سرور فروشگاهی چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

سرور فروشگاهی چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
شنبه 19 خرداد 1403
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۲۳ بازدید

سرور فروشگاهی چیست؟ سرویسی که کار را برای فروشگاه‌های آنلاین و مشتریان‌شان راحت کرده است. دیگر لازم نیست از سرور‌های اشتراکی ضعیف یا اختصاصی گران‌قیمت برای فروشگاه‌تان استفاده کنید. در عوض با تهیه سرور فروشگاهی می‌توانید جزئیات را درست طبق نیازهایتان انتخاب کنید و داده‌های وب‌سایتتان را در بستری امن نگه دارید. در این مطلب از آموزش سرور پارس‌پک با سرور فروشگاهی و ویژگی‌هایش بیشتر آشنا می‌شوید. همین‌طور می‌بینید که در چه صورت باید سرور فروشگاهی را به هاست ووکامرس ترجیح دهید.

سرور فروشگاهی چیست؟

سرور فروشگاهی (Ecommerce Server) نوعی سرویس مجازی است که منابع (حافظه رم، پردازنده، فضای ذخیره‌سازی و…) برای میزبانی فروشگاه‌های اینترنتی بهینه‌شده است. برای یک فروشگاه اینترنتی نوپا یا کهنه‌کار، چه چیزی بهتر از سروری است که تقریباً قدرت سرورهای اختصاصی را داشته باشد، اما به اندازه آن‌ها گران نباشد؟! بله، درست متوجه شده‌اید. این همان چیزی است که در سرویس فروشگاهی، این حیاط‌خلوت آنلاین در اختیار خواهید داشت.

میزبانی وب برای فروشگاه اینترنتی کاملاً اختصاصی نیست؛ اما تعداد کاربران را روی هر سرور به حداقل رسانده است. این سرویس دقیقاً برای تامین نیازهای فروشگاه‌های آنلاین طراحی شده است. پس می‌توانید با خیال راحت محصولات‌تان را روی وب‌سایت آپلود کنید و خیالتان از بابت امنیت و سرعت ثبت‌نام کاربران، تراکنش‌های مالی و… راحت باشد. در این سرور به صورت ۲۴ ساعته و با کمتری قطعی میزبان مشتریان خواهید بود.

در یک پاسخ ساده به سوال سرور فروشگاهی چیست؟ می‌توان گفت: این سرور تمامی مراحل خرید و فروش کالا یا خدمات را در محیطی امن و پرسرعت میزبانی می‌کند. تعداد کاربران آن محدود و داون‌تایم آن بسیار پایین است. این سرویس بین هاست اختصاصی و اشتراکی قرار می‌گیرد، اما از نظر قدرت و کارایی به هاست اختصاصی نزدیک‌تر است.

خرید هاست ابری

ویژگی‌های سرور فروشگاه آنلاین

خرید سرور برای فروشگاه اینترنتی چه شرایطی را برای کاربر فراهم می‌کند؟ در ادامه ویژگی‌های سرور فروشگاهی را معرفی می‌کنیم.

۱. بار ترافیکی حداقلی سرور

با اجاره سرور برای فروشگاه آنلاین وب‌سایت شما جای مانور بیشتری دارد. چون فضای بیشتری از سرور را در اختیار دارد و اگر ترافیک زیاد باشد هم به مشکل نمی‌خورد.

۲. به‌صرفه بودن قیمت سرور فروشگاهی

هزینه سرور فروشگاه اینترنتی را باید با قیمت سرورهای اختصاصی مقایسه کنید. چون این سرویس از لحاظ عملکرد بیشتر شبیه به اختصاصی‌ها است تا اشتراکی‌ها! در سرور فروشگاهی می‌توانید تنظیمات و مشخصات را بر اساس نیازهای دقیق فروشگاهتان انتخاب کنید و هزینه کمتری نسبت به سرور اختصاصی پرداخت کنید.

۳. مانیتورینگ دائم

اما ویژگی بعدی سرور فروشگاهی چیست؟ اطمینان از فعالیت ۲۴ ساعته وب‌سایت! آرزوی هر وب‌سایت آنلاینی این است که به طور دائم مشتریان زیادی به او سر بزنند. حالا گاهی مشتری دارید؛ اما چیزی که کار را خراب می‌کند، داون‌تایم زیاد سرور و قطعی‌های مکرر است. سرور فروشگاهی کمترین میزان قطعی را دارد و با مانیتورینگ دائمی آن هم اگر مشکلی پیش بیاید، فوری حل خواهد شد.

شرور فروشگاهی بهترین انتخاب برای فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین
سرور فروشگاه آنلاین گزینه مناسبی برای میزبانی وب‌سایت‌های فروشگاهی است

۴. امنیت بالا

بهترین سرور برای فروشگاه های اینترنتی، سرویسی است که خیال شما را از بابت امن بودن اطلاعات کاربران راحت کند. به عنوان یک فروشگاه آنلاین اطلاعات مالی یا شخصی زیادی از کاربران می‌گیرید. پس نباید فقط به فکر سرعت باشید و باید امانت‌دار خوبی هم باشید.

سرورهای فروشگاهی فایروال‌هایی دارند که نقش یک سد محکم را در برابر خراب‌کاری‌ها ایفا می‌کنند. حملات خراب‌‌کارانه‌ای مانند: DDoS یا حمله‌های استراق سمع (Eavesdropping Attacks) و… . ازطرفی این سرورها اغلب بکاپ‌هایی منظم و دوره‌ای از وب‌سایت می‌گیرند تا اگر مشکلی هم رخ دهد، بتوانید با چند کلیک همه چیز را به حالت قبل برگردانید.

۵. امکان اتصال به سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب

محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوایی که می‌شناسید چیست؟ احتمالاً وردپرس را نام می‌برید. از وردپرس گرفته تا جوملا، دروپال، مگنتو و… را می‌توانید بدون هیچ مشکلی به سرور فروشگاهی متصل کنید.

۶. پیکربندی راحت

راه اندازی سرور فروشگاهی پیچیدگی ندارد و بدون دانش فنی بالا هم می‌توانید کارتان را راه بیندازید. اما کار با سرورهای اختصاصی به راحتیِ سرویس‌های دیگر نیست. در سرویس اختصاصی باید نیروهایی فنی داشته باشید که بتوانند تنظیمات را پیکربندی کنند یا کارهای لازم را در آینده روی سرور انجام دهند.

برای آشنایی با ویژگی‌های هاست ووکامرس و تفاوت آن با هاست وردپرس، مقاله زیر را بخوانید.

هاست ووکامرس چیست؟

خرید سرور برای فروشگاه اینترنتی برای چه افرادی مناسب است؟

دیدیم که سرور فروشگاهی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. اما با وجود گزینه‌های ارزان‌تر یا قوی‌تر و گران‌تر، چه مواقعی باید این سرویس را انتخاب کنید؟

این که برای فروشگاه آنلاین سرور اختصاصی تهیه کنید، از بهترین تصمیم‌هایی است که می‌توانید برای کسب‌وکار خود بگیرید. اما گفتیم که کار با این سرورها کار هر کسی نیست. از طرفی کاربرد این سرورها عمومی است و به‌طور خاص برای فروشگاه‌ها طراحی نشده‌اند.

سرور فروشگاه آنلاین اینجا وارد بازی می‌شود! اگر وب‌سایتی دارید که در حوزه تجارت الکترونیک فعال است، سرور فروشگاهی دقیقاً برای شما طراحی شده است. تمام ویژگی‌ها و مشخصات این سرور طوری چیدمان شده که بهترین استفاده را از پتانسیل فروشگاه آنلاین خود ببرید.

اما شاید بپرسید که چرا نباید به سراغ گزینه‌های ارزان‌تر برویم؟ اگر ترافیک وب‌سایتتان هنوز آن‌چنان زیاد نیست، هاست‌های اشتراکی هم فعلاً برایتان کافی هستند. اما اگر ترافیک نسبتاً بالایی دارید، سرور‌های اقتصادی‌تری مثل سرویس‌های اشتراکی جواب‌گویتان نخواهند بود. پس برای وب‌سایت‌های متوسط و بزرگ، این سرور فروشگاهی است که دستتان بازتر می‌گذارد و خدمات بهتری می‌دهد.

با خرید هاست ووکامرس، فروشگاه آنلاینتان را به اوج برسانید!

هاست ووکامرس پارس‌پک، همان راهکار ایدئال فروشگاه‌های آنلاینی است که به‌دنبال عملکرد قوی و تجربه کاربری بی‌نظیر هستند. این هاست با پشتیبانی تخصصی از ووکامرس، سرعت بارگذاری فوق‌العاده و امنیت سطح بالا کسب‌و‌کار شما را به اوج می‌رساند. بهینه‌سازی‌های اختصاصی هاست ووکامرس در این سرویس، مدیریت بهتر موجودی‌ها، تراکنش‌های سریع‌تر و رضایت بیشتر مشتریان را به‌ارمغان می‌آورد. روی دکمه زیر کلیک کنید تا با تجربه‌ای جدید، تفاوت را احساس کنید!

مزایا و معایب سرور مجازی برای فروشگاه اینترنتی

سرور مجازی گوشه‌ای از یک سرور اختصاصی است. در واقع یک سرور اختصاصی به‌صورت مجازی به چند بخش تقسیم می‌شود و هر قسمت یک سرور مجازی محسوب می‌شود. اما برای این که دید واقع‌بینانه‌تری به چنین سرویس داشته باشید، نگاهی به جدول زیر بیندازید:

مزایا معایب
هزینه کمتر نسبت به سرور اختصاصی هزینه بیشتر نسبت به سرور اشتراکی
امنیت بالا نیاز به دانش فنی برای پیکربندی
قطعی کم امنیت کم در صورت پیکربندی نادرست

تفاوت هاست ووکامرس و سرور فروشگاهی چیست؟

با مقایسه هاست ووکامرس و سرور فروشگاهی انتخاب آگاهانه‌تری خواهید داشت. ضمن این که احتمالاً سرور فروشگاهی به نظرتان شباهت زیادی به هاست ووکامرس (که به آن هاست فروشگاهی یا سرور ووکامرس هم می‌گویند) دارد. بله، هر دو سرویس برای فروشگاه‌های آنلاین طراحی شده‌اند. اما یک تفاوت مهم دارند.

تفاوت سرور فروشگاهی و هاست ووکامرس در اشتراکی/اختصاصی بودنشان است. بزرگ‌ترین مزیت سرور فروشگاهی نیمه‌اختصاصی بودنش است. اما هاست ووکامرس اشتراکی است. بنابراین میزان ترافیکی که سرور فروشگاهی می‌تواند در واحد زمان مدیریت کند، بیشتر از همین تعداد در یک هاست ووکامرس است.

جمع‌بندی

سرور فروشگاهی چیست؟ یک سرور ایمن و منعطف نیمه‌اختصاصی که برای فروشگاه‌های آنلاین کوچک و متوسط مناسب است. با خرید این سرور می‌توانید هر وقت که بخواهید آن را ارتقا دهید. ضمن این که با مانیتورینگ ۲۴ ساعته، نیازی نیست که نگران فعالیت خراب‌کارها باشید.

سرور فروشگاهی در کنار سایر مزایای خود، با کشینگ اختصاصی و بهینه‌سازی چندلایه، کشینگ سمت سرور را به بهترین شکل انجام می‌دهد تا همه‌ چیز را برای فروش بالای فروشگاه شما آماده کند. در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک همه چیز درباره سرور فروشگاهی را بررسی کردیم. به نظر شما استفاده از سرور فروشگاهی برای راه‌اندازی فروشگاه آنلاین بهتر است یا هاست فروشگاهی؟ کدام گزینه را انتخاب می‌کنید؟

سؤالات متداول

۱. تفاوت سرور فروشگاهی و هاست اشتراکی چیست؟

سرور فروشگاه آنلاین تعداد کاربران محدود و کمتری دارد. این در حالی است که در هاست اشتراکی چندین و چند کاربر روی یک سرور میزبانی می‌شوند. البته تعداد کاربران هاست اشتراکی به تنظیمات سرویس و هزینه مد نظر کاربر بستگی دارد. اما اغلب بیشتر از کاربران یک سرور فروشگاهی است.

۲. فرق بین سرور اختصاصی و سرور فروشگاهی چیست؟

در سرور اختصاصی تمام منابع فیزیکی به یک کاربر تعلق دارد. طبیعی است که هزینه‌ها در این سرویس بالا خواهد بود. اما سرور فروشگاهی منابع فیزیکی خود را بین چند کاربرِ محدود تقسیم می‌کند.

۳. تفاوت سرور فروشگاهی و هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس برای انواع و اقسام وب‌سایت‌های وردپرسی مناسب است. اما سرور فروشگاهی مختص وب‌سایت‌های فروشگاهی است. بنابراین اگر یک وب‌سایت وردپرسی از نوع خبری، رسانه‌ای یا… دارید، بهتر است به سراغ هاست وردپرس بروید.

۴. سرور فروشگاهی برای وب‌سایت‌های نوپا بهتر است یا فروشگاه‌های قدیمی‌تر؟

در خرید سرور برای فروشگاه اینترنتی طول عمر وب‌سایت مطرح نیست. چیزی که مهم است «ترافیک» است. حتی اگر تازه دارید وب‌سایتتان را راه می‌اندازید، اگر قبلاً برندسازی کرده‎اید و می‎‌دانید ترافیک زیادی خواهید داشت، سرور فروشگاهی را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.