Accessibility در ویندوز 11 چیست؟

Avatar
نویسنده: مدیا روشن
سه‌شنبه 30 شهریور 1400
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۹۵۹ بازدید

ویندوز 11 عنوان جدیدترین نسخه از سیستم عامل مایکروسافت می‌باشد که به تازگی وارد دنیای تکنولوژی شده است. ویندوز 11 در واقع شباهت بسیاری به نسخه قبلی خود یعنی ویندوز 10 دارد. اما قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 جدید هستند و می‌توانند امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهند تا با استفاده از این امکانات دسترسی ساده‌تری به ویندوز فراهم شود. در گذشته برای افرادی که دارای مشکلات خاص و معلولیت بودند استفاده از ویندوز چندان ساده نبود و نیازمند یکسری امکانات خاص بود که مایکروسافت این امکان را در نسخه جدید برای آنان فراهم نموده است.

خرید سرور ویندوز با قابلیت Accessibility از پارس پک

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های ویندوز خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرویس ویندوز پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

کاربرد قابلیت های Accessibility

کاربرد قابلیت دسترسی در ویندوز 11

windows 11 accessbility 

در حال حاضر چیزی حدود 1 میلیارد نفر در سرتاسر جهان از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنند. اما در این میان افراد معلول و یا افرادی که دارای مشکلات خاصی هستند نیز حضور دارند. برای اینکه شرایط استفاده از ویندوز برای این دسته از افراد نیز مهیا باشد تا بتوانند مانند سایر افراد از خدمات ویندوز استفاده نمایند، مایکروسافت تصمیم گرفت که قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 را اضافه نماید و آن را بیشتر از هر زمان دیگری تکمیل کند.
در گذشته نیز منوی دسترسی ارائه شده بود اما در نسخه جدید ویندوز طراحی منوی استارت ساده تر شده در نتیجه امکان دسترسی به قابلیت‌ها آسان‌تر شده است. این بار سعی شده منوی قابلیت‌های دسترسی با آزمایش‌های متعددی طراحی شود تا درصد کاربرد آن‌ها و همچنین نوع کار با ابزارها و میزان سختی آن‌ها سنجیده شود.

نحوه ورود به قسمت Accessibility ویندوز 11

در قسمت قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 سعی شده مواردی مانندNarrator :،Magnifier ، Captions وWindows Speech Recognition قرار گیرد. این قابلیت‌ها برای افرادی که معلولیت‌های دیداری و شنیداری و حرکتی دارند بسیار کاربردی خواهد بود. برای دسترسی به این قسمت بر روی منوی استارت راست کلیک نمایید از قسمت تنظیمات وارد قابلیت دسترسی شوید.

تنظیمات قابلیت دسترسی برای معلولیت‌های بینایی

windows 11 برای افراد کم بینا

کاربرد windows11 برای معلولیت های بینایی

امکانات و تنظیمات مختلفی برای منوی قابلیت‌های Accessibility وجود دارد که در ادامه هر یک را به صورت کامل بررسی خواهیم نمود. این تنظیمات مربوط به بخش دیداری می باشد. در واقع برای افرادی که مشکل کم بینایی و یا نابینایی دارند ارائه شده است.

1- اندازه فونت و یا متن

بسیاری از مردم دچار نوعی ناتوانی بینایی هستند که هایپرمتروپی نام دارد. به همین دلیل نمی‌توانند متنی که در فاصله نزدیک قرار می‌گیرد را بخوانند. پس در اینجا قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 می تواند به آنان کمک نماید تا اندازه و سایز متن را افزایش دهند.

2- جلوه‌های دیداری یا بصری

جلوه‌های بصری مانند شفافیت، انیمیشن و نوارهای پیمایش و اسکرول در درک بهتر تصاویر برای افرادی که مشکل بینایی دارند بسیار کمک کننده می‌باشد.

3- تنظیمات موس و نشانگر موس

نشانگر موس در ویندوز 11 سفید است که اگر برای چند ثانیه از آن استفاده نشود و تکان نخورد محو می‌شود و اثری از آن دیده نمی‌شود. این موضوع می‌تواند برای افرادی که مشکل کم بینایی دارند دردسرساز باشد. در اینجا باز هم قابلیت های Accessibility در ویندوز 11به کمک فرد می‌آید و این امکان را برای او فراهم می‌کند تا بتواند رنگ نشانگر را به صورت سیاه و یا رنگ های دیگر انتخاب نماید. همچنین امکان استفاده از نشانگر لمسی نیز وجود دارد.

4- نشانگر متن یا مکان‌نما

نشانگر متن یک خط چشمک زن بر روی صفحه است. این حالت چشمک زن می‌تواند برای افرادی که دچار کم بینایی هستند مشکل ساز باشد.اما ویندوز این قابلیت را در اختیار آنان قرار داده که بتوانند انتهای نشانگر را رنگی نمایند و یا ضخامت مکان نما را افزایش دهند.

5- ذره بین

ذره بین یکی دیگر قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 است. این ابراز برای افرادی که توانایی خواندن متن با اندازه کوچک را ندارند کاربردی است. بزرگنمایی به طور پیش فرض روی 200٪ تنظیم شده که می‌توانید آن را تغییر دهید.

6- فیلتر رنگ

کور رنگی یکی از بیماری‌های شایع است که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند توانایی تشخیص و تمایز بین رنگ‌ها را از دست می‌دهند. برای این منظور، ویندوز 11 فیلترهای رنگی را ارائه می‌دهد که قابلیت تمایز میان کنتراست‌های رنگی را ایجاد می‌کند تا رنگ‌ها به راحتی قابل تشخیص شوند.

7- کُنتراست رنگ

گزینه‌های کُنتراست رنگ برای شفاف سازی متن نسبت به پس زمینه مفید هستند. با استفاده از قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 می‌توان نوشته‌ها و یا متن‌ها را شفاف تر نمود تا وضوح بیشتری پیدا کنند و کاربر بتواند راحت‌تر متن را بخواند. این مورد برای مواقعی که بک گراندها رنگی هستند کاربرد خوبی دارد.

8- گوینده

یک ابزار مفید برای خواندن متن‌ها با صدای بلند است. این کار برای افرادی که نابینا هستند و یا کم بینایی شدید دارند می‌تواند بسیار مفید باشد.

تنظیمات قابلیت دسترسی برای معلولیت‌های شنیداری

دسترسی آسان برای افراد کم شنوا windows11

windows11 برای افراد کم شنوا

در منوی قابلیت‌های Accessibility یکسری امکانات وجود دارد که می‌تواند برای افراد با معلولیت شنیداری مفید باشد. در ادامه گزینه‌های این قسمت را بررسی خواهیم نمود.

1- صدای تک کاناله

این گزینه از میان قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 برای افرادی است که دچار مشکلات شنوایی در یک گوش هستند. صدای تک کاناله به آن‌ها کمک می‌کند تا سیستم کانال‌های صوتی چپ و راست را در یک سمت ترکیب کنند. در حال حاضر، در صورتی که صدا از یک طرف بلندتر باشد، همانطور که در فیلم‌ها و بازی‌ها اتفاق می‌افتد، کاربر آن را از طریق دو طرف بلندگوها یا هدفون یکسان می‌شنود.

2- صفحه نمایش چشمک زن هنگام اعلان‌های صوتی

در این سیستم زمانی که یک اعلان و یا همان نوتیفیکیشن برای کاربر ظاهر شود که شنیداری است، صفحه نمایش شروع به چشمک زدن می‌کند. زیرا کاربر قادر به شنیدن صدای اعلان نیست و از این طریق متوجه نوتیفیکیشن شده و پیغام را می‌خواند.

3- زیرنویس‌ها

زیرنویس‌ها از جمله دیگر قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 هستند که برای کاربران با مشکل شنوایی در دسترس قرار گرفته‌اند و به آن‌ها امکان می‌دهند تا صدا را بر روی صفحه خود بخوانند. البته این ویژگی می‌تواند برای زمان‌هایی که زبان گفتار متفاوت از زبان ما است هم موثر باشد تا با استفاده از زیرنویس بتوانیم مفهوم و منظور کلمات بیان شده را درک کنیم.

ویژگی‌های خاص ویندوز 11 برای معلولین حرکتی

پس از بررسی مواردی که مربوط به معلولیت‌های دیداری و شنیداری بود به قسمت دیگری می‌رسیم که مربوط به معلولیت‌های فیزیکی می‌باشد. افرادی که دچار فلج مغزی هستند و یا آرتروز شدید دارند، توانایی تایپ کردن را نخواهند داشت. در این جا هوش مصنوعی به کمک آن‌ها می‌آید. بدون شک راه ارتباطی ما در ویندوز و سایر ابزارهای ارتباط اجتماعی از طریق تایپ کردن است اما اگر قادر به انجام این کار نباشیم چه باید کرد؟
در اینجا از قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 استفاده می‌کنیم که امکان تایپ صوتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این حالت کاربر می‌تواند صبحت کند و صحبت‌های او به صورت تایپ نوشتاری بر روی صفحه نقش می‌بندد. به این طریق تمام کاربران می‌توانند به راحتی از ویندوز و امکانات آن استفاده کنند.

جمع بندی

همان طور که در این مقاله آموزش ویندوز از سری مقالات آموزش سیستم عامل گفته شد کاربران ویندوز در سرتاسر جهان حضور دارند و شامل قسمت عمده‌ای از مردم می‌شوند که ممکن است دارای مشکلات جسمی خاصی باشند. اما کمپانی مایکروسافت قابلیت‌هایی را ارائه داد که افراد مختلف حتی با وجود معلولیت‌های دیداری و شنیداری و حرکتی هم بتوانند از ویندوز استفاده نمایند و خود را همگام با دنیای تکنولوژی بدانند نه جدا از آن.
از جمله قابلیت های Accessibility در ویندوز 11 امکاناتی است که برای افراد نابینا و کم بینا و یا ناشنوا و معلولین حرکتی ایجاد شده مانند دسترسی به تم‌های روشن و تیره برای افرادی که حساسیت به نور دارند. استفاده از کنتراست‌های رنگی برای افرادی که دچار کور رنگی هستند. قابلیت زیرنویس و اعلان به صورت صفحه چشمک زن. امکان تایپ با استفاده از هوش مصنوعی. در نهایت اگر اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی‌های ذکر شده دارید با ما در میان بگذارید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم