آموزش رایگان راه اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس

آموزش راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
چهارشنبه 8 آذر 1402
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۴۹۰ بازدید

راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس همان کاری است که برای ورود به دنیای جذاب دیجیتال مارکتینگ و فروش بیشتر، به آن نیاز دارید. این روزها دیگر کمتر کسب‌وکاری را پیدا می‌کنید که یک سایت فروشگاهی نداشته باشد. پس اگر شما هم می‌خواهید از گردونه‌ی رقابت حذف نشوید، باید به فکر یک سایت فروشگاهی استاندارد باشید. در این مطلب از بلاگ پارس پک می‌خواهیم آموزش ساخت وب‌سایت فروشگاهی با وردپرس را به‌صورت گام به گام توضیح دهیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

مراحل راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس چیست؟

برای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس، قبل از هر چیز به یک دامنه نیاز دارید که همان اسم وب‌سایت شماست و در ادامه باید یک هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی خود تهیه کنید تا از فایل‌های وب‌سایتتان میزبانی کند و در آخر هم باید نصب و راه‌اندازی وردپرس را روی همان هاست انجام دهید.

اگر چه بعد از اینکه سایت را راه‌اندازی کردید، کارهای دیگری هم مثلِ تولید محتوا و سئو تکنیکال و … را هم باید انجام دهید، اما این‌ها قدم‌های بعدی برای رشد کسب‌وکارتان است. در این مطلب فقط می‌خواهیم یاد بگیریم که چطور با وردپرس فروشگاه بسازیم.

حتی اگر هیچ دانش برنامه‌نویسی ندارید، می‌توانید در کمتر از یک ساعت سایت فروشگاهی با وردپرس راه‌اندازی کنید و محصولاتتان را به سراسر دنیا بفروشید. راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، چند مرحله ساده دارد و پس از راه‌اندازی، فقط باید روی فروش محصولات و خدمات خود تمرکز کنید.

خرید هاست وردپرس

آموزش راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با وردپرس و ووکامرس

راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس یک فرآیند مرحله به مرحله است که از خرید دامنه شروع می‌شود و آخرین مرحله‌ی آن هم نصب و راه‌اندازی وردپرس روی هاست است. تمام مراحلی که برای انجام این کار باید انجام دهید، در ادامه توضیح داده شده است:

گام اول: ثبت دامنه

نام دامنه، همان نام سایت شماست که بعد از www معروف شروع می‌شود. مثلاً دامنه‌ی پارس پک، parspack.com است. دامنه، ویترین وب‌سایت شماست و انتخاب آن تاثیر زیادی روی برندینگ شما دارد. بنابراین برای انتخاب دامنه و پسوند آن، در وقت صرفه‌جویی نکنید.

اما انتخاب دامنه به همین سادگی‌ها هم نیست؛ اینکه شما فکر کنید یک اسم برایِ سایت فروشگاهی‌تان مناسب است و حالا دامنه‌اش را ثبت کنید. احتمال اینکه قبل از شما، شخص دیگری دامنه‌ی موردنظرتان را ثبت کرده باشد، خیلی بالاست.

نکته‌ی دیگری هم که در انتخاب نام دامنه به‌‌عنوان اولین قدم راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس باید به آن توجه کنید، این است که نام برندتان نباید قبلاً توسطِ یک کسب‌وکار مشابه ثبت شده باشد. به‌عنوان یک تجربه‌ی شخصی، همین چند ماه پیش می‌خواستم نامی برای یک نرم‌افزار که تازه توسعه داده بودم انتخاب کنم. خودِ پروسه‌ی انتخاب نام و خالی بودن دامین با پسوندهایی که نیاز داشتم، چالش زیادی بود. اما بالاخره هم نامی را پیدا کردم که هم زیبا بود و هم دامنه‌ی آزادی داشت. اما خُب مشکل اساسی این بود که یک نرم‌افزار دیگر با اسمی مشابه با همان اسم که من انتخاب کرده بودم، قبلاً ثبت شده بود.

 دقت کنید که هیچ قانونی به شما نمی‌گوید که در فرآیند راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس و انتخاب نام دامنه برای آن، محدودیتی دارید؛ شما می‌توانید هر نامی را برای دامنه‌تان انتخاب کنید اما موضوع این است که اگر بعداً بخواهید برند خودتان را ثبت کنید، قوانین سازمان ثبت شرکت‌ها این اجازه را به شما نمی‌دهد که درخواست ثبت برندی را بدهید که قبلاً ثبت شده یا حتی مشابه آوایی آن وجود داشته باشد.

مزایا و معایب فروشگاه‌ساز و نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را در مقاله زیر بخوانید.

فروشگاه ساز چیست؟

گام دوم: خرید هاست مناسب برای سایت فروشگاهی

بعد از اینکه دامنه‌تان را خریداری کردید، باید برای سایتتان یک هاست مناسب بخرید. این انتخاب سرنوشت وب‌سایت و حتی شاید اغراق نباشد اگر بگوییم کسب‌وکار شما را تعیین خواهد کرد. ابداً در این مورد ریسک نکنید و حتی خیلی اقتصادی هم فکر نکنید!

چرا هاست برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس اهمیت زیادی دارد؟‌ فرض کنید یک سایت فروشگاهی دارید و می‌خواهید یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید تا فروش محصولاتتان بیشتر شود. کمپین تبلیغاتی برای افراد فنی وب‌سایت یک پیغام خیلی مشخص دارد؛ ترافیک بیشتر روی وب‌سایت و نیاز به منابع قدرتمند‌تر سخت‌افزاری.

 حالا اگر هاست شما منابع قدرتمندی نداشته باشد و ترافیک روی وب‌سایت بیشتر از مقداری شود که هاست کششِ آن را دارد، سایت شما در اصطلاح Down می‌شود. یعنی افراد نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند و این یعنی تمام هزینه‌هایی که برای کمپین تبلیغاتی‌تان کرده‌اید، فقط به‌خاطر یک اشتباه نابود شده و بدتر از آن، اعتبار برندتان هم زیر سؤال می رود.

هاست وردپرس پارس پک کلید موفقیت شما در کسب رتبه یک گوگل

خود گوگل به‌طور رسمی اعلام کرده است که سرعت وب‌سایت یک فاکتور مهم در سئو است؛ موضوعی که به‌طور مستقیم به هاست ارتباط دارد. همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید و هاست وردپرس پرقدرت و مقرون‌به‌صرفه پارس پک را بخرید و سئو وب‌سایتتان را روی یک فونداسیون محکم بنا کنید:

گام سوم: نصب وردپرس

قدم بعدی برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، نصب وردپرس روی هاستی است که خریداری کرده‌اید. برای این کار می‌توانید فایل نصبی وردپرس را از وب‌سایت آن دانلود، آن را روی هاستی که خریده‌اید آپلود کنید و بعد هم روند نصب را پیگیری کنید. این کاری است که به‌طور معمول برای نصب وردپرس باید انجام دهید. اما همیشه یک راه ساده‌تر هم برای انجام کارها وجود دارد؛ البته اگر راهِ درست را انتخاب کنید!

اگر هاست وردپرسی‌تان را از پارس پک خریده باشید، می‌توانید تنها با یک کلیک، وردپرس را روی سایت نصب کنید و دیگر درگیر مراحل خسته کننده و در برخی موارد پیچیده‌ی وردپرس نشوید؛ این همان انتخاب درستی است که به شما کمک می‌کند تا راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس را با سرعت و سادگی بیشتری انجام دهید.

گام چهارم: نصب ووکامرس

ووکامرس افزونه‌ی قدرتمند و محبوب وردپرس برای ساخت وب‌سایت‌های فروشگاهی است. ۴ میلیون نصب فعال و امتیاز ۴.۶ با ۳۰۰۰ رأی، دلایل محکمی است که ووکامرس برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، بهترین پلاگین است.

ووکامرس یک پلاگین منبع‌ باز است. یعنی بسیاری از امکانات آن به‌صورت رایگان در اختیار شماست. راستش را بخواهید، فکر نمی‌کنم که با همین امکانات رایگان، به چیز بیشتری نیاز داشته باشید. امکاناتی که با نسخه‌ی رایگان ووکامرس به‌دست می‌آورید، شامل موارد زیر است:

  • سبد خرید
  • ایجاد صفحه‌ی پرداخت
  • ایجاد صفحه‌ی محصولات
  • محاسبه‌ی خودکار مالیات
  • اضافه کردن گزینه‌های مربوط به حمل و نقل و بسته‌بندی و …

برای نصب ووکامرس هم کار سختی ندارید. ابتدا داشبورد وردپرس خود را باز کنید و منوی Plugin را از سایدبار کناری انتخاب کنید. تمامی پلاگین‌های ریپوزیتوری وردپرس، اینجا به شما نشان داده می‌شوند:

اموزش کامل ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس
افزونه ووکامرس را نصب کنید

حالا WooCommerce را سرچ کنید. بعد از اینکه این پلاگین را پیدا کردید، روی گزینه‌ی Install کلیک کنید:

نحوه ساخت وب سایت فروشگاهی با وردپرس
برای نصب WooCommerce روی گزینه Install بزنید

بعد از چند لحظه، ووکامرس روی وردپرس شما نصب شده و دکمه‌ی Install به Active تغییر می‌کند. روی آن کلیک کنید تا پلاگین برای شما فعال شود. با این کار یک قدم دیگر به راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس نزدیک می‌شوید.

گام پنجم: انتخاب و اضافه کردن قالب

برای ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس، شما به یک قالب هم نیاز دارید تا وب‌سایتتان رنگ و لعاب زیباتری به خود بگیرد. البته حالا دیگر با وجود صفحه‌ساز المنتور، کار ساخت صفحات وب‌سایت‌ها بسیار ساده‌تر از گذشته شده است، اما با این وجود، هنوز هم استفاده از قالب‌های آماده که ارتباط بیشتری با موضوع وب‌سایت شما دارند، کار شما را در طراحی وب‌سایت تا حد زیادی راحت می‌کنند.

اینکه بعد از راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، قالب را باید از کدام سایت تهیه کنید، بستگی به خودتان دارد. سایت‌های ایرانی زیادی وجود دارند که این قالب‌ها را به شما می‌فروشند. نمونه‌های خارجی حرفه‌ای هم مثل ThemeForest و Elegant Themes هم هستند که قالب‌های حرفه‌ای زیادی دارند و به‌عنوان یک مرجع برای انتخاب قالب در دنیا شناخته می‌شوند.

اما هر قالبی هم ممکن است برای شما مناسب نباشد. به نکات مهم زیر توجه کنید تا بهترین قالب وردپرسی را خریداری کنید:

۱. پشتیبانی از المنتور

المنتور به‌عنوان جدیدترین و به‌روزترین صفحه‌ساز وردپرس، حالا در کنار شماست تا بتواند صفحه‌های مورد نیاز خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا بسازید. اگر قالب خریداری شده‌ی شما از المنتور پشتیبانی کند، ادیت‌های جزئی در صفحات مختلف را خودتان هم می‌توانید انجام دهید.

۲. پشتیبانی از ووکامرس

برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، قالبی که خریداری می‌کنید هم باید از ووکامرس پشتیبانی کند و همچنین صفحات خرید و پنل کاربری و … را هم داشته باشد. اگر سری به وب‌سایت‌های فروش قالب بزنید، می‌بینید که دسته‌بندی خاصی برای این قالب‌ها وجود دارد. مثلاً در وب‌سایت‌های خارجی، این قالب‌ها در دسته‌بندی Ecommerce قرار می‌گیرند.

۳. بهینه بودن برای سئو

اهمیت کُدنویسی بهینه برای وب‌سایت را فقط یک متخصص سئو می‌داند و بس! آن هم وقتی که تلاش زیادی می‌کند تا وب‌سایت به جایگاه‌های بالاتری در نتایج گوگل برسد و فقط به‌خاطر کُدنویسی غیربهینه و پایین بودن سرعت وب‌سایت، هر چه تلاش می‌کند نتیجه‌ای نمی‌گیرد.

واقعیت این است که کُدنویسی تمیز یکی از قابلیت‌های توسعه دهندگان ماهر و با تجربه است. بنابراین اگر می‌خواهید برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس قالب تهیه کنید، حتماً توجه کنید که برای سئو بهینه شده باشد. این موضوع را هم می‌توانید از توضیحات محصول و همچنین کامنت‌هایی که خریداران برای قالب می‌گذارند، تشخیص دهید.

۴. ریسپانسیو بودن قالب

درصد بالایی از افراد، با موبایل به وب‌سایت‌ها وارد می‌شوند. ریسپانسیو بودن وب‌سایت باعث می‌شود که منوها و کانتنت‌های آن، هم در مرورگر کامپیوترها درست نشان داده شود و هم در موبایل. این قابلیتی است که قالب انتخاب شده‌تان حتماً باید آن را داشته باشد و گوگل هم به این موضوع اهمیت زیادی می‌دهد.

بعد از اینکه قالب موردنظرتان را خریداری کردید، باید آن را روی سایت نصب کنید. نصب قالب روی سایت به‌طور ساده یعنی اینکه فایل‌های آن را روی هاستتان آپلود کنید که کار عجیب و پیچیده‌ای هم نیست. با این وجود تقریباً همه‌ی سایت‌های معتبر فروش قالب، یک گزینه برای نصب سریع قالب دارند. با این گزینه شما فقط دامنه‌تان را وارد می‌کنید و قالب به‌طور اتوماتیک روی سایت نصب می‌شود.

با همین ۵ مرحله، راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس انجام می‌شود و حالا باید به فکر محتوا و سئو باشید تا مشتریان بتوانند محصولات یا خدماتتان را ببینند، با آن آشنا شوند و در نهایت هم به فروش و سود برسید.

برای آشنایی با وردپرس و اینکه چگونه می‌تواند به شما در راه‌اندازی یک وب‌سایت موفق کمک کند، مقاله زیر را از دست ندهید.

وردپرس چیست؟

جمع‌بندی

راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس ساده‌ترین روشی است که می‌توانید وارد دنیای جذاب بازاریابی دیجیتال شوید. خوشبختانه برای این کار به دانش برنامه‌نویسی هم نیاز ندارید؛ وردپرس با همکاری پلاگین‌ ووکامرس همه‌ی کارها را برایتان انجام می‌دهد. در این مطلب از آموزش مدیریت محتوا بلاگ پارس پک همه چیز را در مورد نحوه ساخت سایت فروش اینترنتی با کمک وردپرس به‌صورت گام به گام، از ثبت دامنه تا انتخاب و نصب قالب به شما توضیح دادیم.

سؤالات متداول

۱. سایت فروشگاهی چه تفاوتی با سایت‌های دیگر دارد؟

مهم‌ترین تفاوت سایت فروشگاهی، افزونه‌ی ووکامرس است. این افزونه که فقط در سایت‌های فروشگاهی وجود دارد، به شما این امکان را می‌دهد تا محصول فیزیکی یا مجازی خودتان را در سایت عرضه کنید و آن را به فروش برسانید.

۲. آیا ووکامرس نسخه‌ی فارسی هم دارد؟

بله. گروهی از توسعه دهندگان ووکامرس را با زبان فارسی توسعه داده‌اند. در این نسخه امکان انتخاب ریال و تومان به‌‌عنوان واحد پولی سایت وجود دارد.

۳. برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس، چه کار باید کرد؟

اولین کاری که برای راه‌ اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس باید انجام دهید، خرید یک دامنه است. بعد از آن هاست سایت را بخرید، وردپرس و ووکامرس را روی آن نصب کنید و بعد هم با نصب یک قالب روی سایت، ظاهرش را مرتب کنید. بعد از این هم باید محصولاتتان را روی سایت اضافه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم