تکنولوژی ابری جدید مایکروسافت؛ پایان رایانه‌های رومیزی؟

از بین رفتن رایانه های رومیزی توسط فناوری ابری مایکروسافت
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
سه‌شنبه 20 تیر 1402
مطالعه: ۳ دقیقه ۰ نظر ۱۲۰۴ بازدید

در این مقاله میخوانید

شایعاتی در حال گردش هست که می‌گویند ویندوز 365 را مطابق با خواست مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند و یکی از اشتراک‌هایی که می‌دهند، اشتراک “خانوادگی” هست که ما درباره قیمت احتمالی اون یه سری چیزا شنیدیم.

ویندوز 365 نسخه‌ای از ویندوز 11 است که بر اساس فناوری ابر کار می‌کند. یعنی به جای اینکه بر روی کامپیوتر شما نصب شود، این سیستم عامل را برای شما پخش می‌کنند. وقتی می‌گوییم سیستم عامل “پخش می‌شود”، یعنی به جای اینکه روی کامپیوتر شما نصب و اجرا شود، روی یک سرور ابری اجرا می‌شود و نتایج اجرای آن (مثل تصویر صفحه نمایش) از طریق اینترنت به دستگاه شما منتقل می‌شود. این یعنی شما می‌تونید از هر دستگاهی که به اینترنت وصل است، به سیستم عامل و برنامه‌های آن دسترسی داشته باشید. به این فرایند “پخش” یا “streaming” گفته می‌شود.

این نسخه از ویندوز در حال حاضر در سه سطح مختلف برای کسب‌و‌کارها می‌تواند استفاده شود. همچنین برای سرمایه‌گذاران محصولات دیگری هم هست که با برنامه‌های آفیس کار می‌کنند.

مطابق با آخرین اخباری که از Windows Latest شنیدیم، ویندوز 365 قصد دارد برای کاربرانی که همیشه از سرویس‌هایشان استفاده می‌کنند، اشتراک شخصی و خانوادگی را طراحی کند که چندین کاربر می‌توانند ازش استفاده کنند و البته قیمتش هم پایین‌تر است. در مورد قیمت، هنوز چیزی قطعی نیست، اما شنیدیم که مایکروسافت قصد دارد حداقل 10 دلار در ماه برای کمترین قیمت محصولات ویندوز 365 و شاید 20 دلار برای خرید اولین اشتراک در نظر بگیرد.

به ما گفتند که قیمت‌گذاری در این مرحله خیلی مشخص نیست، اما انتظار داریم که طرح‌ها برای مصرف‌کنندگان احتمالاً ارزان‌تر از اشتراک‌های کسب‌و‌کار باشد. با توجه به این که Windows Latest می‌خواهد نسخه ابری ویندوز 11 را در پاییز راه‌اندازی کند، پس حدس می‌زنیم تا زمانی که نسخه مصرف‌کننده ویندوز 365 راه‌اندازی شود، خیلی وقت باقی نیست.

آینده مصرف کنندگان فناوری ابری

ما واقعاً مطمئن نیستیم که مایکروسافت بزودی یک محصول یا خدمت جدید را راه‌اندازی کند. به نظر می‌رسد این کار خیلی سریع انجام خواهد شد اما براساس اطلاعاتی که اخیراً در دادگاه مایکروسافت در برابر FTC به دست آمده، به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد در آینده به سمت ارائه خدمات ابری بیشتر حرکت کند. این اطلاعات نشان می‌دهند که مایکروسافت برنامه‌های بزرگی برای ابر دارد.

مایکروسافت فکر می‌کند که آینده‌ی استفاده‌کنندگان در انتقال ویندوز 11 به ابر و نصب سیستم عامل روی سرورهای دور هست. این شایعات به ما نشان می‌دهند که این آینده شاید زودتر از آنچه فکر می‌کردیم برسد.

ولی قبل از اینکه مایکروسافت همه چیز را با کامپیوترهای ابری انجام دهد و کلاً نصب‌های کنونی را کنار بگذارد، شاید اول از یک روشی برای کاربران ویندوز 11 استفاده کند که شامل یک سیستم بوت دوگانه است که می‌تواند به صورت محلی یا به عنوان یک کامپیوتر ابری استفاده بشه.

استفاده از بوت دوگانه یک انتخاب خوبی برای افرادی است که نگران هستند اگر کامپیوتر شخصیشون رو به ابر منتقل کنند. الان در حال تست کردن Windows 365 Boot برای ویندوز 11 هستند که اجازه می‌دهد وارد یک نمونه کامپیوتر ابری بشوید یا ویندوز رو بر روی کامپیوتر خودتون نصب کنید.

ما واقعاً نمی‌دانیم که مایکروسافت چطور در حال نزدیک شدن به ایده کامپیوترهای شخصی ابری در بین مصرف‌کننده‌ها است، اما فکر می‌کنیم که باید خیلی محتاط باشند، چون این تغییر خیلی بزرگ است. ما می‌دانیم که زمان زیادی نمی‌گذرد تا این ایده به گوش مردم برسد و قطعاً شایعات بیشتری خواهیم دید. یک ایده دیگر که ممکن است مایکروسافت در حال بررسی باشد، کامپیوترهای شخصی با اشتراک ارزان که به ابر متصل شدند و با تبلیغات ترویج می‌شوند، است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم