آموزش نصب Putty در لینوکس و اتصال به سرور لینوکسی

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 15 بهمن 1400
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۲۳۳۸ بازدید

چگونه می‌توانیم با استفاده از نرم‌افزار PuTTY به سرور لینوکس متصل شویم؟ آیا با مراحل نصب Putty روی لینوکس و اتصال به سرور با SSH آشنایی دارید؟ سرور لینوکس از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین سرویس‌های میزبانی وب‌سایت‌ها به شمار می‌رود. از روش‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی برای اتصال به سرور لینوکس استفاده می‌شود که هر کدام از این روش‌ها بر اساس نوع سیستم‌عامل مشخص می‌شوند. اما راحت‌ترین روش برای اتصال سرور لینوکس با Putty است.

اما حال سؤالی که ایجاد می‌شود این است که چگونه می‌توانیم نرم‌افزار PuTTY را بر روی لینوکس نصب کنیم؟ در این مقاله از وبلاگ پارس پک قصد داریم به آموزش نصب نسخه لینوکس Putty بپردازیم، این نسخه شبیه به نسخه ویندوز این نرم افزار است. در ادامه نحوه اتصال به سرور لینوکس از طریق سیستم عامل لینوکس را شرح می‌دهیم.

PuTTY چیست؟

در حقیقت PuTTY Linux version یک برنامه ترمینال گرافیکی است که از پروتکل‌های SSH، telnet و rlogin و اتصال به پورت‌های سریال پشتیبانی می‌کند. همچنین این برنامه می‌تواند به سوکت‌های خام برای استفاده از اشکال‌زدایی وصل شود.

از آنجایی که بیشتر افراد فقط از OpenSSH پیش‌فرض در یک پنجره ترمینال در لینوکس برای دسترسی اولیه SSH استفاده می‌کنند، استفاده از Putty در لینوکس احتمالاً برای رفع اشکال با اتصال به سوکت‌های خام و اتصال به پورت‌های سریال است. اگر قصد دارید در باره ssh اطلاعات بیشتری بدست آورید، می توانید به مقاله ssh چیست  پارس پک مراجعه کنید.

با نصب Putty در لینوکس به‌راحتی می‌توانید با واردکردن نام کاربری، رمزعبور و آدرس IP سرورتان در ترمینال گرافیکی این نرم‌افزار به سرور لینوکسی خود متصل شوید. به هیچ چیز اضافه‌ای برای اتصال به سرورتان نیاز ندارید، فقط باید Putty را نصب کنید و از رابط کاربری گرافیکی و ساده آن لذت ببرید.

نحوه نصب PuTTY در لینوکس

همان‌طور که می‌دانید نرم‌افزار Putty به صورت پیش‌فرض در بسیار از توزیع‌های لینوکس نصب نمی‌شود. نصب این برنامه دارای مراحل خاصی است. برای مثال در دبیان برای نصب برنامه PuTTY می‌توانید از کامند زیر استفاده کنید.

sudo aptitude install putty

همچنین سایر ابزارهای مرتبط با آن در یک پکیج جداگانه با استفاده از کامند زیر نصب خواهند شد.

sudo aptitude install putty-tools

نحوه اجرا و استفاده از نرم‌افزار Putty در لینوکس

توجه داشته باشید که کلاینت گرافیکی را تنها می‌توان با استفاده از اجرای Putt راه‌اندازی کرد. در اکثر توزیع‌ها کامند با استفاده از منوها قابل دسترسی خواهد بود. اما حال می‌توانید در کتگوری Internet or Network آن را پیدا کنید.

وقتی نرم‌افزار شروع شد، PuTTY یک پنجره ترمینال با عنوان PuTTY Configuration را باز می‌کند. این پنجره دارای یک configuration pane در سمت چپ، یک قسمت Host Name (or IP address) و گزینه‌های دیگر در وسط، و یک صفحه برای ذخیره پروفایل‌های session در قسمت پایین سمت راست است.

برای استفاده از این برنامه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نام دامنه یا آدرس IP میزبانی که می‌خواهید به آن متصل شوید را در قسمت Host Name وارد کنید و روی Open کلیک کنید (یا Enter را فشار دهید). برای مثال نام دامنه شبیه student.example.edu و یک آدرس IP چیزی شبیه به 78.99.129.32 است.

برای آشنایی کامل با سیستم عامل لینوکس، انواع توزیع‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی، بخش‌های مختلف آن و… مقاله زیر را بخوانید.

لینوکس چیست؟

مدیریت کلید SSH و احراز هویت کلید عمومی

در حقیقت احزار هویت در SSH، احزار هویت کلید عمومی نامیده می‌شود. برنامه PuTTY از احزار هویت کلید عمومی پشتیبانی و کرده و از فرمت (.ppk files) استفاده می‌کند. از ابزار puttygen در برنامه PuTTY برای تولید یک کلید خصوصی برای احزار هویت استفاده می‌شود.

برای فعال کردن احزار هویت کلید عمومی (Public Key Authentication)، نخست باید puttygen را اجرا کنید. اغلب به صورت زیر این ابزار اجرا خواهد شد:

puttygen -t rsa -b 2048 -o mykey.ppk

سپس کلید عمومی را با استفاده از خط زیر اجرا کنید.

puttygen -L mykey.ppk

اکنون کلید عمومی را در فایل .ssh/authorized_keys روی سروری که می‌خواهید با استفاده از کلید به آن وارد شوید، کپی کنید (کات و پیست کنید).

به این نکته دقت داشته باشید در صورتی که دایرکتوری .ssh و فایل authorized_keys از قبل وجود نداشته باشند، نخست باید آنها را ایجاد کنید.

جمع‌بندی

سرور لینوکس یکی از بهترین و مناسب‌ترین سرویس‌ها برای میزبانی وب‌سایت‌های تحت PHP مانند وردپرس، جوملا و … است. این سرور با سیستم‌عامل‌های مانند دبیان و اوبونتو ارائه می‌شود. سرور Linux دارای نوع‌های مختلفی است که هر کدام قابلیت‌های خاصی را به کاربران ارائه می‌دهند.

برای اتصال به سرور لینوکس از برنامه‌های مختلفی استفاده می‌شود که راحت‌ترین آنها نرم‌افزار PuTTY است. در این مقاله آموزش لینوکس از سری مقالات آموزش سیستم عامل نحوه نصب Putty نسخه لینوکس را شرح دادیم.

سؤالات متداول 

1- PuTTY چه استفاده‌ای دارد؟

شما می‌توانید از Putty که یک نرم افزار منبع‌باز است در لینوکس و macOS استفاده کنید.

2- PuTTY در لینوکس برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

نرم‌افزار PuTTY امکان استفاده از (SSH (Secure Shell را برای دسترسی به یک کامپیوتر از راه دور فراهم می‌کند. در حقیقت این برنامه یک شبیه‌ساز ترمینال نرم‌افزاری است که از شبیه‌سازی VT100، telnet، SSH، kerberos و اتصالات پورت سریال پشتیبانی می‌کند.

3- چگونه PuTTY را در لینوکس اجرا کنیم؟

در اوبونتو برای اجرا کردن Putty باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. PuTTY را شروع کنید. از منوی Start گزینه All Programs > PuTTY > PuTTY را انتخاب کنید.
  2. در قسمت Category، Session را انتخاب کنید.
  3. در کادر Host Name، نام دامنه یا آدرس IP میزبانی را که می‌خواهید به آن متصل شوید، اضافه کنید.
  4. در کادر محاوره‌ای PuTTY روی Open کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم