آموزش بکاپ گیری از PostgreSQL و ذخیره آن در فضای ابری

آموزش بکاپ گیری از PostgreSQL
Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
دوشنبه 3 مهر 1402
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۸۵۴ بازدید

بکاپ گیری از PostgreSQL شما را از دردسر نابودی اطلاعات دیتابیس نجات می‌دهد. اگر تجربه کار کردن با یک کامپیوترِ هنگ یا قطع ناگهانی برق را داشته باشید، احتمالا با احساس از دست رفتن اطلاعات پس از ساعت‌ها خیره شدن به صفحه مانیتور آشنا باشید. همان لحظه‌ای که خودتان را بارها مورد عنایت قرار می‌دهید چرا دکمه ذخیره لعنتی را فشار ندادید. از آن دست احساساتی که همه زحمات چند ساعته شما با یک قطع ناگهانی کامپیوتر، به باد می‌رود.

 حالا تصور کنید این اتفاق در ابعاد بزرگ‌تر یعنی دیتابیس شما رخ دهد. موقعی که از شوک ناشی از اتفاق در مرحله انکار هستید و ابتدا فکر می‌کنید همه چیز تحت کنترل است. اما درنهایت خشم و ناامیدی ناشی از دست رفتن اطلاعات یقه‌تان را محکم می‌چسبد. نفسی عمیق بکشید! برای جلوگیری از این اتفاق، در این مقاله از آموزش پایگاه داده بلاگ پارس پک نحوه بک آپ گیری از دیتابیس PostgreSQL را آموزش می‌دهیم. خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا با بکاپ گیری از PostgreSQL، به‌طور هوشمندانه جلوی دردسرهای بزرگ‌تر را بگیرید.

چگونه از پایگاه داده PostgreSQL بکاپ گیری کنیم؟

همین ابتدا قبل از اینکه برای بکاپ گیری از PostgreSQL اقدام کنید، نیاز است پاسخ چند سوال را بدانید. اینکه چه بازه‌ای بکاپ‌گیری انجام شود، کجا بکاپ را ذخیره کنید و چه روشی را برای بکاپ گیری از PostgreSQL انتخاب کنید. همچنین نیاز است محلی را برای ذخیره‌سازی انتخاب کنید که قابلیت انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری داشته باشد تا بستر ذخیره حجم مختلف نسخه‌های بکاپ باشد. به‌طور کلی، اگر سایت یا دیتابیسی در فضای مجازی دارید، بسیار اهمیت دارد که پیش از هرچیز از آن‌ها مراقبت و بستری برای پشتیبان‌گیری از آن فراهم کنید. درصورتی‌که از دیتابیس MySQL استفاده می‌کنید، نحوه بکاپ گیری از MySQL را می‌توانید در این مقاله بخوانید. اگر از دیتابیس PostgreSQL استفاده می‌کنید، در ادامه خواهیم گفت چگونه این کار را انجام دهید.

چگونه از پایگاه داده PostgreSQL بکاپ گیری کنیم؟
چگونه از پایگاه داده PostgreSQL بکاپ گیری کنیم؟

برای ایجاد یک نسخه بکاپ از دیتابیس PostgreSQL می‌توانید از ابزار pg_dump در رابط خط فرمان استفاده کنید:

گام اول: ترمینال یا خط فرمان را اجرا کنید.

گام دوم: دستور زیر را برای بکاپ گیری از PostgreSQL اجرا کنید.

$ pg_dump -U your_username -d your_database_name -F p -f /path/to/export_file.sql

به جای عبارت «your_username» نام کاربری دیتابیس خود و به جای «your_database_name» نام پایگاه داده‌‌ای که قصد بکاپ‌گیری از آن را دارید، وارد کنید. «path/to/export_file.sql» نیز عنوان مسیری است که می‌خواهید فایل بکاپ را در آن ذخیره کنید. شما می‌توانید آن را با مسیر موردنظر خودتان جایگزین کنید.

برای مثال، اگر نام کاربری دیتابیس PostgreSQL شما myuser است و قصد دارید نسخه پشتیبان دیتابیس را با نام mydatabase در مسیر exports/myexport.sql/ ذخیره کنید، دستور شما به شکل زیر خواهد بود:

$ pg_dump -U myuser -d mydatabase -F p -f /exports/myexport.sql

گام سوم: در این مرحله از بک آپ گیری از دیتابیس PostgreSQL، نیاز است رمزعبورتان وارد کنید. سپس روی کلید Enter بزنید.

گام چهارم: مرحله بکاپ گیری از PostgreSQL به‌صورت خودکار آغاز خواهد شد. سپس یک فایل SQL با محتویات دیتابیس شما در محل موردنظرتان قرار می‌گیرد.

ضرورت بکاپ گیری از PostgreSQL مانند داشتن بیمه است. شما نمی‌دانید چه زمانی و در برابر چه اتفاقی به آن نیاز پیدا می‌کنید، اما داشتن آن سپر محافظتان در روز حادثه خواهد بود!

پایگاه داده رابطه‌ای پستگرس چیست و چه زمانی از آن استفاده می‌شود؟ قبل از شروع کار با PostgreSQL مقاله زیر را حتماً بخوانید.

PostgreSQL چیست؟

نحوه بازیابی بکاپ پایگاه داده PostgreSQL

برای بازیابی پایگاه داده PostgreSQL می‌توانید از دستور psql و pg_restore در رابط خط فرمان استفاده کنید. psql برای بازگردانی فایل‌های متنی به‌کار می‌رود که با دستور pg_dump از آن‌ها بکاپ‌ گرفتید. درحالی‌که pg_restore برای قالب‌های غیرمتنی در بازیابی پایگاه داده PostgreSQL مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای بازیابی فایل‌های متنی PostgreSQL دستور را به‌صورت زیر می‌نویسیم:

$ psql db < db.sql

سپس برای بازگردانی فایل‌های غیرمتنی، از دستور زیر استفاده می‌کنیم، برای فایل dump:

$ pg_restore -d db db.dump

برای فایل tar:

$ pg_restore -d db db.tar

یا دستور زیر برای ریستور از دایرکتوری

$ pg_restore -d db dir

انتقال فایل بکاپ به فضای ابری رایگان سرور لینوکس پارس پک

یکی از مهم‌ترین مواردی که پس از بکاپ گیری از PostgreSQL نیاز است درنظر بگیرید، امکان مقیاس‌پذیری محل ذخیره‌سازی بکاپ است. فرض کنید نسخه بکاپ دیتابیس‌ شما حدود ۱۰ گیگابایت است و هر دو روز یکبار بکاپ انجام می‌شود.

اگر فضای ذخیره‌سازی شما کافی نباشد، پس از چند سری بکاپ گیری از PostgreSQL برای ذخیره نسخه‌های جدید و آپدیت شده به مشکل خواهید خورد. فارغ از اینکه حجم بکاپ دیتابیس شما چه میزان است، بهترین مکان برای ذخیره‌سازی بکاپ، فضاهای ابری همچون فضای ابری سرورهای لینوکس پارس پک است.

برای انتقال فایل بکاپ به فضای ابری می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی روش‌های متداول عبارت‌اند از:

  • استفاده از کلاینت mc برای انتقال به سرور minION
  • استفاده از پروتکل‌های FTP
  • استفاده از KLS Backup

برای آشنایی با آموزش کامل این روش‌ها به مقاله «چگونه فایل بکاپ را به فضای ابری پارس پک منتقل کنیم؟» سر بزنید.

با تهیه سرور لینوکس پارس پک از یک فضای ابری ۵۰ گیگابایتی رایگان برای ذخیره فایل‌های بکاپ برخوردار می‌شوید. از این فضا می‌توانید برای بکاپ‌گیری روزانه، هفتگی یا ماهیانه استفاده کنید، بدون اینکه نگران از بین رفتن اطلاعات خود باشید. همچنین درصورتی‌که به فضای ابری بیشتری نیاز دارید، پارس پک فضای موردنیازتان را با پرداخت هزینه در اختیارتان قرار می‌دهد.

از فضای ذخیره‌سازی ابری پارس پک چه می‌دانید؟

فرقی نمی‌کند یک فروشگاه اینترنتی تازه‌کار هستید یا سروکارتان با حجم بسیار زیاد دیتابیسی است که به‌طور روزانه تغییر می‌کند. درهرصورت، برای جلوگیری از احتمال از دست رفتن اطلاعاتتان نیاز است به‌صورت منظم نسخه بکاپی از اطلاعاتتان تهیه و آن را در فضای امن و مطمئن ذخیره کنید. اگر دنبال فضای ذخیره‌سازی مطمئن، نامحدود، امن و مقیاس‌پذیر هستید روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

بکاپ گیری از PostgreSQL کلید نجات شما در برابر گم شدن یا از دست رفتن اطلاعات است. با این کار، همیشه یک نسخه دومی از اطلاعاتتان دارید که هرزمان بخواهید از آن می‌توانید استفاده کنید. با استفاده از ابزار pg_dump خط فرمان می‌توانید بک آپ گیری از دیتابیس PostgreSQL را به‌راحتی انجام دهید. سپس نسخه بکاپ را در فضاهای ابری minIO، FTP یا سرور ابری لینوکس پارس پک ذخیره کنید. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، همین حالا می‌توانید با کارشناسان پارس پک تماس بگیرید. همچنین با نوشتن نظراتتان در انتهای همین مقاله، به ما انرژی و قوت قلب بیشتری برای تولید محتواهای کاربردی‌تر می‌بخشید. از اینکه تا انتهای این مقاله از آموزش از سری مقاله‌های آموزش برنامه نویسی بلاگ پارس پک همراه ما بودید، از شما ممنونیم.

سؤالات متداول

۱. در بکاپ گیری از PostgreSQL چه اطلاعاتی را می‌توان ذخیره کرد؟

با بکاپ گیری از PostgreSQL شما می‌توانید تمام اطلاعات موجود در دیتابیس خود شامل نمودار، حدول، توابع و داده‌های متنی و تصویری را ذخیره کنید.

۲. چگونه از پایگاه داده PostgreSQL بکاپ گیری کنیم؟

برای بکاپ گیری از PostgreSQL می‌توانید از ابزار pg_dump در رابط خط فرمان استفاده کنید و به فرمت SQL بکاپ را ذخیره کنید.

۳. نحوه بازیابی پایگاه داده PostgreSQL چگونه است؟

برای بازگرداندن بکاپ PostgreSQL، می‌توانید از دستورهای psql و pg_restore در رابط خط فرمان استفاده کنید.

۴. محل مناسب جهت نگهداری فایل‌های بک آپ کجاست؟

به‌طور کلی بهتر است فایل‌های بک آپ در فضایی خارج از سرور اصلی نگهداری شود. فارغ از اینکه سرور اصلی شما از فضای کافی برخوردار است یا خیر.

این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سرور شما دچار مشکل شده یا از دسترس خارج شود ( به‌علت ایراد سخت افزاری، نرم افزاری، سیستم عامل یا موارد دیگر) به‌همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم از فضایی مانند فضای ذخیره‌سازی در محیطی خارج از سرور استفاده کنید.

منابع:tecmint

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم