بهترین توزیع لینوکس برای سرور کدام است؟

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
یکشنبه 27 تیر 1400
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۲۰۳۲ بازدید
به طور کلی بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند برای سیستم عامل سرور اختصاصی خود از ویندوز استفاده کنند، اما باید در نظر داشت که در مقابل بسیاری از افراد هم از سرور اختصاصی لینوکس استفاده می‌کنند. در واقع سیستم عامل لینوکس دارای ویژگی‌های جذابی است که همچنان کاربران تمایل به استفاده از آن را دارند. به عنوان مثال از این نمونه ویژگی‌ها می‌توان به متن باز بودن(open Source)، قابلیت ایجاد پیکربندی و در برخی موارد رایگان بودن اشاره کرد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که کاربران لینوکس را دچار سردرگمی می‌کند، انتخاب مجدد برای نصب توزیع آن است. انواع توزیع‌های لینوکس مشخصات، نقاط قوت و ضعف خود را دارند اما به شکل کلی CentOS، Ubuntu، Debian و Fedora از محبوب‌ترین آنها محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله آموزش لینوکس قصد داریم به شکل اختصاصی در مورد بهترین توزیع لینوکس برای سرور صحبت کنیم و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه همراه با ما باشید.

خرید سرور لینوکس برای انواع توزیع‌ها از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های لینوکسی خود استفاده کنید و اگر قصد خرید انواع سرویس‌ لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

انواع توزیع لینوکس برای سرور

بهترین توزیع لینوکس

1. اوبونتو (Ubuntu)

اوبونتو (Ubuntu) یکی از جدیدترین و محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اکثر کاربران آن را به عنوان توزیع لینوکس برای سرور و به عنوان یک سیستم عامل دسکتاپ نصب می‌کنند. باید اشاره کرد که به دلیل دو خصوصیت رایگان و ساده بودن، استفاده از اوبونتو در میان کاربران بسیار محبوب است و اگرچه به عنوان یک سیستم عامل جدید محسوب می‌شود، اما در همین مدت کوتاه بسیار رایج و مورد توجه می‌باشد.

انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای سرور به نیازهایتان بستگی دارد. براساس نوع کاری که می‌خواهید انجام دهید می‌توانید از توزیع‌های مختلف لینوکس استفاده کنید. فقط باید تصمیم‌تان را بگیرید چه ویژگی‌های از یک سیستم‌عامل لینوکسی می‌خواهید و به‌تناسب نیازهایتان یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس را برای سرورتان انتخاب کنید. در بین انواع توزیع‌های لینوکس، اوبونتو گل سرسبد است که محبوبیت بالایی بین کاربران دارد.

اوبونتو طراحی شده بر اساس Debian

در حقیقت ابونتو براساس دبیان (Debian) طراحی و توسعه داده شده بود و برای نخستین بار در سال 2004، نسخه ابتدایی آن از طریق Canonical Ltd در دسترس قرار گرفت و همچنین تمامی به روز رسانی‌های آن توسط شرکت خصوصی Canonical انجام می‌شود.

اوبونتو به طور مداوم از طریق یک مدل نورد آزاد به روزرسانی می‌شود و نسخه‌های جدید هر شش ماه یکبار ارائه می‌گردند. همچنین پس از انتشار هر چهار نسخه، یک ورژن جدید با تغییرات و به روزرسانی کلی نیز ارائه می‌شود. درحقیقت توزیع‌های اوبونتو همراه با نرم‌افزار اختصاصی است، اما بسیاری از کاربران از ویژگی‌های این نرم‌افزار به سیستم عامل بهره می‌برند. اوبونتو می تواند یکی از بهترین توزیع های لینوکس برای سرور باشد.

معرفی بهترین سیستم عامل لینوکس برای سرور اختصاصی

نقاط قوت ابونتو در سرور لینوکس

نقاط قوت اوبونتو:

  • آسان برای استفاده
  • مستندات گسترده
  • تاریخ انتشار ثابت
  • پشتیبانی رسمی

نقاط ضعف اوبونتو:

  •  مشکلات سازگاری با برخی از نرم‌افزارها
  •  نرم‌افزار اختصاصی همراه با توزیع
  •  عدم پشتیبانی در برخی ویژگی‌ها

2. دبیان (Debian)

بهترین توزیع لینوکس برای پایتون

دبیان یکی از توزیع های شناخته شده برای سرور لینوکسی

سرور اختصاصی لینوکس با توزیع دبیان که یکی از قدیمی‌ترین توزیع‌های لینوکس است، همچنان به روز رسانی می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم عامل دبیان برای نخستین بار در سال 1993 منتشر شد و همچنان دارای کاربران بسیار زیادی است و همانطور که گفته شد، سیستم دبیان در واقع نسخه ابتدایی اوبونتو محسوب می‌شود.

دبیان یکی از توزیع‌های بسیار پایدار و قابل اعتماد برای سرور اختصاصی لینوکس است که به صورت مداوم به روز رسانی می‌شود و و به نصب مجدد نیازی ندارد. علاوه بر این، این سیستم از بیشترین تنوع معماری سخت‌افزار در هر توزیع لینوکس پشتیبانی می‌کند و به این ترتیب به عنوان پایه بسیاری از توزیع‌های دیگر به حساب می‌آید.

همچنین باید گفت که دبیان بر طبق یک فرآیند چهار فازی حساس طراحی و منتشر می‌گردد و در همه سیستم‌ها از جمله سرورها و سیستم‌های سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقاط قوت دبیان، ابونتو در سرور اختصاصی لینوکس

نقاط قوت دبیان:

  • نسخه‌های پایدار با اشکالات بسیار کم
  • از انواع معماری‌های سیستم پشتیبانی می‌کند
  • جامعه کاربران گسترده‌ای دارد

نقاط ضعف دبیان:

  • چرخه انتشار کندتر از بسیاری از توزیع‌های لینوکس است
  • نصب پیچیده

برای آشنایی کامل با سیستم عامل لینوکس، انواع توزیع‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، بخش‌های مختلف آن و… مقاله زیر را بخوانید.

لینوکس چیست؟

3. سنت‌اواس (CentOS)

CentOS مخفف عبارت Community Enterprise Operating System و یک بازسازی مبتنی بر جامعه از Red Hat Enterprise Linux (RHEL) است. استفاده از سنت‌اواس از طریق وبسایت CentOS.org رایگان بوده و به عنوان یک انتخاب خوب توزیع لینوکس برای سرور اختصاصی به حساب می‌آید.

تیم توسعه‌دهندگان CentOS در حال حاضر نسبتا کوچک می‌باشد اما باید گفت که این تیم‌ها رفته رفته در حال گسترش پیدا کردن هستند. به این ترتیب امروزه سنت‌اواس با بسیاری از نرم‌افزارهای سازمانی سازگار بوده و دارای میزان کمی اشکال است و همچنین از پشتیبانی رایگان بهره‌مند می‌باشد.

به شکل کلی اگرچه سنت‌اواس با بسیاری از نرم‌افزارهای سازمانی هماهنگ و سازگار است اما باید گفت که برخی از نرم‌افزارها از آن پشتیبانی نمی‌کنند و همچنین باید اشاره کرد که نسخه‌های به روز رسانی اغلب کند و دیر منتشر می‌شوند.

نقاط قوت سنت‌اواس:

نقاط قوت توزیع های لینوکس در سرور اختصاصی

  • بسیار پایدار
  • براساس توزیع تجاری
  • قبل از توزیع نسخه‌های جدید به طور گسترده آزمایش می‌شود

نقاط ضعف سنت‌اواس:

  • زمان طولانی بین انتشارها
  • عدم وجود و دسترسی ویژگی‌های نسخه آخر

4. فدورا (Fedora)

انواع توزیع های لینوکس در خرید سرور اختصاصی لینوکس

فدورا یکی دیگر از توزیع‌های لینوکس است که توسط اعضا و توسعه‌دهندگان شرکت Red Hat گسترش می‌یابد. این سیستم برای کاربرانی که قصد استفاده در دسکتاپ را دارند رایگان می‌باشد، اما شرکت Red Hat ترجیح می‌دهد کسانی که به نرم‌افزار سازمانی یا سرور اختصاصی نیاز دارند از نسخه RHEL استفاده کنند که نسخه پولی بوده و برای اهداف تجاری ایجاد شده است.

تمرکز و حساسیت فدورا بر روی گنجاندن بسته‌های نرم‌افزاری جدید و پیشرفته است و در واقع نسخه‌های جدید آن به راحتی در دسترس و قابل استفاده هستند. در مجموع باید اشاره کرد که در میان همه توزیع‌های معرفی شده، فدورا کمترین سازگاری و استفاده را برای سرورها و محیط‌های سازمانی دارد.

نقاط قوت فدورا:

  • سریع بودن
  • امنیت قوی
  • پشتیبانی و ردیابی در اکثر سخت‌افزارها
  • دارای ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها

نقاط ضعف فدورا:

  • ممکن است گاه گاهی خراب شود
  • به سمت کاربران باتجربه لینوکس ایجاد شده است
  • بسته سرور خاصی وجود ندارد

جمع بندی

بهترین توزیع لینوکس برای سرور بسته به نیاز شماست. در این مقاله آموزش سیستم عامل هر کدام از توزیع های لینوکس را به شکل کامل مورد بررسی قرار دادیم. لینوکس یک سیستم عامل محبوب برای سرورهای اختصاصی است، اما برخی از کاربران در تعیین اینکه کدام توزیع برای نیازهای خاص آنها بهترین عملکرد را دارد، دچار مشکل می‌شوند. از چهار توزیع رایگان سنت‌اواس، اوبونتو، دبیان و فدورا معمولاً برای سرورهای اختصاصی استفاده می‌شود. برخی از این توزیع‌ها مانند CentOS بسیار پایدار هستند و به طور خاص برای سرورها طراحی شده‌اند ، اما برخی دیگر مانند Fedora در محیط دسک تاپ بهتر کار می‌کنند.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم