال یا کندی سرور فقط کافی‌است تمرکزتان روی بهبود سئو سایت و تولید محتوای باکیفیت باشد. امیدواریم این مقاله از آموزش کسب و کار اینترنتی بلاگ پارس پک در بررسی بررسی سایت از نظر سئو برایتان مفید باشد. شما چه شاخص‌های تاثیرگذار دیگری برای بهبود وضعیت سئو سایت می‌شناسید؟ مشتاقانه منتظر تجارب و نظراتتان هستیم.

سؤالات متداول

۱. چگونه عملکرد سئو سایت را بررسی کنیم؟

برای بررسی وضعیت سئو سایت، بررسی شاخص‌های زیر کمکتان می‌کند:

  • بک‌لینک‌ها
  • سرعت سایت
  • میزان نرخ پرش
  • میزان نرخ کلیک
  • ترافیک ارگانیک
  • اعتبار دامنه وب‌سایت
  • سئو تکنیکال و فنی سایت
  • رتبه کلمات کلیدی در نتایج گوگل

۲. منظور از شاخص بررسی سئو وب‌سایت چیست؟

شاخص سئو سایت یا KPI سئو، فاکتورهای مهم برای بررسی سئو وب‌سایت مانند کلمات کلیدی، سرعت بارگذاری صفحه، سازگاری با دستگاه‌های مختلف، محتوای مناسب، لینک‌های خارجی و داخلی است که باعث بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو گوگل می‌شود.

۳. چگونه شاخص‌های بررسی سئو سایت را اندازه‌گیری کنم؟

به راحتی می‌توانید با ابزارهای تحلیل سئو مانند Google Search Console، Google Analytics، SEMrush و Ahrefs وضعیت عملکرد سایت، ترافیک ورودی، رتبه سایت در کلمات کلیدی موردنظر و بک‌لینک‌های خود را بررسی کنید.

۴. مهم‌ترین شاخص‌های بررسی سئو سایت چیست؟

رتبه سایت در نتایج جستجو، ترافیک ارگانیک سایت، نرخ تبدیل، سرعت بارگذاری سایت و تجربه کاربری از مهم‌ترین شاخص‌های بررسی وضعیت سئو سایت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم