Domain Forwarding چیست؟ + کاربرد و نحوه انجام

تصویر کارتونی از یک کره زمین در کنار یک صفحه مرورگر با آدرس وب ir.com.net. برای نمایش مفهوم Domain Forwarding
Avatar
نویسنده: درسا والامقام
شنبه 12 اسفند 1402
مطالعه: ۶ دقیقه ۰ نظر ۱۷۵ بازدید

Domain Forwarding چیست؟ برای درک این موضوع، به مثال نقل مکان و جابه‌جایی خانه فکر کنید. اگر مانند نویسنده این مقاله مستاجر باشید، حتماً این تجربه را داشته‌اید که بعد از هر بار جابه‌جایی، باید در تمام اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که قبلاً با آدرس خانه قبلی پر شده، آدرس جدیدتان را جایگزین کنید. فوروارد کردن دامنه همین کار را با دامنه سایتتان انجام می‌دهد. انگار که یک موقعیت‌یاب باهوش دارید که دقیقا می‌داند کاربران سایتتان برای پیدا کردن شما حتی پس از تغییر دامنه به کدام آدرس بیایند.

در این مقاله از آموزش دامنه بلاگ پارس پک به‌طور کامل به بررسی کاربرد Domain Forwarding و نقش آن در انتقال دامنه می‌پردازیم. با مطالعه این مطلب با چگونگی انجام این فرایند به آسانی آشنا خواهید شد.

ثبت و خرید دامنه

مفهوم و کاربرد Domain Forwarding چیست؟

ریدایرکت دامنه یا دامین فورواردینگ (Domain Forwarding یا Domain Redirection) راهی برای انتقال بازدیدکنندگان آنلاین یک دامنه به دامنه‌ای دیگر در اینترنت است. با این کار زمانی که کاربران آدرس دامنه اول را در مرورگر خود وارد می‌کنند، به‌طور خودکار به دامنه دوم هدایت می‌شوند و آدرس دامنه دوم در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می‌شود.

کاربردهای ریدایرکت دامنه فراتر از سایت‌ها است. شما می‌توانید دامنه خود را به هر مقصد دلخواهی مانند بلاگ، صفحه فرود، یا حتی ساب‌دامینی که برای یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کرده‌اید، هدایت کنید.

برای مثال، اگر دامنه parspack.com به parspck.net فوروارد شده باشد، هر کاربری که آدرس اول را در مرورگر خود وارد کند، به‌طور خودکار به آدرس دوم منتقل می‌شود.

نکته:

وقتی دامنه خود را به یک آدرس اینترنتی متفاوت فوروارد می‌کنید، به سرورهای DNS می‌گویید هرکسی به دامنه شما مراجعه کرد، به آن آدرس اینترنتی هدایت شود. این کار به‌صورت خودکار انجام می‌شود و نیازی به تغییر کدهای وب‌سایتتان نیست.

دلایل استفاده از Domain Forwarding چیست؟

فوروارد کردن دامنه، ابزاری قدرتمند برای مدیریت و بهینه‌سازی وب‌سایت شما است. برای درک بهتر این سوال که «دلیل Domain Forwarding چیست؟» می‌توان چنین گفت که با استفاده از این روش، می‌توانید ترافیک یک دامنه را به دامنه‌ای دیگر هدایت کنید. این کار می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند موارد زیر مفید باشد:

۱. یکپارچه کردن ترافیک

با استفاده از فورواردینگ دامین می‌توانید ترافیک وب‌سایت یک دامنه را به دامنه‌های دیگر هدایت کنید.

۲. برندینگ

با دامین فورواردینگ، تمام دامنه‌های مرتبط با کسب‌وکارتان از جمله صفحات شبکه‌های اجتماعی به یک وب‌سایت واحد هدایت می‌شوند.

۳. اصلاح اشتباهات نوشتاری

اگر دامنه شما به گونه‌ای است که احتمال نوشته شدن با املای متفاوت وجود دارد. نگران نباشید! با استفاده از دامنه فورواردینگ می‌توانید ترافیک ورودی از دامنه‌های با املای اشتباه را به وب‌سایت اصلی خود هدایت کنید.

۴. کمپین‌های بازاریابی

وقتی کمپین‌های بازاریابی اجرا می‌کنید، از فوروارد کردن دامنه می‌توانید برای ایجاد دامنه‌های خاص و تبلیغاتی استفاده کنید و ترافیک را به صفحات مربوطه در وب‌سایت اصلی بفرستید.

 فورواردینگ دامین یا ریدایرکت کردن دامنه به شما این امکان را می‌دهد ترافیک را مدیریت کرده، برندینگ سایتتان را تقویت و کمپین‌های بازاریابی‌تان را موثرتر اجرا کنید.

همه چیز درباره انواع و اجزای دامنه و نحوه ثبت و خرید آن را در مقاله زیر بخوانید.

دامنه چیست؟

نحوه ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین و سی‌پنل

نحوه ریدایرکت ساب دامین و دامین در دایرکت ادمین و سی‌پنل ساده است. برای هدایت بازدیدکنندگان به آدرس دلخواهتان کافیست از طریق کنترل پنل به بخش Domain Forwarding رفته و آدرس IP یا دامنه مورد نظرتان را وارد کنید.

نحوه ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین

۱. به پنل دایرکت ادمین خود بروید. برای ورود می‌توانید از یکی از دو آدرس زیر استفاده کنید:

  • https://your-domain.com:2222
  •  https://IP-address:2222 or https://server-hostname:2222
صفحه ورود به کنترل پنل دایرکت ادمین
نام کاربری و رمزعبور خود را برای ورود به دایرکت ادمین وارد کنید

۲. از قسمت Account Manager به بخش Site Redirection بروید.

کلیک روی گزینه Site Redirection در داشبورد دایرکن ادمین
روی گزینه Site Redirection در دایرکت ادمین کلیک کنید

۳. برای فوروارد کردن دامنه در دایرکت ادمین روی CREATE NEW REDIRECT بزنید.

صفحه کلیک روی CREATE NEW REDIRECT در داشبورد دامنه دایرکت ادمین
برای فوروارد کردن دامنه روی CREATE NEW REDIRECT بزنید

۴. اطلاعات لازم را وارد کنید و در نهایت روی CREATE بزنید.

  • Local URL Path: آدرس دامنه فعلی را تایپ کنید. اگر می‌خواهید دامنه را به صفحه اصلی هدایت کنید، این فیلد را خالی بگذارید یا ‘/’ را وارد کنید.
  • Redirect Type: نوع انتقال را از منوی کشویی انتخاب کنید (۳۰۱: دائمی، ۳۰۲: موقتی، ۳۰۳: جایگزین شده).
  • Destination URL: آدرس مقصد نهایی را که بازدیدکنندگان به آن هدایت می‌شوند، تایپ کنید.
صفحه اطلاعات ورودی برای فوروارد کردن دامنه در دایرکت ادمین
اطلاعات لازم را وارد کنید و روی CREATE بزنید

تبریک می‌گوییم؛ شما موفق به ریدایرکت دامنه در دایرکت ادمین شدید.

نحوه ریدایرکت دامنه در سی پنل

فوروارد کردن دامنه در سی پنل نیز مانند دایرکت ادمین است.

۱. وارد کنترل پنل سی پنل شوید و از بخش Domain روی گزینه Rediration کلیک کنید.

صفحه انتخاب گزینه Rediration در سی پنل برای ریدایرکت دامنه
از بخش Domain روی گزینه Rediration کلیک کنید

۲. مانند بخش قبلی، اطلاعات خواسته شده را تکمیل و در نهایت گزینه ADD کلیک کنید.

صفحه ورود اطلاعات برای ریدایرکت دامنه در سی پنل
اطلاعات خواسته شده را تکمیل و در نهایت گزینه ADD کلیک کنید

تفاوت Park Domain و Domain Forwarding چیست؟

 Park Domain دامنه را به یک صفحه خالی هدایت می‌کند. این روش برای حفظ نام دامنه و جلوگیری از ثبت آن توسط دیگران استفاده می‌شود. با پارک کردن دامین، هیچ صفحه‌ای با وارد کردن نام آن بارگیری نمی‌شود و بازدیدکنندگان با صفحه‌ای خالی مواجه می‌شوند. این در حالی است که Domain Forwarding دامنه را به یک صفحه یا وب‌سایت فعال هدایت می‌کند. این روش برای انتقال ترافیک از یک دامنه به دامنه دیگر استفاده می‌شود. با فوروارد کردن دامین، کاربران به وب‌سایت مقصد هدایت می‌شوند و نام دامنه مقصد در نوار آدرس مرورگر نمایش داده می‌شود.

دامنه موردنظرتان را با قیمت اقتصادی از پارس پک تهیه کنید

خرید دامنه جزو اصلی‌ترین بخش‌های راه‌اندازی سایت است. شما می‌توانید دامنه موردنظرتان را ازطریق وب‌سایت پارس پک جستجو و درصورت آزاد بودن، آن را با قیمتی ارزانو اقتصادی ثبت کنید. کارشناسان پارس پک پس از تهیه دامنه نیز همراهتان هستند تا در اقدامات مختلف مانند ریدایرکت یا فوروارد دامنه راهنمایی‌تان کنند. برای انتخاب دامنه همین حالا می‌توانید ازطریق صفحه زیر اقدام کنید.

جمع‌بندی

Domain Forwarding چیست؟ در این مقاله، به مفهوم فورواردینگ دامین و نحوه ریدایرکت دامنه به‌طور کامل پرداختیم. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، سوالاتتان را می‌توانید در انتهای همین مقاله بنویسید تا راهنمایی‌تان کنیم. آیا شما تابه‌حال تجربه انجام فوروارد کردن دامنه را داشتید؟

سؤالات متداول

۱. منظور از Domain Forwarding چیست؟

Domain Forwarding یا انتقال دامنه، فرایندی است که در آن یک دامنه به آدرس دامنه دیگر هدایت می‌شود. در این حالت، مالکیت دامنه همچنان متعلق به صاحب فعلی آن باقی می‌ماند، اما کاربرانی که به آن مراجعه می‌کنند، به جای مشاهده صفحه اصلی دامنه، به صفحه مورد نظر هدایت می‌شوند.

۲. هزینه فوروارد کردن دامنه چقدر است؟

هزینه فورواردینگ دامنه معمولاً توسط شرکت ثبت‌کننده دامنه تعیین می‌شود. برخی از شرکت‌های ثبت‌کننده دامنه انتقال دامنه را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند، درحالی‌که برخی دیگر برای آن هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

معرفی قوانین انتقال، خرید و ثبت انواع دامنه
18 مهر 1390

Addon domain چیست؟

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم