دامنه com چیست؟ راهنمای انتخاب و ثبت دامنه com

اینفوگرافیک دامنه com چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 4 خرداد 1403
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۲۵ بازدید

دامنه com چیست؟ حوالی گردش روزانه‌تان در اینترنت، وقتی دنبال اتصال به ابزارهای تغییر آی‌پی‌ مختلف بوده یا در پی پیدا کردن آخرین ریمیکس صدای خانم هایده با هوش مصنوعی هستید، قطعاً به بسیاری از سایت‌هایی برمی‌خورید که انتهای آدرس آن‌ها به com ختم شده است. در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک، هر چیزی که راجع به دامنه com باید بدانید را به زبان ساده به شما می‌گوییم. پس از خواندن این مطلب، سیر تا پیاز این دامنه نام‌آشنای محبوب را خواهید شناخت.

دامنه com چیست؟ معرفی ستاره دنیای وب

دامنه دات کام (com.) جزو اولین و معتبرترین پسوندهای دامنه بوده که توسط شرکت Verisign ارائه شده و برای انواع سایت‌های تجاری یا شخصی مناسب است. به دامنه با پسوند com. اصطلاحاً دامنه سطح بالا یا TLD مخفف Top Level Domain می‌گویند. دامنه‌ com. حس اعتبار و حرفه‌ای بودن به وب‌سایت شما می‌بخشد؛ به همین دلیل، بسیاری آن را بهترین گزینه برای آدرس اینترنتی یا URL سایت خود می‌دانند.

ثبت و خرید دامنه

دامنه com مخفف چیست؟

دامنه com مخفف عبارت Commercial به معنای تجاری است؛ زیرا در سال ۱۹۸۵ برای استفاده سازمان‌های تجاری معرفی شد. اما امروز هر کسی برای هر کاربری می‌تواند از این دامنه استفاده کند. یعنی دیگر الزامی نیست وب‌سایت شما حتماً تجاری باشد تا از این دامنه استفاده کنید. طبق آخرین آمار، بیش از ۲۳۳.۶ میلیون دامنه دات کام در سراسر جهان ثبت شده است.

مزایا و معایب دامنه com چیست؟ 

دامنه دات کام جزو محبوب‌ترین دامنه‌ها است که اغلب کاربران به آن اعتماد دارند. حتی در صفحه کیبورد بسیاری از گوشی‌های اندرویدی دکمه آماده com برای راحتی کاربران تعبیه شده است. با وجود این، پیدا کردن یک دامنه آزاد com. گاهی اوقات چالش‌برانگیز خواهد بود؛ زیرا جزو دامنه‌های بسیار رقابتی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم نگاهی به معایب و مزایای آن بیندازیم:

مزایای دامنه com

ثبت و خرید آسان

قابلیت استفاده برای هر نوع کسب‌وکار یا وب‌سایت

جزو محبوب‌ترین و مورداعتمادترین پسوندهای دامنه در سراسر جهان

اینفوگرافیک خرید دامنه com برای انواع وب‌سایت‌ها
دامنه com برای تمامی وب‌سایت‌ها مناسب است

معایب دامنه com

  • محدودیت در انتخاب نام و رقابتی
  • قیمت بالاتر نسبت به سایر پسوندها

بی‌اغراق نیست اگر بگوییم تنها عیب این پسوند محبوب، قیمت بالاتر و رقابتی بودن است. طوری‌که عملاً چیزی به اسم دامنه com رایگان وجود ندارد. ثبت دامنه com رایگان فقط یک حیله تبلیغاتی است و هزینه آن را بابت خدمات دیگر از شما خواهند گرفت. با این حال، امکان پیدا کردن دامنه com ارزان در پارس پک برایتان وجود دارد.

دامنه دات کام برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

اکنون که فهمیدیم «منظور از دامنه com چیست؟» سراغ کاربرد آن می‌رویم. اگر دنبال حداکثر اعتبار، دسترسی جهانی و راحت به وب‌سایت خود هستید، com. بی‌شک بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. با این دامنه رویای فتح قله‌های موفقیت در تجارت دیجیتال برایتان راحت‌تر است. پسوند com. محدودیتی برای وب‌سایت‌های شخصی قائل نمی‌شود. فرقی نمی‌کند یک بلاگر خلاق، عکاسی ماهر یا ورزشکار معروف باشید؛ com. بستر مناسبی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و استعدادهایتان به جهان فراهم می‌کند.

آیا دامنه com برای سئو بهتر است؟

انتخاب دامنه مناسب به نوع کاربرد شما از وب‌سایت بستگی دارد. دامنه com در سطح بین‌المللی شناخته شده است؛ درنتیجه اگر قصد دارید در تمام دنیا سایتتان دیده شود، بهترین گزینه خواهد بود. درصورتی‌که تنها کاربران محلی مانند مردم داخل ایران مخاطبان هدفتان هستند، سراغ دامنه ملی مثل ir می‌توانید بروید.

جالب است بدانید سئو دامنه com چندان فرقی با سئوی سایر پسوندها ندارد. یعنی طبق گفته خود گوگل، پسوند دامنه ربطی به رتبه‌بندی وب‌سایت ندارد. فقط درصورتی‌که کاربر پسوند دامنه شما را فراموش کرده باشد، احتمال اینکه به‌صورت پیش‌فرض پسوند دات کام را تایپ کند، بیشتر است؛ بنابراین شانس پیدا کردن سایتتان برای کاربر بیشتر می‌شود و ترافیک کمتری از دست خواهید داد.

بهتر است به جای پسوند، به نام دامنه فکر کنید و برای تعیین نام کاربری سایتتان را در نظر بگیرید. مثلاً اگر صاحب یک پیتزافروشی در تهران هستید، اینکه از دامنه Pizza به جای com استفاده کنید، تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر به‌نظر خواهید رسید.

در ادامه مقاله «دامنه com چیست؟» سراغ بحث اصلی یعنی قیمت دامنه می‌رسیم.

برای آشنایی با انواع دامنه و نکات مهم در ثبت و خرید دامین مقاله زیر را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

قیمت دامنه com. چقدر است؟

اگر دود از سرتان بلند نمی‌شود، بد نیست بدانید گران‌ترین دامنه دات کام فروخته شده مربوط به دامنه voicecom. است که به قیمت ۳۰ میلیون دلار فروخته شد. البته شوکه نشوید. بنا نیست برای هر دامنه دات کام انقدر هزینه بپردازید.

قیمت دامنه com تا حدی به این بستگی دارد که از کجا آن را خریداری می‌کنید. اغلب ارائه‌دهندگان رسمی چه در ایران چه در خارج مبلغ معقول و بیشتر از سایر دامنه‌ها برای دات کام تعریف کردند. اگر به‌صورت مستقیم از شخصی قصد خرید دامنه دات کام را داشته باشید، احتمالاً با قیمت فضایی روبه‌رو شوید. به‌خصوص اگر نام دامنه، جزو نام‌های معروف و رایج یا ساده باشد.

به‌طورکلی، هزینه ثبت دامنه .com در سایت‌های ایرانی متفاوت است. در اردیبهشت ۱۴۰۳، محدوده قیمتی آن از حدود ۶۰۰ تومان آغاز شده و تا قیمت‌های بالاتر می‌رسد. در حال حاضر، کمترین قیمت با ۶۴۳ تومان برای دامنه .com متعلق به پارس پک است. هزینه ثبت دامنه .com در خارج از کشور هم از سالی ۱۰ دلار آغاز می‌شود.

قیمت خرید دامنه com
قیمت خرید دامنه محبوب com

جایگزین بهتر برای دامنه com چیست؟

آیا یک ایده فوق‌العاده برای نام دامنه به ذهنتان رسیده اما پسوند com. دامنه قبلا ثبت شده است؟ جایگزین بهتر برای دامنه com چیست؟ برای پاسخ ابتدا بیایید به چند قدم عقب برگردیم و بررسی کنیم هدف شما از انتخاب این اسم چه بوده است. اضافه یا کم کردن یک اسم از نام دامنه ممکن است چندان ایده مناسبی نباشد.

به عنوان مثال، خدمات آنلاین Flickr با کم کردن یک حرف از دامنه، بیش از ۳.۶ میلیون ترافیک را به‌خاطر Flicker.com طی یک سال از دست داد. اضافه کردن عدد و موارد دیگر هم ممکن است کار را سخت کند؛ بنابراین به جای پاک کردن صورت مسئله می‌توانید سراغ تغییر پسوند بروید. پسوندهای جایگزین برای com. عبارت است از:

۱. پسوند io.

این پسوند مخصوص سایت بازی‌های آنلاین، خدمات SaaS، وب‌سایت‌های تکنولوژی است. بهتر است بگوییمبه نوعی بوی تکنولوژی از آن به مشام می‌رسد. جالب است بدانید این پسوند نوعی پسوند ملی مانند ir بوده که متعلق به منطقه اقیانوس هند است.

می‌خواهید بدانید دامنه io چیست و چرا برای حوزه تکنولوژی انتخاب مناسبی است؟ مقاله زیر را بخوانید.

دامنه io چیست؟

۲. پسوند co.

com، بی‌شک الماسی گرانبها میان پسوندهای اینترنتی است که به شما در ساخت برندی ماندگار کمک می‌کند. چه می‌شود اگر نام دلخواهتان در این پسوند محبوب در دسترس نباشد؟ .co به نجات شما می‌آید. .co در ابتدا برای وب‌سایت‌های کلمبیایی به‌کار می‌رفت. سپس به‌سرعت به عنوان جایگزینی محبوب برای com. میان صاحبان وب‌سایت‌ها در سراسر جهان تبدیل شد.

دلیل این محبوبیت نیز شباهت چشمگیر آن به com. بود. co اغلب مخفف کلماتی مانند «company» (شرکت)، «corporation» (سازمان) یا «community» (جامعه) است. اگر وب‌سایت شما با این مفاهیم مرتبط است، .co انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

۳. پسوند net.

دامنه .net، از نخستین پسوندهای معتبر اینترنت است که در کنار com. قد علم کرده است. در انتخاب بین دامنه com یا net باید گفت دات نت به‌طور ویژه برای شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با شبکه و فناوری، مانند شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت یا توسعه‌دهندگان نرم‌افزار طراحی شده است.

۴. پسوند blog.

با اینکه پسوند دامنه‌ .blog باتوجه به معرفی‌ آن در سال ۲۰۱۶، تازه‌ وارد دنیای وب محسوب می‌شود، خیلی زود بین وبلاگ‌نویس‌ها و تولیدکنندگان محتوا در سراسر دنیا طرفدار پیدا کرد. این پسوند با صدای بلند فریاد می‌زند: «این سایت یک وبلاگ است». فرقی نمی‌کند یه نویسنده‌، یک روزنامه‌نگار حرفه‌ای، یا تولیدکننده‌ محتوای خلاق باشید؛ دامنه‌ .blog گزینه‌ فوق‌العاده‌ای برای شماست. همچنین اگر به فکر راه‌اندازی بلاگ یا سایتی با محوریت محتوا هستید، با خیال راحت دامنه‌ .blog را انتخاب کنید.

اینفوگرافیک جایگزین‌های دامنه com
دامنه‌های جایگزین پسوند com

۵. پسوند shop.

.shop، پسوندی نوظهور در دنیای وب است که به‌طور خاص برای فروشگاه‌های آنلاین طراحی شده است. با انتخاب این پسوند، به مخاطبان خود نشان می‌دهید با یک وب‌سایت فروشگاهی روبه‌رو هستند و از جستجو میان محصولات و خدماتتان لذت ببرند.

۶. پسوند org.

دامنه .org بیش از هر چیزی یادآور سازمان‌های غیرانتفاعی و موسسات خیریه است. این دامنه‌ آغوش خود را برای موسسات آموزشی، سازمان‌های پژوهشی، نهادهای فرهنگی و دولتی باز کرده است. اگر وب‌سایت شما در راستای منافع عمومی فعالیت می‌کند و هدفی جز خدمت‌رسانی و امور عام‌المنفعه ندارد، پسوند .org انتخابی هوشمندانه برای شما خواهد بود

۷. پسوند ir.

این پسوند هویت ایرانی وب‌سایت شما را نشان می‌دهد و هزینه آن نسبت به دات کام کمتر است. برای مخاطبان ایرانی، دیدن دامنه‌ .ir حس آشنایی و امنیت بیشتری به همراه دارد. آن‌ها می‌دانند با برندی ایرانی روبه‌رو هستند که از قوانین و مقررات کشور تبعیت می‌کند. اگر فعالیت شما در ایران بوده و مخاطبان هدف شما ایرانی هستند فارغ از نوع کاربری سایتتان پسوند .ir گزینه‌ای مناسب برای شما خواهد بود.

دامنه ir. چیست و چه مزایایی برای سایت‌های ایرانی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

دامنه ir چیست؟

نحوه ثبت و خرید دامنه com در دو گام سریع و ساده‌

در ادامه مقاله «دامنه com چیست؟» به نحوه ثبت دامنه خواهیم پرداخت. اگر با هزار امید و آرزو بالاخره اسمی برای سایتتان انتخاب کرده و امیدوار هستید آن را با پسوند دات کام تهیه کنید، ابتدا نیاز است نگاهی به وضعیت ثبت دامنه بیندازید تا مبادا کسی قبل از شما آن را ثبت کرده باشد. برای بررسی دامنه com یا ir و هر دامنه دیگری خیلی سریع و ساده کافی‌است وارد صفحه خرید دامنه پارس پک شوید؛ زیرا شانس تهیه دامنه با تخفیف و قیمت کمتر خواهید داشت.

گام اول: جستجوی دامنه 

از طریق باکس جستجو، نام دامنه موردنظرتان را وارد کرده و پس از انتخاب پسوند com گزینه بررسی را بزنید. اگر دامنه قبلاً توسط شخص یا شرکتی ثبت نشده باشد، شما می‌توانید به مرحله بعدی بروید. درغیراین‌صورت، نیاز است تغییراتی در نام دامنه یا پسوند ایجاد کنید.

جست‌وجوی دامنه com در وب‌سایت پارس پک
دامنه موردنظرتان با پسوند com را جست‌وجو کنید

گام دوم: نهایی کردن خرید 

اگر دامنه موردنظرتان با پسوند com موجود باشد، با پیغام سبز رنگ تبریک پارس پک روبه‌رو خواهید شد. اکنون کافی‌است روی گزینه نهایی کردن خرید بزنید و پس از وارد کردن مشخصات و پرداخت، نسبت به خرید دامنه com اقدام کنید.

انتخاب گزینه نهایی کردن برای خرید دامنه com
برای تکمیل فرایند خرید دامنه com روی گزینه نهایی کردن بزنید

برای انتقال دامنه com هم فقط کافی‌است ازطریق پنل کاربری دامنه‌تان در پارس پک اقدام کنید تا فرایند توسط کارشناسان انجام شود. به‌همین راحتی!

دامنه com را با قیمتی باورنکردنی در پارس پک تهیه کنید

اگر می‌خواهید صاحب گل سرسبد پسوندهای دامنه در سراسر وب شوید، از فرصت تخفیف پارس پک استفاده کرده و پسوند دات کام را با قیمت مناسب از پارس پک تهیه کنید. دراین‌صورت نیازی نیست اسیر پیچ و خم روال ثبت دامنه com با قیمت فضایی شوید؛ زیرا در پارس پک می‌توانید در سه سوت صاحب معتبرترین پسوند جهان یعنی com با قیمت مقرون‌به‌صرفه باشید.

جمع‌بندی

دامنه com چیست؟ این دامنه مثل اسم یک سلبریتی معروف و محبوب در دنیای وب شناخته شده است. در این مقاله، به بررسی کامل این دامنه، قیمت، مزایا و معایب آن پرداختیم. همچنین نحوه ثبت آن را بررسی کردیم. اگر برای تهیه هر نوع دامنه از جمله دامنه com. نیاز به راهنمایی دارید، همین حالا می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان پارس پک استفاده کنید.

سوالات متداول 

۱. دامنه com چیست؟

دامنه دات کام (com.) مخفف Commercial به معنای تجاری، جزو معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین پسوندهای دامنه در دنیای وب است که ابتدا فقط برای سایت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز هر سایتی با هر کاربری می‌تواند از آن استفاده کند.

۲. دامنه com یا net؛ کدام یک بهتر است؟

هنگام جستجوی نام دامنه، اولویت خود را به پسوند .com. بدهید، زیرا شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین پسوند دامنه است و به یاد ماندنی‌تر و قابل تشخیص‌تر برای مخاطبان بوده و به بهبود سئوی سایت شما هم کمک می‌کند. درصورتی‌که به هر دلیلی امکان استفاده از .com. برای شما فراهم نیست، .net جایگزینی مناسب و در دسترس خواهد بود.

۳. دامنه com یا org؛ کدام را انتخاب کنم؟

اگر وب‌سایت شما متعلق به یک سازمان غیرانتفاعی، خیریه یا انجمن است، پسوند .org بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این پسوند معمولاً توسط سازمان‌هایی استفاده می‌شود که اهداف غیرانتفاعی را دنبال می‌کنند. برخی از سازمان‌ها ممکن است هر دو پسوند .com و .org را برای وب‌سایت خود ثبت کنند تا ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود جذب کنند.

۴. آیا دامنه com. قابل اعتماد و مطمئن است؟

نوع پسوند دامنه، تضمینی برای قابل اعتماد بودن یک سایت نیست. همانطور که اگر پسوند یک سایت به جز com. باشد، لزوماً نامعتبر و غیرقابل اعتماد نخواهد بود. در بررسی مطمئن بودن یک سایت باید به موارد دیگر مانند سابقه، هویت حقوقی و مجوزهای آن توجه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.