مراحل سئو سایت به زبان ساده؛ از کجا شروع کنیم؟

مراحل انجام سئو
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 4 آذر 1402
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۵۹۵ بازدید

مراحل سئو سایت از جمله اقدامات اساسی برای افرادی است که می‌خواهند رتبه بهتری در گوگل داشته باشند. آمارهای جالبی در این زمینه وجود دارد؛ مثلاً اینکه ۵۳.۳٪ از ترافیک وب‌سایت‌ها از طریق جستجوی کاربران به‌دست می‌آید. همین آمار، یک سیگنال قدرتمند به ما می‌دهد: اینکه اگر به سئو سایت بی‌توجه باشیم، شانس موفقیت خود را کاهش می‌دهیم. این مطلب از بلاگ پارس پک می‌خواهد همه‌ی اطلاعات پایه‌ای که در مورد مراحل SEO نیاز دارید را بدونِ استفاده از اصطلاحات عجیب و غریب، به شما یاد دهد. تا پایان با ما همراه باشید!

اصلی‌ترین مراحل سئو سایت

سئو سایت یک سری مراحل اصلی دارد که هر کدام از آن‌ها ممکن است به مراحل جزئی‌تر دیگری تقسیم شود. مراحل سئو سایت از تحقیق کلمات کلیدی، یعنی کلماتی که کاربران هدف شما بیشتر به‌دنبال آن هستند شروع می‌شود و بعد از آن با تولید محتوای ارزشمند در مورد همان کلمات کلیدی ادامه پیدا می‌کند. در کنار تولید و انتشار محتوای جذاب، شما باید تکنیک‌های سئو را روی سایتتان پیاده کنید، رقبایتان را تحلیل و محتواهایی که منتشر کرده‌اید را هم بررسی کنید؛ به همه‌ی این فرایندها در اصطلاح مراحل SEO گفته می‌شود.

اگر هیچ کار دیگری هم برای دیجیتال مارکتینگ نکرده‌اید، حداقل مراحل سئو سایت را جدی بگیرید! سئو سایت همان شاه کلیدی است که می‌تواند پاخورِ وب‌سایتتان را عجیب و غریب افزایش دهد!

خرید هاست وردپرس

استراتژی سئو چیست؟

اصلاً از هیبتِ گول‌زننده‌ی «استراتژی سئو» نترسید! راستش را بخواهید، شما همین حالا هم می‌دانید که این اصطلاح چه معنی‌ای دارد. استراتژی سئو در واقع یک برنامه‌ی عملیاتی است که برای انجام مهم ‌ترین مراحل سئو وب‌سایت انجام می‌دهید. این مراحل را در قسمت قبلی، خیلی خلاصه معرفی کردیم اما در این قسمت اجازه دهید کمی بیشتر در موردشان توضیح دهیم. مراحل انجام سئو سایت به ۶ گامِ اصلی تقسیم می‌شود:

۱. تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین مراحل سئو سایت است. در این مرحله هدف این است که ببینیم مخاطبان هدفمان به‌دنبال چه چیزی هستند؟ احتمالاً شما هم که الان مشغولِ خواندن این متن هستید، عبارتی مثلِ «نحوه انجام سئو» را در گوگل سرچ کرده‌اید و وارد این صفحه شده‌اید.

حالا فرض کنید که یک فروشگاه اینترنتی برای فروش موبایل دارید و می‌خواهید یک محتوای متنی برایِ موبایل آیفون بنویسید، احتمالاً یکی از کلمات کلیدی‌تان که این روزها هم خیلی ترند شده، «رجیستری آیفون ۱۵» است. پس باید متنی بنویسید که بر اساس الگوریتم‌های سئو گوگل، این عبارت به‌عنوان کلمه کلیدی آن شناخته شود.

حالا هر چه طول این کلمه‌ی کلیدی بیشتر باشد، کار شما در طی کردن مراحل سئو سایت برای همان کلمه‌ی کلیدی، ساده‌تر است. چرا؟ چون طبیعتاً رقبایی که روی کلمه‌ی کلیدی «رجیستری آیفون ۱۵» کار می‌کنند، خیلی کمتر از رقبایی هستند که روی کلمه‌ی کلیدی «آیفون ۱۵» کار کرده‌اند! به این عبارات کلیدی که طول زیادی دارند، کلمه‌ی کلیدی Long Tail می‌گویند.

من کریس آنجل نیستم اما می‌توانم ذهنتان را بخوانم. مثلاً همین حالا دارید به این فکر می‌کنید که چطور می‌توانید کلمات کلیدی را تشخیص دهید. ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که مهم‌ترینشان در زیر لیست شده‌اند:

  • SEMrush
  • Ubersuggest
  • MOZ Keyword Explorer
  • Ahrefs Keyword Explorer
  • Google Keyword Planner Tool
انواع کلمات کلیدی
انواع کلمات کلیدی در سئو

۲. تولید محتوای جذاب

حالا شما یک مشت کلمه کلیدی دارید و باید محتواهایی تولید کنید که این کلمات عیناً در آن به‌کار رفته باشد؛ اما نه هر محتوایی! یکی از مهم‌ترین مراحل سئو سایت، همین محتوانویسی است. ما، یعنی کسانی که محتوا می‌نویسیم، یک جمله‌ی خیلی معروف داریم که «گر خلق روزگار دشمن شوند و سَر برود» هم روی آن می‌مانیم:

!The Content is KING

محتوا پادشاه است!

حالا این یعنی چه؟ یعنی واقعاً مهم است که محتوایی تولید می‌کنید، جذاب باشد. من همیشه وقتی در توضیح چگونگی انجام فرایند سئو برای دانشجویان به این مرحله می‌رسم، به دو فاکتور خیلی اساسی را برای جذاب شدن متن اشاره می‌کنم:

  • نکته اول: محتوای جذاب به محتوایی گفته می‌شود که آموزنده یا سرگرم‌کننده باشد؛ اگر هر دو این فاکتورها را داشت که چه بهتر!
  • نکته دوم: محتوایی که در مراحل سئو سایت می‌نویسید، باید خودمانی و با لحن ساده نوشته شده باشد؛ انگار که با دوستتان به یک رستوران رفته‌اید و حالا می‌خواهید همان موضوع را برای او توضیح بدهید.

توجه داشته باشید که لحن برند و پرسونای مخاطب دو عامل مهم در نوشتن محتوا هستند. اما ساده‌نویسی و روان‌نویسی نکته‌ای است که در تمامی محتواها باید رعایت شود. بنابراین، براساس پرسونای مخاطب و لحن برند کسب‌وکارتان سعی کنید محتواهایتان را به زبانی ساده و کاربرپسند تولید کنید.

انواع کلمات کلیدی براساس نیت کاربران
انواع کلمات کلیدی براساس نیت کاربران

۳. بهبود سئو داخلی سایت

اینکه مقالات جذابی بنویسید و تمام نکات سئو متن را هم در آن رعایت کنید، اگر چه شرط لازمِ مراحل سئو سایت است، اما کافی نیست. من همیشه سعی می‌کنم مثال‌هایم را به‌صورت حَدی بزنم. یعنی یک حد بالا یا پایین برای مثال‌هایم در نظر می‌گیرم تا بتوانم از آن نتیجه بگیرم. در این مورد هم یک مثالِ خیلی واضح وجود دارد: اصلاً شما فرض کنید بهترین مقاله‌ی روی زمین را نوشته‌اید اما ۵ دقیقه طول می‌کشد تا سایتتان بالا بیاید! فکر می‌کنید مخاطب یک کاسه تخمه جلویش می‌گذارد و می‌نشیند تا سایت برایش باز شود؟

گوگل هم به این موضوع خیلی توجه می‌کند. در واقع گوگل مشتری‌مدارترین کمپانی‌ای است که تا الان دیده‌ام. بنابراین اگر سایت شما با مشکلی مثلِ کُندی یا عدم امنیت مواجه باشد، خزنده‌های گوگل خیلی سریع متوجه می‌شوند و سایتتان را پرتاب می‌کنند به جایی که دستِ هیچ مشتری‌ای به آن نمی‌رسد!

اگر کسی از شما پرسید که چگونه سایت خود را سئو کنیم؟ با اطمینان به او بگویید که اول باید از سئو داخلی سایت شروع کند. سئو داخلی هم همان کارهایی است که سایتتان را گوگل پسند (در واقع سئو پسند) می‌کند! از سرعت سایت گرفته تا کُدنویسی تمیز، استفاده از گواهی SSL برای امنیت بیشتر کاربران و از این‌ مدل کارها!

حالا برای اینکه سایت سریع‌تری داشته باشیم چکار باید بکنیم؟ یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهید این است که یک هاست (یا سرور) مناسب برای وب‌سایتتان تهیه کنید. این موضوع به‌قدری ارزش دارد که تحقیق زیادی روی آن انجام دهید.

آموزش کیورد ریسرچ
فرایند انجام کیورد ریسرچ

۴. بهبود سئو خارجی سایت

گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین و باکیفیت‌ترین محتوای متنی را به مخاطب نشان دهد. تمام الگوریتم‌هایی هم که طراحی می‌کند برای رسیدن به همین هدف است. یکی از موضوعاتی که گوگل به آن توجه می‌کند این است که آیا وب‌سایتِ دیگری به محتوای متنی شما لینک داده است یا نه؟ حالا چرا این موضوع برایش مهم است؟ چون به‌طور منطقی محتوایی که از سایت‌های دیگر به آن لینک داده شده، احتمالاً محتوای خوبی بوده و به‌قدری توانسته اعتماد کاربر سایت را به‌دست آورد که لینکی از آن هم دریافت کند.

لینک‌سازی خارجی یکی از مراحل سئو است. با لینک‌سازی خارجی، شما از سایت‌های دیگر به محتوای خودتان لینک می‌دهید. این کار باعث می‌شود که اعتبار و اهمیت محتوای شما در نظر موتورهای جستجو افزایش یابد. برای انجام لینک‌سازی خارجی، می‌توانید از وب‌سایت‌های مختلفی که برای بلاگ‌نویسی طراحی شده‌اند، استفاده کنید. این وب‌سایت‌ها معمولاً امکان ارسال پست مهمان را دارند. با ارسال پست مهمان در وب‌سایت‌های مرتبط با حوزه کاری خود، می‌توانید به محتوای خودتان لینک دهید.

البته، برای اینکه لینک‌سازی خارجی شما موثر باشد، باید نکاتی را رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین نکات این است که از سایت‌های معتبر و مرتبط با حوزه کاری خود لینک بگیرید. همچنین، باید از انکر تکست (متن لینک) مناسب استفاده کنید. انکر تکست باید حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای شما باشد.

۵. تحلیل نتایج

یکی دیگر از موضوعاتی که در ادامه‌ی مراحل سئو سایت حتماً باید انجام دهید، تحلیل نتایج است. وقتی شما یک متن را روی وب‌سایتتان منتشر می‌کنید، اگر همه‌ی نکاتی را که قبلاً گفته‌ایم را هم رعایت کرده باشید، باید منتظر نتیجه باشید. این نکته را هم بدانید که خزنده‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو حتماً باید به وب‌سایت شما سر بزنند تا محتوایتان را شناسایی کنند. این مرحله به نامِ ایندکس شدن صفحه شناخته می‌شود.

اینکه صفحه ایندکس شده است یا نه را هم می‌توانید از طریق سرچ کنسول گوگل بفهمید. سرچ کنسول گوگل ابزار رایگانی است که وب‌سایت شما را از تمامی جهات بررسی می‌کند و آمار و اطلاعات خیلی زیادی به شما می‌دهد. از صفحاتی که ایندکس شده‌اند گرفته تا کلمات کلیدی مورد استفاده در محتواهایی که منتشر کرده‌اید و خیلی اطلاعات دیگر.

بنابراین اگر می‌خواهید مراحل سئو سایت را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنید، حتماً باید کار کردن با سرچ کنسول و تجزیه‌و‌تحلیل آمارهایی که این ابزار به شما می‌دهد را خیلی خوب یاد بگیرید که البته کار خیلی سخت و پیچیده‌ای هم نیست. در نهایت، آماری که سرچ کنسول به شما می‌دهد، شما را به این نتیجه می‌رساند که آیا مراحل انجام سئو سایت را درست انجام داده‌اید یا باید برگردید و اصلاحاتی را انجام دهید.

مراحل سئو سایت
مراحل سئو وب‌سایت

۶. سئو محلی

سئو محلی یعنی اینکه کلمه‌ی کلیدی را برای یک موقعیت جغرافیایی خاص بهینه کنید. مثلاً فرض کنید شما یک آموزشگاه زبان در تبریز دارید و می‌خواهید افرادی را که در خودِ تبریز هستند به ثبت‌نام در کلاس‌های خودتان تشویق کنید. در این مثال، شما به‌جای اینکه روی کلمه کلیدی «بهترین آموزشگاه زبان» تمرکز کنید، می‌توانید مراحل سئو سایت برای کلمه کلیدی «بهترین آموزشگاه زبان تبریز» را انجام دهید.

سئو محلی دو مزیت خیلی اساسی برای شما دارد؛ یکی اینکه کلمه‌ی کلیدی‌تان را طولانی‌تر می‌کند و همان‌طور که قبلاً هم توضیح دادم، سئوی آن به مراتب ساده‌تر می‌شود و مزیت دوم هم اینکه شما دقیقاً روی همان مشتریان بالقوه‌ی خودتان تمرکز می‌کنید نه افرادی که مثلاً در استان تهران به‌دنبال یادگیری زبان هستند!

اگر می‌خواهید با اصول سئو به زبان ساده آشنا شوید و در نتایج جستجو گوگل در رتبه‌های برتر قرار بگیرید، مقاله زیر را از دست ندهید.

سئو چیست؟

چند نکته‌ی تکمیلی برای سئو وب‌سایت

شما الان تقریباً همه‌ی مراحل سئو سایت را با جزئیات یاد گرفته‌اید. اما چند نکته‌ی تکمیلی دیگر هم وجود دارد که می‌تواند شما را به جایگاه‌های بالاتری در گوگل برساند:

۱. حوصله کنید!

سئو سایت چیزی نیست که یک شبه به‌دست بیاید؛ همان‌طور که نمی‌توانید با یک تبلیغ به درآمد بالا برسید. چیزی که در سئو علاوه بر تکنیک اهمیت دارد، حوصله است!

۲. شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید

این روزها همه‌ی ما در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستیم. بنابراین، فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به یکی از منابع پرقدرت شما برای جذب مخاطب بیشتر تبدیل شود. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هر چه ترافیک بیشتری را از هر جایی که می‌توانید به سایت خود اضافه کنید، باعث رشد سئوی بیشتر سایت خود می‌شوید.

۳. سعی نکنید گوگل را دور بزنید!

ممکن است در مراحل سئو سایت به این فکر کنید که می‌توانید از روش‌های غیرمجاز از نظر گوگل هم استفاده کنید تا به رتبه‌های بهتری دست پیدا کنید. اما بدانید که گوگل، الان هوشمندتر از هر زمان دیگری است. در صورتی‌که گوگل تشخیص دهد شما در حال دور زدن قوانین و مقرراتش هستید، سایت شما را بدونِ هیچ خویشتن‌داری، جریمه می‌کند. بنابراین اصولی پیش بروید و مطمئن باشید که اگر استراتژی درستی در نحوه انجام سئو پیش بگیرید، به نتیجه هم می‌رسید.

۴. از سایت مپ استفاده کنید

سایت مپ یا نقشه‌ی سایت، اثر زیادی در سئوی سایت دارد. سایت مپ به خزنده‌های گوگل کمک می‌کند تا تمام صفحات سایت شما را شناسایی کنند. این کار باعث می‌شود سرعت ایندکس شدن صفحاتتان بالاتر برود. اگر از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کرده‌اید، پلاگین‌هایی مثل Rank Math SEO یا Yoast SEO، علاوه بر اینکه در مراحل سئو سایت به شما کمک می‌کنند، امکاناتی هم برایِ ایجاد سایت مپ به شما ارائه می‌دهند.

سئو داخلی چیست؟
بررسی فرایند انجام سئو ان پیج

۵. از تگ Alt برای تصاویر استفاده کنید

هیچ سایتی بدونِ تصویر دیدنی نیست! این روزها، دنیا دنیایِ گرافیک و رنگ و لعاب است و شما هم خواه ناخواه باید از تصاویر برای زیباتر کردن وب‌سایتتان استفاده کنید. نکته‌ی مهمی که در مراحل سئو وب‌سایت وجود دارد، افزودن تگ Alt به تصاویر است. Alt مخفف Alternative و به معنای جایگزین است. کاربرد این تگ هم وقتی است که به هر دلیل تصویر وب‌سایت شما برای کاربران بارگذاری نمی‌شود. در این موارد به‌جای تصویر، متنی که در این تگ قرار داده‌اید به کاربر نشان داده می‌شود.

۶. از هاست مناسب استفاده کنید

وب‌سایت‌های وردپرسی، معمولاً روی هاست سوار می‌شوند؛ به‌عبارت دیگر این هاست است که از اطلاعات وب‌سایت شما میزبانی می‌کند و کاربران هم وقتی می‌خواهند وب‌سایت شما را ببینند، در واقع به هاست وب‌سایتتان وصل می‌شوند. اینکه هاست وردپرس چقدر روی سئوی وب‌سایت اثر دارد را فقط کسی می‌داند که قبلاً هاست غیر استانداردی برای وب‌سایت تهیه کرده و هر چقدر هم که برای سئو وقت و انرژی گذاشته، نتیجه‌ای نگرفته باشد.

هاست وردپرس پارس پک، خیالتان را بابت سئو راحت می‌کند!

هاست مناسب، سرعت سایت و سئو را تضمین می‌کند! راستش را بخواهید اصلاً نمی‌توانم باور کنم که کسی ریسک استفاده از هاست غیراستاندارد را به جان بخرد! پس تصمیمِ اول را منطقی بگیرید؛ همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید، یک هاست از پارس پک برای سایتتان بخرید و با خیال راحت مراحل سئو سایت خود را دنبال کنید.

جمع‌بندی

مراحل سئو سایت همان مسئله‌ی مهمی است که همه‌ی کسب‌و‌کارهایی که می‌خواهند در فضای آنلاین هم فعال باشند، به آن نیاز دارند؛ چه آن‌ها که سال‌هاست در این زمینه فعال هستند و چه شمایی که می‌خواهید تازه واردِ گود شوید. اینکه چگونه سایت را سئو کنیم، چه موارد مهمی را باید رعایت کنیم و نکات اضافی دیگری که باعث می‌شود نتیجه‌ی بهتری از سئو بگیرید، همیشه دغدغه‌ی افرادی بوده که متخصص سئو نیستند، اما متخصصین سئو را دوست دارند! در این مطلب از بلاگ پارس پک بدون اینکه درگیر لغات و اصطلاحات پیچیده شویم، تمام مراحلی را که برای سئو سایت نیاز دارید را به زبانی ساده توضیح دادیم. اگر سوالی درباره مراحل سئو سایت دارید، در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید تا به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. مراحل انجام سئو سایت کدام است؟

مراحل انجام سئو سایت با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. در ادامه باید استراتژی محتوایی برای مقالات خود تدوین کنید، مقالات جذاب تولید و منتشر کنید و همزمان، روی سئو داخلی، سئو خارجی و همچنین تحلیل وب‌سایت خود و رقبایتان هم کار کنید.

۲. آیا سرعت سایت در سئو مهم است؟

بله، یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که گوگل برای سئو سایت در نظر می‌گیرد، سرعت سایت است.

۳. چطور می‌توان سایت سریعی داشت؟

برای داشتنِ یک وب‌سایت سریع، قبل از هر چیز باید یک هاست قدرتمند و بر اساس نیاز خود خریداری کنید. بعد از آن هم کُدنویسی تمیز، استفاده نکردن از عکس‌ها و ویدیوهای حجیم روی سایت و خودداری از نصب پلاگین‌های اضافی، می‌تواند راهکارهای مهمی برای افزایش سرعت وب‌سایت باشد.

منابع:ahrefs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم