نحوه بکاپ گیری از MongoDB و انتقال آن به فضای ابری 

آموزش بکاپ گیری از MongoDB
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
جمعه 7 مهر 1402
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۸۶۳ بازدید

بکاپ گیری از MongoDB مثل یک نینجای قهرمان در روز مبادا عمل می‌کند و شما را از کابوس پاک شدن اطلاعات حفظ می‌کند. مثل روزی که به‌طور ناگهانی و کاملا ناخواسته دستتان روی دکمه حذف دیتابیس می‌رود و تمام اطلاعاتتان پاک می‌شود یا یک مشکل فنی کوچک قاتل تمام اطلاعاتتان می‌شود. اینجا‌است که فایل بکاپ مثل یک نینجای همه‌فن‌حریف وارد صحنه شده و از تمام اطلاعاتی که از قبل در جایی امن ذخیره کرده بود، رونمایی می‌کند. در این مقاله از آموزش پایگاه داده بلاگ پارس پک، نحوه پشتیبان گیری و بازیابی MongoDB در اوبونتو را بررسی خواهیم کرد. اگر از MongoDB استفاده می‌کنید، در انتهای این مقاله می‌توانید به راحتی یک بکاپ کامل از اطلاعاتتان تهیه کنید.

نحوه بکاپ گیری از MongoDB

پس از آشنایی با مراحل نصب MongoDB در اوبونتو و استفاده از این دیتابیس برای ذخیره اطلاعات، برای بکاپ گیری از MongoDB می‌توانید از ابزار خط فرمان «mongodump» که توسط خود mongoDB ایجاد شده است، استفاده کنید. در این مقاله، ما از همین ابزار برای بکاپ گیری کمک گرفتیم.

بکاپ گیری از MongoDB مثل یک شربت آلبالو و تخم‌شربتی در یخچال وسط تابستان است که در شرایط طاقت‌فرسا خستگی‌تان را برطرف می‌کند. 

خرید سرور مجازی

قدم اول: ورود به ترمینال

برای شروع، ابتدا ترمینال یا پنجره خط فرمان را باز کنید. به دایرکتوری MongoDB یا فایل اجرایی روید که «mongodump» در آن قرار دارد.

قدم دوم: ایجاد نسخه بکاپ

برای ساخت یک نسخه بکاپ از MongoDB دستور زیر را اجرا کنید:

$ mongodump --db your_database_name --out /path/to/backup/directory

به‌جای عبارت «Your_database_name» نام پایگاه داد‌ه‌ای را وارد کنید که قصد بکاپ‌گیری از آن دارید. جایگزین عبارت «path/to/backup/directory/» نیز مسیر دایرکتوری را قرار دهید که قصد دارید فایل بکاپ را در آن ذخیره کنید.

برای مثال، اگر قصد دارید از دیتابیسی با نام mydatabase بکاپ بگیرید و آن را در پوشه “backups/” ذخیره کنید، دستور موردنظر به‌صورت زیر خواهد شد:

$ mongodump --db mydatabase --out /backups

با این دستور، MongoDB فرایند پشتیبان گیری پایگاه داده MongoDB در اوبونتو را آغاز می‌کند. درواقع، یک Dump از پایگاه داده در دایرکتوری ایجاد می‌کند.

برای فشرده‌سازی خروجی بکاپ در ورودی‌هایی مانند gzip– نیز می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

$ mongodump --gzip --archive=/path/to/backup/directory/backupfilename --db dbname

به‌همین راحتی، با دو گام ساده توانستید نسبت به بکاپ گیری از MongoDB اقدام کنید.

برای آشنایی با صفر تا صد آموزش بکاپ گیری از MySQL مقاله زیر را از دست ندهید.

بکاپ گیری از MySQL

نحوه بازیابی دیتابیس MongoDB

برای بازیابی یا Restore کردن دیتابیس می‌توانید دستور زیر را به‌کار ببرید:

$ mongorestore --gzip --archive=/path/to/backup/directory --db backupfilename

اکنون، پس از بکاپ گیری از MongoDB و بازیابی آن، نوبت انتقال فایل بکاپ به فضای ابری رسیده است.

نحوه انتقال بکاپ به فضای ابری به کمک MinIO و FTP

پس اینکه بکاپ گیری از MongoDB و دستور بازیابی آن، باید آن را در فضای ذخیره سازی مناسبی نگهداری کنید. منطقی است که از هارد سرور خودتان به این منظور استفاده نکنید، پارس پک همراه با سرورهای خود ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌توانید از این فضا استفاده کنید.

حالا چطور بکاپی که از دیتابیس MongoDB گرفته‌ایم را در فضای ابری پارس پک ذخیره کنیم؟ برای این کار، دو راه پیش‌رو داریم:

  • استفاده از کلاینت mc در MinIO
  • استفاده از پروتکل‌های انتقال به سرور FTP

ما در مقاله دیگری به‌صورت کامل این روش‌های انتقال را توضیح داده‌ایم. برای آشنایی با آموزش کامل‌شان مقاله «انتقال فایل بکاپ به فضای ابری» سر بزنید.

کمی درمورد سرور مجازی لینوکس پارس پک

درصورتی‌که به‌دنبال سرور مجازی لینوکس با قیمت مناسب، پشتیبانی عالی و آپتایم بالا هستید که امنیت فوق‌العاده‌ آن نیز خیالتان را از بابت هرگونه حمله سایبری راحت کند، سرور مجازی لینوکس پارس پک در خدمت شما است. با تهیه این سرور، از ۵۰ گیگابایت فضای ابری رایگان بهره‌مند می‌شوید که به‌راحتی می‌توانید از آن برای انتقال فایل‌های بکاپ استفاده کنید.

جمع‌بندی

بکاپ گیری از MongoDB خیالتان را از کابوس از دست رفتن اطلاعات راحت می‌کند. در این مقاله از آموزش برنامه‌نویسی بلاگ پارس پک، نحوه پشتیبان گیری و بازیابی MongoDB در اوبونتو را بررسی کردیم. سپس برای انتقال بکاپ به فضای ابری با دو ابزار کاربردی آشنا شدیم. درصورتی‌که برای تهیه فضای ابری رایگان نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان پارس پک مشتاق راهنمایی شما عزیزان هستند. همچنین هرگونه سوال یا انتقاد در زمینه بکاپ گیری از MongoDB را می‌توانید در انتهای همین مقاله بپرسید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. چگونه از دیتابیس MongoDB بکاپ بگیرم؟

برای بکاپ گیری از MongoDB شما می‌توانید از دستور mongodump استفاده کنید. با استفاده از این دستور، می‌توانید تمامی داده‌های موجود در دیتابیس را در یک فایل بکاپ ذخیره کنید.

۲. چگونه می‌توان بکاپ‌های متعدد از دیتابیس MongoDB ایجاد کرد؟

برای ایجاد بکاپ‌های متعدد از دیتابیس MongoDB، می‌توانید از ترکیب دستور mongodump و پارامترهای مختلف استفاده کنید. با استفاده از پارامترهای مانند –db و –out، شما می‌توانید بکاپ‌های جداگانه برای دیتابیس‌های مختلف را ایجاد کنید.

۳. چگونه بکاپ MongoDB را بازگردانی کنم؟

پس از بکاپ گیری از MongoDB، برای ریستور کردن بکاپ دیتابیس MongoDB، شما می‌توانید از دستور mongorestore استفاده کنید. با استفاده از این دستور و مشخص کردن مسیر فایل بکاپ، می‌توانید دیتابیس را بازسازی کنید و داده‌ها را به MongoDB بازگردانید.

۴. آیا هنگام برگرداندن بکاپ MongoDB، دیتابیس قبلی حذف می‌شود؟

به‌طور پیش‌فرض، هنگامی که شما یک بکاپ را به MongoDB بازگردانید، دیتابیس قبلی حذف نمی‌شود و داده‌های جدید با داده‌های قبلی ترکیب می‌شوند. اگر می‌خواهید دیتابیس قبلی حذف و جایگزین شود، می‌توانید از پارامتر –drop در دستور mongorestore استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم