تأثیر SSL در SEO؛ استاندارد جدید گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها

تاثیر SSL در SEO
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
یکشنبه 3 اردیبهشت 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۱۴۰۳ بازدید

تأثیر SSL در SEO یکی از نکات مهمی است که گوگل روی آن تأکید می‌کند. اگر دقت کرده باشید، تا چند وقت پیش وب‌سایت‌هایی که از پروتکل امن SSL استفاده می‌کردند، به‌کمک آیکونی از سایر وب‌سایت‌ها متمایز می‌شدند؛ اما گوگل به‌روزرسانی‌هایی انجام داده است تا تأثیر SSL در سئو وب‌سایت را واضح‌تر بیان کند. در این به‌روزرسانی‌ها، وضعیت کاملاً برعکس شده است؛ به‌طوری‌که وب‌سایت‌های ناامن که از پروتکل SSL استفاده نمی‌کنند، آیکون دارند. با ورود به این وب‌سایت‌ها، پیغام Not Secure به کاربران نمایش داده می‌شود. گوگل با استفاده از این به‌روزرسانی به صاحبان وب‌سایت‌ها می‌فهماند که تأثیر استفاده از SSL روی سئو موضوعی کاملاً جدی است.

با مشاهده این پیغام در وب‌سایت‌های ناامن، این سؤالات به‌وجود آمده است که تأثیر گواهینامه SSL روی سئو چیست؟ این گواهی‌ها چقدر برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها اهمیت دارند؟ آیا به‌عنوان صاحب وب‌سایت باید تأثیر SSL در SEO را جدی بگیریم؟ در این مطلب از آموزش SSL بلاگ پارس پک، پاسخ تمام این پرسش‌ها را خواهیم داد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

خرید گواهی SSL برای بهبود رتبه سایت در گوگل

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های SSL خود استفاده کنید و اگر قصد خرید گواهینامه SSL پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

 دیگر داشتن گواهی SSL الزامی است!

شاید تاکنون تأثیر SSL در SEO وب‌سایت آن‌طور‌که باید و شاید، ملموس نبود؛ اما با دریافت پیغام Not Secure دیگر اوضاع فرق می‌کند! این پیغام نشان می‌دهد که تأثیر استفاده از SSL روی سئو وب‌سایت درمقایسه‌با گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. درواقع، اگر می‌خواهید در سئو به رتبه‌بندی مناسبی برسید، باید از این گواهی استفاده کنید. با افزایش حملات سایبری، گوگل با اِعمال برخی به‌روزرسانی‌ها اعلام کرد که با داشتن گواهی SSL سئو وب‌سایت‌ بهبود پیدا می‌کند.

تأثیر گواهی SSL روی سئو بدین‌ترتیب است که اگر دو وب‌سایت کاملاً برابر با محتوا و عوامل یکسان داشته باشید و یکی از آن‌ها گواهی SSL داشته باشد و دیگری این گواهی را نداشته نباشد، قطعاً وب‌سایت دارای گواهی SSL رتبه‌بندی بهتری دریافت می‌کند.

خرید ssl

تأثیر SSL در SEO چگونه است؟

تأثیر SSL روی سئو بدین‌صورت است که با افزایش امنیت داده‌ها، بازدیدی ایمن برای کاربران فراهم می‌کند؛ درنتیجه، گوگل آن وب‌سایت‌ را دربرابر وب‌سایت‌های هم‌تراز، ولی فاقد این گواهی برتری می‌دهد. اگر بخواهیم دقیق‌تر تأثیر SSL در SEO را توضیح دهیم، باید نکات زیر را مدنظر بگیریم:

۱. افزایش رتبه در موتورهای جست‌وجو

این حرف خودِ گوگل است که تأثیر استفاده از SSL روی سئو به بهبود رتبه‌بندی آن مربوط می‌شود. این بدان‌معنا نیست که تنها با تهیه این گواهی می‌توانید به‌طور معجزه‌آسایی در صدر نتایج موتور جست‌وجو قرار بگیرید؛ اما درصورتی‌که سایر عوامل بهبود سئو را رعایت می‌کنید، با تهیه این گواهی می‌توانید تأثیر SSL در سئو وب‌سایت و رتبه‌بندی آن را مشاهده کنید.

۲. بهبود سئو با بهبود تجربه کاربری

بی‌شک با وجود امنیت در وب‌سایت، تجربه کاربری کاربران هم بهبود پیدا می‌کند. با ورود کاربران به وب‌سایتی ناامن پیغام‌هایی نمایش داده می‌شوند تا به آنان بفهمانند باید از این وب‌سایت دست بکشند. گوگل متوجه این رفتار می‌شود. اگر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وب‌سایت دقیقاً این کار را انجام دهند، درنهایت رتبه وب‌سایت دچار افت می‌شود. به‌طورکلی، وب‌سایت‌های رمزگذاری‌نشده که گواهینامه SSL ندارند، نمی‌توانند تجربه کاربری مناسبی ارائه دهند و وب‌سایت‌هایی که تجربه کاربری ضعیفی ارائه می‌دهند، هرگز نمی‌توانند ازنظر سئو در جایگاه‌های برتر قرار بگیرند.

برای آشنایی با انواع گواهی SSL و دلایل استفاده از آن برای وب‌سایت‌ها مقاله زیر را بخوانید.

SSL چیست؟

۴. سرعت بیشتر از http

طبق آمار شرکت Load Impact، بین ۵۰ تا ۷۰درصد وب‌سایت‌هایی که از SSL استفاده می‌کنند، سرعت و عملکرد بهتری دارند. درنتیجه، مهم‌ترین عامل برای تأثیر SSL در SEO بهبود سرعت وب‌سایت است. درصورت استفاده از پروتکل http، کاربران برای ارتباط با وب‌سایت باید نُه مرحله را پشت‌سر بگذارند. این در حالی است که با استفاده از https، دو مرحله به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود که این موضوع تأثیر بسزایی بر سرعت لودشدن وب‌سایت می‌گذارد.

۴. افزایش امنیت

بیشترین تأثیر گواهینامه SSL روی سئو در‌زمینه امنیت وب‌سایت است. وب‌سایت‌ها به‌طور‌مداوم با مقدار زیادی از داده‌های حساس سروکار دارند. درصورتی‌که آن‌ها از پروتکل http استفاده کنند، امکان شنود و نفوذ به این اطلاعات وجود دارد. بااین‌حال، با استفاده از گواهی SSL امنیت وب‌سایت و داده‌های حساس آن تضمین می‌شود. این موضوع از بروز بسیاری از مشکلات مانند هک وردپرس جلوگیری می‌کند.

تاثیر SSL در سئو سایت

آیا SSL روی SEO تاثیر دارد؟

۵. ارجاع داده‌ها

درباره تأثیر SSL در SEO باید این موضوع را نیز مدنظر قرار دهید که رمزگذاری SSL باید در هر صفحه از وب‌سایت فعال باشد. از‌آن‌جا‌که گوگل نتایج را به‌صورت صفحه‌به‌صفحه ارائه می‌دهد، نباید این گواهینامه را فقط برای برخی از صفحات در نظر بگیرید. برای مشاهده تأثیر گواهی SSL روی سئو، باید آن را برای تمام صفحات وب‌سایت خود در نظر بگیرید. درصورت استفاده از https برای تمام صفحات، ارجاع داده‌ها بین دو وب‌سایت از‌طریق یک پروتکل انجام می‌شود که این موضوع به افزایش سرعت وب‌سایت کمک می‌کند.

۶. جلب اعتماد کاربران

نکته آخر برای تأثیر استفاده از SSL روی سئو، ایجاد اعتماد بین کاربران و وب‌سایت است. بی‌شک با افزایش سوءاستفاده از اطلاعات در سراسر اینترنت، حساسیت کاربران به امنیت وب‌سایتی که از آن استفاده می‌کنند، افزایش پیدا کرده است. درنتیجه، وب‌سایت‌هایی که نکات امنیتی را رعایت نکنند، از گزینه‌ها خارج می‌شوند و بازدیدشان کاهش پیدا می‌کند و درنهایت سئو آن‌ها دچار افت می‌شود.

سئو چیست و چه تفاوتی با تبلیغات پولی دارد؟ چرا سئو برای وب‌سایت‌ها مهم است؟ سئو On-Page و سئو Off-Page SEO چیست؟ در مقاله زیر بخوانید.

SEO چیست؟

جمع‌بندی

این روزها که اهمیت امنیت داده‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است، تأثیر SSL در SEO بیشتر به‌چشم می‌خورد‌. البته این موضوع کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه معمولاً برای بهبود سئو وب‌سایت از روش‌های دیگر مانند به‌کارگیری کلمات کلیدی مناسب و مرتبط استفاده می‌شود. باوجوداین، همان‌طور‌که در این مطلب اشاره کردیم، تأثیر SSL در سئو وب‌سایت زمانی نمایان می‌شود که سایر قوانین سئو را هم رعایت کرده باشید. به‌عبارت‌دیگر، برای مشاهده تأثیر گواهینامه SSL روی سئو فقط استفاده از این گواهی کافی نیست. در این مقاله از سری مقالات امنیت بلاگ پارس پک، تأثیر گواهی SSL روی سئو را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. اگر درباره تأثیر SSL روی سئو سؤال یا ابهامی دارید، آن را ازطریق بخش کامنت با ما در میان بگذارید.

 سؤالات متداول

۱. تأثیر SSL در SEO چگونه است؟

تهیه گواهی SSL روی جوانب مختلفی از سئو وب‌سایت تأثیر می‌گذارد. این گواهی ضمن افزایش امنیت وب‌سایت، به بهبود رتبه‌بندی، کسب اعتماد کاربران، افزایش سرعت و بهبود تجربه کاربری کمک می‌کند.

۲. آیا تأثیر گواهینامه SSL روی سئو را به‌تنهایی با استفاده از این گواهی می‌توان مشاهده کرد؟

خیر، برای مشاهده تأثیر SSL روی سئو لازم است که علاوه‌بر استفاده از این گواهی، سایر قوانین مرتبط با بهبود سئو را نیز در نظر بگیرید.

۳. پروتکل HTTPS چگونه به افزایش سرعت وب‌سایت کمک می‌کند؟

مهم‌ترین تأثیر گواهی SSL روی سئو افزایش سرعت وب‌سایت است. در پروتکل http، کاربران برای ارتباط با وب‌سایت باید نُه مرحله را پشت‌سر بگذارند؛ اما با استفاده از https، دو مرحله به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شود که این موضوع تأثیر بسزایی بر سرعت لودشدن وب‌سایت می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم