دامنه com “دات کام”

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
دوشنبه 11 مهر 1390
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۱۸۷۴ بازدید

در این متن به بررسی دامنه com می پردازیم و قوانین مربوط به آن را تا حد امکان بیان می کنیم. دامنه com یک دامنه سطح بالا در سیستم دامنه های اینترنت می باشد. در واقع نام و اسم دامنه com. از واژه commercial به معنای تجارت گرفته شده است که علت آن ارتباط آنها با یکدیگر می باشد. در ابتدا از دامنه com. تنها برای اهداف تجاری استفاده می شد اما امروزه برای هدف های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این دامنه در ابتدا توسط وزارت دفاع ایالات متحده اداره و مدیریت می شد، اما امروزه توسط مجموعه دیگری با نام verisign اداره می شود. ثبت دامنه com از طریق مراکزی که توسط ICANN اعتبار یافته اند، صورت می گیرد. دامنه دات کام اولین مجموعه دامنه های سطح بالا یا TLD محسوب می شود که در ادامه بیشتر به بررسی آن خواهیم پرداخت.

تاریخچه ی دامنه com

اولین بار دامنه com. در سال 1985 توسط یک سازنده و متخصص کامپیوتر به کار برده و مطرح شد. در واقع قبل از آن اینترنت تنها برای پروژه های دانشمندان و دانشگاه ها کاربرد داشت و از این شبکه برای تحقیق استفاده می کردند که این امر با مطرح شدن دامنه com. تغییر کرد. با گذشت زمان استفاده از شبکه اینترنت گسترش پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا ارتباطات الکترونیکی به بحثی چالش برانگیز تبدیل شود. در واقع به علت اینکه تعداد افرادی که از این شبکه استفاده می کردند رو به افزایش بود، باید سازماندهی بیشتری در این زمینه صورت می گرفت. jon postel و همکاران او در زمینه سازماندهی شبکه تلاش های زیادی کردند و به موفقیت هایی نیز در این زمینه رسیدند.

با در نظر گرفتن تمامی این موارد باید این نکته را در نظر گرفت که اطلاعات مربوط به پیدایش و استفاده از این دامنه برای اولین بار مشخص نیست. craig partridge دانشمند ارشد شرکتی به نام raytheon BBN Technologies گفته است که از زمان ایجاد سیستم و شبکه، نام دامنه ها نیز به مرور زمان تکامل و تغییر یافته اند. به این شکل که در ابتدا .cor برای دامنه شرکت های تجاری پیشنهاد شد که از کلمه corporations به معنای شرکت گرفته شده است اما در نسخه نهایی این نام دامنه به com. تغییر یافت.

صاحب Verisign
وب سایت ریجستری www.verisign.com
محدودیت هیچ
سیاست های اختلاف نظر UDRP
حمایت مالی ایالت متحده
وضعیت فعال
نوع استفاده تجاری (در سرار جهان)
DNSSEC یله
ارائه دهنده رجیستری Verisign
تعداد ثبت نامی ها بیشتر از 100 میلیون
افتتاح 1985 مارس
نوع gTLD

دامنه com. به‌عنوان یکی از مشهورترین و پرکاربردترین آدرس‌های اینترنتی شناخته می‌شود و بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای تجاری از آن برای وب‌سایت‌هایشان استفاده می‌کنند. البته، ثبت دامنه com. برای انواع کاربردهای غیر تجاری نیز بسیار رایج است. اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها و سرویس‌های آنلاین تجاری به‌دلیل محبوبیت فراوان دامنه com. برای برندسازی در فضای وب از این دامنه استفاده می‌کنند. باتوجه‌به استفاده گسترده از دامنه دات‌کام پیداکردن نام‌ دامین آزاد با این پسوند آسان نیست.

نقش شرکت verisign در دامنه com

هر نام دامنه توسط یک اپراتور رجیستر می شود و اپراتور مخصوص دامنه com. شرکتی به نام verisign نام دارد که سبب شده تا افراد در هر جای دنیا بتوانند در هر زمان با برخورداری از امنیت لازم با یکدیگر از طریق این شبکه ارتباط برقرار کنند. سرویس های اینترنتی verisign به صورت شبانه روزی فعالیت دارند تا بتوانند پاسخگوی جستجوی 195 میلیارد مورد در طول روز باشند. verisign امنیت و ثبات زیرساخت ها و خدمات اصلی اینترنت از جمله دامنه های .com و .net که دو سرویس اصلی اینترنت می باشند را، تضمین می کند. در واقع verisign همواره در بالاترین سطح فعالیت می کند تا بتواند در زمینه نوآوری در رفع نیازها عمل کند و از طرفی نیازهای مربوط به حال حاضر را نیز برطرف نماید.

خرید دامنه com

اگر به دنبال ثبت و خرید دامنه بین المللی com باشید، باید به مراکزی مراجعه کنید که توسط verisign تایید شده باشد. این مراکز رجیستری شما را در فرآیند ثبت نام به طور کامل راهنمایی می کنند و با دادن خدمات به موقع و کامل پشتیبان شما خواهند بود. ثبت و خرید دامین برای راه اندازی وب سایت اولین قدم محسوب می شود. آنچه که اهمیت دارد این است که ثبت و خرید دامین دات کام باید به نام متقاضی صورت گیرد تا بتوانید با استفاده از آن وب سایت خود را راه اندازی نمایید.

انتقال دامنه com

انتقال دامنه com بسیار راحت و سریع انجام می شود و برای این کار می توانید به مراکزی که در این زمینه فعالیت می کنند و اعتبار دارند، مراجعه نمایید. در واقع با انتقال دامین شما می توانید از یک سال تمدید دامنه به صورت رایگان نیز بهره مند شوید و با توجه به این موضوع شما با انتقال دامنه نه تنها ضرر نخواهید کرد بلکه در هزینه ها نیز صرفه جویی می کنید.

قوانین دامنه com

برای ثبت دامنه باید به یک سری قوانین و محدودیت ها توجه کنید که این قوانین به شرح زیر می باشد:

  • در نام دامنه باید حروف، اعداد و خط فاصله استفاده نمایید و بکار بردن دیگر کاراکترها در دامنه مجاز نمی باشد.
  • باید دقت داشته باشید که در ابتدا و انتهای نام دامنه نباید از خط فاصله استفاده کنید.
  • باید دقت داشته باشید که در ابتدا و انتهای نام دامنه نباید از خط فاصله استفاده کنید.
  • در نام دامنه بزرگ و یا کوچک بودن حروف اهمیتی ندارد.
  • نام دامنه شما باید منحصر به شما باشد و به همین دلیل نمی توانید از اسمی استفاده کنید که قبلا ثبت شده است.
  • به طور کلی به شما پیشنهاد می شود که نام دامنه ای را که ممکن است باعث نقض برند تجاری یک شرکت دیگر شود را ثبت نکنید مگر آنکه بتوانید اثبات کنید که حق انجام این کار را دارید.

قالب نام دامین

برای انتخاب نام دامنه باید به این نکته توجه داشته باشید که محدودیت برای قالب و طول نام وجود دارد که باید آن را به طور کامل و دقیق رعایت کنید. حداقل طولی که برای نام دامنه باید در نظر بگیرید 3 کاراکتر می باشد این به آن معنی است که اگر کمتر از 3 کاراکتر را برای نام دامنه در نظر بگیرید در کار خود و انجام مراحل به مشکل برمی خورید؛ اما حداکثر طول دامنه ها برای .com، ،org و .uk می توانند تا 64 کاراکتر باشند. دیگر دامنه ها به حداکثر 63 کاراکتر محدود شده اند.در این نوشته از مجموعه مقالات آموزش دامنه پارس پک، به آموزش خرید، ثبت، تمدید و انتقال دامنه با پسوند .com پرداختیم و برای خرید این دامنه می توانید از پارس پک اقدام نمایید.

پرسش و پاسخ

ثبت دامنه com چقدر زمان لازم دارد؟!

ثبت دامنه com. برای دسترسی عمومی زمان زیادی لازم ندارد و به سرعت انجام می شود.

چگونه می توان میزبانی دامین دات کام را انجام داد؟!

مراکز خدمات در زمینه دامین می توانند در انجام این کار به شما کمک کنند. شما با ثبت درخواست و گرفتن کمک از این مراکز معتبر می توانید میزبانی دامنه com. را انجام دهید.

آیا می توان اطلاعات خصوصی ثبت نام را مخفی کرد؟!

بله شما می توانید اطلاعات خصوصی مانند تلفن را مخفی نمایید و برای این کار باید در هنگام خرید دامنه جدید ثبت نام خصوصی را فعال نمایید تا اطلاعات شما مشخص نشود.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم