دامنه au استرالیا

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 3 مهر 1395
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۵۲۸ بازدید

دامنه au استرالیا در واقع کد کشور با سطح بسیار بالا برای استرالیا می باشد که برای اولین بار در سال 1986 ایجاد شد. در حدود سال 1990 صنعت اینترنت یک تنظیم کنندهبه نام دامنه مدیریت را ایجاد کرد و به این شکل از حدود سال 2002 یک رقابت برای ثبت دامنه به وجود آمد که هر شخص باید برای دریافت دامنه در ابتدا باید با داشتن شرایط، آن را ثبت می کرد. در این متن به بررسی و معرفی دامنه استرالیا می پردازیم و با قوانین ثبت دامنه نیز آشنا می شویم.

لوگو دامنه استرالیا

معرفی دامنه استرالیا

نظارت بر دامنه استرالیا به عنوان یک دامنه بین المللی توسط  auDA صورت می گیرد. در واقع این سازمانی غیر دولتی بوده که می توانید برای عضویت در آن از طریق سازمان های اینترنتی اقدام نمایید
و افراد علاقه مند می توانند به این سازمان مراجعه کنند. در واقع این سازمان مدیریت، تایید دولت استرالیا را داشته و اختیاراتی نیز در این زمینه دارد. عملکرد دامنه استرالیا توسط پنل های توسعه سیاست تعیین شده اند.

ریجستری و یا همان مرکزی که مسئول دامنه می باشد خدمات ثبت دامنه را به طور مستقیم به مصرف کننده نمی فروشد بلکه روند کار به این صورت است که مشتریانی که تمایل دارند تا دامنه را ثبت کنند باید از طریق ثبت نام این کار را انجام دهند.

صاحب Various
وب سایت ریجستری https://www.auda.org.au
محدودیت نا مشخص
سیاست های اختلاف نظر UDRP
حمایت مالی مدیریت دامنه AU
وضعیت فعال
نوع استفاده اشخاص مرتبط با استرالیا
DNSSEC بله
ارائه دهنده رجیستری Various
تعداد ثبت 3,068,471
افتتاح 1986
نوع ccTLD

همان طور که اشاره شد در سال 2002 رقابتی برای این موضوع بر سر قیمت ها و خدمات درست شد که تا هم اکنون نیز ادامه دارد.از سال 2008 به بعد با تغییر سیاست و عملکرد، امکان تغییر در مالکیت دامنه ها مهیا شد. با وجود این که بازار تغییر مالکیت در ابتدا رونقی نداشت اما با توجه به آمار های اخیر رشد مناسبی به تازگی داشته است.

ISS در زمینه دامنه یک ابتکار جهانی ست که سبب بیشتر شدن امنیت مشاغل ثبت کننده دامنه، محافظت و تقویت ثبات در دامنه شده است که تمامی قوانین مربوط به آن الزامی بوده و کلیه ثبت کنندگان دامنه استرالیا در 24 ماه باید با مطابق با ISS گواهی شوند.

ثبت دامنه استرالیا

قوانینی در خصوص نام گذاری برای دامنه استرالیا وجود دارد که در واقع دسته بندی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال.COM.AU برای اشخاص تجاری مناسب می باشد. در واقع این سیاست در کشور های دیگری مانند انگلیس و نیوزلند نیز مورد استفاده واقع می شود. ثبت دامنه استرالیا در حال حاضر در زیر یک دامنه سطح دوم مجاز هستند.ثبت نام ها به صورت مستقیم قرار بود که در سال 2017 اجرا شوند که امروزه هنوز تاخیر داشته اند. علت این تاخیر نیز بحث درباره نحوه کاهش فضای مجازی می باشد. ثبت دامنه استرالیا با رجیستری به عنوان ارائه دهنده عمده فروشی صورت می گیرد.

ثبت دامنه au

دامنه های سطح دوم

دامنه های سطح دوم به شرح زیر است که هر کدام برای زمینه ای مورد استفاده می باشند و باید برای ثبت هر یک از دامنه ها با توجه به شرایطی که دارید اقدام کنید در ادامه به بررسی کارایی هر دامنه برای هر شخص حقیقی و حقوقی می پردازیم:

  • COM.au. دامنه ای ست که برای اشخاص تجاری مورد استفاده قرار می گیرد و کسانی که می خواهند در زمینه ی تجارت فعالیت داشته باشند می توانند از آن استفاده نمایند.
  • net.au. استفاده از آن برای اشخاص تجاری گسترده شده است و امروزه بسیاری از افراد از این دامنه استفاده می کنند.
  • org.au. برای انجمن ها و سازمان های غیر دولتی مورد استفاده واقع می شوند.edu.au برای موسسات آموزشی استفاده می شود که در واقع مخففی از واژه ی آموزش است.
  • gov.au. دامنه استرالیا برای دولت و اداره های دولتی ست.
  • asn.au. برای انجمن ها و سازمان های غیر دولتی کاربردی ست و در واقع اداره های خصوصی نیز می توانند از آن استفاده کنند.
  • id.au. برای افراد با نام واقعی و یا نام های مستعار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • csiro.au. برای سازمان تحقیقات علمی و صنعتی
دامنه جغرافیایی دامنه استرالیا

نام دامنه های جغرافیایی

  • دامنه های جغرافیایی برای وب سایت های منعکس کننده منافع جامعه می باشند مانند مشاغل محلی، گردشگری، اطلاعات تاریخی کشور، فرهنگ، گروه های ورزشی و اخبار همگی جزو این دسته قرار می گیرند.
  • بودجه ای که برای این بخش در نظر گرفته شده توسط آراء نام محلی در فضای دامنه .com.au و net.au تامین شده است.
  • باید بدانید که سطح سوم دامنه استرالیا باید محل و مکانی در همان کشور باشد.
  • برخی از سایت های موقت برای آتش سوزی ویکتوریا و یا شنبه سیاه به وجود آمدند که این دامنه ها تا آخر 2010 منقضی شده اند و برخی از آن نیز به یک دارنده واجد شرایط منتقل گشتند.

دامنه سطح سوم

  • استفاده از gov.au به عنوان دامنه سطح دوم برای استرالیا می باشد در حالی که استفاده از دامنه سطح سوم برای کشور استرالیا یک شناسه بوده که دامنه متعلق به دولت می باشد.
  • edu.au نیز برای این مورد استفاده می شود. در واقع این دامنه به کمیته آموزش و پرورش اطلاعات و ارتباطات استرالیا سپرده شده است.
  • مدارس نیز از یک نام دامنه استرالیا استفاده می کنند که محل آنها را مشخص و منعکس می کند. در واقع باید به گونه ای مختصر شده محل آنها باشد
  • به طور مثال اگر در تاسمانیا باشد از tas در نام دامنه استفاده می کنند. دامنه سطح سوم توسط ایالت ها به صورت مستقل اداره می شوند.
  • برخی از مؤسسات اما از این قاعده مستثنی هستند و نیازی نیست در نام دامنه استرالیا حتما از واژه ای استفاده کنند که نشان گر محله آنها باشد.
  • به طور مثال می توان به Edith cowan University در استرالیا غربی اشاره کرد. همچنین دانشگاه دیگری به نام موناش در ویکتوریا نیز به این صورت است.
کابرد دامنه au

چه کسانی می توانند دامنه استرالیا را ثبت کنند؟!

شرکت ها و یا سازمان هایی که برای انجام امور تجاری در استرالیا ثبت نام کرده اند می توانند دامنه استرالیا را ثبت نمایند. برای ثبت دامنه .com.au و.net.au باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  1. شرکت ثبت شده در استرالیا داشته باشید.
  2. تجارت با نام تجاری ثبت شده در استرالیا
  3. شریک و یا معامله گر در استرالیا
  4. دارای یک شرکت خارجی دارای مجوز تجارت در استرالیا
  5. صاحب و یا متقاضی برند تجاری ثبت شده در استرالیا
  6. انجمنی در استرالیا
  7. یک نهاد قانونی تجاری

اما برای ثبت دامنه org.au باید یکی از شرایط زیر را داشته باشید:

  1. انجمنی در استرالیا
  2. حزب سیاسی که در کمیسیون انتخابات استرالیا ثبت شده است
  3. اتحادیه صنفی یا سازمان دیگر که طبق قانون روابط کار به ثبت رسیده است
  4. باشگاه ورزشی که در استرالیا فعالیت می کند.
  5. موسسه خیریه که در استرالیا فعالیت دارد.
  6. سازمان غیر دولتی که در استرالیا فعالیت دارد.

محدودیت های ثبت دامنه استرالیا

شرکت ها و یا سازمان هایی که برای انجام امور تجاری در استرالیا ثبت نام کرده اند می توانند دامنه استرالیا را ثبت نمایند. همه دامنه ها باید مطابقت دقیق با نام ثبت کننده یا مخفف نام ثبت کننده باشد و یا به گونه ای قابل ملاحظه به ثبت کننده متصل باشد. ثبت کنندگان دامنه باید یک شماره شناسنامه معتبر ارائه دهند که توسط دولت استرالیا یا اسناد پشتیبان ارائه شده است.

ثبت دامنه استرالیا

محدودیت و شرایط تمدید دامنه استرالیا

  • شما می توانید در صورت تمایل برای تمدید دامنه استرالیا اقدام کنید. برای این کار لازم است که در حدود 90 روز قبل از آن که به تاریخ انقضا دامنه برسید برای تمدید اقدام نمایید.
  • در واقع دامنه ای که آن را ثبت و دریافت می نمایید دارای یک تاریخ انقضا می باشد که در صورت تمایل برای تمدید باید 90 روز قبل از فرا رسیدن تاریخ انقضا برای تمدید آن اقدام کنید.
  • در صورتی که تلاش برای تمدید دامنه نا موفق باشد می توانید مجددا 6 روز قبل از تاریخ انقضا نام دامنه برای تمدید به مرکز مربوطه مراجعه کنید.
  • در صورتی که باز هم این عمل موفقیت آمیز نبود در روزی که تاریخ انقضای دامنه می باشد می توانید دوباره برای تمدید تلاش کنید.

افرادی که می‌خواهند در جست‌وجوی شهروندان استرالیا در لینک‌های ابتدایی نمایش داده شوند و کسب‌وکارشان به‌نحوی با این کشور در ارتباط است؛ می‌توانند از دامنه au استرالیا استفاده کنند. این دامنه‌ در دو سطح قابل ثبت است. در سطح اول، دامنه تنها پسوند au. استرالیا می‌گیرد؛ مثل ایران که پسوند ir دارد. در سطح دوم برای سایر پسوندها از این TLD در سطح دو به‌صورت com.au. یا net.au. و موارد مشابه استفاده می‌شود.

سوالات متداول

چه کسانی اجازه ثبت دامنه استرالیا را دارند؟

حداقل یک شرکت ثبت شده در این کشور داشته باشید ، معامله گرو یا شریک در استرالیا باشید ، متقاضی و یا صاحب یک برند در استرالیا باشید و …

شرایط و محدودیت های تمدید دامنه در استرالیا چیست؟

برای تمدید دامنه لازم است در حدود 90 روز قبل از تاریخ انقضا دامنه اقدام کنید و در صورتی که تلاش شما برای ثبت دامنه نا موفق باشد میتوانید 6 روز قبل تاریخ انقضا برای تمدید آن اقدام کنید.

شرایط ثبت دامنه ی org.au چیست ؟

موسسه های خیریه ای که در استرالیا فعال میباشند ، حزب های سیاسی که در استرالیا ثبت شده هستند و یا باشگاه ورزشی که در استرالیا فعالیت می کنند و…

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم