چگونه به کمک ابزار atop مصرف منابع سرور را در طول یکهفته گذشته بررسی کنیم؟

Avatar
نویسنده: شکوهی
یکشنبه 16 شهریور 1393
مطالعه: ۴ دقیقه ۰ نظر ۴۳۳ بازدید

یکی از مهمترین مسائل در مدیریت سرور ، مانیتورینگ مصرف منابع است. گاهی اوقات نرم افزار ها و سرویس ها ، منابع را بیش از حد مجاز درگیر می کنند و این امر ممکن است موجب  بروز اختلال در کارکرد سرور و یا کاهش سرعت پاسخگویی آن به درخواست های جدید گردد. زمانیکه از منابع سیستم صحبت می کنیم ، مقصود حافظه رم ( RAM ) ، پردازنده ( CPU ) و یا هارد دیسک ( Hard Disk ) می باشد. در این نوشتار قصد معرفی ابزاری را داریم که علاوه بر مانیتورینگ آنی ، قابلیت ثبت ریز رخدادهای سرور در زمان های گذشته را نیز دارا می باشد. همانطور که می دانید در غالب اوقات اشکال در زمانی اتفاق می افتد که مدیر سرور بصورت مستقیم به سرور متصل نیست و در زمانی که امکان بررسی آن را دارد دیگر مشکل برطرف شده است و شواهدی برای یافتن مشکل باقی نمی ماند و تنها با حدسیات و گمانها می تواند وضعیت سرور را بررسی کند. اما با معرفی atop در این مقاله و نحوه کارکرد آن تا حدود زیادی این مشکل برای مدیر سرور برطرف خواهد گردید. atop ابزاری رایگان برای مانیتورینگ منابع سرور های لینوکسی است که از طریق shell قابل فراخوانی و استفاده می باشد

نصب  atop بر روی CentOS :

این نرم افزار بر روی کلیه توزیع های لینوکسی قابل نصب است. لطفا ابتدا به کمک این مقاله آموزش putty، از طریق ssh به سرور خود متصل شوید. حال برای نصب آن بر روی سرور با سیستم عامل سنت او اس ( CentOS ) می توانید از دستور زیر استفاده نمایید:

# yum install atop

برای نصب آن بر روی سرور های اوبونتو و دبیان ( Ubutntu & Debian ) از دستورات زیر استفاده نمایید:

# apt-get update
# apt-get install atop
لازم به توضیح است که این ابزار بصورت پیشفرض بر روی سرور های پارس پک اعم از سرور مجازی ، ابر سرور ها و هایبرید سرور ها نصب می باشد.

لذا بمنظور راه اندازی آن کافیست از دستور زیر استفاده نمایید:

# atop

از آپشن های مختلف این ابزار بمنظور مرتب سازی خروجی آن بر اساس درگیری یک منبع سخت افزاری خاص ویا انواع مرتب سازی ها استفاده می شود. از آپشن های مهم آن به موارد زیر می توان اشاره کرد:

-D                      مرتب سازی بر اساس درگیری دیسک سخت
-M                      مرتب سازی بر اساس درگیری رم
-C                      مرتب سازی بر اساس درگیری پردازنده
-N                     مرتب سازی بر اساس درگیری کارت شبکه
-l                       محدود سازی خطوط نمایش داده شده از مصرف منابع بجهت جلوگیری از طویل شدن لیست

از ترکیب آپشن های ذکر شده نیز میتوان خروجی بهتری را دریافت نمود. بعنوان مثال بمنظور بررسی میزان درگیری هارد دیسک می توان از ترکیب آپشن های l -D- استفاده کرد.
در بالای پنجره atop خلاصه ای از وضعیت منابع سیستم وجود دارد که معمولا در صورت درگیری بیش از یک منبع و عبور آن از محدوده بحرانی ، رنگ آن سطر تغییر می یابد. محدوده بحرانی برای مصرف پردازنده 90% ، برای دیسک سخت 70% و برای رم نیز 90% است.

بررسی مصرف منابع در روزهای قبل به کمک ابزار atop :

یکی از ویژگی های منحصر بفرد atop ثبت و ذخیره میزان مصرف منابع سرور می باشد. این نرم افزار لاگ کاملی از مصرف منابع را از زمان آغاز بکار سیستم در مسیر زیر ذخیره می نماید:

/var/log/atop/

در مسیر یاد شده فایل های لاگ ثبت شده توسط atop قرار دارند که با استفاده از دستور زیر می توانید آنها را فراخوانی نموده و به بررسی آنها در روز ها و ساعات گذشته بپردازید:

atop -r log_filename #

که در آن log_filename نام یکی از فایل های ثبت شده در مسیر لاگ های atop می باشد . بجهت فشرده تر بودن لاگ ها ، atop وقایع را در فرمت باینری ذخیره می کند و لذا توسط ویرایشگر vim قابل بازخوانی نمی باشند.
لازم به توضیح است که پس از بازخوانی لاگ های atop می توانید با آپشن های t و T به تغییر بازه نمایش منابع پرداخته و وضعیت سرور را در زمانی که با مشکل روبرو بوده است بررسی فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم