دامنه ir. چیست و چه مزایایی برای سایت‌های ایرانی دارد؟

دامنه ir چیست؟
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 28 فروردین 1403
مطالعه: ۱۰ دقیقه ۰ نظر ۵۵ بازدید

دامنه ir. چیست؟ این دامنه مثل کد ابتدای شماره تلفن هر شهر است که هویت شهر را در شماره تلفن ثابت اهالی آن نشان می‌دهد. دامنه ir به شما کمک می‌کند میان انبوه وب‌سایت‌های موجود در اینترنت، هویت ایرانی برای وب‌سایتتان داشته باشید. با ثبت این دامنه، ضمن کاهش هزینه‌ها، از سرعت بارگذاری بهتر و دسترسی آسان‌تر کاربران ایرانی به وب‌سایتتان بهره‌مند خواهید شد. در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک، به‌طور جامع به بررسی مزایا، نحوه ثبت و انواع دامنه ir. می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

دامنه ir. چیست؟ معرفی دامنه ملی ایران

دامنه ir یک ccTLD (مخفف عبارت Country Code Top-Level Domain) یا نوعی دامنه سطح بالا کشوری با پسوند ir است که به عنوان شناسه اختصاصی وب‌سایت‌های ایرانی شناخته می‌شود. عبارت ir مخفف نام کشورمان ایران (Iran) بوده و نوعی دامنه سطح بالا با کد کشور ایران به‌شمار می‌رود. ثبت دامنه ir از سال ۱۳۷۳ در ایران آغاز شده و به دلیل مزایایی که دارد، در بین کاربران و صاحبان وب‌سایت ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است. مدیریت این نوع دامنه توسط سامانه ایرنیک انجام می‌شود.

ثبت و خرید دامنه

دامنه ir برای چه سایت‌هایی مناسب است؟

اکنون که فهمیدیم «ir مخفف چیست؟»، سراغ کاربرد آن می‌رویم. در دنیای دیجیتال امروز، طبق آمار بیش از ۱ میلیون و ۶۱۷ هزار دامنه ایرانی به ثبت رسیده است. آماری که به‌خوبی نشان می‌دهد ir در ایران توانسته محبوبیت بالایی دست پیدا کند. حال، سوال اساسی اینجاست دامنه ir برای چه نوع وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

دامنه ir نشانگر ایرانی بودن یک وب‌سایت است. این موضوع به معرفی بهتر وب‌سایت‌های ایرانی به کاربران داخل کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر، با توجه به وضعیت اینترنت و محدودیت دسترسی ایرانیان به اکثر وب‌سایت‌های خارجی، استفاده از دامنه ir می‌تواند به افزایش دسترسی‌پذیری وب‌سایت‌های ایرانی برای کاربران داخل کشور کمک کند.

پسوند آی آر برای سایت‌های زیر مناسب خواهد بود:

  • نهادها و سازمان‌های دولتی
  • وب‌سایت‌های شخصی و وبلاگ‌
  • مدارس، دانشگاه و مراکز آموزشی
  • پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های ایرانی
  • کسب‌وکارهای آنلاین و فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی

اگر به دنبال دامنه‌ای مقرون‌به‌صرفه، معتبر و قانونی هستید که در جذب مخاطبان ایرانی به شما کمک کند، ir. گزینه مناسبی برایتان است.

خرید دامنه ir برای کسب‌وکارهای ایرانی مناسب‌تر است
خرید دامنه ملی برای وب‌سایت‌های ایرانی

دامنه ir بهتر است یا com؛ دو راهی انتخاب دامنه برای کسب‌وکارهای ایرانی

در میان کسب‌وکارهای ایرانی که قصد راه‌اندازی وب‌سایت دارند، انتخاب بین دات کام و دات آی آر، یک دوراهی چالش‌برانگیز است. بهترین انتخاب بین دامنه .com و دامنه ir. چیست؟

در انتخاب میان ir و com، اگر مخاطبان هدف شما اغلب ایرانی و ساکن ایران هستند، دامنه ir حس اعتماد بیشتر و دسترسی بهتری برای آن‌ها فراهم می‌کند. از طرف دیگر، اگرچه دامنه ir ارزان‌تر است، اما دامنه com. در سطح بین‌المللی محبوبیت بیشتری دارد و پیش‌فرض ذهن مردم و حتی صفحات کیبورد برخی گوشی‌ها در انتهای نام دامنه .com است.

البته شما می‌توانید خیال خودتان را با خرید هر دو گزینه راحت کنید. برای مثال، اگر نام دامنه شما ParsPack است، هر دو دامنه Parspack.ir و ParsPack.com را خریداری کنید و از امتیاز هر دو دامنه به‌طور همزمان بهره‌مند شوید. در ادامه، با بررسی مزایای خرید دامنه ir می‌توانید تصمیم بهتری در این زمینه بگیرید.

اینفوگرافیک انتخاب و خرید دامنه ir یا com
دوراهی سخت برای انتخاب دامنه ir و com

مزایا و معایب خرید دامنه ir. چیست؟ 

انتخاب نام دامنه از مهم‌ترین گام‌ها در زمان راه‌اندازی وب‌سایت محسوب می‌شود. با دانستن مزایا و معایب دامنه ir. می‌توانید شناخت بهتری در انتخاب نام دامنه داشته باشید.

مزایای دامنه ir چیست؟

از جمله مهم‌ترین مزایای دامنه ir شامل موارد زیر است:

هویت ایرانی دارید 

با استفاده از دامنه ir به کاربران نشان می‌دهید شما یک کسب‌وکار ایرانی هستید که به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی احترام گذاشته و عملکرد شما تحت نظارت ارگان‌های مربوط قرار می‌گیرد؛ بنابراین اعتبار و اعتماد بیشتری برای شما نزد مخاطبان رقم خواهد زد.

در سئوی محلی موفق خواهید بود

با توجه به اینکه ir مربوط به وب‌سایت‌های ایران است، در موتور جستجوی گوگل نیز سئوی محلی بهتری خواهید داشت و در نتایج جستجو کاربران ایرانی خواهید درخشید. البته در این‌صورت محدودیت‌هایی نیز خواهید داشت که در بخش معایب به‌طور کامل شرح دادیم.

 سرعت بارگذاری سایت بالاتر می‌رود

سرورهای وب‌سایت‌هایی با دامنه ir که در داخل ایران قرار داشته باشد، سرعت لود بالاتری برای کاربران داخل ایران به نمایش می‌گذارد؛ در نتیجه کاربران دسترسی راحت‌تری به وب‌سایت شما خواهند داشت.

هزینه مقرون‌به‌صرفه دارد

ثبت و تمدید دامنه‌های ir در مقایسه با دامنه‌های بین‌المللی مانند com و org ارزان‌تر است؛ بنابراین اگر به دنبال صرفه‌جویی هستید، انتخاب دامنه ir یک برگ برنده برای شما خواهد بود. جالب است بدانید که در فروردین ۱۴۰۳، ثبت دامنه ir با مبلغ ۲۵ هزار تومان در پارس پک امکان‌پذیر است.

اگر می‌خواهید با انواع و اجزای دامنه آشنا شوید و نحوه ثبت و خرید دامنه را یاد بگیرید، مقاله زیر را از دست ندهید.

دامنه چیست؟

معایب دامنه ir چیست؟ 

در ادامه شما را با مهم‌ترین معایب دامنه ir آشنا خواهیم کرد:

محدودیت دسترسی برای کاربران خارج از ایران

هرچه دامنه ir برای کاربران داخل ایران آسان‌تر نمایش داده می‌شود، در سطح بین‌المللی برای کاربران خارج از ایران دسترسی مناسبی فراهم نخواهد کرد. با توجه به اعمال محدودیت‌های بین‌المللی برای ایران، انتخاب دامنه ir موجب چالش‌هایی در دسترسی کاربران خارج از ایران به وب‌سایت شما خواهد شد. همچنین گاهی ممکن است این دامنه برای کاربران داخل ایران که از ابزار تغییر IP ایران استفاده می‌کنند، قابل دسترسی نباشد. البته این مشکل همیشگی نیست و گاه به گاه رخ می‌دهد.

محدودیت‌های مربوط به تحریم

اگر قصد تبلیغات و استفاده از گوگل ادز را دارید، داشتن ir برایتان مشکل‌ساز می‌شود. برای انجام تبلیغات مستقیم در گوگل، نیاز است بدانید دامنه ir جزو سایت‌های محدودشده است؛ بنابراین ممکن است محدودیت‌ دسترسی به برخی ابزارها و سرویس‌های گوگل داشته باشید.

روند طولانی ثبت و فعال‌سازی

برای ثبت و مشاهده مشخصات دامنه‌های .ir، احراز هویت در سامانه ایرنیک ضروری است. از سوی دیگر، خرید این نوع دامنه تنها به صورت حقیقی امکان‌پذیر است. همچنین، درحالی‌که ثبت دامنه‌های بین‌المللی حداکثر چند ساعت زمان می‌برد، ثبت دامنه‌های .ir بین ۳ تا ۷ روز کاری طول می‌کشد.

مزایا و معایب استفاده از دامنه ir در یک نگاه

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب دامنه ir. را در یک نگاه مشاهده کنید:

مزایای دامنه ir معایب دامنه ir
هزینه ارزان‌تر محدودیت دسترسی برای کاربران خارج از ایران
سرعت بارگذاری بالاتر برای کاربران داخل ایران محدودیت‌های مربوط به تحریم
هویت ملی و اعتماد بیشتر روند طولانی ثبت و فعال‌سازی

انواع پسوندهای دامنه ir. چیست؟ 

تا این قسمت از مقاله فهمیدیم «چرا دامنه ir بخریم؟»، اکنون با پسوندهای دامنه ir آشنا خواهید شد. اگر قصد خرید دامنه ir دارید، انتخاب پسوند متناسب با کسب‌وکارتان، نقش مهمی در موفقیت وب‌سایتتان دارد. در ادامه، برای پیدا کردن پاسخ این سوال «انواع پسوندهای دامنه ملی چیست؟» کافی‌است به جدول زیر نگاهی بیندازید:

پسوند مناسب برای 
gov.ir وب‌سایت‌های نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها
ac.ir وب‌سایت‌های دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و مراکز پژوهشی
net.ir ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت، شرکت‌های فناوری و وب‌سایت‌های مرتبط با شبکه
shop.ir فروشگاه‌های آنلاین و وب‌سایت‌های ایکامرس
id.ir برای شخصیت‌ها و افراد حقیقی در ایران
ngo.ir سازمان‌ها و نهادهای غیرانتفاعی و غیردولتی در ایران

در نظر داشته باشید انتخاب هر یک از این پسوندها، قوانینی دارد که نیاز است پیش از انتخاب، حتما از آن‌ها را درنظر بگیرید.

نحوه ثبت و خرید دامنه ir در ۴ گام 

در ادامه مقاله « دامنه ir. چیست؟» نحوه ثبت دامنه را بررسی خواهیم کرد. برای ثبت و خرید دامنه ir کافی‌است به‌صورت زیر اقدام کنید:

۱. یک شناسه کاربری در سامانه ایرنیک بسازید.

۲. نام مناسبی برای دامنه خود انتخاب کنید.

برای تصمیم‌گیری بهتر می‌توانید مقاله نحوه انتخاب نام دامنه سایت را مطالعه کنید.

۳. وارد صفحه خرید دامنه در پارس پک شوید و در کادر جستجو، نام دامنه را وارد کنید.

جستجوی دامنه ir در وب‌سایت پارس پک
بررسی موجودبودن دامنه ir برای خرید از پارس پک

۴. پس از بررسی و انتخاب ir، درصورت موجود بودن دامنه موردنظرتان می‌توانید آن را خریداری و ثبت کنید. ثبت دامنه ملی و تایید نهایی آن توسط سامانه ایرنیک انجام می‌شود.

اقدامات پس از ثبت دامنه ir. چیست؟

تبریک می‌گوییم. تا به این قسمت از مقاله موفق شدید در مسیر انتخاب و ثبت دامنه ir با موفقیت پیش روید. پس از ثبت دامنه بین ۳ الی ۷ روز کاری زمان می‌برد تا دامنه شما فعال شود. اکنون نیاز است اقدامات زیر را برای داشتن وب‌سایت پیش بگیرید:

یک هاستینگ خوب انتخاب کنید 

در این زمینه، نیاز است از یک سرویس ارائه‌دهنده میزبانی استفاده کنید. در مسیر ثبت دامنه و هاست، پارس پک همراه شما است تا فرایند را برایتان ساده کند. برای انتخاب یک هاست مناسب می‌توانید از راهنمایی کارشناسان پارس پک استفاده کنید.

برای آشنایی با نکات مهم خرید هاست و دامنه مقاله زیر را از دست ندهید.

راهنمای خرید هاست و دامنه

دامنه خود را به هاست وصل کنید

اگر از خدمات پارس پک استفاده کنید، تنظیم DNS و اتصال دامنه را می‌توانید با خیال راحت به پارس پک بسپارید. اتصال DNS دامنه به هاست به‌راحتی ازطریق پنل مدیریت هاست شما قابل انجام خواهد بود.

سایت با دامنه ir خود را به نمایش بگذارید

اکنون وقت آن است که سایت خود را آماده کرده و آن را برای بازدید کاربران به نمایش بگذارید. در این قسمت نیاز است اصول سئو، مارکتینگ و طراحی سایت را پیش بگیرید و سایت را برای کاربر و موتورهای جستجو بهینه کنید.

جمع‌بندی

دامنه ir. چیست؟ این دامنه پسوند اختصاصی وب‌سایت‌های ایرانی است که با آن می‌توانید هویت ملی وب‌سایتتان را نشان دهید. در این مقاله، به‌طور کامل راجع به این دامنه، مزایا، معایب، کاربرد و تفاوت آن با دامنه com صحبت کردیم. همچنین در انتها نقشه راه ثبت دامنه ir را به شما نشان دادیم. اگر در این مسیر نیاز به راهنمایی دارید، به‌راحتی می‌توانید از راهنمایی کارشناسان پارس پک بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید سوالاتتان را در انتهای همین مقاله بنویسید تا شما را در سریع‌ترین زمان ممکن راهنمایی کنیم.

سوالات متداول

۱. منظور از دامنه ملی چیست؟

دامنه ملی همان دامنه ir بوده که مخفف کشور ایران است. این دامنه به‌عنوان دامنه داخلی نیز شناخته شده است.

۲. چگونه از وضعیت ثبت دامنه ir مطمئن شوم؟

برای بررسی و اطمینان از ثبت یا تمدید دامنه می‌توانید به سامانه ایرنیک مراجعه کرده و وارد حساب کاربری‌تان شوید. وضعیت دامنه با یکی از گزینه‌های زیر برای شما به نمایش درآمده است:

  • وضعیت آزاد (Available)
  • وضعیت فعال (Active)
  • وضعیت منقضی (Expired)
  • وضعیت قفل شده (Locked)

۳. اگر دامنه را تمدید نکنم، چه اتفاقی می‌افتد؟

درصورت تمدید نکردن دامنه در زمان اعلام شده، شما ۳۰ روز فرصت دارید تا با پرداخت دیرکرد دامنه را از حالت قفل شده خارج و مجددا فعال کنید. درصورتی‌که پس از این بازه نیز نسبت به تمدید دامنه اقدام نکنید، دامنه از دسترس شما خارج می‌شود.

۴. چگونه می‌توانم نسبت به انتقال دامنه ir به شخص دیگر اقدام کنم؟

برای انتقال دامنه نیاز است وارد حساب کاربری‌تان در سامانه ایرنیک شوید و در بخش تنظیمات دامنه، گزینه انتقال را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید درصورت انتقال دامنه، تمامی دسترسی‌ها و حق مالکیت برعهده مالک جدید دامنه خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه
25 دی 1390

دامنه space

معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه
21 دی 1390

دامنه tools

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم