آموزش تصویری مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک

مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
سه‌شنبه 10 بهمن 1402
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۲۰۶ بازدید

مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک به صاحبان وب‌سایت‌ها امکان می‌دهد تا به‌‌سادگی از وضعیت دامنه‌های خود آگاه شوند. ایرنیک (IRNIC) مرکز ثبت دامنه ملی ایران و کارگزار و ارائه‌دهنده شناسه نیک‌هندل (NIC-Handle) به متقاضیان ثبت دامنه ir است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت ایرنیک، وضعیت دامنه‌های ملی خود را مشاهده کنید. وضعیت دامنه‌ها در ایرنیک به چهار دسته ثبت شده، رزرو شده، منقضی شده و لغو شده تقسیم می‌شود. برای آشنایی با نحوه بررسی وضعیت دامنه در ایرنیک، تا پایان این مطلب از آموزش ایرنیک بلاگ پارس‌پک با ما همراه باشید.

نحوه‌ مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک

برای مشاهده وضعیت دامنه‌ ها در ایرنیک، کافی است وارد حساب کاربری خود در سایت ایرنیک شوید. با چند کلیک ساده، اطلاعات کامل دامنه‌های شما نمایش داده می‌شود. مراحل بررسی وضعیت دامنه در ایرنیک به شرح زیر است.

ثبت و خرید دامنه

گام اول: ورود به سایت ایرنیک

برای چک کردن وضعیت دامنه در ایرنیک، ابتدا باید وارد وب‌سایت ایرنیک شوید. برای این کار آدرس www.nic.ir را در مرورگر خود وارد کنید و پس از ورود، از منوی سمت راست صفحه، گزینه «ورود» را انتخاب کنید.

 ورورد به پیشخوان ایرنیک
ورورد به سامانه ایرنیک

در صفحه بعدی، برای ورود به سیستم، نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید.

وارد کردن مشخصات کاربری در ایرنیک
مشاهده وضعیت دامنه ها با ورود به ایرنیک

اگر مدت زمان زیادی است که از آخرین ورود شما به ایرنیک می‌گذرد و یا پاسخ محرمانه‌ی خود را فراموش کرده باشید، صفحه‌ی زیر برایتان باز می‌شود که در آن باید پاسخ امنیتی و رمز عبور جدیدتان را وارد کرده و آن را تایید کنید.

انتقال به صفحه پرسشهای محرمانه برای ورود بعد از مدت طولانی
پاسخ به سوالات محرمانه برای افزایش امنیت

بعد از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، پیغامی مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات به شما نشان داده می‌شود. حالا باید در همین صفحه، شناسه و رمز عبور خود را وارد کنید تا به سایت ایرنیک وارد شوید:

تایید نهایی پس از انتخاب گذرواژه جدید
ورود موفقیت آمیز در صورت صحیح بودن پاسخ

پس از وارد کردن شناسه‌ی کاربری و رمز عبور، پیغام خوش‌آمدگویی ایرنیک را می‌بینید و این یعنی اولین قدم را برای مشاهده وضعیت دامنه ها در سایت ایرنیک برداشته‌اید.

هر آنچه باید از صفر تا صد ساخت شناسه ایرنیک برای ثبت دامنه IR بدانید را در مقاله زیر مطالعه کنید.

ساخت شناسه ایرنیک

گام دوم: ورود به صفحه‌ی دامنه‌های من

برای مشاهده وضعیت دامنه‌های خود در ایرنیک، ابتدا وارد صفحه‌ی «دامنه‌های من» شوید. برای این کار، از منوی دامنه‌ها، گزینه‌ی «دامنه‌های من» را انتخاب کنید.

مشاهده وضعیت دامنه‌های شما در ایرنیک
مدیریت دامنه‌ها از ایرنیک

دراین‌صورت تمام دامنه‌های با پسوند .ir و همچنین دات ایران شما برایتان لیست می‌شود:

مشاهده دامنه‌های ir در لیست
اطلاعات کامل دامنه‌ها در ایرنیک

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ما فقط یک دامنه در پروفایل کاربری‌مان داریم. حالا برای چک کردن وضعیت دامنه در ایرنیک، کافی است روی دامنه خود کلیک کنید.

گام سوم: اطلاعات و مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک

با کلیک روی دامنه‌ی موردنظرتان، صفحه‌ای باز می‌شود که اطلاعات زیر در آن قابل‌دسترسی است:

۱. بررسی وضعیت ثبت دامنه IR در ایرنیک

تاریخ ثبت دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید، اولین اطلاعاتی است که در این صفحه مشاهده می‌کنید. نمونه‌ای از این اطلاعات در تصویر زیر نشان داده شده است.

در تصویر بالا، تاریخ ثبت و اعتبار دامنه‌تان مشخص شده است.

بررسی وضعیت دامنه‌های ir در ایرنیک
مدیریت و مشاهده وضعیت دامنه‌ها

۲. بررسی امکان انتقال دامنه

برای انتقال دامنه به فرد دیگری، ابتدا باید قفل دامنه را باز کنید. قفل دامنه به‌صورت پیش‌فرض برای دلایل امنیتی فعال است و به این معناست که هیچ فرد دیگری نمی‌تواند درخواست انتقال دامنه را بدهد. برای باز کردن قفل دامنه، در پنل مدیریت دامنه خود، روی گزینه «انتقال (فروش) دامنه» کلیک کنید. این گزینه در تصویر زیر نشان داده شده است.

بررسی امکان انتقال دامنه
مدیریت وضعیت انتقال دامنه

۳. صاحب امتیاز فعلی دامنه

در قسمت بعدی مشاهده وضعیت دامنه در ایرنیک، اطلاعات فرد صاحب امتیاز دامنه نمایش داده می‌شود. در این قسمت، به‌طور معمول، اطلاعات هویتی خود را مشاهده خواهید کرد. علاوه‌براین، می‌توانید راه‌های ارتباط با پشتیبان‌های اداری، فنی و مالی را مشاهده کنید.

اطلاعات صاحب امتیاز دامنه
مشاهده وضعیت دامنه در ایرنیک

۴. مشاهده‌ DNSهای دامنه

در هنگام مشاهده وضعیت دامنه‌ ها در ایرنیک، علاوه‌بر بررسی اطلاعات عمومی، بررسی وضعیت DNSها نیز ضروری است. این اطلاعات در بخش «سامانه نام دامنه» در پایین صفحه قرار دارند. همچنین می‌توانید با استفاده از دکمه «ویرایش ردیف‌های کارگزاری…» DNSهای دامنه را تغییر دهید.

مشاهده dns های دامنه
بررسی وضعیت DNS

۵. خلاصه امور مالی دامنه

آخرین گزینه‌ای که برای مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک نیاز دارید، وضعیت اطلاعات مالی آن‌ها است. این اطلاعات را می‌توانید در آخرین جدول صفحه‌ی «دامنه‌های من» مشاهده کنید. این جدول شامل اطلاعاتی مانند نوع سرویس، وضعیت پرداخت و وضعیت تایید است.

مدیریت درخواست‌های دامنه در پنل مدیریت ایرنیک
بررسی وضعیت مالی دامنه‌ها

به دامنه ملی با هزینه مقرون‌به‌صرفه نیاز دارید؟

دامنه ملی ir. یکی از پرکاربردترین انواع دامنه برای وب‌سایت‌های ایرانی است. کسب‌وکارهای ایرانی به‌دلیل هزینه ارزان و نشان دادن حوزه فعالیت مربوط به ایران، این دامنه را به سایر دامنه‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند. پارس‌پک یکی از معتبرترین نمایندگان ثبت دامنه ملی ir. است که دامنه‌های ملی را با هزینه‌ای بسیار مناسب و امکان تمدید سالانه و پنج ساله ارائه می‌دهد. برای بررسی و خرید دامنه ir. از پارس‌پک به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک یکی از کارهای مهمی است که برای داشتن یک وب‌سایت با پسوند .ir باید انجام دهید. بررسی وضعیت دامنه در ایرنیک به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مهمی مثل تاریخ انقضای دامنه، وضعیت DNS، سوابق پرداخت و… را مشاهده کنید. در صورت استفاده از دامنه‌های ملی می‌توانید مشخصات آن را در وب‌سایت ایرنیک مشاهده کنید. این وب‌سایت مسئولیت ثبت دامنه‌های «ir» را برعهده دارد. شما می‌توانید با ورود به حساب کاربری خود در این وب‌سایت، از قسمت دامنه‌های من، تمامی مشخصات دامین خود اعم از وضعیت ثبت و انقضا و تمدید آن را مشاهده و در صورت تمایل تغییراتی در آن اعمال کنید. در این مطلب از آموزش دامنه بلاگ پارس پک نحوه‌ چک کردن وضعیت دامنه در ایرنیک را به‌صورت گام به گام آموزش دادیم. اگر سوال یا مشکلی در مشاهده وضعیت دامنه ها در سایت ایرنیک دارید، در بخش دیدگاه‌ها نظراتتان را برای ما بفرستید تا به‌سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سؤالات متداول

۱. در مشاهده وضعیت دامنه ها در ایرنیک چه اطلاعاتی قابل دسترس است؟

در بررسی وضعیت دامنه در ایرنیک می‌توانید به اطلاعات مختلفی مانند تاریخ ثبت، تاریخ انقضا، صاحب امتیاز، DNSها و امور مالی دسترسی داشته باشید.

۲. برای انتقال دامنه‌‌ی ملی چه کاری باید انجام بدیم؟

برای انتقال دامنه در ایرنیک، ابتدا وارد حساب کاربری خود در سایت ایرنیک شوید. سپس به بخش «دامنه‌های من» بروید و دامنه‌ی مورد نظر را انتخاب کنید. در قسمت «بررسی امکان انتقال دامنه»، گزینه‌ای با نام «انتقال (فروش) دامنه» وجود دارد. با کلیک روی این گزینه، درخواست انتقال دامنه برای شما ایجاد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم