نحوه پیکربندی دسترسی FTP در CentOS 8

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
سه‌شنبه 17 اسفند 1400
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۱۰۰۷ بازدید

چگونه دسترسی FTP را در CentOS 8 راه‌اندازی کنیم؟ آیا برای نصب و راه‌اندازی FTP در CentOS 8 باید نرم‌افزار خاصی را نصب کنیم؟ پروتکل انتقال فایل یا FTP مخفف عبارت File Transfer Protocol، یک پروتکل بسیار کاربردی محسوب می‌شود و یک راه آسان برای انتقال فایل‌ها به صورت آنلاین است.

اگر قصد دارید FTP را CentOS 8 راه‌اندازی کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که به خواندن این مقاله از پارس پک ادامه دهید. در این مقاله آموزش سنت او اس قصد داریم به صورت قدم به قدم آموزش نحوه راه‌اندازی و دسترسی FTP در CentOS 8 را به شما آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید. یک سرور FTP برای مدیریت وب‌سایت‌ها و به ‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها مفید است. در این آموزش، دسترسی FTP را در CentOS 8 با استفاده از vsftpd پیکربندی می‌کنیم.

خرید سرور لینوکس با سیستم CentOS از پارس پک

‌توانید از این مقاله برای مدیریت سرورهای لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید هر یک از سرویس‌های لینوکسی پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌ها به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

مقدمه ای بر دسترسی FTP

در حقیقت دسترسیFTP قابلیت‌هایی را برای انتقال سریع فایل‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به این صورت که کاربران با استفاده از اطلاعات کاربری به سرور متصل شده و با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف می‌توانند فایل‌های مورد نظر خود را دانلود یا آپلود کنند. FTP برای توسعه دهندگان وب‌سایت یک ابزار بسیار کاربردی است. این دسترسی برای انتقال فایل‌ها از کامپیوتر به سرور میزبان وب‌سایت به شمار می‌آید. همچنین از این پروتکل برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها نیز استفاده می‌شود.

آموزش راه اندازی ftp server در centos

چطور روی لینوکس CentOS 8 دسترسی FTP را ایجاد کنیم؟

آموزش قدم به قدم نصب و پیکربندی سرور FTP با سیستم عامل CentOS8

ابتدا باید بسته vsftpd را نصب کنید. برای نصب و راه‌اندازی آن باید کد زیر را وارد نمایید.

dnf install vsftpd

اکنون سرویس را شروع کنید.

systemctl start vsftpd

سپس آن را به autorun اضافه کنید.

systemctl enable vsftpd

حال فایل (/etc/vsftpd/vsftpd.conf) را باز کنید.

پارامترها را بررسی کنید تا از درستی آنها مطمئن شوید. در حال حاضر ورود کاربران ناشناس را ممنوع کرده و به کاربران لوکال اجازه ورود دهید. همچنین FTP رکوردینگ نیز مجاز است.

anonymous_enable=NO
local_enable=YES
write_enable=YES

توجه داشته باشید که برای محدودکردن دسترسی تمامی بخش‌ها به جز home دایرکتوری، می‌توانید از دستور کامنت کردن خطوط استفاده کنید. از این ویژگی معمولاً برای اضافه کردن خطوطی برای توصیف تغییرات اعمال شده بر روی فایل استفاده می‌شود. بنابراین کافی است خط مورد نظر را پیدا کرده و آن را uncomment کنید تا دسترسی به همه‌چیز غیر از hoe دایرکتوری را محدود کنید.

chroot_local_user=YES

سپس این خط را به انتهای فایل اضافه کنید تا دسترسی برای تغییر و نوشتن فایل‌ها از طریق FTP اعطا شود.

allow_writeable_chroot=YES

حالا فایل را ذخیره کرده و ببندید. سپس (/etc/pam.d/vsftpd) را باز کنید. خط زیر را در آن کامنت کنید:

#auth required pam_shells.so

اگر از فایروال (firewalld) استفاده می‌کنید، سرویس FTP را به آن اضافه کنید:

firewall-cmd --permanent --add-service=ftp
firewall-cmd –reload

اکنون سرویس FTP را ریستارت کنید:

systemctl restart vsftpd

ایجاد یوزر برای دسترسی FTP

یک یوزر جدید ایجاد کرده و پسورد آن را تعیین کنید:

useradd newftpuser
passwd newftpuser

برای جلوگیری از لاگین با ssh، پوسته(shell) آن را تغییر دهید:

usermod --shell /sbin/nologin newftpuser

استفاده از SSL/TLS برای امنیت FTP

می‌توانید از SSL/TLS برای رمزگذاری و بالابردن امنیت اتصال خود استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از Let’s Encrypt یا گواهینامه SSL استفاده نمایید.

در فایل (/etc/vsftpd/vsftpd.conf) pathها را به keyها اضافه کرده و گزینه ssl_enable را فعال کنید:

rsa_cert_file=/etc/letsencrypt/live/domain_name/fullchain.pem
rsa_private_key_file=/etc/letsencrypt/live/domain_name/privkey.pem
ssl_enable=YES

در نهایت سرویس را دوباره ریستارت کنید:

systemctl restart vsftpd

کلام آخر

راه اندازی ftp server در لینوکس centos 8؛ سرور FTP برای مدیریت وب‌سایت‌ها و اشتراک گذاری فایل‌ها مفید است. یا استفاده از پروتکل FTP می‌توان به راحتی فایل‌های مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن از یک هاست به هاست دیگر منتقل کرد. پروتکل انتقال فایل دارای امکانات لازم برای ارسال داده با نوع‌های مختلف است.

پیکربندی سرورهای CentOS اغلب کمی پیچیده‌تر از سایر توزیع‌های لینوکس مانند ابونتو می‌باشد. از طرفی دسترسی FTP همیشه بکار شما می‌آید. پس اگر قصد کانفیگ کردن یک سرور با توزیع لینوکس سنت‌او‌اس دارید، این مقاله را ذخیره کنید؛ زیرا بزودی مورد نیازتان خواهد شد!

در این مقاله آموزش لینوکس از سری مقالات آموزش سیستم عامل وبلاگ پارس‌پک، نحوه راه‌اندازی FTP در CentOS 8 پرداختیم. امیدواریم که این آموزش مورد توجه شما قرار گرفته باشد. شما می‌توانید سؤالات خود را در نحوه نصب و راه‌اندازی پروتکل انتقال داده یا همان FTP در CentOS 8 به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول درباره نحوه راه‌اندازی FTP در CentOS 8

1. دسترسی FTP چیست؟

پروتکلی برای انتقال فایل‌ها به صورت آنلاین می‌باشد.

2. FTP در لینوکس چیست؟

این دستور انتقال فایل command را با FTP انجام می‌دهد. FTP یک رابط کاربری متنی تعاملی برای استفاده از پروتکل استاندارد انتقال فایل ARPANET است. این پروتکل می‌تواند فایل‌ها را از یک شبکه راه دور انتقال دهد.

3. دستورات FTP چیست؟

دستور ftp از پروتکل انتقال فایل (FTP) برای انتقال فایل‌ها بین میزبان لوکال و یک میزبان راه دور یا بین دو میزبان راه دور استفاده می‌کند. البته اجرای دستور ftp از راه دور توصیه نمی‌شود.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم