مقایسه اوبونتو و دبیان؛ راهنمای انتخاب بهترین توزیع لینوکس

مقایسه اوبونتو و دبیان
Avatar
نویسنده: دریا آزادخواه
دوشنبه 29 خرداد 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۹۱۶ بازدید

مقایسه اوبونتو و دبیان یکی از راهکارهای مؤثر برای انتخاب بهینه یکی از این دو توزیع مهم سیستم‌عامل لینوکس است. در‌صورتی‌که بخواهید سیستم‌عاملی بهینه بر‌اساس هدف‌ها و نیازمندی‌هایتان انتخاب کنید، باید از OS‌های مختلف و ویژگی‌هایشان اطلاع داشته باشید. موضوع این مقاله از بلاگ پارس پک مقایسه دبیان و اوبونتوست؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت دبیان و اوبونتو

دبیان و اوبونتو هر دو از توزیع‌های مهم و معروف سیستم‌عامل لینوکس هستند که در بسیاری از سرورها و حتی کامپیوترهای شخصی استفاده می‌شوند. با‌این‌حال، این دو توزیع برای استفاده در سرور لینوکس یا کامپیوتر شخصی از جهاتی با یکدیگر تفاوت دارند.

خرید سرویس لینوکسی برای مدیریت دبیان و اوبونتو از پارس پک

شما می‌توانید از این مقاله برای مدیریت سرویس‌های لینوکس خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور لینوکس پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و هزینه‌ها به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

۱. مقایسه دبیان و اوبونتو ازنظر کاربرد

اولین تفاوت میان سیستم‌عامل دبیان و اوبونتو این است که توزیع Debian برای استفاده توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب طراحی شده است. این در حالی است که اگر‌چه توسعه‌دهندگان زیادی از Ubuntu نیز استفاده می‌کنند، هدف طراحی این سیستم‌عامل استفاده در کامپیوترهای شخصی است.

۲. مقایسه اوبونتو و دبیان ازنظر تعداد آپدیت‌ها

یکی دیگر از جوانب تفاوت دبیان و اوبونتو، آپدیت‌هایی است که برایشان منتشر می‌شود. دبیان معمولاً هر چند ماه یک بار نسخه‌ای پایدار ارائه می‌دهد که با دانلود و نصب آن، سیستم‌عامل به‌روزرسانی می‌شود؛ اما تعداد آپدیت‌هایی که برای Ubuntu منتشر می‌شود، بیشتر است و کاربران این توزیع معمولاً هر چند هفته یک بار باید منتظر انتشار آپدیت جدید این توزیع باشند.

۳. مقایسه Ubuntu با Debian ازنظر رابط کاربری

اوبونتو و دبیان ازنظر رابط کاربری نیز با یکدیگر تفاوت دارند. Debian رابط کاربری حرفه‌ای، اما ساده‌ای دارد؛ بااین‌حال، ظاهر Ubuntu کاربرپسندتر است. دلیل آن هم واضح است؛ چراکه اوبونتو بیشتر برای کاربران عادی طراحی شده است. ناگفته نماند که رابط کاربری دبیان GNOME و رابط کاربری اوبونتو Unity نام دارد.

۴. مقایسه Debian با Ubuntu ازنظر پکیج منیجرها

هر دو توزیع دبیان و اوبونتو از APT Package Manager استفاده می‌کنند. با استفاده از این پکیج منیجر، می‌توانید عملیات نصب و به‌روزرسانی و حذف بسته‌های نرم‌افزاری خود را انجام دهید.

علاوه‌براین، Ubuntu Software Center پکیج منیجری گرافیکی است که به‌ شما امکان می‌دهد تا از بین صدها برنامه رایگان و پولی موجود در ریپوزیتوری اوبونتو‌، نرم‌افزار موردنیازتان را انتخاب و آن را نصب کنید. گفتنی است امکان مشاهده امتیازی که کاربران به نرم‌افزار داده‌اند، در این پکیج منیجر فراهم است.

درمقابل، دسکتاپ گنوم برای توزیع دبیان نیز با ارائه محیطی گرافیکی و کاربرپسند با نام GNOME Software Center، دقیقاً مانند Ubuntu Software Center محیطی را برایتان فراهم می‌کند تا نرم‌افزارهای موردنیاز خود را جست‌وجو و آن‌ها را نصب کنید.

این دو با تمام محبوبیتشان به‌دلیل استفاده زیاد از منابع سیستم، بین کاربران حرفه‌ای لینوکس چندان خوش‌نام نیستند. بهترین جایگزین برای این دو، Gdebi Package Installer است که با رابط گرافیکی تقریباً ساده، ولی کارآمد امکان نصب فایل‌هایی با پسوند .deb را برای شما فراهم می‌کند.

مقایسه دبیان و اوبونتو
اوبونتو و دبیان چه تفاوتی باهم دارند؟

Ubuntu بهتر است یا Debian؟

بعد از فراگرفتن نکاتی درباره مقایسه توزیع اوبونتو و دبیان، بهتر است به نکاتی اشاره کنیم که کمک می‌کنند تا تصمیم نهایی‌تان را برای انتخاب توزیع مناسب بگیرید. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

۱. تفاوت دبیان و اوبونتو ازنظر پایداری

اولین مسئله در تفاوت دبیان و اوبونتو، پایداری آن‌هاست. Debian همواره به‌عنوان سیستم‌عاملی ساده، اما پایدار شناخته شده است و همین امر استفاده از آن را در سرورهایی توجیه می‌کند که به پایداری زیادی نیاز دارند. بنابراین، اگر کارتان به‌گونه‌ای است که به پایداری فراوانی احتیاج دارید‌، استفاده از توزیع دبیان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۲. تفاوت اوبونتو و دبیان ازنظر آپدیت‌کردن نرم‌افزارها

نکته مهم دیگر درباره مقایسه Debian با Ubuntu این است که دبیان معمولاً آپدیت‌هایش را به‌صورت محدود ارائه می‌کند؛ بنابراین، کاربران این توزیع غالباً مجبور خواهند بود تا نرم‌افزارهای موردنیازشان را به‌‎صورت دستی آپدیت کنند.

۳. تفاوت دبیان و اوبونتو ازنظر جذابیت بصری

در بررسی فرق اوبونتو با دبیان برای کاربران عادی، جذابیت بصری محیطی که از آن استفاده می‌کنند، بسیار مهم است. سیستم‌عامل Ubuntu با رابط گرافیکی Unity محیط جذابی به کاربران خود هدیه می‌کند.

تفاوت دبیان و اوبونتو
دبیان یا اوبونتو؛ کدام‌یک بهتر است؟

مقایسه اوبونتو و دبیان ازنظر استفاده روی سرور

امنیت و پایداری چشمگیر سیستم‌عامل لینوکس سبب شده است تا استفاده از آن روی سرورها بسیار محبوب باشد. مقایسه دبیان و اوبونتو می‌تواند کار شما را برای تصمیم‌گیری درباره نوع سیستم‌عامل نصب‌شده روی سرور راحت‌تر کند.

در ابتدا باید بدانیم که هر دو توزیع اوبونتو و دبیان می‌توانند روی سرورها نصب شوند و ازنظر کارایی و امنیت نیز رضایت‌بخش هستند. باوجوداین، دبیان با‌توجه‌به ویژگی‌های امنیتی ساختاری خود، بهترین استاندارد امنیتی را در بین تمامی توزیع‌های لینوکس در‌اختیار دارد.

همچنین، اگر پایداری سیستم‌عامل را به‌عنوان هدف در نظر بگیریم، دبیان جزو توزیع‌های پایدار لینوکس است؛ پس اگر از توزیع دبیان روی سرورتان استفاده کنید، آپ‌تایم درخورتوجهی خواهید داشت.

شایان ذکر است که استفاده از سیستم‌عامل دبیان ممکن است محدودیت‌هایی نیز به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان نمونه، برخی از نرم‌افزارهای خاص را ممکن است نتوان روی این توزیع نصب کرد یا نصبشان بسیار دشوار باشد. برای مثال، نرم‌افزار Launchpad، ازجمله سامانه‌های مدیریت پروژه، به‌طورخاص برای توزیع اوبونتو طراحی شده است و نصب آن روی توزیع دبیان احتمالاً شما را اندکی به‌دردسر خواهد انداخت.

برای آشنایی با ویژگی‌ها و انواع نسخه‌های اوبونتو و مقایسه آن با سایر توزیع‌های لینوکس مقاله زیر را بخوانید.

اوبونتو چیست؟

کدام‌یک برای کاربران خانگی مناسب است؟ دبیان یا اوبونتو؟

یکی دیگر از سؤالات پرتکرار در مقایسه اوبونتو و دبیان این است که کدام‌یک از این دو توزیع برای استفاده کاربران خانگی مناسب‌تر است؟ در پاسخ به این پرسش، باید بگوییم که اوبونتو اصولاً توزیع مناسب‌تری برای کاربران معمولی و غیرحرفه‌ای است؛ زیرا توزیعی است که هم ظاهر گرافیکی کاربرپسندتری دارد و هم از نرم‌افزارهای بیشتری پشتیبانی می‌کند.

درمقابل، اگر کاربری هستید که به‌طور‌کامل با مفاهیم سیستم‌عامل لینوکس و نصب و پیکربندی نرم‌افزارها آشنا هستید، احتمالاً ترجیح می‌دهید از توزیع Debian روی کامپیوتر شخصی‌تان استفاده کنید؛ زیرا انعطاف بیشتری در استفاده‌های حرفه‌ای به شما خواهد داد.

در‌پایان، باید به این نکته نیز توجه کنید که انتخاب هر سیستم‌عامل و توزیعی بیش از هر‌چیز به نوع نیاز شما بستگی دارد؛ بنابراین، در اولین قدم باید نیازتان را بشناسید و سپس بر‌اساس آن، نوع سیستم‌عامل خود را انتخاب کنید.

مقایسه Ubuntu با Debian
اوبونتو یا دبیان؛ کدام‌یک برای استفاده خانگی بهتر است؟

جمع‌بندی

مقایسه اوبونتو و دبیان،‌ دو توزیع پرکاربرد و محبوب لینوکس، می‌تواند تا حد زیادی کار را برای انتخاب توزیع مناسب راحت کند. به‌عنوان توضیح کلی، در انتخاب توزیع مناسب لینوکس باید به نوع نیازتان توجه کنید. داشتن اطلاعات کلی در این زمینه و بررسی تفاوت دبیان و اوبونتو می‌تواند روش مناسبی برای این انتخاب باشد. در این مطلب از بلاگ پارس پک، به مقایسه Debian با Ubuntu از جوانب گوناگون پرداخته شده است.

دبیان و اوبونتو توزیع‌هایی از سیستم‌عامل لینوکس هستند که بی‌شک هم نیاز کاربران خانگی و هم کاربران حرفه‌ای را تأمین خواهند کرد؛ اما قبل از هر‌چیز باید تفاوت‌های این دو را بشناسید.

سؤالات متداول

۱. در مقایسه اوبونتو و دبیان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

در‌صورتی‌که قصد دارید تفاوت دبیان و اوبونتو را بررسی کنید، باید به کارکرد موردانتظارتان از سیستم‌عامل دقت کنید. به‌عنوان مثال، انتظارات کاربر معمولی از سیستم‌عامل با انتظارات کاربر حرفه‌ای کاملاً متفاوت است. بعد از این مرحله، باید به ویژگی‌های هر‌یک از این دو توزیع توجه و سیستم‌عامل مناسبتان را انتخاب کنید.

۲. توزیع دبیان ایمن‌تر است یا اوبونتو؟

به‌طور‌کلی، تمامی توزیع‌های سیستم‌عامل لینوکس بسیار ایمن هستند. با‌این‌حال، در بین توزیع‌های لینوکس این دبیان است که بهترین استانداردهای امنیتی را دارد.

۳. کدام‌یک از توزیع‌های اوبونتو و دبیان برای استفاده روی سرور مناسب‌تر است؟

اگر تنها معیار برای انتخاب توزیع مناسب روی سرور پایداری و امنیت باشد، بی‌شک انتخاب ما دبیان خواهد بود. باوجوداین، اگر بخواهید نرم‌افزارهای خاصی را روی سرور نصب کنید که به‌‌طور‌اختصاصی برای اوبونتو ارائه شده است یا به‌سادگی در استفاده از سیستم‌عامل نیز فکر می‌کنید، اوبونتو پیشنهاد بهتری برای شما خواهد بود.

۴. آیا استفاده از دبیان و اوبونتو رایگان است؟

بله، هر دو توزیع‌ در پروژه‌های منبع‌باز تعریف شده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، شما می‌توانید از این دو توزیع به‌‌رایگان استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم