معرفی پروژه آفلاین Stack Overflow و کاربردهای آن

Avatar
نویسنده: دارا رستگار
دوشنبه 14 آذر 1401
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۶۰۳ بازدید

بازدید از وب‌سایت Stack Overflow احتمالاً اولین کاری است که بعد از مواجهه با مشکلات برنامه‌نویسی انجام می‌دهید. این وب‌سایت حاوی ده‌هامیلیون پرسش‌و‌پاسخ مرتبط با انواع مشکلات برنامه‌نویسی است.

استک اورفلو و دیگر پلتفرم‌های برنامه‌نویسی به‌قدری مهم هستند که تقریباً بدون آن‌ها کد‌نویسی بسیار سخت و حتی نشدنی خواهد شد. ممکن است در شرایطی قرار بگیریم که دسترسی به اینترنت محدود باشد. در این اوضاع‌واحوال، چگونه می‌توان بدون اتصال به اینترنت از داده‌های وب‌سایت Stack Overflow استفاده کرد؟

خبر خوش این است که شرکت Stack Overflow پروژه آفلاین Stack Overflow را نیز رونمایی کرده است که با استفاده از آن تا حد زیادی مشکل برنامه‌نویسان حل می‌شود. در مطلب حاضر، پروژه آفلاین استک اورفلو را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

داستان شکل‌گیری پروژه آفلاین Stack Overflow

شرکت استک اورفلو همیشه در تلاش بوده است تا منابع گسترده دانش برنامه‌نویسی وب‌سایت خود را حتی برای افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، فراهم کند. این وب‌سایت شامل میلیون‌ها پرسش‌و‌پاسخ است و دانلود و جست‌وجو در اطلاعات آن بدون نیاز به اتصال به اینترنت یکی از دغدغه‌های مدیران این شرکت بوده است.

مدیر محتوای Stack Overflow داستان شکل‌گیری ایده و اجرای پروژه آفلاین آن را این‌‌چنین تعریف می‌کند:

جسیکا هکلین ۱۶ساله بود که به‌دلیل ارتکاب جرم راهی کانون اصلاح و تربیت نوجوانان شد؛ اما حالا و پس از ۲۶ سال و گذراندن دوره زندان، به‌عنوان CTO آزمایشگاه Unlocked مشغول کار است. شاید باورکردنی نباشد؛ اما این شرکت با آموزش برنامه‌نویسی به زندانیان توانسته است دسترسی به آموزش را به‌طور‌گسترده‌ای در بین زندانیان گسترش دهد. هکلین معتقد است این پیشرفت مدیون اطلاعات وب‌سایت Stack Overflow بوده است؛ به‌طوری‌‌که اگر این وب‌سایت نبود درعمل شرکتی به نام Unlocked شکل نمی‌گرفت.

برنامه‌نویسان بسیاری از وب‌سایت استک اورفلو استفاده می‌کنند؛ اما وضعیت برای هکلین که به اینترنت دسترسی نداشت، کاملاً متفاوت بود. در ابتدا، او برای کد‌نویسی از کتاب‌های موجود در زندان استفاده می‌کرد؛ اما آن‌ها قدیمی بودند و کاربرد زیادی نداشتند. تا اینکه یکی از دوستانش فایل XML حاوی جدیدترین داده‌های سه‌ماهه وب‌سایت Stack Overflow را برایش ارسال کرد. با همان داده‌ها او و هم‌بنیان‌گذار شرکت سرفصل‌ها و برنامه یادگیری را ساختند. تا‌کنون افراد زیادی از این طریق در شرکت Unlocked آموزش دیده‌اند. موفقیت این شرکت که به زندانیان برای یادگیری کمک می‌کرد، جرقه اولیه برای ایجاد بانک اطلاعاتی آفلاین را در ذهن مدیران شرکت Stack Overflow زد.

stack overflow چیست؟

همه‌چیز درباره پروژه آفلاین استک اورفلو

همکاری Kiwix و استک اورفلو

داده‌های آفلاین وب‌سایت Stack Overflow در ابتدا ازطریق شرکتی به نام Kiwix آماده‌ و ارائه شد. درواقع، زمانی Stack Overflow تصمیم گرفت نسخه آفلاین خود را ارائه دهد که متوجه شد شرکت غیرانتفاعی Kiwix این پایگاه داده را به‌صورت قابل‌دانلود در‌اختیار کاربران قرار داده است. بعد از داده‌های وب‌سایت ویکی‌پدیا، استقبال از این داده‌ها در رتبه دوم دانلود وب‌سایت Stack Overflow قرار داشت. هرچند نسخه آفلاین را از وب‌سایتی مانند Archive.org هم می‌توان دانلود کرد، ازلحاظ راحتی استفاده از وب‌سایت Kiwix بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر است. با‌این‌حال، شرکت Kiwix از سال ۲۰۱۸ به‌دلیل مشکلات مالی و فنی، نتوانست داده‌های وب‌سایت Overflow را به‌روزرسانی کند تا اینکه پروژه آفلاین Stack Overflow از پاییز‌۲۰۱۹ شروع به کار کرد.

در طول سال‌ها، استفاده از بسته شرکت Kiwix رو‌به‌افزایش بود و به‌نقل از هم‌بنیان‌گذار این شرکت، هم‌اکنون با یاری شرکت Stack Overflow این امکان فراهم شده است تا تقریباً تمام داده‌های وب‌سایت Overflow در‌اختیار افرادی قرار گیرد که به اینترنت دسترسی ندارند.

شرکت Stack Overflow با همکاریِ شرکت Kiwix تلاش می‌کند تا به‌روزترین داده‌ها را با کمترین حجم و مشکل ممکن به‌دست افرادی برساند که به اینترنت دسترسی ندارند. این اتفاق امکان آموزش را در جاهایی با دسترسی ضعیف به اینترنت و حتی دسترسی‌نداشتن به آن به‌خوبی فراهم ‌می‌کند.

خرید سرور

مخاطبان اصلی پروژه آفلاین Stack Overflow

علاوه‌بر Unlocked Labs به‌عنوان یکی از کاربران قدیمی داده‌های وب‌سایت Stack Overflow، سازمان‌هایی مانند Bard Prison Initiative دریافته‌اند که این مجموعه با بیش از ۲۰میلیون پرسش‌و‌پاسخ‌ می‌تواند راه‌گشا و مفید باشد.

گروه اول

نیل بارنبی، مربی شرکت Code4000، معتقد است که بعضی اوقات دسترسی‌نداشتن به اینترنت ضرری بزرگ برای دانش‌آموزان این مجموعه است که استفاده از منابع آفلاین شرکت استک اورفلو تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کرده و باعث شده است تا دانش‌آموزان مستقل از دسترسی به اینترنت، بتوانند پروژه‌های خودشان را به‌سرانجام برسانند.

گروه دوم

از پروژه آفلاین Stack Overflow حتی در ایستگاه تحقیقاتی مانند Ice Cube استفاده می‌شود. Ice Cube آزمایشگاهی در قطب جنوب است که روی نوترینو‌ها مطالعه می‌کند. مدیر مرکز داده ایستگاه Ice Cube می‌گوید:

ما به‌طور‌مداوم از برنامه‌‌هایی مانند پایتون استفاده می‌کنیم و دسترسی‌نداشتن به اینترنت کار را برایمان سخت می‌کند؛ اما استفاده از داده‌های آفلاین استک اورفلو ما را نجات می‌دهد. در تمام طول سال، تنها دو نفر در این ایستگاه حضور دارند که باید داده‌های به‌روز را در‌اختیار صدها دانشمند در سرتاسر دنیا قرار دهند. دسترسی‌نداشتن به اینترنت حفظ این جریان اطلاعات را بسیار دشوار می‌کند.

به‌گفته مدیر مرکز Ice Cube، سالانه فقط یک بار در فصل تابستان به آن‌جا می‌رود و داده‌های آفلاین Stack Overflow را با هارد جا‌به‌جا می‌کند؛ البته هنوز روشی برای انتقال ۱۳۵ گیگ داده از‌طریق ماهواره درست نشده است. همچنین، او می‌گوید:

هر‌چند ترجیح می‌دهیم از داده‌های آنلاین استفاده کنیم، وقتی حین استفاده از پایتون به مشکل می‌خوریم، تنها راه نجاتمان داده‌های آفلاین استک اورفلو است.

گروه سوم

سومین گروه از کاربران پروژه آفلاین Stack Overflow آن دسته از دانش‌آموزان و دانشجویانی هستند که به اینترنت دسترسی محدودی دارند. برای مثال، در کشور کامرون با ۲۷میلیون نفر جمعیت، تنها حدود ۳۴درصد جمعیت (۹میلیون نفر) به اینترنت دسترسی دارند. همچنین، به‌دلیل گرانی اینترنت تقریباً در هیچ‌یک از دانشگاه‌های این کشور اینترنت رایگان ارائه نمی‌شود.

یکی از دانشجویان سابق رشته کامپیوتر می‌گوید:

استفاده از پلتفرم Kiwix برای دسترسی به داده‌های استک اورفلو اتفاق تأثیرگذاری برای دانشجویان بوده است؛ چرا‌که حدود ۳۰درصد آنان در رشته‌های علوم کامپیوتر تحصیل می‌کنند و این آمار رو‌به‌افزایش است. امروزه، در حال برنامه‌ریزی برای نصب همه این داده‌ها در دانشگاه‌ها هستیم و تا‌کنون، حدود ۵۰هزار دانشجو به این داده‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند.

استک اورفلو آفلاین

مخاطبان اصلی پروژه آفلاین Stack Overflow

در مسیر توسعه

شرکت Stack Overflow قصد دارد با توسعه نسخه آفلاین خود، گامی بزرگ برای کاهش مشکلات برنامه‌نویسان در نقاطی گام بردارد که به اینترنت دسترسی ندارند یا دسترسی بسیار محدودی دارند. هدف بعدی آن است که با استفاده از بازخورد کاربران، حجم این فایل تاحدممکن کاهش پیدا کند. حجم نسخه فعلی حدود ۸۰ گیگابایت است و به فضایی به‌اندازه نگه‌داری ۶.۵‌میلیون مقاله در ویکی‌پدیا انگلیسی نیاز دارد و برای کسی که مثلاً هارد ۱۲۸ گیگابایتی SSD دارد، این حجم خیلی زیاد است؛ هر‌چند درمقایسه‌با نسخه ۱۳۴ گیگابایتی سابق پیشرفت چشمگیری کرده است.

به‌روزبودن این داده‌ها از اهداف شرکت Stack Overflow به‌حساب می‌آید. نسخه به‌روز‌شده این داده‌ها باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند. به‌عنوان نمونه، اگر کسی تمایل داشت فریم‌ورک Apple’s SwiftUI را بیاموزد، در آرشیو قبلی هیچ داده‌ای درباره این چهارچوب وجود نداشت. با‌این‌حال، پس از آپدیت جدید استک اورفلو در وب‌سایت Kiwix، با جست‌وجوی عبارت SwiftUI بیش از ۳۵هزار نتیجه به‌نمایش گذاشته می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، همیشه سعی می‌شود اطلاعات به‌روز بمانند.

جمع‌بندی

در این مقاله از بلاگ پارس پک، پس از بررسی ابتدایی وب‌سایت استک اورفلو و اهمیت استفاده از داده‌های آفلاین، درباره شکل‌گیری پروژه آفلاین Stack Overflow توضیحاتی ارائه دادیم. شما هم اگر در‌زمینه استفاده از داده‌های آفلاین این وب‌سایت سؤال یا تجربه‌ای دارید، درصورت تمایل آن را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

سؤالات متداول

۱. Stack Overflow چه کاربردی دارد؟

Stack Overflow وب‌سایت پرسش‌و‌پاسخ برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای و علاقه‌مند به این حوزه است. در این وب‌سایت، سؤالات و مشکلات برنامه‌نویسی مطرح می‌شود که برنامه‌نویسان با کمک آن می‌توانند برنامه‌های خود را سریع‌تر توسعه دهند.

۲. آیا استک اورفلو بستر آنلاین است؟

بله، باوجوداین در سال‌های اخیر، این وب‌سایت با همکاری شرکت Kiwix پروژه آفلاین Stack Overflow را توسعه داده‌ است. برنامه‌نویسان با دانلود آن می‌توانند به میلیون‌ها پرسش‌و‌پاسخ این وب‌سایت دسترسی آفلاین داشته باشند.

۳. آیا Stack Overflow رایگان است؟

دریافت امکانات پایه رایگان است؛ اما اگر به امکانات بیشتری نیاز دارید، از طرح‌های ماهانه ۶ و ۱۲دلاری این وب‌سایت می‌توانید استفاده کنید.

۴. تفاوت Stack Overflow با Stack Exchange چیست؟

Stack Exchange مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها با کاربردهای مختلف است که وب‌سایت استک اورفلو یکی از زیرمجموعه‌های آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم