ارور 400 چیست؟ چرا با آن روبرو می شویم؟ چطور خطای 400 را رفع کنیم؟

Avatar
نویسنده: علیرضا برزودی
پنج‌شنبه 29 دی 1390
مطالعه: ۱۳ دقیقه ۰ نظر ۲۳۸۹ بازدید

ارور 400 یکی از این خطاهایی است که معمولاً به معنای درخواست اشتباه و نامطلوب می‌باشد. در واقع مثل این است که شما از یک وب‌سایت بر پایه php داده‌های دات نت بخواهید البته این یک مثال بوده و ارور 400 می‌تواند از این هم ساده‌تر باشد.

به‌هرحال در دسته‌بندی کدهای Bad Request بوده و به‌وجودآمدن آن می‌تواند چند دلیل مهم و اصلی داشته باشد. البته این خطاها را می‌توان بنا به روش‌هایی از بین برد اما گاهی مسئله صرفاً پاک‌کردن صورت‌مسئله است و هیچ راهی ندارد شما به صفحه‌ای که تحت این خطا قرار گرفته است دسترسی پیدا کنید.

این خطا توسط سرور به کاربر و سرویس‌گیرنده صادر می‌شود و به این معنی است که درخواست ارسال شده از سوی کاربر یا مشتری یک سرویس قبل از پردازش توسط سرور دچار مشکل شده است و یا به هر علتی اصلاً پاسخ مناسبی برای آن وجود ندارد. ضمن این که این خطا در دسته‌بندی HTTP قرار می‌گیرد و به اشکال مختلف نمایش داده می‌شود.

روش‌های نمایش ارور 400 در مرورگرها:

  • Bad Request. Your browser sent a request that this server could not understand.
  • Bad Request – Invalid URL
  • 400 Bad Request
  • Bad Request: Error 400
  • HTTP Error 400 – Bad Request
  • 400 – Bad request. The request could not be understood by the server due to malformed syntax. The client should not repeat the
  • The webpage cannot be found (مرورگرهای شرکت مایکروسافت از جمله اج و اکسپلورر)
 درخواست نامعتبر یعنی چه

ارور 400 یا خطای نامعتبر چه معنایی دارد و چطور نمایش داده می شود؟

چرا خطای 400 به وجود می‌آید؟

این پرسش مطرح می‌شود که چرا ارور 400 به نمایش درمی‌آید؟ در این مورد باید گفت که این خطا می‌تواند به دلایل مستقیم بازگردانده شود. مثلاً اشتباه تایپ کردن URL و یا نصفه کپی شدن و یا ترکیب‌شدن آن با کاراکترهای غیرمنطقی از جمله مهم‌ترین دلایلی است که سبب بروز این خطا می‌شود. ضمن این که حتی اگر آدرس نیز اشتباه نباشد و قبلاً از آن استفاده کرده باشید.

در واقع سایت‌هایی که از قابلیت کش استفاده می‌کنند ممکن است بیشتر با این خطا مواجه شوند ضمن این که این خطا توسط DNS نیز نمایش داده می‌شود. علاوه‌برآن درصورتی‌که در حالت آپلود اطلاعات هستید هم ممکن است با این خطا مواجه شوید بخصوص در سرویس‌های هاست . مثلاً محدوده آپلود شما 50 مگابایت است و فایل شما سنگین‌تر است. در این صورت خطا به معنای درخواست غیرمنطقی یا همان بد ریکوئست خواهد بود. علاوه‌برآن این خطا ممکن است از سمت سرور نیز ایجاد گردد. در نهایت این خطا ممکن است زمانی ایجاد شود که اطلاعات احراز هویت به‌درستی نمایش داده نشود.

چگونه ارور Bad request 400 را رفع کنیم؟

در مورد روش‌های رفع خطای 400 روش‌های زیادی وجود دارد. البته این‌ها روش نیستند بلکه راهکارهایی هستند که بنا به دلیل این مشکل می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. توجه کنید که اگر با خطای 400 مواجه شدید اولین کاری که باید انجام دهید این است که فضا و دسترسی خود به سایت را بررسی کنید. اگر مدیر سایت و یا یک کاربر ساده هستید که از سرویس سایت استفاده می‌کنید به دو شکل متفاوت می‌توانید این مسئله را حل و بررسی فرمایید.

رفع خطای Bad request 400

چطور می توانیم خطای Invalid request را رفع کنیم؟

پاک‌سازی کوکی و کش سایت

امروزه تمامی مرورگرها برای کاهش مدت‌زمان بارگذاری یک وب‌سایت یا لود تایم، فایل‌های کش و کوکی آن را ذخیره‌سازی می‌کنند. پلاگین‌های زیادی نیز در سیستم‌های مدیریت محتوا این اجازه را به شما می‌دهند که به‌عنوان ادمین سایت به‌راحتی روی کش و کوکی سایت کنترل داشته باشید اما اگر با این خطا روبرو شدید اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که کوکی و کش سایت را پاک کنید.

معمولاً در مرورگرهای مختلف می‌توانید وارد بخش تنظیمات شوید و روی گزینه پاک‌سازی کوکی کلیک کنید. در نهایت تمامی داده‌های کش شده سایت حذف می‌شوند. مثلاً اگر در حساب کاربری خود در سایت لاگین کرده باشید پس از پاک‌کردن کش لازم است که دوباره این کار را انجام دهید. اگر کش و کوکی و سوابق ذخیره پسوردها را در حالت پیشرفته پاک کنید لازم است که نام کاربری و رمز عبور را مجدداً تایپ کنید.

بررسی صحت آدرس سایت برای رفع خطای 400

سایت‌ها دارای URL پچ هستند و وقتی درخواست نمایش آن‌ها را می‌دهید به یک سرور وصل شده و داده را که نیاز دارید از سرویس‌دهنده تقاضا می‌کنند. درصورتی‌که به هر دلیل این صفحه از دسترس خارج شده باشد یا پل ارتباطی شما که URL است از بین رفته باشد می‌بایست آدرس موردنظر را بازبینی کنید.

علاوه‌برآن اطمینان حاصل کنید که آدرس را به‌درستی تایپ کردید. حتی گاهی استفاده از عدد فارسی به‌جای لاتین و یا خطوطی که در فارسی استفاده می‌شوند می‌تواند موجب بروز این خطا شود. در نتیجه ارور 400 ممکن است بنا به آدرس اشتباه و لینک نادرست باشد.

خطای 400 در کروم

خطای 400 در کروم چطور نمایش داده می شود؟

پاک‌کردن کش DNS برای رفع ارور 400

ارور 400 ممکن است بنا به ایجاد کش دی‌ان‌اس به نمایش در بیاید. در این حالت زمانی که داده‌های مربوط به دامین نیم سرور یا همان نام سرور دامنه اشتباه باشد لازم است که آن را پاک کنید. این کار را نیز می‌توانید ازروی مرورگر دیوایس خود انجام دهید.

محدودیت حجم فایل

محدودیت حجم فایل برای آپلود نیز مسئله بعدی است که سبب ارور 400 می‌شود. در این شرایط باتوجه‌به محدودیت شما راهی ندارید یا با سرویس‌دهنده تماس بگیرید و از او بخواهید که حجم آپلود را افزایش دهد. یا با استفاده از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی خودتان این کار را انجام دهید و سعی کنید که داده موردنظر را فشرده‌سازی و سپس با حجم کم‌تر مجدداً آپلود کنید.

البته محدوده آپلود همیشه دست سرویس‌دهنده و مدیر یک وب‌سایت است و اگر خودش بخواهد می‌تواند آن را تغییر دهد اما معمولاً برای آن یک محدودیت اعمال می‌کنند که در این صورت دیگر فضای دیسک‌هاست و سرورشان پر نشود.

غیرفعال‌کردن افزونه‌ها و پلاگین‌های مرورگر

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند موجب خطای 400 شود مربوط به مشکلات پلاگین‌های قابل نصب روی مرورگر است. آن‌ها را در موزیلا و کروم با نام اکستنشن می‌شناسیم. بخصوص اگر پلاگین‌های سنگینی که روی پروسه لود یک سایت تأثیر می‌گذارند را مورداستفاده قرار می‌دهید بهتر است همین حالا نسبت به غیرفعال‌کردن و پاک‌سازی کامل آن اقدام کنید.

ارتباط با میزبان سرور و مدیر سایت

در نهایت اگر در هنگام استفاده از یک صفحه خاص در سایت خودتان با ارور 400 مواجه می‌شوید می‌توانید با تیم پشتیبانی فروشنده سرور و یا شرکت ارائه دهنده خدمات هاست، تماس برقرار کنید و از او بخواهید که به شما کمک کند تا این خطا را رفع کنید البته گاهی خود آن‌ها در این خطا دخالتی ندارند. چون بسیاری از شرکت های فروش هاست، صرفا پنل نمایندگی هستند و لازم است که برای رفع خطاها و مشکلات با سطح بالاتر تماس بگیرند.

راه اندازی مجدد تجهیزات شبکه و اتصالات

البته در نهایت تمامی خطاهای مرتبط با زیر توابع دستورات 4xx می‌تواند مرتبط با اتصال شما به اینترنت و یا وجود اختلال باشد. اگر از نرم‌افزارهای خاص گذر از تحریم استفاده می‌کنید باید بدانید که بسیاری از آن‌ها در حالت پس‌زمینه اجرا می‌شوند و حتی بدون این که متصل باشند می‌توانند سبب ایجاد اختلال در اتصال شما به اینترنت شوند.

برخی از آن‌ها یک شبکه Virtual Private Network داخلی در کامپیوتر شخصی شما ایجاد می‌کنند. برای این کار به بخش تنظیمات شبکه Network & Sharing Center مراجعه کنید. می‌توانید شبکه‌های متصل را بررسی کنید. اگر مورد اضافه‌ای دیدید بهتر است که نسبت به پاک‌سازی آن اقدام نمایید.

دلیل ارور 400

آموزش رفع خطای 400 در کروم، یوتیوب و…

ضمن این که راه‌اندازی مجدد مودم، اتصال شبکه داده و همین‌طور کامپیوتر و یا دیوایس هوشمند شما نیز می‌تواند راهکار دیگری باشد. مرورگر را در حالت ناشناس اجرا کنید.

گاهی اجرای مرورگر در حالت ناشناس نیز می‌تواند راهکار خوبی باشد این گزینه را می‌توانید با انتخاب سه‌نقطه در گوشه سمت راست و بالای صفحه مرورگر خود انتخاب کنید. حتی اگر در موبایل هم با این خطا مواجه می‌شوید روی تمامی مرورگرها می‌توانید حالت مرور ناشناس و ایمن را انتخاب کنید.

دلیل ایجاد ارور 400 در هاستینگ

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید و با این خطا مواجه می‌شوید معمولاً راه تکنیکال این است که صحت آدرس سایت را بررسی کنید. در نهایت وارد کنترل پنل‌هاست خود شوید و سطح دسترسی‌ها را به‌خوبی چک کنید. اگر سطح دسترسی درست بود با مدیریت‌هاست و همین‌طور تیم پشتیبانی تماس برقرار کرده و از آن‌ها بخواهید که این خطا را برای شما رفع کنند. از طرفی این خطا ممکن است بنا به عدم اتصال به هاست ابری و یا CDN ابری سایت نیز به نمایش در بیاید.

اگر وب‌سایت شما سرور ایران است و دسترسی به آی‌پی‌های خارجی را بسته است. باید نرم‌افزارهای گذر از تحریم را غیرفعال کنید و سپس به سراغ لود مجدد صفحه بروید. در نهایت اگر فکر می‌کنید که این مشکل رفع نمی‌شود. باید صفحه موردنظر را موقتاً از دسترس خارج کنید و یک صفحه دیگر و یک فایل دیگر با همان مشخصات و نام اجرا کنید. اگر خطا رفع شود مشخص خواهد شد که مشکل از داده موجود در صفحه است. حال این صفحه می‌تواند php یا حتی html باشد.

جمع بندی نهایی

ارور 400 یکی از متداول‌ترین و پرتکرارترین‌ها در دنیای وب است. می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و معمولاً سرویس‌گیرنده‌ها و یا بازدیدکنندگان سایت با آن موجه می‌شوند. از طرفی این خطا به این معنی است که آدرس موردنظر امکان دریافت دسترسی جهت نمایش یک پرونده و یا حتی فایل را ندارد. از طرفی روش‌هایی وجود دارد که با طی نمودن آن‌ها احتمالاً شما بتوانید خطای 400 را در مرورگر خود رفع کنید.

در این مقاله از آموزش وردپرس به‌صورت کامل به آن‌ها پرداختیم. به‌طورکلی این خطا در شرایطی که از سمت سرویس‌گیرنده باشد. با ریست کردن ارتباط اینترنت و دیوایس اتصال به شبکه می‌تواند حل شود. اما اگر خطا همچنان پابرجا بود لازم است که با سرویس‌دهنده تماس بگیرید و نوع خطا و صفحه‌ای که خطا در آن نمایش داده می‌شود را با او در میان بگذارید.

سؤالات متداول

1. چرا مرورگر کروم خطای 400 می‌دهد؟

این در شرایطی است که یکی از مرورگرهای شما مدام این خطا را نمایش بدهد. یا وقتی وب‌سایتی را مرور می‌کنید صرفاً با این خطا در مرورگری خاص مواجه می‌شوید. می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد یکی روش‌های تضمینی حذف و نصب دوباره مرورگر خواهد بود. در غیر این صورت باید کوکی و کش مرورگر را به‌صورت کامل پاک کنید. پلاگین‌ها را غیرفعال کنید.

2. در هنگام آپلود فایل با این خطا مواجه می‌شوم، چرا این اتفاق می‌افتد؟

درصورتی‌که در یک سرویس اینترنت قصد آپلود فایل را دارید و با ارور 400 مواجه می‌شوید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که چنین خطایی در آپلود سنترها بنا به محدودیت حجمی است که سرور در اختیار شما قرار داده است. یا باید حجم فایل خود را کم کنید و یا نسبت به برقراری تماس با پشتیبانی اقدام کنید. معمولاً مدیران سایت‌ها می‌توانند محدودیت هاستینگ خود را از بین ببرند.

3. چرا آدرس سایتی که از منبعی کپی کرده‌ام با ارور 400 مواجه می‌شود؟

درصورتی‌که شما یک آدرس را از یک مسنجر و یا برنامه خاص کپی می‌کنید و یا کسی آن را برای شما به‌صورت پیامک ارسال می‌کند. اما پس از کپی آن در مرورگر با خطا و ارور 400 مواجه می‌شوید. ممکن است در هنگام کپی‌کردن فضای اضافه در آدرس یا همان URL ایجاد شده باشد. بهتر است آدرس را به این صورت در گوگل تایپ کنید:

site: و واردکردن لینک موردنظر پس از: و اقدام به انجام جستجوی گوگل.

4. چرا هنگام استفاده از نرم‌افزارهای گذر از تحریم با این خطا مواجه می‌شوم؟

پرسش بعدی مربوط به زمانی است که شما به اینترنت متصل شده‌اید و وقتی سایت موردنظر را اجرا می‌کنید خطایی نمی‌بینید. اما پس از این که نرم‌افزارهای گذر از تحریم و تغییر آی پی را روشن می‌کنید. این خطا خودش را نمایش می‌دهد. در این حالت باید نرم‌افزار موردنظر را غیرفعال کنید و مجدداً اتصال خود به اینترنت را بررسی کنید.

5. آیا ارور 400 مربوط به اپراتور و سرویس‌دهنده اینترنت است؟

یکی از دلایلی که می‌توان به آن استناد کرد ایجاد مشکل در هنگام اتصال سرورهای یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنت است. در این صورت هم ممکن است شما با خطای 400 مواجه شوید که برای حل آن باید منتظر بمانید یا مرورگر، دیوایس و در نهایت مودم اینترنت خود را ریست کنید.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم