5 راه عالی برای مدیریت دمای اتاق سرور و دیتاسنتر

مدیریت دمای اتاق سرور و دیتاسنتر
Avatar
نویسنده: دارا رستگار
شنبه 10 تیر 1402
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۲۷۹ بازدید

با بهینه‌سازی جریان هوا، هزینه‌های انرژی مرکز داده کاهش می‌یابد. راه‌های بی‌شماری برای بهبود بهره‌وری انرژی در مراکز داده وجود دارند. بسیاری از آن‌ها، مانند «خنک کننده‌های غوطه‌ور»، هزینه‌بر و پیچیده هستند. یک راه بسیار ساده‌تر برای کاهش هزینه‌های انرژی مرکز داده، بهبود کارایی جریان هوا است. هرچه هوا راحت‌تر در داخل مرکز داده جابجا شود، سیستم‌های HVAC به‌طور موثرتری می‌توانند تجهیزات را خنک نگه دارند. با در نظر گرفتن این واقعیت، در اینجا نگاهی به مراحل عملی برای بهینه‌سازی جریان هوا در مراکز داده می‌اندازیم.

۱. درزها و نشتی‌های موجود در تجهیزات خود را اصلاح کنید.

در این قسمت، ما با واضح‌ترین راه برای بهبود جریان هوا شروع می‌کنیم. و این راه چیزی نیست جز اصلاح نشتی‌هایی که به هوای سرد اجازه می‌دهند در جهت‌هایی متفاوت از جایی که می‌خواهید جریان داشته باشد، حرکت کند. برای مثال، اگر می‌خواهید یک کابینت رک سرور را خنک کنید، سوراخ‌ها یا شکاف‌های بیرونی کابینت ممکن است کارایی سیستم‌های خنک‌کننده هوا را کاهش دهند.

ممکن است نتوانید هر شکاف یا سوراخی را ببندید، زیرا برخی از این شکاف‌ها به‌دلیل اتصالاتی که به تجهیزات شما دارند مانند اتصال کابل قابل بسته شدن نیستند. اما تا حد امکان، برای بهبود کارایی جریان هوا، نشتی‌ها را پیدا و رفع کنید.

۲. هوا را بین تجهیزات مرکز داده به جریان بیندازید.

یک راه ساده اما حیاتی دیگر برای بهبود جریان هوا این است که مطمئن شوید سیستم‌های خنک کننده شما به‌خوبی کار می‌کنند. برای این کار، به‌جای پر کردن کل مرکز داده خود با هوای خنک، یا دمیدن آن در جهت سرورها و سایر تجهیزات تولیدکننده گرما، منابع هوای سرد را تا حد امکان مستقیما به سمت تجهیزاتی که می‌خواهید خنک شوند هدف بگیرید.

انجام این استراتژی ممکن است باعث نیاز به مجراهای بیشتر و نصب تجهیزات HVAC برای جابجایی هوای مورد نظر در مسافت های طولانی‌تر باشد، اما اگر صرف هزینه‌های اولیه منجر به کاهش مصرف انرژی شود، ارزش آن را خواهند داشت.

۳. فن‌هایی با ظرفیت بالاتر را برای توزیع هوای سرد نصب کنید.

حتی اگر در حال حاضر هوای سرد را در مرکز داده خود مورد هدف قرار داده‌اید، افزایش ظرفیت فن‌ها یا بلوورهایی که هوای سرد را به حرکت در می‌آورند می‌تواند بهتر هوا را به جریان بیندازد.

درست است که فن‌های با ظرفیت بالاتر برای کار کردن به قدرت بیشتری نیاز دارند. اما برق مورد نیاز برای چرخاندن یک فن بسیار کمتر از برق مورد نیاز برای خنک کردن هوا است. این بدان معناست که اگر فن‌های قوی‌تر به شما اجازه دهند هوای خنک را به‌طور موثرتری در مرکز داده‌تان توزیع کنید، به بازده انرژی بیشتری دست خواهید یافت.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر هوای خنک از قبل به‌طور مناسبی توزیع شده باشد یا هوا به‌جای سرد بودن معادل درجه هوای اتاق باشد، افزایش ظرفیت فن کمک چندانی نمی‌کند و ممکن است هزینه لازم برای تامین برق فن‌ها بیشتر شود. از طرف دیگر، مهم است که به سرعت بالاتر فن به‌عنوان راه حلی ارزان برای بهتر کردن جریان هوا فکر نکنید؛ در واقع بهتر است به دلایل اصلی جریان هوای ناکارآمد بپردازیم تا اینکه فن‌های بزرگتر بخریم.

هنگامی که سرعت بالای فن با سایر اقدامات برای بهینه‌سازی استفاده از هوای سرد ترکیب می‌شود، این خاصیت می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید که هوا به بهترین شکل ممکن در مرکز داده جریان دارد.

۴. کابینت‌های سرور را در مقابل یکدیگر قرار دهید.

قسمت پشتی کابینت رک سرور، معمولا جایی است که بیشترین مقدار گرما در آن تولید می‌شود. اگر پشت یک کابینت رک سرور به جلوی کابینت رک دیگر باشد، خنک کردن سرورها دشوار می‌شود. در این سناریو، شما با دمیدن هوای سرد در راهروهای سرورها که یک طرف راهرو گرمتر از طرف دیگر است، جریان هوا را متوقف می‌کنید؛ در نتیجه، راندمان کلی جریان هوا کاهش می‌یابد.

روش بهتر، پیکربندی راهروهای گرم و سرد است. در این روش، اپراتورهای مرکز داده کابینت‌های سرور را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که ردیف‌ها روبروی یکدیگر باشند. در نتیجه، پشت هر ردیف به پشت ردیف دیگر وصل می‌شود.

بنابراین، شما می‌توانید بیشترین حجم هوای خنک را در راهروهایی که پشت کابینت رک سرور در هر دو طرف وجود دارد، ایجاد کنید و هوا را به بهترین شکل به جریان بیندازید. راهروهای رو به جلو ممکن است کمترین میزان هوای خنک را دریافت کنند، زیرا دسترسی کمتری برای خروج گرما دارند.

۵. محدود سازی جریان هوا در فضای اطراف تجهیزات

برای دستیابی به بالاترین جریان هوا در یک مرکز داده، مطمئن شوید که هوا در مناطقی که نباید جریان داشته باشد، دمیده نمی‌شود. به این معنا که باید موانعی را در بالای کابینت رک سرور نصب کنید تا اطمینان حاصل شود که هوا به سمت سرورها جریان دارد و به فضای خالی بالای آن حرکت نمی‌کند. همچنین باید بخش‌های دیگر مرکز داده مانند فضای ذخیره‌سازی یا فضای موقت را که بدون تجهیزات فناوری اطلاعات هستند ببندید تا هوا در آن مناطق هدر نرود.

به‌طور خلاصه، هدف شما باید ایجاد خلاء در اطراف تجهیزات باشد تا تجهیزات باید خنک شوند.

با بهینه‌سازی جریان هوا، هزینه‌های انرژی مرکز داده کاهش می‌یابد

تقریبا همه مراکز داده‌ تا حدی به هوای جاری برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد تجهیزات نیاز دارند، اما در برخی از این مراکز داده، فرایند جریان هوا قوی‌تر از سایرین انجام می‌شود.

برای افزایش جریان هوا در مراکز داده خود، بخش‌هایی که نیازی به وجود جریان هوا در آن‌ها نیست را شناسایی کنید و جریان هوا را به طرف قسمت‌هایی هدایت کنید که بیشترین تاثیر را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم