تفاوت http و https چیست؟ ۵ تفاوت مهم که حتماً باید بدانید!

تفاوت http و https چیست؟
Avatar
نویسنده: پارسا مهرآئین
شنبه 1 مرداد 1401
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۴۱۱ بازدید

تفاوت http و https مانند فرق دو پاکت نامه باز و بسته است. یکی از پاکت‌ها مُهر‌و‌موم‌شده است و تا زمانی‌که آن را به صاحبش برسانید، به نامه درون پاکت دسترسی ندارید؛ اما پاکت دیگر باز است و قبل از رساندن آن به صاحبِ نامه، می‌توانید به‌راحتی نامه درون پاکت را بخوانید. پاکت مُهروموم‌شده همان https است. 

http مخفف Hypertext Transfer Protocol به‌معنای پروتکلی است که ارتباط بین سیستم‌های مختلف و انتقال دیتا را از‌طریق یک شبکه فراهم می‌کند. در‌مقابل، https مخفف Hypertext Transfer Protocol safe کار http است که کار انتقال دیتا بین سرورهای مختلف و مرورگر را به‌صورت رمزگذاری‌شده انجام می‌دهد. درنتیجه، انتقال اطلاعات کاملاً محافظت شده است و امکان دستیابی به اطلاعات هنگام انتقال برای شخص ثالث وجود ندارد. برای استفاده از این پروتکل، به گواهی SSL نیاز دارید.

اگر قصد دارید آدرس وب‌سایتتان را از http به https تبدیل کنید؛ اما هنوز نگران تأثیر آن روی وب‌سایت هستید، این مقاله از مجله پارس پک به شما کمک خواهد کرد؛ زیرا در این مقاله، تفاوت http و https و امنیت و عملکرد هر‌کدام را بررسی خواهیم کرد. علاوه‌براین، نحوه انتقال داده به‌واسطه اینترنت ازطریق پروتکل‌های http و https و نقش گواهی SSL را بیان خواهیم کرد.

نحوه کار http

http پروتکلی کاربردی است که اتصال بین مرورگرهای وب با سرورها را از‌طریق اینترنت ممکن می‌سازد. زمانی‌که کاربر صفحه‌ای از یک وب‌سایت را باز می‌کند، درخواستش از‌طریق مرورگرهای وب به http ارسال می‌شود. 

سپس، این پروتکل درخواستی را به سروری ارسال می‌کند که میزبانی آن وب‌سایت را برعهده دارد. این درخواست‌ها با حروف و خطوط متنی از‌طریق اینترنت جابه‌جا می‌شوند. درنهایت، ارتباط بین مرورگر و وب‌سایت برقرار می‌شود. پس از پردازش درخواست، سرور پاسخی به http ارسال می‌کند تا وب‌سایت برای کاربر بارگذاری شود.

خرید ssl

نحوه کار https

حرف S در انتهای پروتکل http نشان‌دهنده امنیتی است که از اطلاعات کاربر و وب‌سایت محافظت می‌کند. در این پروتکل، نحوه کار مانند http است؛ اما در بستر امن و رمزگذاری‌شده انجام می‌شود.

باوجوداین، فرقی نمی‌کند که وب‌سایت شما جزو کدام دسته است. در دنیای وب امروز، https به استانداردی لازم برای همه وب‌سایت‌ها تبدیل شده است. برای تصمیم‌گیری بهتر به‌منظور انتخاب بین http و https، درادامه به تفاوت‌های آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۵ تفاوت اصلی http و https؛ کدام‌ یک بهتر است؟

در پاسخ به اینکه http بهتر است یا https، باید بگوییم از‌نظر فنی پاسخ صحیحی وجود ندارد. همه‌چیز به نوع وب‌سایت شما و اطلاعات آن بستگی دارد. برای مثال، وب‌سایتی با کاربری ساده که فقط نمونه‌کار خدماتش را قرار داده است، با وب‌سایتی که در حوزه تجارت الکترونیک و پرداخت دیجیتال فعالیت می‌کند، الزامات امنیتی متفاوتی دارند.

۱. امنیت

طبق یکی از نظرسنجی‌ها، ۷۷درصد بازدیدکنندگان وب‌سایت نگران‌اند که افراد غیرمجاز اطلاعاتشان را بدزدند یا از آن‌ها سوءاستفاده کنند. ایمن‌بودن وب‌سایت بر بهبود تجربه کاربران بسیار تأثیرگذار است. در‌زمینه امنیت باید بگوییم که https برنده میدان است؛ چراکه http اطلاعات را رمزگذاری نمی‌کند؛  درنتیجه، در هر درخواست اطلاعات را هرکسی ازجمله هکرهای سایبری که بر http  نظارت می‌کنند، می‌تواند بخواند.

درصورتی‌که داده‌های حساسی ازجمله نام کاربری یا رمزعبور یا جزئیات کارت اعتباری در وب‌سایت‌ ثبت می‌شود، استفاده از http به‌جای https ممکن است خطرهای امنیتی جدی ایجاد کند. 

۲. اعتبارسنجی

زمانی‌که از اعتبار و اعتمادسازی صحبت می‌شود، https انتخاب بهتری است. امروزه، https به‌عنوان استانداردی برای اغلب وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود. سپتامبر‌۲۰۲۱، گزارشی از گوگل منتشر شد که نشان می‌داد ۹۹‌درصد وب‌سایت‌ها در مرورگر کروم از https استفاده می‌کنند. این آمار حاکی از آن است که ۳۰‌درصد از کاربران هنگام ورود به وب‌سایت، ابتدا نماد قفل https را بررسی می‌کنند.

علاوه‌براین، ۸۴‌درصد از کاربران در وب‌سایت‌های دارای http سبد خرید خود را رها می‌کنند. بنابراین، فرقی نمی‌کند که وب‌سایت‌ فروش ارز دیجیتال یا وب‌سایتی ساده برای نشان‌دادن نمونه‌کارتان دارید؛ زیرا https اعتمادسازی بیشتری برای کاربرانتان به‌وجود می‌آورد و به کاهش نرخ پرش کاربران وب‌سایتتان و تبدیل آن‌ها به لید کمک می‌کند.

۳. سئو

مطالعات Rank Ranger در سال ۲۰۱۸ نشان داد ۸۰درصد وب‌سایت‌هایی که در نتایج گوگل ظاهر می‌شدند، از https استفاده می‌کردند. میزان بهینه‌بودن وب‌سایت و سئو بر وب‌سایت‌های https به‌صورت غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد. تا پیش از اینکه گوگل استفاده از https را برای همه وب‌سایت‌ها اجباری کند‌، این شرکت برای تشویق وب‌سایت‌ها به استفاده از این پروتکل امن، رتبه دارندگان https را در نتایج جست‌وجو افزایشی جزئی می‌داد. درادامه، این قضیه را با ذکر مثالی بهتر توضیح می‌دهیم.

فرض کنید وب‌سایت شما و وب‌سایت رقیب از هر جنبه نظیر بک‌لینک و سرعت وب‌سایت و محتوا مانند یکدیگر عمل کرده است؛ ولی وب‌سایت رقیب از https و شما از http استفاده می‌کنید. برنده این رقابت رقیبتان است. با دانستن این واقعیت که وب‌سایت‌هایی با آدرس https اعتماد بیشتری برای کاربران اینترنتی فراهم می‌کنند، زمان ماندگاری کاربر در این وب‌سایت‌ها بیشتر از وب‌سایت‌های http است؛ درنتیجه، حجم ترافیک ورودی و ماندگاری بیشتر کاربران به افزایش رتبه وب‌سایت منجر خواهد شد.

۴. بهبود تجربه کاربری

تفاوت دیگر پروتکل http و https، تأثیری است که بر سرعت و عملکرد وب‌سایت می‌گذارند. وب‌سایت‌های https سریع‌تر از http بارگذاری می‌شوند؛ به‌خصوص اگر از سرور http/2 استفاده کنند. این سرور از رمزگذاری https پشتیبانی و امنیت این پروتکل را تکمیل می‌کند. http/2 منابع کم‌مصرفی دارد که امکان استفاده حداکثر از پهنای باند را فراهم می‌کند. درضمن، تأخیر و کُندی وب‌سایت را کمتر و بارگیری وب‌سایت روی دستگاه تلفن‌همراه را از‌طریق AMP گوگل سریع‌تر می‌کند.

از‌آن‌جاکه بیش از نیمی از جست‌وجوهای گوگل با تلفن‌همراه انجام می‌شود، https در این رقابت نیز پیروز می‌شود. AMP فرم‌ورک ساخت گوگل است که عملکرد وب‌سایت را در تلفن‌همراه بهبود می‌بخشد و تجربه کاربری مناسب‌تری برای نسخه موبایل وب‌سایت فراهم می‌کند.

۵. اینماد دو ستاره

اینماد به‌عنوان نشانی برای صلاحیت کسب‌و‌کارهای اینترنتی در ایران به‌کار می‌رود. در شرایطی که داشتن اینماد، به‌خصوص برای وب‌سایت‌های فروشگاهی ضروری شده است، با داشتن https به‌جای یک ستاره، اینماد دوستاره به شما تعلق می‌گیرد. این امر در ایجاد اعتماد برای کاربران ایرانی مؤثر است. 

تفاوت سایت هایی که با https شروع می شوند

تفاوت http و https چیست؟

چگونه وب‌ سایت خود را به https تبدیل کنیم؟

درادامه مطلب، نحوه تغییر http به https را توضیح خواهیم داد. پیش از هرچیز برای جلوگیری از خطاهای احتمالی، از وب‌سایت خود یک نسخه بکاپ کامل تهیه کنید.  درخواست گواهی SSL برای دامنه‌تان را می‌توانید از‌طریق شرکت ارائه‌دهنده هاست وب‌سایتتان پیگیری کنید. پس از خرید گواهی SSL  و نصب آن روی دامنه، ابتدا تمام صفحات http را به https ری‌دایرکت کنید. سپس، مجدداً در سرور کنسول وب‌سایت مالکیت وب‌سایت با آدرس https را تأیید کنید. در‌نهایت، نقشه وب‌سایت و فایل روبوت وب‌سایت و گوگل آنالیتیکس را به‌روزرسانی کنید. ثبت و خرید دامنه از وب‌سایت پارس پک با گواهی SSL ارائه می‌شود؛ درنتیجه، دردسرهای ناشی از انتقال صفحات http به https را نخواهید داشت. 

برای آشنایی با راهنمای خرید، صدور، تمدید و تکمیل اطلاعات به‌منظور خرید گواهی SSL مقاله زیر را بخوانید.

راهنمای خرید گواهی SSL

http با گواهی SSL؛ یکی از روش‌های تشخیص https

هنگام ورود به هر وب‌سایتی، از دو طریق می‌توانید تشخیص دهید که آیا این وب‌سایت تحت پروتکل امن https است یا خیر. در ابتدای آدرس هر دامنه‌ای، قبل از URL وب‌سایت، ممکن است علامت خطر (!) به‌همراه عبارت «Not Secure» نوشته باشد که به کاربر می‌گوید از درج اطلاعات حساس و محرمانه در وب‌سایت خودداری کند.

علاوه‌براین، شروع آدرس دامنه با http:// نیز نشان‌دهنده نداشتن گواهی SSL و امن‌نبودن اطلاعات در وب‌سایت است. این https حاصل http به‌علاوه گواهی SSL است. گواهی SSL برای ایجاد ارتباط امن و رمزگذاری‌شده بین سرور و مرورگر صادر می‌شود. این گواهی اصلی‌ترین تفاوت http و https است. بدین‌ترتیب، تضمینی برای جلوگیری از سرقت اطلاعات حین انتقال از سرور به مرورگر است. 

هنگام ورود به وب‌سایت، به‌راحتی می‌توانید داشتن این گواهی را برای وب‌سایت مدنظر بررسی کنید. وجود علامت قفل در ابتدای آدرس و شروع آدرس دامنه با https به‌جای http به شما خواهد گفت که آیا وب‌سایت مدنظر گواهی SSL دارد یا خیر.

راهنمای کامل ریدایرکت http به https در کنترل پنل دایرکت ادمین را در مقاله زیر بخوانید.

ریدایرکت http به https در دایرکت ادمین

جمع‌بندی

در http امکان خواندن و سرقت اطلاعات به‌وسیله شخص ثالث وجود دارد؛ اما https امنیت و سرعت و تجربه کاربری بهتری برای وب‌سایت رقم می‌زند. باتوجه‌به خطاهای احتمالی برای انتقال http به https، پیشنهاد می‌کنیم این کار را به شرکت هاستینگ وب‌سایتتان یا برنامه‌نویسی متخصص بسپارید. همچنین، از راهنمایی کارشناسان پارس پک می‌توانید استفاده کنید. پارس پک با ارائه دامنه همراه با گواهی SSL از همان ابتدا خیالتان را از بابت این پروتکل راحت می‌کند. اگر درباره این موضوع سؤال یا ابهامی دارید‌، آن را ازطریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران مجله پارس پک در میان بگذارید.

سؤالات متداول

۱. اصلی‌ترین تفاوت http و https چیست؟

انتقال اطلاعات به‌صورت رمزگذاری‌شده و امن بین سرور و مرورگر وب اصلی‌ترین تفاوت این دو پروتکل به‌شمار می‌رود.

۲. چگونه وب‌سایت را از http به https منتقل کنیم؟

برای انتقال ابتدا باید گواهی SSL را فعال و سپس تمام صفحات را از http به https ری‌دایرکت کنید و مجدداً تنظیمات سرچ کنسول و فیل روبوت و آنالیتیکس را انجام دهید.

۳. چگونه تفاوت http و https را در وب‌سایت بفهمیم؟

هنگام ورود به وب‌سایت‌های دارای https، علامت قفلی ابتدای آدرس وب‌سایت قرار دارد که نشان‌دهنده امنیت وب‌سایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم