پسوند دامنه چیست؟ با معروف‌ترین پسوندهای دامنه آشنا شوید!

Avatar
نویسنده: درسا والامقام
پنج‌شنبه 16 تیر 1401
مطالعه: ۱۴ دقیقه ۰ نظر ۲۴۲۸ بازدید

اکثر وب‌سایت‌هایی که تا‌به‌حال دیده‌اید، دامنه‌شان به پسوند com. یا net. یا org. ختم می‌شوند. هنگام خرید دامنه، علاوه‌بر نام دامنه باید پسوند دامنه مناسب را برای وب‌سایت یا کسب‌وکار خود پیدا کنید؛ به‌خصوص اگر کسب‌وکارتان هدف خاصی را دنبال می‌کند. در این مطلب، با مفهوم پسوند دامنه آشنا خواهیم شد، همچنین نحوه انتخاب پسوند دامنه مناسب را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

ثبت و خرید دامنه

هر دامنه از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

هر دامنه از سه بخش اصلی تشکیل می‌شود:

  • زیردامنه (Subdomain): زیردامنه بخشی از دامنه‌ای اصلی است که در ابتدای دامنه اصلی می‌آید و برای بخش‌های خاص وب‌سایت‌های بزرگ استفاده می‌شود. برای مثال، اگر آدرس وب‌سایت شما parspack.com است، از زیردامنه blog به‌صورت blog.parspack.com می‌توانید استفاده کنید.
  • دامنه سطح دوم (Second-Level Domain): دامنه سطح دوم همان دامنه اصلی (URL اصلی) وب‌سایت شماست که در انتهای آن، دامنه سطح بالا (TLD) قرار می‌گیرد.
  • دامنه سطح بالا (Top-Level Domain): دامنه سطح بالا همان پسوند دامنه شما محسوب می‌شود که مکمل دامنه سطح دوم شماست و URL وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد.
کدام پسوند دامنه بهتر است؟

معرفی اجزای مختلف دامنه‌ها

پسوند دامنه چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

به حروف انتهای آدرس وب (URL) که معمولاً پس از یک نقطه (مانند com. یا ir.) می‌آیند، پسوند دامنه (Domain Extension) گفته می‌شود. هر پسوند دامنه نیز برای هدف خاصی استفاده می‌شود و برخی از آن‌ها مخصوص سازمان‌ها یا افراد خاصی هستند.

درحال‌حاضر، بیش از ۱۵هزار پسوند دامنه با اهداف خاص وجود دارد که با‌‌توجه‌به نیازتان، می‌توانید یک یا چند نمونه از آن‌ها را برگزینید. پسوند دامنه به شناسایی عناصر وب‌سایت‌ها مانند نوع کسب‌وکار، کشور مبدأ، دولتی یا خصوصی و… کمک می‌کند. نکته مهم اینکه پسوند دامنه مدنظر را باید با‌توجه‌به هدف کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری درمورد دامنه به دست بیاورید حتما مقاله‌ی زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

پسوندهای دامنه در کجا ایجاد و رجیستری می‌شوند؟

شرکت آیکان (ICANN) که در سال ۱۹۹۸ در ایالات متحده آمریکا تأسیس شد، مسئول پروتکل‌‌های اینترنتی، مدیریت انواع دامنه‌ها، تعیین پروتکل و… است. آیانا (IANA) نهادی است که مسئولیت سرپرستی آدرس‌های پروتکل اینترنتی (IP) و… را در آیکان برعهده دارد. شرکت ICANN با رجیستری‌های ایجاد‌شده برای پسوندهای دامنه‌های متفاوت، امتیاز مدیریت آن‌ها را به سایر ارگان‌ها می‌دهد.

برای مثال، شرکت آمریکایی VeriSign پسوندهای com. و net. و دیگر پسوندهای دامنه را مدیریت می‌کند. پسوندهای دامنه برندها را معمولاً شرکتی مدیریت می‌کند که آن‌ها را ثبت کرده است. برای مثال، شرکت سامسونگ پسوند دامنه samsung. را مدیریت می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با قوانین و شرایط انتقال دامنه مقاله‌ی زیر را بخوانید.

انتقال دامنه چیست؟

چرا پسوند دامنه بسیار مهم است؟

پسوند دامنه وب‌سایت اولین برداشت کلی از موضوع آن است. کاربران قبل از مشاهده وب‌سایت‌، با نگاه به پسوند دامنه، نوع و موضوع وب‌سایتتان را تشخیص می‌دهند. برای مثال، پسوندهای دامنه news. و org. نوع وب‌سایت شما را مشخص می‌کنند که خبری یا دولتی است. نکته دیگر اینکه پسوندهای ارزان‌قیمت ارزش چندانی ندارند. برای مثال، اگر از دامنه‌های گران‌قیمت مرتبط استفاده کنید، می‌توانید اعتبار بیشتری به وب‌سایتتان بدهید.

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که همیشه قیمت پسوند دامنه معیار مناسبی برای انتخاب آن نیست. علاوه‌براین، پسوند دامنه تأثیر تقریباً مستقیمی روی سئو وب‌سایتتان می‌گذارد. موتور جست‌وجوی گوگل نیز مانند کاربر عمل می‌کند و از‌آن‌جاکه پسوند دامنه نوع وب‌سایتتان را بیان می‌کند، گوگل هم این موضوع را برای مشاهده نتایج کاربران در نظر می‌گیرد.

پسوند سایت‌های تجاری چیست؟

چرا استفاده از پسوند دامنه مهم است؟

انواع پسوندهای دامنه کدام‌اند؟

پسوندهای دامنه TLD نیز نام دارند و به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند: ۱. پسوندهای دامنه عمومی (generic TLDs)؛ ۲. پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی (sponsored TLDs)؛ ۳. پسوندهای دامنه کشورها (country-code TLDs). درادامه، هریک از این TDLها را بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. پسوند دامنه عمومی (gTLDs)

معروف‌ترین نوع پسوند دامنه، پسوند دامنه عمومی است که همیشه و همه‌جا آن‌ها را دیده‌ایم. استفاده از این دسته برای عموم آزاد است و برای وب‌سایت‌های عمومی استفاده می‌شود. پسوندهای دامنه عمومی قوانین بسیار آسانی دارند؛ به‌طوری‌که عموم افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند؛ مانند com ،.org ،.net. و blog.. این پسوندهای دامنه از اولین پسوندهای ثبت‌شده هستند.

2. پسوند دامنه حمایت‌شده سازمانی (sTLDs)

پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی پسوندهایی هستند که نهادهای خاص از آن استفاده می‌کنند و قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای دارند. ارگان‌های دولتی، شرکت‌های معروف، مؤسسه‌های آموزشی و… پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی خود را دارند.

برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: gov. (دولت ایالات متحده آمریکا)، edu. (مؤسسه‌های آموزشی پس از متوسطه معتبر ایالات متحده آمریکا)، mil. (ارتش ایالات متحده آمریکا) و post. (خدمات پستی). برخی از پسوندهای دامنه حمایت‌شده سازمانی کمتر‌دیده‌شده ازاین‌قرارند: museum. (موزه‌ها) و cat. (وب‌سایت‌های زبان کاتالانی) و jobs. (وب‌سایت‌هایی با فهرست مشاغل).

3. پسوند دامنه کشورها (ccTLD)

همان‌طورکه از نام این نوع TDL مشخص است، به کشوری خاص اشاره می‌کند. پسوند دامنه کشورها نیز قوانین خاص خود را دارند. برخی از آن‌ها مانند us. (آمریکا) به سازمان‌ها و افراد داخل یک کشور محدودند و به افراد خارج از آن کشور اجازه ثبت داده نمی‌شود؛ اما ثبت برخی دیگر از پسوندهای دامنه کشورها مثل co. (کلمبیا) و ly. (لیبی) برای عموم مردم دنیا آزاد است.

این نوع پسوند دامنه معمولاً از دو حرف مخفف نام کشورها ایجاد شده است؛ مانند دامنه ir. برای Iran و us. برای USA. برخی از ccTLDهای رایج عبارت‌اند از: ir. (ایران)، ru. (روسیه)، cn. (چین)، de. (آلمان)، ca. (کانادا) و us. (آمریکا).

برای آشنایی بیشتر با انواع دامنه کشورها مقاله‌ی زیر را بخوانید.

معرفی دامنه کشور‌ها

علاوه‌بر این پسوند‌های دامنه، پسوندهای دیگری نیز وجود دارند که درادامه، به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

4. پسوند دامنه زیرساختی (Infrastructural TLDs)

پسوند دامنه زیر‌ساختی کمتر شناخته شده‌ و صرفاً مختص پسوند دامنه aroa. است. این پسوند دامنه از DARPA (سازمان تحقیقات نظامی ایالات متحده که به پیش‌گامی اینترنت مدرن کمک کرد) برگرفته شده و اولین TLD ثبت‌شده تاکنون است. این نوع پسوند دامنه وظایف زیر‌ساختی مانند تسهیل جست‌وجوی DNS را برعهده دارد و کاملاً محفوظ است.

5. پسوند دامنه رزرو‌شده (Reserved TLDs)

برخی از TLDها در فهرستی رزرو‌ شده‌اند و هیچ‌وقت در‌دسترس قرار نمی‌گیرند. به‌عنوان مثال، localhost. برای محیط‌های کامپیوتر محلی و example. برای استفاده در نمایش‌های آزمایشی رزرو شده است.

پسوند دامنه‌های اینترنتی کشورها

چند نوع پسوند دامنه وجود دارد؟

رایج‌ترین پسوندهای دامنه چیست؟

همان‌طورکه گفتیم، هر نوع دامنه بین المللی قوانین ثبت و استفاده خاص خود را دارد. بیش از هزاران پسوند دامنه دردسترس است که درادامه به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. پسوند دامنه com.

پسوند دامنه com . مخفف Commercial و به‌معنای «تجارت» است. بیش از ۵۰درصد از وب‌سایت‌ها از پسوند دامنه com. استفاده می‌کنند. این نوع پسوند در ابتدا صرفاً برای وب‌سایت‌های تجاری در نظر گرفته شده بود؛ اما امروزه اکثر وب‌سایت‌ها با موضوع‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند و به پسوند دامنه پیش‌فرض تبدیل شده است. این پسوند دامنه از نوع gTLD و ثبتش برای همه آزاد است؛ بنابراین، چه به‌دنبال راه‌اندازی وبلاگ یا کسب‌وکار خود به‌صورت آنلاین باشید، پسوند دامنه com. نقطه آغاز خوبی است.

2. پسوند دامنه net.

پسوند د دامنه net. مخفف Network و به‌معنای «اینترنت» است و مانند com. یکی از اولین پسوندهای دامنه به‌شمار می‌آید. این نوع پسوند دامنه برای استفاده سازمان‌های مرتبط با فناوری‌های شبکه ایجاد شده است. پسوند دامنه net. نیز جزو اولین پسوندهای ایجاد شده است که عموم افراد به آن اعتماد دارند و درصد بسیار زیادی از وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند.

این روزها پسوند دامنه net. اغلب به‌عنوان جایگزینی برای com. به‌کار برده می‌شود. شرکت‌هایی که نمی‌توانند دامنه دلخواهشان را در com. دریافت کنند، می‌توانند پسوند دامنه net. را برگزینند. این نوع پسوند دامنه در دسته gTLD قرار می‌گیرد و استفاده از آن برای تمامی افراد بلامانع است.

برای شناخت بیشتر دو پسوند com و net و انتخاب بهتر از بین این‌ها مقاله‌ی زیر را بخوانید.

بررسی تفاوت net. و com.

3. پسوند دامنه org.

پسوند دامنه org. مخفف Organization و به‌معنای «سازمان» است که برای استفاده غیردولتی ایجاد شده و هنوزهم پسوند دامنه انتخابی برای آن سازمان‌هاست. اگر دامنه org. را انتخاب کنید، اکثر مردم انتظار ندارند وب‌سایتتان تجاری باشد. این پسوند دامنه نیز از نوع gTLD و استفاده و ثبت آن برای عموم آزاد است.

4. پسوند دامنه edu.

پسوند دامنه edu. مخفف Education و به‌معنای «آموزش» است. در روزهای ابتدایی ایجاد این پسوند دامنه، استفاده از آن فقط برای سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات آموزشی مجاز بود. پسوند edu. از نوع gTLD و استفاده از آن برای عموم مردم آزاد است.

5. پسوند دامنه gov.

پسوند دامنه gov. مخفف Government و به‌معنای «دولت» است. پسوند دامنه یادشده برای سازمان‌ها و نهادهای دولتی آمریکا استفاده می‌شود. پسوند دامنه gov. که در دسته gTLD قرار می‌گیرد، فقط دردسترس سازمان‌های دولتی ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

6. پسوند دامنه info.

پسوند دامنه info. مخفف Information و به‌معنای «اطلاعات» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای وب‌سایت‌های اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود. پسوند دامنه info. جزو دسته gTLD است و اشخاص حقیقی و حقوقی آزاد می‌توانند از آن استفاده کنند.

7. پسوند دامنه News.

پسوند دامنه News. بیان‌کننده همان واژه News به‌معنای «اخبار» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای وب‌سایت‌های خبری، روزنامه‌نگاری، رادیو و تلویزیون و… استفاده می‌شود. پسوند دامنه News. جزو دسته gTLD و استفاده از آن برای عموم مردم جهان آزاد است.

8. پسوند دامنه mobi.

پسوند دامنه mobi. مخفف Mobile به‌معنای «گوشی تلفن‌همراه» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای وب‌سایت‌های موبایلی استفاده می‌شود و نشان‌دهنده وب‌سایت مخصوص موبایل است. پسوند دامنه مذکور شرایط و قوانین خاصی برای استفاده دارد.

9. پسوند دامنه biz.

پسوند دامنه biz. مخفف Business و به‌معنای «کسب‌وکار» است. این نوع پسوند دامنه معمولاً برای شرکت‌های تجاری و… استفاده می‌شود. شایان ذکر است که استفاده از این پسوند دامنه biz. برای عموم آزاد است و قانون خاصی ندارد.

معروف‌ترین پسوند دامنه اینترنتی

معروف‌ترین پسوندهای دامنه کشورهای مختلف را بشناسید!

چگونه بهترین پسوند دامنه را برای وب‌سایت خود انتخاب کنیم؟

انتخاب پسوند دامنه همانند انتخاب نام برند و دامنه تصمیمی بزرگ و تأثیرگذار است. پس از انتخاب پسوند دامنه، وب‌سایتتان قرار است همیشه با آن شناخته شود. برای انتخاب بهترین پسوند دامنه وب‌سایت، به نکات زیر توجه کنید:

  • پسوندهای دامنه انواع متفاوتی دارند که باتوجه‌به نوع وب‌سایت خود، باید یکی از آن‌ها را برگزینید. پسوندهای دامنه برای مشخص‌کردن هدف یا نوع وب‌سایت‌ها در نظر گرفته شده‌اند.
  • وقتی در انتخاب نوع پسوند دامنه مردد هستید یا پسوند دامنه مناسبی برای وب‌سایتتان پیدا نکرده‌اید، از پسوند دامنه com. استفاده کنید. com. یکی از پسوندهای دامنه قدیمی‌ و معتبر حال‌حاضر است که هر نوع وب‌سایتی با هر موضوعی از آن استفاده می‌کند.
  • اگر سازمان یا کسب‌وکارتان در دسته‌ای قرار می‌گیرد که پسوند دامنه مشخص و شناخته‌شده‌ای دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید. برای مثال، وب‌سایت‌های دانشگاهی باید از edu. استفاده کنند.
  • برخی از مشاغل تأکید زیادی بر موقعیت مکانی می‌کنند؛ ازاین‌رو، بهتر است از پسوند دامنه‌ ccTLD استفاده کنند که مخصوص کشورهاست. برای مثال، اگر آن‌ها در کانادا هستند، بهتر است پسوند دامنه ca. را انتخاب کنند؛ اما اگر در سطح جهانی کار می‌کنند، دامنه com. بهتر است.
  • دامنه‌هایی که از پسوند com. استفاده می‌کنند، ۳۳درصد بیشتر از URLهایی که از دامنه‌های دیگر استفاده می‌کنند، به‌یاد‌ می‌مانند. وقتی مردم دامنه‌ای را فراموش می‌کنند، ۳.۸ برابر بیشتر از هر‌چیز دیگری تصور می‌کنند که به com. ختم می‌شود.
  • پسوند دامنه به‌سختی تغییردادنی است (به روش ر‌ی‌دایرکت ۳۰۱) و احتمال دارد مشکلات و بی‌اعتمادی‌های زیادی به‌همراه داشته باشد؛ پس بهتر است در ابتدای کار، بهترین آن را انتخاب کنید. تغییر دامنه و پسوند دامنه بر رتبه سئو شما نیز تأثیر می‌گذارد.

برای آشنایی با نحوه انتخاب نام و پسوند دامنه مناسب مقاله‌ی زیر را بخوانید.

آموزش انتخاب نام دامنه

TLDهای متنوع در حال افزایش هستند

در سال ۲۰۱۴، بیش از ۱,۰۰۰ پسوند دامنه جدید عرضه شد که باتوجه‌به نیاز دنیا و دامنه‌های جدید، می‌توانست عدد چشمگیری باشد. ICANN که وظیفه ایجاد پسوندهای دامنه را برعهده دارد، ادعا می‌کرد که باتوجه‌به گسترش سریع دنیای دیجیتال، انتشار انبوه پسوند دامنه ضروری است. در آن سال، دامنه‌های جالب بسیاری برای مشاغل مختلف ایجاد شدند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پسوند دامنه wed.: برای زوج‌های تازه‌ازدواج‌کرده
  • پسوند دامنه blog.: برای وبلاگ‌نویسان
  • پسوند‌های دامنه shop. و save.: برای آنلاین‌شاپ‌ها

همان‌طورکه می‌دانید، پسوندهای دامنه دائماً در حال افزایش هستند و باتوجه‌به پیشرفت روز دنیا به‌روزرسانی می‌شوند؛ اما فراموش نکنید که انتخاب پسوند دامنه باید با دامنه شما نیز هم‌خوانی داشته باشد. طبق چهارچوب و قوانین ICANN، هرکدام از این TLDهای جدید قوانین و شرایط ثبت خود را دارند و وظیفه ثبت آن‌ها به مراجع دیگر سپرده شده است که برای ثبت پسوند دامنه مدنظرتان، باید به وب‌سایت رجیستری آن‌ها مراجعه کنید.

از پسوند دامنه که در انتهای آدرس وب‌سایت‌ها درج می‌شود؛ می‌توانید اطلاعات مختلفی مثل نوع وب‌سایت تجاری، خبری، سازمانی، شخصی و حتی موقعیت وب‌سایت را تخمین بزنید. برای مثال وب‌سایت‌هایی که از پسوند «IR» استفاده می‌کنند، نشان‌دهنده موقعیت ایران است. یا اگر وب‌سایتی از پسوند «news» استفاده کنید، نشان‌دهنده ماهیت خبری آن وب‌سایت است. برای انتخاب پسوند حتماً به ارتباط آن با کسب‌ورتان توجه کنید، زیر تغییر آن آسان نیست و در سئو وب‌سایت هم بسیار تاثیرگذار است.

برای آموزش کامل نحوه جست‌و‌جوی دامنه و بررسی آزاد بودن آن مقاله‌ی زیر را بخوانید.

نحوه جست‌وجوی دامنه

جمع‌بندی

پسوند دامنه (TLD) دقیقاً همان عبارت انتهای آدرس وب‌سایتتان است که پس از یک نقطه می‌آید. پسوند دامنه ممکن است تنها چند حرف باشد؛ اما بسیار اهمیت دارد. پسوندهای دامنه نوع و هدف وب‌سایت و کسب‌وکارتان را نشان می‌دهند و به اعتماد کاربران کمک می‌کنند. TLDها انواع متفاوتی دارند که هرکدام از آن‌ها صرفاً برای مشاغل و موضوعات خاصی استفاده می‌شود. نداشتن اطلاعات کافی از پسوندهای دامنه ممکن است ضرروزیان‌ بسیاری به وب‌سایت و کسب‌وکارتان بزند. در این مقاله از آموزش دامنه به بررسی و معرفی انواع پسوند ها و کاربرد هر کدام بصورت کامل پرداختیم.

سؤالات متداول

1. TLD مخفف چیست؟

دامنه سطح بالا (Top-Level Domain) جزء نهایی یک دامنه است؛ به‌همین‌دلیل، به آن Top-Level Domain گفته می‌شود.

2. محبوب‌ترین پسوندهای دامنه سطح بالا کدام‌اند؟

  • com.: برای وب‌سایت‌های تجاری
  • org.: برای ارگان‌های دولتی
  • net.: برای وب‌سایت‌های فعال در حوزه شبکه
  • info.: برای پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی
  • biz.: برای کسب‌وکارها

3. آیا پسوند دامنه بر رتبه سئو تأثیرگذار است؟

بله، ازآن‌جاکه هدف وب‌سایتتان را مشخص می‌کند، می‌تواند در نتایج گوگل تأثیرگذار باشد.

4. قیمت پسوندهای دامنه چقدر است؟

قیمت هر پسوند دامنه باتوجه‌به وب‌سایت رجیسترکننده و محدودیت‌های آن متغیر است.

5. پرکاربردترین پسوندهای دامنه کدام هستند؟

  • com.: درحدود ۱۴۸.۷میلیون
  • TK.: نزدیک به ۲۷.۵میلیون
  • CN.: تقریباً ۲۴.۱میلیون
  • DE.: حدود ۱۶.۵میلیون
  • NET.: نزدیک به ۱۳.۴میلیون
  • UK.: تقریباً ۱۱.۸میلیون

6. چگونه پسوند دامنه را ثبت کنیم؟

وب‌سایت‌های رجیستری پسوند دامنه را به‌همراه دامنه ثبت می‌کنند. همچنین، بسیاری از وب‌سایت‌های هاستینگ مانند پارس پک می‌توانند دامنه را با پسوند مدنظرتان ثبت کنند.

7. آیا پسوند دامنه تغییردادنی است؟

به‌طور مستقیم خیر، اما با روش‌هایی مانند ری‌دایرکت ۳۰۱ تغییر دامنه امکان‌پذیر است.

منابع

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم