آموزش به‌روزرسانی نسخه Linux Kernel 6.0 بدون ری‌استارت سرور!

Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
سه‌شنبه 29 شهریور 1401
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۵۶۰ بازدید

به‌روزرسانی بعدی کرنل لینوکس به‌جای لینوکس 5.20، نسخه 6.0 خواهد بود. ازآن‌جاکه اعداد نسخه‌ای جدید را نشان می‌دهند، لینوس توروالدز، خالق هسته لینوکس، گفته است نسخه فقط یک عدد است و احتمال دارد تغییرات خاصی اِعمال نشود. نسخه‌های کرنل لینوکس از قاعده خاصی پیروی می‌کنند؛ اما چرا نسخه جدید از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند؟ نسخه جدید کرنل لینوکس در چه تاریخی منتشر خواهد شد و چه تغییراتی خواهد داشت؟ در این مطلب از آموزش لینوکس، سعی می‌کنیم به سؤال‌های درباره آپدیت کرنل لینوکس جواب دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

خرید سرور لینوکس

ویژگی‌های جدید کرنل لینوکس 6.0

آپدیت کرنل لینوکس به نسخه 6.0 در حال معرفی است و هنوز تمامی ویژگی‌های جدید آن مشخص نشده؛ اما تغییرات اصلی در هسته کرنل لینوکس برای بهبود پشتیبانی از گرافیک و شبکه و آداپتورهای صدا بیشتر است. ناگفته نماند این سخت‌افزارها برای بازی‌ها مفیدند.

خرید سرویس‌های لینوکسی از پارس پک

شما می‌توانید از این مقاله برای مدیریت سرورهای لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌ها به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

سایر ویژگی‌های جدید کرنل لینوکس 6.0 عبارت‌اند از:

  • تست کردن بخش‌هایی که در کرنل با کد Rust نوشته شده‌اند.
  • به روزرسانی هسته لینوکس بدون ری‌استارت سرور
  • پشتیبانی از سخت‌افزار جدید
  • بهبودهایی در سیستم‌‌فایل‌های مختلف
  • تغییر برنامه زمان‌بندی

همچنین، توروالدز اشاره کرده است که برخی از تغییرات این نسخه به زبان Rust نوشته نخواهند شد؛ اگرچه امیدوار است که کدهای Rust بیشتری در به‌روز‌رسانی‌های آینده در لینوکس وجود داشته باشند. Rust برخلاف C بر ایمنی حافظه و هسته بیشتر تأکید می‌کند. با Rust توسعه‌دهندگان می‌توانند از خطرهای بزرگی مانند Heartbleed در امان باشند که امنیت سیستم را به‌خطر می‌اندازد.

kernel linux update

آشنایی با ویژگی‌های نسخه جدید کرنل لینوکس

شماره‌های نسخه لینوکس رمزگشایی شده‌اند: چرا 6.0؟

نسخه‌های قبلی لینوکس طبق قاعده‌ خاص نسخه‌بندی منتشر می‌شدند؛ اما چرا آپدیت کرنل لینوکس نسخه 6.0 کاملاً قوانین را نقض کرد؟ برای درک بهتر نسخه‌بندی لینوکس، به این مثال دقت کنید. اگر می‌خواهید نسخه کرنل لینوکس را در سیستم خود بررسی کنید، به ترمینال بروید و تایپ کنید:

uname -r

برای نمونه، اگر نسخه شما Linux Kernel 5.18.5 است:

  • عدد اول، یعنی ۵، نشان‌دهنده نسخه اصلی است.
  • عدد دوم، یعنی ۱۸، نشان‌دهنده مجموعه‌ای از به‌روز‌رسانی‌های جزئی است.
  • عدد سوم، یعنی ۵، نشان‌دهنده نسخه پچ است.

هسته لینوکس معمولاً از Semantic Versioning (سیستم نسخه‌سازی استفاده‌شده در نرم‌افزارهای متن‌باز) پیروی می‌کند. لینوس توروالدز دلیل این تغییر نسخه را کوتاه‌شدن شماره نسخه عنوان کرده و اشاره چندانی به وجود تغییری بزرگ در نسخه جدید نکرده است. ازآن‌جاکه قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد، به‌جای استفاده از Linux Kernel 5.20، فقط Linux Kernel 6.0 یا Linux 6.0 خواهد بود.

برای دنبال کردن آموزش اتصال به سرور لینوکس با استفاده از PuTTY (ترمینال SSH) از سیستم‌عامل‌های مختلف، مقاله زیر را بخوانید.

اتصال به سرور لینوکس

کاربران چه زمانی می‌توانند آپدیت کرنل لینوکس به نسخه 6.0 را دریافت کنند؟

آپدیت کرنل لینوکس در این نسخه هنوز فقط یک Release Candidate و در دست انتشار است؛ با‌این‌حال، کاربران حرفه‌ای می‌توانند خودِ هسته را دانلود و کامپایل کنند. شایان ذکر است بیشتر کاربران منتظر خواهند ماند تا نسخه نهایی پکیج‌های آن منتشر شود. از‌آن‌جا‌که توسعه هسته لینوکس با سرعت زیادی منتشر می‌شود، می‌توانیم به‌زودی شاهد این تغییر بزرگ باشیم. همچنین، نسخه‌های جدید اغلب به امنیت مربوط می‌شوند؛ بنابراین، افراد زیادی علاقه دارند تا آن را به‌روزرسانی کنند.

جمع‌بندی

هسته لینوکس قلب اینترنت امروزی است؛ زیرا سرورهای زیادی را تأمین می‌کند و نه‌تنها در فضای ابری، بلکه همه‌جا وجود دارد. آپدیت کرنل لینوکس به نسخه جدید که نسخه 6.0 نامیده شده است، تغییر بزرگ و خاصی به‌همراه ندارد و تنها برای کوتاه‌تر‌شدن اعداد نسخه آن را 6.0 نامیده‌اند. در این نسخه، تغییرات جزئی زیادی نظیر همه به‌روزرسانی‌های معمولی دیگر مانند امنیت و گرافیک و کارت صدا وجود خواهد داشت. نسخه نهایی کرنل لینوکس 6.0 به‌زودی منتشر خواهد شد و شما می‌توانید هسته سرور لینوکس خود را به‌روزرسانی کنید.

سؤالات متداول

۱. نسخه کرنل در لینوکس چیست؟

هسته لینوکس هسته سیستم‌عامل رایگان، منبع‌باز، یکپارچه و یونیکس‌مانندی است که در سال ۱۹۹۱، لینوس توروالدز آن را خلق کرد. هسته‌های لینوکس بسته به نسخه، سطوح پشتیبانی متفاوتی دارند.

۲. کرنل لینوکس 6.0 چه زمانی منتشر خواهد شد؟

هنوز نسخه نهایی کرنل لینوکس 6.0 منتشر نشده است. از‌آن‌جاکه توسعه لینوکس به‌سرعت انجام خواهد شد، به‌زودی این نسخه رسماً منتشر خواهد شد.

۳. ویژگی‌های جدید لینوکس 6.0 کدام‌اند؟

  • گنجاندن کد Rust (مرحله اولیه)
  • پشتیبانی از ساخت هسته در زمان واقعی
  • پشتیبانی از سخت‌افزار جدید
  • بهبودهایی در سیستم‌‌فایل‌های مختلف
  • تغییر برنامه زمان‌بندی

۴. چرا به لینوکس هسته می‌گویند؟

زیرا رابط اصلی بین سخت‌افزار و فرایندهای کامپیوتر است. هسته این دو را به‌هم متصل می‌کند تا منابع را تا‌حدممکن به‌طور‌مؤثر تنظیم کند. نام آن هسته است؛ چون در داخل سیستم‌عامل عمل می‌کند؛ درست مانند دانه در پوسته‌ای سخت.

منبع:

news.itsfoss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم