نحوه مخفی کردن اطلاعات whois دامنه چگونه است؟

مخفی ‌سازی اطلاعات whois دامنه
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
جمعه 31 فروردین 1403
مطالعه: ۵ دقیقه ۰ نظر ۳۰ بازدید

مخفی کردن اطلاعات whois دامنه یکی از ساده‌ترین راه‌های محافظت از حریم خصوصی شما در دنیای دیجیتال است. اطلاعات whois دامنه شامل مواردی مانند نام، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل صاحب دامنه بوده که به‌طور عمومی در دسترس است. با مخفی سازی اطلاعات هویز دامین، خیالتان راحت است که اطلاعات شما به عنوان مالک دامنه در معرض عموم قرار نمی‌گیرد. در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک، نحوه پنهان کردن اطلاعات هویز دامنه را بررسی خواهیم کرد.

ضرورت مخفی کردن اطلاعات whois دامنه چیست؟

whois مانند یک دیتابیس عمومی است که اطلاعات مربوط به مالکان هر دامنه‌ را دراختیار دارد. با نمایش اطلاعات، امکان سوء‌استفاده  هکرها یا افراد سودجو از اطلاعات مالکان دامنه وجود دارد. برای مثال:

  • ایمیل و تلفن شما در اطلاعات whois راه را برای دریافت ایمیل و تبلیغات اسپم باز می‌کند.
  • با دسترسی به اطلاعات whois، امکان دزدی هکرها از هویت شما به‌عنوان مالک دامنه و استفاده از آن برای سوء‌استفاده‌های مالی وجود دارد.

به همین دلیل مخفی کردن نمایش هویز whois دامنه، گامی در راستای حافظت از هویت شخصی‌تان محسوب می‌شود. در گذشته، طبق قوانین ICANN امکان مشاهده اطلاعات ثبت دامنه در وب‌سایت‌هایی مانند whois.com ممکن بود. پس از دسترسی سازمان حفاظت اطلاعات اروپا به این اطلاعات، قانون مخفی کردن اطلاعات whois دامنه تصویب و عملی شد.

ثبت و خرید دامنه

مزایای مخفی ‌سازی اطلاعات whois دامنه

با پنهان سازی اطلاعات هویز دامین، از خطراتی که ناشی از در دسترس بودن اطلاعات دامنه‌تان است، نجات پیدا می‌کنید. به‌عبارتی:

  • هویت و اطلاعات شخصی شما از دسترس عمومی خارج می‌شود.
  • احتمال سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبرداران از اطلاعات شما یا سرقت دامنه کاهش پیدا می‌کند.
  • شماره تلفن و ایمیل شما در دسترس عموم نیست؛ درنتیجه احتمال دریافت ایمیل اسپم و تبلیغات آزاردهنده کمتر می‌شود.

در ادامه، نحوه پنهان کردن اطلاعات هویز دامنه را بررسی خواهیم کرد.

اگر می‌خواهید بدانید چرا سایت whois ایجادشده و چه اطلاعاتی در آن ذخیره می‌شود، مقاله زیر را بخوانید.

whois چیست؟

نحوه مخفی کردن اطلاعات whois دامنه

برای مخفی کردن اطلاعات whois دامنه ابتدا نیاز است به نوع TDL خود توجه کنید. در حال حاضر، امکان مخفی شدن اطلاعات whois دامنه ir وجود ندارد. به عبارتی، از سال ۱۴۰۱، سامانه ایرنیک وارد میدان شد و نسبت به مخفی کردن اطلاعات هویز دامنه ir اقدام کرد. بنابراین، اگر TDL دامنه شما، ir است، خیالتان راحت که اطلاعات whois دامنه‌تان پنهان است. در مورد دامنه‌های .com قضیه متفاوت است. اصل ماجرا به تنظیمات privacy شما بستگی دارد.

نکته:

همه افراد می‌توانند مشخصات مالک دامنه‌ها را ازطریق روش‌هایی مثل جست‌وجوی دامنه در وب‌سایت whois به‌دست آورند. با این حال، اگر نمی‌خواهید کسی مشخصات دامنه شما از جمله اطلاعات شخصی مثل شماره تماس، آدرس، نام و نام خانوادگی و موارد مشابه را مشاهده کند؛ می‌توانید اقدام به پنهان‌سازی اطلاعات هویز دامنه «whois information» کنید.

اگر در حال خرید دامنه هستید، تنظیمات حریم خصوصی whois را همان اول طوری تنظیم کنید که اطلاعات پنهان باشد. در این زمینه، قبل از خرید دامنه مطمئن شوید سرویس ارائه‌دهنده امکان مخفی کردن اطلاعات هویز دامنه را دارد. در نظر داشته باشید هنگام ثبت دامنه اطلاعات جعلی وارد نکنید. این کار ممکن است درنهایت برایتان دردسر بتراشد یا دامنه را از چنگتان دربیاورد. بهترین کار وارد کردن اطلاعات صحیح و سپس مخفی کردن آن ازطریق پنل کاربری است.

 مخفی سازی اطلاعات هویز دامین در پنل کاربری پارس پک

اگر دامنه را ثبت و خریداری کردید، در پنل کاربری سرویس‌دهنده‌‌ای که دامنه را از آن تهیه کردید، معمولا امکان محافظت از اطلاعات whois دامنه ارائه شده و سرویس‌دهنده‌ اطلاعات کاربر را با اطلاعات خود جایگزین می‌کنند.

برای مثال، اگر دامنه خود را از پارس پک تهیه کرده باشید، در پنل کاربری، گزینه whois privacy غیرفعال است. زیرا پیش‌فرض اطلاعات هویز دامنه برای حفظ حریم کاربر به‌صورتی است که با اطلاعات پارس پک جایگزین می‌شود؛ درنتیجه اطلاعات شما محرمانه باقی می‌ماند.

با ثبت دامنه در پارس پک خیالتان از محرمانگی whois راحت باشد!

محرمانگی اطلاعات whois دامنه اهمیت بسیار دارد. با انتخاب دامنه از پارس پک خیالتان از امنیت و حریم خصوصی دامنه در دنیای دیجیتال راحت خواهد بود. با استفاده از پنل کاربری دامنه به‌راحتی می‌توانید تنظیمات مربوط به دامنه را انجام دهید. همچنین می‌توانید از تخفیف ویژه پارس پک برای خرید دامنه بهره‌مند شوید. برای اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مخفی کردن اطلاعات whois دامنه حکایت پوشیدن لباس بتمن برای ناشناس باقی ماندن است. در این مقاله، به بررسی کامل نحوه پنهان کردن اطلاعات هویز دامنه پرداختیم. در نظر داشته باشید اغلب پسوندهای متداول مانند com ،org ،net، و co اغلب از قوانین حفظ حریم خصوصی دامنه پشتیبانی می‌کنند. اگر سوالی در این زمینه دارید، سوالاتتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله از معرفی پسوند دامنه‌های بین‌المللی بنویسید تا راهنمایی‌تان کنیم.

سوالات متداول 

۱. آیا مخفی کردن اطلاعات whois دامنه قانونی است؟

بله، اغلب ارائه‌دهندگان برای حفظ حریم خصوصی کاربران دامنه، به‌طور پیش‌فرض اطلاعات اصلی هویز دامنه کاربر را پنهان می‌کنند.

۲. آیا می‌توان اطلاعات جعلی برای  مخفی کردن اطلاعات whois دامنه وارد کرد؟

خیر، وارد کردن اطلاعات جعلی موجب از دست رفتن و ابطال دامنه شما شود. به‌همین دلیل حتما با اطلاعات اصلی آن را ثبت کنید و درنهایت پنهان‌سازی اطلاعات را به سرویس ارائه‌دهنده بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم