WAF چیست و ویژگی‌هایی دارد؟ + مزایای فایروال وب

Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
چهارشنبه 23 تیر 1400
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۰ نظر ۲۶۰۴ بازدید

فایروال وب WAF یا web application firewall با نظارت بر ترافیک HTTP بین یک برنامه وب و اینترنت از برنامه‌های کاربردی وب محافظت می کند. WAF معمولا از برنامه‌های وب در برابر حملاتی مانند جعل بین سایتی، اسکریپت بین سایتی XSS، file inclusion و SQL injection و… محافظت می‌کند.

WAF یک دفاع لایه پروتکل 7 (در مدل OSI) است و معمولاً سازمان‌ها بسیاری از داده‌های حساسشان را در دیتابیسی پشتیبان ذخیره می‌کنند که دسترسی به آن ازطریق برنامه‌های کاربردی وب امکان‌پذیر است. همچنین، شرکت‌ها از اپلیکیشن‌های موبایل و اینترنت برای تسهیل تعاملات تجاری خود بسیار استفاده می‌کنند. بسیاری از تراکنش‌های آنلاین آن‌ها در لایه اپلیکیشن اتفاق می‌افتد. طبق مدل OSI، لایه هفت شبکه لایه‌ای است که کاربر می‌تواند آن را ببیند و تعاملاتشان را با برنامه انجام دهد.

درمقابل، اغلب مهاجمان اپلیکیشن‌ها را برای دستیابی به اطلاعات بانکی مشتریان هدف قرار می‌دهند. این‌جاست که صاحبان اپلیکیشن‌ها برای حفظ داده‌های کاربران خود به WAF نیاز پیدا می‌کنند؛ پس WAF نقش مهمی در امنیت سایبری ایفا می‌کند. در این مقاله از سری آموزش امنیت وب و شبکه، می گوییم WAF یا Web Application Firewall چیست و نحوه کار آن به‌طورمفصل صحبت خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

WAF چیست؟

«فایروال وب» یا «فایروال وب‌اپلیکیشن» مخفف عبارت Web Application Firewall است که به‌اختصار WAF گفته می‌شود. این سرویس وظیفه محافظت از برنامه‌های کاربردی وب دربرابر حمله‌های مخرب و ترافیک ناخواسته اینترنت، مانند ربات‌ها و تزریق کد و حمله‌های DDoS را برعهده دارد.

به‌بیان بهتر، WAF به شما کمک می‌کند قوانین جدیدی وضع کنید برای مقابله با تهدیدهایی مانند:

  • آدرس‌های IP
  • هِدِرهای HTTP
  • بدنه HTT
  • رشته‌های URI
  • اسکریپت بین‌سایتی (XSS)
  • SQL Injection
  • و سایر آسیب‌پذیری‌های تعریف‌شده OWASP

OWASP مخفف Open Web Application Security Project و جامعه‌ای آنلاین از افرادی است که مقاله، اسناد، متدولوژی و ابزارهای رایگانی در‌زمینه امنیت وب‌اپلیکیشن تولید می‌کنند.

وب‌مسترها اغلب از WAF در ترکیب با فایروال معمولی استفاده می‌کنند. سپس، دو فایروال، آنالیز ارتباط بین مشتری و وب‌سرور را به‌صورت متوالی انجام می دهند. WAF علاوه‌بر پکت‌های HTML و HTTPS، می‌تواند داده‌های XML و RPC و SOAP را نیز تجزیه‌وتحلیل کند.

نکته:

فایروال برنامه وب WAF با بررسی ترافیک HTTP از وب‌اپلیکیشن‌ها محافظت می کند؛ اما فایروال استاندارد مانعی بین ترافیک شبکه خارجی و داخلی ایجاد می‌کند. بنابراین، WAF در نوع محافظتی که ایجاد می‌کند، با فایروال معمولی متفاوت بوده و بین کاربران خارجی و برنامه‌های کاربردی وب قرار می‌گیرد تا تمام ارتباطات HTTP را تجزیه‌وتحلیل کند.

WAF یا فایروال برنامه وب چگونه کار می‌کند؟

WAF بخشی از مفهوم امنیتی جامعی برای برنامه‌های کاربردی وب است و دربرابر حمله‌های سایبری خاص ازجمله :

  • جعل بین‌سایتی (حمله CSRF که به جعل درخواست از وب‌سایت‌های دیگر معروف است)
  • SQL Injection (تزریق کد SQL در جاهایی مثل فرم‌ها یا قسمت کامنت‌های وب‌اپلیکیشن)

مقاومت می‌کند. برای این منظور، WAF دیواری محافظ بین برنامه وب و اینترنت تشکیل می‌دهد و مشتریانی که می‌خواهند به وب‌سرور دسترسی داشته باشند، باید ابتدا از فایروال برنامه وب عبور کنند.

WAF نوعی Application Level Firewall (به‌اختصار ALF) است؛ اما ویژگی متمایزش این است که برخلاف فایروال معمولی، در سطح (Level) شبکه و پروتکل عمل نمی‌کند؛ بلکه داده‌های HTTP را مستقیماً در سطح اپلیکیشن تجزیه‌وتحلیل و فیلتر و مسدود می‌کند.

وف چیست؟

سرویس waf چیست و چه مزایایی دارد؟

فایروال WAF با بررسی ترافیک HTTP، از وب‌اپلیکیشن‌ها محافظت خواهد کرد؛ اما فایروال استاندارد مانعی بین ترافیک شبکه خارجی و داخلی ایجاد می‌کند. بنابراین، WAF در نوع محافظتی که ایجاد می‌کند، با فایروال معمولی متفاوت است. نکته دیگر اینکه WAF میان کاربران خارجی و برنامه‌های کاربردی وب قرار می‌گیرد تا تمام ارتباطات HTTP را تجزیه‌وتحلیل کند.

برای آموزش ۲۲ تکنیک ساده و کاربردی برای افزایش امنیت سایت‌های وردپرسی مقاله‌ی زیر را از دست ندهید.

افزایش امنیت سایت‌های وردپرسی

مدل‌های امنیتی WAF

WAF در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از قوانین تعریف‌شده‌ای پیروی می‌کند که به‌عنوان سیاست‌ها (Policy) شناخته می‌شوند. به‌کمک این سیاست‌ها فایروال ترافیک مخرب را فیلتر می‌کند. این خط‌مشی‌ها برای پاسخ به اَشکال مختلف حمله‌های سایبری به‌طور‌مداوم به‌روز می‌شوند. در مدل امنیتی WAF، فهرست سیاه و فهرست سفید وجود دارد:

Blacklist WAF

براساس مدل امنیتی منفی ساخته‌ شده‌ا‌ند و دربرابر حمله‌های شناخته‌شده مقاومت می‌کنند. درواقع، فایروال این حمله‌ها را شناسایی و آن‌ها را مسدود می‌کند.

Whitelist WAF

این WAFها مدل امنیتی مثبت را دنبال می‌کنند و فقط ترافیک‌های از‌قبل‌تأیید‌شده را عبور می‌دهند. درعمل، بسیاری از WAF‌ها از رویکرد ترکیبی فهرست سیاه و فهرست سفید برای عملکرد امنیتی بهینه پیروی می‌کنند.

فایروال waf

فایروال وب چیست و چطور امنیت وب‌سایت را تامین می‌کند؟

WAF دربرابر کدام تهدیدها محافظت می‌کند؟

فایروال برنامه وب WAF از این حمله‌ها جلوگیری می‌کند:

۱. جعل درخواست بین‌سایتی (Cross-site Request Forgery)

این حمله‌های سایبری ممکن است تمامی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی وب را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ برنامه‌هایی که برای انجام اقدامی خاص به ورود کاربر نیاز دارند. آن‌ها باعث می‌شوند که مرورگر کاربر درخواست‌های HTTP را به وب‌سایت ارسال کند تا اقدامات نامطلوب انجام شوند.

۲. اسکریپت بین‌سایتی (XSS)

در بیشتر مواقع، اسکریپت‌نویسی بین‌سایتی نوعی حمله با تزریق کد به‌سمت کاربر است. هکرها کدهای مضر را هنگام لود صفحه‌های وب وارد می‌کنند. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تعاملی به‌ویژه دربرابر این اسکریپت‌ها آسیب‌پذیر هستند.

۳. تزریق کد SQL (SQL Injection)

در حمله تزریق کد SQL، مجرمان سایبری از فیلد پرس‌و‌جوی SQL برای انتقال اطلاعات نامطلوب اضافی استفاده می‌کنند.

۴. موارد اعلام‌شده از OWASP

علاوه‌بر حمله‌های گفته‌شده، سازمان OWASP فهرستی از سایر مشکلات امنیتی وب‌اپلیکیشن را معرفی کرده است که با WAF می‌توان میزان آسیب‌پذیری ازطریق آن‌ها را کاهش داد. مشکلات یادشده ازاین‌قرارند:

  •  احراز هویت شکسته (Broken Authentication)
  •  افشای داده‌های حساس (Sensitive Data Exposure)
  •  آسیب‌پذیری ایکس‌ام‌ال (XML External Entities (XXE))
  •  کنترل دسترسی ناقص (Broken Access Control)
  •  پیکربندی اشتباه امنیتی (Security Misconfiguration)
  •  سریال‌زدایی ناامن (Insecure Deserialization)
  •  استفاده از مؤلفه‌هایی با آسیب‌پذیری‌های شناخته‌شده (Using Components with Known Vulnerabilities)
  •  لاگ‌اندازی و مانیتورینگ ناکافی (Insufficient Logging & Monitoring)
دلایل استفاده از waf

دلایل استفاده از وف چیست؟

مزایای استفاده از WAF چیست؟

شرکت‌هایی که از فایروال برنامه وب (WAF) در وب‌سایتشان استفاده می‌کنند، از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

۱. سطح امنیتی اضافی

در ترکیب با سایر اقدامات امنیتی، WAF سطح بیشتری از محافظت دربرابر دسترسی غیرمجاز ارائه می‌دهد.

۲. کاهش آسیب‌پذیری‌های امنیتی در چندین اپلیکیشن

وب‌مسترها می‌توانند WAF را درمقابل چندین اپلیکیشن به‌طور هم‌زمان قرار دهند. این رویکرد امکان کاهش آسیب‌پذیری‌های موجود را فراهم می‌کند.

۳. حفاظت از سیستم‌ها و برنامه‌های کاربردی قدیمی

آسیب‌پذیری‌های امنیتی در نرم‌افزارهایی که برای طولانی‌مدت استفاده می‌شوند یا به‌طور in-House برنامه‌ریزی نشده‌اند، مدت بیشتری باقی می‌مانند. سرویس WAF امنیت بیشتری برای این سیستم‌ها و اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کند.

چطور پورت‌ها را در فایروال ویندوز باز کنیم؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

بازکردن پورت‌ها در فایروال ویندوز

چند نوع WAF وجود دارد؟

سه راه برای ایجاد معماری WAF وجود دارد:

۱. WAF مبتنی‌بر شبکه

WAF مبتنی‌بر شبکه معمولاً مبتنی‌بر سخت‌افزار است و به‌صورت لوکال نصب می‌شود. این گران‌ترین نوع WAF است و به ذخیره و نگه‌داری تجهیزات فیزیکی نیاز دارد. WAF‌های مبتنی‌بر شبکه معمولاً مستقیماً در پشت فایروال شبکه و مقابل سرورهای وب قرار می‌گیرند. آن‌ها تمام ترافیک عبوریافته از آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند؛ بنابراین، این نوع WAF رویکردی متمرکز را در پیش می‌گیرد. در این معماری، جزئی واحد از تعدادی وب‌اپلیکیشن محافظت می‌کند.

این نوع WAF درصورتی عملکرد موفقی از خود نشان خواهد داد که سخت‌افزار مناسبی دراختیار داشته باشد.

۲. WAF مبتنی‌بر هاست

WAF مبتنی‌بر هاست می‌تواند به‌طور‌کامل در نرم‌افزار هر برنامه ادغام شود. این گزینه ارزان‌تر از WAFهای مبتنی‌بر شبکه و تنظیم‌پذیرتر است؛ اما منابع زیادی از سرور محلی مصرف می‌کند و پیاده‌سازی آن پیچیده و نگه‌داری از آن گران است. دستگاهی که برای اجرای WAF مبتنی‌بر میزبان استفاده می‌شود، اغلب به سفارشی‌سازی نیاز دارد که می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.

این فایروال برنامه وب مستقیماً روی هر وب‌سرور نصب می‌شود. همچنین، آن را با استفاده از کنسول مدیریت مرکزی می‌توان کنترل کرد.

انواع فایروال وب

انواع وف چیست و هر کدام چه کاربردی دارد؟

۳. WAF مبتنی‌بر فضای ابری (Cloud SaaS WAF)

این WAF مقرون‌به‌صرفه است و به‌راحتی اجرا می‌شود. حتی معمولاً به سرمایه‌گذاری اولیه نیازی ندارد و کاربران اشتراک ماهانه یا سالانه امنیت به‌عنوان سرویس (SaaS) را می‌پردازند. WAF مبتنی‌بر فضای ابری را می‌توان به‌طور‌منظم بدون هزینه اضافی و کمترین تلاشی از‌جانب کاربر به‌روز کرد. بااین‌حال، از‌آن‌جا‌که برای مدیریت WAF خود به شخص ثالثی متکی هستید، مهم است که مطمئن شوید WAFهای مبتنی‌بر ابر گزینه‌های سفارشی‌سازی کافی را برای مطابقت با قوانین تجاری سازمان شما دارند.

سرویس‌های نرم‌افزاری (Software-as-a-Service به‌اختصار SaaS) برای WAF نیز توسعه پیدا کرده‌اند. این Solutionها روی هاست ابری ارائه می‌شوند و عموماً به‌معنای تلاش داخلی کمتر برای شرکت‌ها هستند؛ زیرا شرکت‌های هاستینگ مدیریت WAF را برعهده دارند.

WAF دربرابر کدام تهدیدها نمی‌تواند محافظت کند؟

متأسفانه فایروال برنامه وب WAF حفاظت همه‌جانبه‌ای ارائه نمی‌دهد؛ اما باید همیشه بخشی از مفهوم امنیتی جامع از وب‌سایت یا وب‌اپلیکیشن باشد. آسیب‌پذیری‌هایی وجود دارد که WAF دربرابر آن‌ها بی‌اثر است و درمقابل بدافزارهای موجود در شبکه نیز مقاومت نمی‌کند؛ درنتیجه، شرکت‌ها نیز باید اقدامات حفاظتی مناسب in-House را انجام دهند.

  •  هکرها به‌خوبی از راه‌های دور‌زدن فایروال برنامه وب، مانند حمله‌های HTTP Request Smuggling آگاه هستند؛ بنابراین، در این‌جا حفاظت بیشتری نیز نیاز است.
  •  مدیریت Filter Setting به تخصص زیادی نیاز دارد. اگر فیلترها خیلی ساده یا خیلی سخت تنظیم شده باشند، WAF آن‌طور‌که باید و شاید، کار نمی‌کند.
  •  در‌حال‌حاضر، بسیاری از WAF‌ها از جاوااسکریپت و سایر محتوای اکتیو وب پشتیبانی نمی‌کنند.
  •  شاید فایروال WAF خوب توسعه‌دهندگان را فریب دهد تا در موارد امنیتی دقت لازم را به‌خرج ندهند. با فرض اینکه فایروال حفاظت لازم را فراهم می‌کند، حتی ممکن است به تعداد بیشتری از آسیب‌پذیری‌ها در اپلیکیشن منجر شود.

چه کسانی به WAF نیاز دارند؟

استفاده از فایروال برنامه وب برای وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی اجباری است که گزینه پرداخت با کارت اعتباری و درگاه پرداخت را ارائه می‌دهند. برای مثال، این امر درباره خُرده‌فروشان تجارت الکترونیک و فروشگا‌های آنلاین صدق می‌کند. علاوه‌بر‌این، بسیاری از شرکت‌هایی که از روش‌های توسعه Agile استفاده می‌کنند، به WAFها متکی هستند؛ زیرا هرگونه خطا در توسعه با حفاظت فایروال کاهش می‌یابد.

11 روش برای رفع مشکل اسپم شدن ایمیل ارسالی که رعایت آن‌ها برای کسب‌وکارهای اینترنتی ضروری است.

جلوگیری از اسپم شدن ایمیل

هنگام استفاده از WAF چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

فایروال برنامه وب فقط به‌اندازه فیلترها و پیکربندی سوار بر آن خوب عمل می‌کند! ارتکاب اشتباه یا ایجاد محدودیت زیاد سبب بروز برخی مشکلات خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل، مدیریت فایروال برنامه کاربردی WAF به متخصصانی نیاز دارد که منابع موجود برای مدیریت روزانه فایروال را داشته باشند. شرکت‌هایی که نتوانند این موارد را به‌طور in-House تضمین کنند، به‌ناچار به ارائه‌دهندگان Solution‌های SaaS خارجی تکیه خواهند کرد. درواقع، آن‌ها اقدامات اداری و اجرایی مرتبط با امنیت وب و تنظیمات WAF را برایتان مدیریت خواهند کرد.

آموزش waf

آموزش waf برای استفاده‌ی بهتر

اجزای سرویس WAF را بشناسید

اجزای مختلف فایروال برنامه وب (WAF)‌ عبارت‌اند از:

۱. سیاست‌ها (Policy)

خط‌مشی‌های WAF شامل پیکربندی کلی سرویس WAF شما، ازجمله مدیریت مبدأ و تنظیمات قانون حفاظت و ویژگی‌ شناسایی ربات می‌شود.

۲. مبدأ (Origin)

همان‌طور‌که در خط‌مشی WAF شما تعریف شده، سرور میزبان اصلی برنامه وبتان برای تنظیم قوانین حفاظتی یا سایر ویژگی‌ها طراحی شده است.

۳. قوانین حفاظتی (Protection Rules)

قوانین حفاظتی را می‌توان به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که وقتی معیارهای مشخص‌شده یک قانون حفاظتی را برآورده می‌کنند، اجازه دهد درخواست‌های شبکه را مسدود یا ثبت کند. WAF ترافیک برنامه وب شما را در طول زمان مشاهده می‌کند و قوانین جدیدی برای اعمال پیشنهاد می‌دهد.

۴. مدیریت ربات (Bot Management)

سرویس WAF شامل چندین ویژگی است که به شما امکان می‌دهد ترافیک ربات‌های شناسایی‌شده به وب‌اپلیکیشن خود را شناسایی مسدود یا مجاز کنید. امکانات مدیریت ربات شامل چالش جاوااسکریپت و چالش CAPTCHA و فهرست سفید GoodBot است. درعین‌حال، WAF می‌تواند به ترافیک قانونی ربات از صاحبان ربات انتشاریافته اجازه دهد تا این کنترل‌ها را دور بزنند.

ویژگی‌های WAF چیست؟

برخی از قابلیت‌های مهم WAF عبارت‌اند از:

۱. مسیریابی داینامیک ترافیک ازطریق سیستم نام دامنه (DNS)

از الگوریتم‌های مسیریابی ترافیک مبتنی‌بر DNS استفاده می‌کند و تأخیر کاربر را از هزاران مکان جهانی برای تعیین کمترین مسیرهای تأخیر در نظر می‌گیرد.

۲. در‌دسترس‌بودن زیاد سرویس‌های WAF

هنگام پیکربندی تحویل برنامه‌های وب، WAFها می‌توانند چندین گزینه پیکربندی با دسترسی بالا را با قابلیت افزودن چندین سرور مبدأ ارائه دهند. این تنظیمات را می‌توان در مواقعی استفاده کرد که سرورهای مبدأ اولیه آفلاین هستند یا به‌درستی پاسخ نمی‌دهند.

۳. روش‌های انعطاف‌پذیر برای مدیریت سیاست‌‌ها

پیکربندی‌های WAF به شما امکان می‌دهند ویژگی‌ها و عملکردها را برای رفع نیازهای سازمانتان پیکربندی و مدیریت کنید.

۴. گزارش‌دهی و مانیتورینگ

WAFها به کاربران امکان دسترسی به گزارش‌های مربوط به Library محتوای خود را برای انطباق و تجزیه‌وتحلیل می‌دهند.

استقرار WAF مبتنی‌بر ابر

WAF مبتنی‌بر ابر از منابع میزبانی چند وب‌اپلیکیشن پشتیبانی می‌کند. این یعنی WAF می‌تواند از شبکه Edge دربرابر ترافیک مخرب محافظت کند، صرف‌نظر از اینکه چه تعداد ارائه‌دهنده زیرساخت به‌کار گرفته می‌شود. WAF مبتنی‌بر ابر مناسب پلتفرمی مستقل برای ایمن‌کردن همه برنامه‌ها و APIها در مواجهه با اینترنت فراهم می‌کند.

WAF مبتنی‌بر ابر مدیریتی

بهترین WAFهای مبتنی‌بر ابر را تیمی از کارشناسان باتجربه امنیت اینترنت ۲۴‌ساعته مدیریت می‌کنند. آنان بر محیط نظارت می‌کنند و در‌صورت بروز مشکلات، توصیه‌هایی برای کاهش تهدید ارائه می‌دهند. مزایای سرویس WAF مدیریت‌شده شامل کاهش چشمگیر خطر است. نظارت مستمر از سازمان‌ها دربرابر خرابی‌های برنامه‌ریزی‌نشده و آسیب‌های ناشی از آن به اعتبار برند محافظت می‌کند.

مزایای WAF مبتنی‌بر ابر

خدمات مدیریت‌شده زمان بیشتری برای تمرکز بر وظایف اصلی کسب‌و‌کار و بهبود نتیجه کار فراهم می‌کند. WAFهای مبتنی‌بر ابر بهترین سطح امنیت برنامه‌های وب را بدون سرمایه‌گذاری اولیه عمده در منابع یا هزینه‌های مداوم مربوط به تعمیر و نگه‌داری و جایگزینی سخت‌افزار و ارتقای نرم‌افزار به‌ارمغان می‌آورند. WAFهای مبتنی‌بر ابر سهولت استقرار و قیمت اشتراک پیش‌بینی‌شدنی را ارائه می‌دهند که برنامه‌ریزی بودجه را آسان‌تر می‌کند.

چطور امنیت وب‌سایت‌های فروشگاهی خود را تامین کنیم؟ در مقاله‌ی زیر بخوانید.

افزایش امنیت فروشگاه اینترنتی

قابلیت‌های فایروال وب

فایروال‌های WAF معمولاً قابلیت‌های زیر را ارائه می‌دهند:

۱. دیتابیس Attack Signature (Attack Signature Databases)

Attack Signature الگوهایی هستند که ممکن است ترافیک مخرب را نشان دهند؛ ازجمله انواع درخواست، پاسخ‌های غیرعادی سرور و آدرس‌های IP مخرب شناخته‌شده. در گذشته، WAFها عمدتاً به دیتابیس این الگوها متکی بودند که دربرابر حمله‌های جدید یا ناشناخته مؤثر نبودند.

۲. تجزیه‌وتحلیل الگوی ترافیک مبتنی‌بر هوش مصنوعی

الگوریتم‌های هوش مصنوعی تجزیه‌وتحلیل رفتاری الگوهای ترافیک را برای شناسایی ناهنجاری‌های نشان‌دهنده حمله امکان‌پذیر می‌سازند. این به شما امکان می‌دهد حمله‌هایی را شناسایی کنید که با الگوهای مخرب شناخته‌شده مطابقت ندارند.

در مورد waf چه می‌دانید؟

فایروال وب چه قابلیت‌هایی دارد؟

۳. پروفایل اپلیکیشن

پروفایل اپلیکیشن شامل تجزیه‌وتحلیل ساختار اپلیکیشن، ازجمله درخواست‌های معمولی، URLها، مقادیر و انواع داده‌های مجاز است. این به WAF اجازه می‌دهد تا درخواست‌های بالقوه مخرب را شناسایی و مسدود کند.

۴. سفارشی‌سازی (Customization)

اپراتورها می‌توانند قوانین امنیتی اعمال‌شده برای ترافیک برنامه را تعریف کنند. این کار به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا رفتار WAF را براساس نیازهای خود سفارشی‌سازی و از مسدودشدن ترافیک قانونی و مجاز جلوگیری کنند.

۵. ایجاد ارتباط بین موتورها (Correlation Engines)

این موتورها ترافیک ورودی را تجزیه‌وتحلیل و آن را با Attack Signatureهای شناخته‌شده، پروفایل اپلیکیشن، تجزیه‌وتحلیل هوش مصنوعی و Customization تریاژ می‌کنند تا مشخص شود که ترافیک مدنظر آیا باید مسدود شود یا خیر.

۶. پلتفرم‌های حفاظتی DDoS

شما می‌توانید پلتفرم مبتنی‌بر ابری را ادغام کنید که دربرابر دیداس مقاوم است. اگر WAF حمله DDoS را شناسایی کند، می‌تواند ترافیک را به پلتفرم حفاظتی DDoS انتقال دهد. این پلتفرم می‌تواند حجم زیادی از حمله‌ها را مدیریت کند.

۷. شبکه‌های تحویل محتوا (CDN)

WAFها در شبکه Edge مستقر می‌شوند؛ بنابراین، WAF میزبان ابری می‌تواند CDN برای کش وب‌سایت و بهبود زمان بارگذاری آن فراهم کند. CDN وف را در چندین نقطه حضور (PoP) مستقر می‌کند که در سطح جهانی توزیع شده‌اند؛ بنابراین، خدمات آن از نزدیک‌ترین PoP به کاربران ارائه می‌شود.

Waf نرم افزاری

فایروال برنامه وب چه کمکی به وبمسترها می‌کند؟

تکنولوژی WAF

WAF را می‌توان در پلاگین‌های نرم‌افزار سمت سرور یا لوازم سخت‌افزاری تعبیه یا آن را به‌عنوان سرویسی برای فیلتر‌کردن ترافیک ارائه کرد. WAFها می‌توانند از اپلیکیشن‌های وب دربرابر نقاط پایانی مخرب یا درمعرض خطر محافظت و به‌عنوان پروکسی معکوس عمل کنند، درست برخلاف سرور پراکسی که از کاربران دربرابر وب‌سایت‌های مخرب محافظت می‌کند.

WAF‌ها با رهگیری و بررسی هر درخواست HTTP امنیت را تضمین می‌کنند. آن‌ها ترافیک غیرقانونی را با استفاده از تکنیک‌های مختلفی نظیر CAPTCHA آزمایش می‌کنند و اگر به‌نظر قانونی نباشد، آن‌ها را مسدود می‌کنند.

شبکه توزیع محتوا به‌همراه WAF

شرکت پارس پک برای تأمین امنیت هرچه‌بیشتر محتوای کاربرانش، سرویس WAF را روی CDNهای خود پیاده‌سازی کرده است. اگر از شبکه تحویل محتوای پارس پک استفاده می‌کنید، با ثبت DNS روی CDN، می‌توانید به‌راحتی از این سرویس و WAF آن استفاده کنید. برای آشنایی با CDN پارس پک روی لینک زیر کلیک کنید.

جمع‌بندی

فایروال برنامه وب (WAF) ابزاری امنیتی برای نظارت و فیلتر و مسدود کردن دیتا‌پکت‌های ورودی‌وخروجی از وب‌اپلیکیشن یا وب‌سایت است. WAFها می‌توانند مبتنی‌بر میزبان یا مبتنی‌بر شبکه یا مبتنی‌بر ابر باشند. این فایروال معمولاً ازطریق پراکسی‌های معکوس (Reverse Proxy) مستقر می‌شود و درمقابل یک برنامه یا وب‌سایت یا چندین برنامه و وب‌سایت قرار می‌گیرد.

WAF از سیستم نام دامنه هوشمند (DNS) و الگوریتم مبتنی‌بر داده استفاده و بهترین نقطه حضور جهانی (PoP) را برای سرویس‌دهی به کاربر درلحظه تعیین می‌کند؛ درنتیجه، کاربران درعین دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با مشکلات شبکه جهانی و تأخیرهای احتمالی مسیردهی می‌شوند و بهترین زمان و سطوح خدمات ممکن را نیز دریافت می‌کنند.

سؤالات متداول

۱. چرا امنیت WAF مهم است؟

WAFها برای تعداد زیادی از سازمان‌هایی که محصولات یا خدماتشان را آنلاین ارائه می‌دهند، مهم هستند. همچنین، افرادی که فروشگاه‌های اینترنتی با درگاه پرداخت دارند، بیش از هر فرد دیگری به این فایروال برای حفظ امنیت اطلاعات مشتریانشان نیاز دارند. WAF می‌تواند به شما کمک کند از داده‌های حساس مانند سوابق مشتری و داده‌های کارت بانکی محافظت و از نشت آن جلوگیری کنید.

۲. مزایای فایروال وب‌ اپلیکیشن چیست؟

WAF درخواست‌های مخرب به برنامه وب یا API را فیلتر می‌کند. همچنین، دید بهتری درباره این موضوع فراهم می‌کند که ترافیک از کجا می‌آید. نکته مهم اینکه با فعال‌بودن WAF، حملات دیداس لایه هفت کاهش می‌یابد تا در دسترسی برنامه‌ها و اجرای بهتر دستورهای منطبق کمک کند.

۳. فهرست سفید (Whitelist) در WAF به چه معناست؟

مدل امنیتی WAF مثبت که به فهرست سفید نیز معروف است، فهرستی را شامل می‌شود که در آن، ترافیک طبق عناصر و اقدامات مجاز فیلتر می‌شود و هرآنچه در فهرست نباشد، مسدود می‌شود. مزیت این مدل آن است که می‌تواند حمله‌های جدید یا ناشناخته‌ای را مسدود کند که توسعه‌دهنده آن را پیش‌بینی نکرده است.

۴. فهرست سیاه (Blacklist) در WAF به چه معناست؟

مدل امنیتی منفی که به فهرست سیاه نیز شهرت دارد، شامل فهرستی است که فقط موارد خاصی را مسدود می‌کند و هرآنچه در آن نباشد، مجاز است. پیاده‌سازی این مدل آسان‌تر است؛ اما نمی‌توان تضمین کرد که تمام تهدیدها برطرف شده‌اند. همچنین، مستلزم حفظ فهرست بالقوه طولانی از Attack Signatureها خواهد بود. ناگفته نماند سطح امنیت این مدل به تعداد محدودیت‌های اعمال‌شده بستگی دارد.

۵. آیا خرید WAF به‌تنهایی کافی است؟

خرید WAF مهم است؛ اما توصیه می‌کنیم که آن را با سایر اقدامات امنیتی مانند سیستم‌های تشخیص نفوذ (IDS) و سیستم‌های پیشگیری از نفوذ (IPS) و فایروال‌های سنتی ترکیب کنید تا به مدل امنیتی دفاعی قدرتمندتری دست یابید.

منابع:
imperva.com

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم