رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL

نحوه رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 18 دی 1402
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۳۸۴ بازدید

رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL در دست کوئری‌های دیتابیس است که به‌طور ناقص گروه‌بندی شدند و حالا اعتراضشان را در قالب این خطا به شما نشان می‌دهند. در این مقاله از آموزش پایگاه داده بلاگ پارس پک، به بررسی و رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL می‌پردازیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه شدید، این مطلب برای شما‌ست. در ابتدا، دلیل بروز این خطا را بررسی می‌کنیم و درادامه، سه راهکار ساده و سریع برای رفع خطای ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL ارائه خواهیم کرد.

دلیل بروز مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL چیست؟

مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL زمانی رخ می‌دهد که یک کوئری به‌طور ناقص یا نامناسب گروه‌بندی شده باشد. در واقع، این مشکل به‌دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای است که MySQL برای گروه‌بندی داده‌ها ایجاد کرده است. به‌طور پیش‌فرض، MySQL اجازه نمی‌دهد ستون‌هایی که در دستور SELECT استفاده نشدند، اما در دستور GROUP BY به‌کار رفتند، در نتایج گروه‌بندی نمایش داده شوند. این موضوع می‌تواند منجر به نتایج غیرقابل‌انتظاری شود، مانند شرکت‌کنندگانی که پول ورود به رویدادی را پرداختند، اما نامشان در سیستم برگزار کننده ثبت نشده است و از ورودشان جلوگیری می‌شود.

نکته مهم:

مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL از نقصی در گروه‌بندی دیتابیس MySQL حکایت دارد که با انجام تنظیمات ساده روی سرور قابل حل است.

مثالی ساده از دلیل بروز خطای ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL

فرض کنید می‌خواهید تعداد سفارشات هر محصول را در یک فروشگاه آنلاین محاسبه کنید. برای این کار، می‌توانید از کوئری زیر استفاده کنید:

SELECT

  product_id,

  COUNT(*) AS total_orders

FROM

  orders

GROUP BY

  product_id

این کوئری بر اساس ستون product_id گروه‌بندی می‌شود و تعداد سفارشات هر محصول را در ستون total_orders نمایش می‌دهد. اگر در این کوئری، ستون دیگری مانند ستون price را نیز اضافه کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟

SELECT

  product_id,

  price,

  COUNT(*) AS total_orders

FROM

  orders

GROUP BY

  product_id

در این کوئری، ستون price نیز به‌طور کامل گروه‌بندی نشده است. به‌طور مثال، ممکن است دو سفارش با قیمت‌های متفاوت برای یک محصول وجود داشته باشد. دراین‌صورت، MySQL نمی‌تواند تعداد سفارشات هر محصول را به‌طور دقیق محاسبه کند. اینجاست که با پیغام خطای ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL روبه‌رو می‌شوید.

حذف ONLY_FULL_GROUP_BY از دیتابیس MySQL
رفع خطای ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL

راه‌های رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL

برای رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY از پایگاه داده MySQL راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید:

روش اول: استفاده از عبارت GROUP BY برای تمام ستون‌های غیر گروه‌بندی شده

ساده‌ترین راه برای رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY، اصلاح کوئری است. برای این کار، باید تمام ستون‌های مورد نیاز برای گروه‌بندی را در کوئری خود مشخص کنید.

روش دوم: استفاده از گزینه IGNORE_GROUP_BY

در برخی موارد، ممکن است امکان اصلاح کوئری برای رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY از پایگاه داده MySQL وجود نداشته باشد. دراین‌صورت، می‌توانید از گزینه IGNORE_GROUP_BY در تنظیمات ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL استفاده کنید. این گزینه به MySQL می‌گوید از خطا چشم‌پوشی کند و کوئری را با نتایج ناقص اجرا کند.

برای استفاده از گزینه IGNORE_GROUP_BY، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

SET sql_mode = 'ONLY_FULL_GROUP_BY,IGNORE_GROUP_BY';

این دستور گزینه IGNORE_GROUP_BY را به حالت sql_mode اضافه می‌کند. پس از اجرای این دستور، می‌توانید کوئری خود را بدون هیچ مشکلی اجرا کنید.

روش سوم: تنظیم متغیر sql_mode

شما می توانید متغیر SQL_MODE را تنظیم کنید تا ONLY_FULL_GROUP_BY در آن غیرفعال شود. به عبارتی برای حذف ONLY_FULL_GROUP_BY از دیتابیس MySQL می‌توانید فایل تنظیمات my.cnf را باز کنید و خط زیر را اضافه کنید:

sql_mode = "STRICT_TRANS_TABLES,NO_ZERO_IN_DATE,NO_ZERO_DATE,ERROR_FOR_DIVISION_BY_ZERO,NO_AUTO_CREATE_USER,NO_ENGINE_SUBSTITUTION"

 سپس سرویس MySQL را ری‌استارت کنید.

اگر می‌خواهید سیر تا پیاز نحوه کار، کاربرد و نحوه استفاده از پایگاه داده MySQL را بدانید، مقاله زیر را از دست ندهید.

MySQL چیست؟

جمع‌بندی

نحوه رفع مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL را به سه روش در این مطلب از آموزش برنامه‌ نویسی بلاگ پارس پک بررسی کردیم. برای جلوگیری از بروز این مشکل، می‌توانید همیشه ستون‌های مورد نیاز خود برای گروه‌بندی را در کوئری خود مشخص کنید. همچنین، از دستور GROUP BY فقط یک بار در هر کوئری استفاده کنید. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه، کافی است سوال خود را در انتهای همین مطلب کامنت کنید تا مشتاقانه راهنمایی‌تان کنیم.

سؤالات متداول

۱. مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL چیست؟

خطای ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL زمانی رخ می‌دهد که یک کوئری گروه‌بندی شده به‌طور کامل گروه‌بندی نشده باشد. به‌طور مثال، اگر یک کوئری گروه‌بندی بر اساس یک ستون انجام شود، اما ستون دیگری در نتیجه کوئری وجود داشته باشد که به‌طور کامل گروه‌بندی نشده است، این خطا رخ می‌دهد.

۲. چگونه از بروز مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL جلوگیری کنیم؟

 برای جلوگیری از بروز مشکل ONLY_FULL_GROUP_BY در MySQL، می‌توانید نکات زیر را رعایت کنید:

  • همیشه ستون‌های مورد نیاز برای گروه‌بندی را در کوئری خود مشخص کنید.
  • از دستور GROUP BY دقیقاً یک بار در هر کوئری استفاده کنید.
  • از دستور HAVING برای فیلتر کردن نتایج کوئری خود استفاده کنید.
  • از دستور DISTINCT برای حذف نتایج تکراری از کوئری خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم