هاست بکاپ چیست؟ راهنمای خرید هاست مناسب برای پشتیبان‌گیری

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 5 دی 1400
مطالعه: ۱۱ دقیقه ۰ نظر ۱۲۰۱ بازدید

هاست بک‌ آپ سرویسی است که به‌صورت جداگانه برای توسعه‌دهندگانی استفاده می‌شود که به هر دلیل تمایل دارند ضریب امنیتی داده‌های خود روی هاست را ارتقا دهند. به‌هرحال، نگه‌داری اطلاعات در فضای شبکه و اینترنت ریسک‌های زیادی را نیز برای کسب‌وکارها و وب‌سایت‌ها به‌دنبال دارد. تصور کنید که صاحب وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خرید بلیت هستید و اطلاعات ذخیره‌شده روی وب‌سایت شما اهمیت زیادی دارد. گاهی قطعی سرور یا بروز اختلال در عملکرد دیتاسنتر ممکن است سبب مشکلات بزرگی در دسترسی کاربران و توسعه‌دهندگان به اطلاعات شود. در این وضعیت، هاست بک‌ آپ می‌تواند راه‌حلی مفید باشد.

اگرچه بیشتر ارائه‌دهندگان هاست معمولاً به شما امکان می‌دهند به‌صورت هفتگی بک‌آپ‌ بگیرید، ممکن است دراثر بروز برخی مشکلات یا از‌دسترس‌خارج‌شدن یکی از دیتاسنترها، امکان بازگردانی اطلاعات وجود نداشته باشد. در‌نتیجه، هاست پشتیبان‌گیری می‌تواند پاشنه آشیلی برای جلوگیری از نابود‌شدن اطلاعات باشد. در این مقاله، با پارس پک همراه باشید تا با دنیای هاست بکاپ و بک‌آپ‌گیری بیشتر آشنا شوید.

چرا هاست بکاپ نیازی حیاتی برایتان است؟

تصور کنید که وب‌سایتتان به هر دلیلی از کار افتاده است. در این وضعیت، اکثر منوها و فیچرها و بخش‌های وب‌سایت با مشکل و پیغام‌های خطا به کاربر نمایش داده می‌شوند. برای رفع هر‌کدام از مشکلات، به استخدام توسعه‌دهنده نیاز خواهید داشت. برای مثال، باید از توسعه‌دهنده بخواهید مشکل پایگاه‌داده و فایل‌ها و کدنویسی‌های شما را رفع کند. در این صورت، علاوه‌براینکه هزینه زیادی متحمل می‌شوید، زمان شما نیز از دست می‌رود و در لحظه نمی‌توانید مشکلات را حل کنید.

قطع‌شدن سرویس‌های وب‌سایت علاوه‌بر تأثیری که روی اعتماد مشتریان می‌گذارد، سبب بی‌اعتمادی گوگل به شما در بحث سئو می‌شود. بااین‌حال با استفاده از هاست بکاپ، می‌توانید در کمترین زمان ممکن اطلاعات خود را به دامین باز‌گردانید و بدون مشکل به کارتان ادامه دهید. در این شرایط، البته هاست بکاپ نیز باید به‌درستی و براساس پارامترهای فنی و تخصصی انتخاب شود که در‌ادامه، بیشتر درباره این موضوع سخن خواهیم گفت.

برای آشنایی با انواع هاست و کاربردهای آن‌ها مقاله زیر را بخوانید.

هاست چیست؟

هاست بک‌ آپ بیشتر برای چه وب‌سایت‌هایی مناسب است؟

بدون محدودیت می‌توانید از هاست بک‌ آپ برای تمامی وب‌سایت‌ها استفاده کنید. حتی اگر پلتفرم دانلود و آپلود فایل هستید، فایل‌های دانلودی و هاست دانلود خود را می‌توانید روی این سرویس بک‌آپ بگیرید. درضمن، تمامی این سرویس‌ها از کنترل‌پنل برخوردارند که به شما امکان مدیریت فایل‌ها، ذخیره‌سازی داده‌ها، پشتیبان‌گیری از دیتابیس و… را می‌دهند.

نکته مهم دیگر اینکه حتی اگر هاست اصلی شما از سرویس‌دهنده‌های متفرقه است، بدون مشکل می‌توانید از این روش بهره ببرید و اطلاعات خود را به هاست جدید منتقل کنید. همچنین، می‌توانید پلن‌های دیگر را با امکان ارتقا و مقیاس‌پذیری به‌کار بگیرید. نکته دیگر اینکه اگر حجم دیسک هاست شما پر شد، می‌توانید آن را با پلن جدیدتر جایگزین کنید و حجم و فضای پهنای باند خود را نیز ارتقا دهید.

تهیه فایل بک‌‌آپ از وب‌سایت یکی از موارد مهمی است که نادیده گرفتن آن می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌وجود بیاورد. برای نگهداری داده‌های حیاتی وب‌سایتتان در فضایی امن و دسترس‌پذیر می‌توانید از هاست بکاپ استفاده کنید. با خرید هاست بکاپ نگرانی بابت از دست دادن داده‌هایتان نخواهید داشت و می‌توانید با قابلیت اطمینان بالایی فایل‌هایتان را مدیریت کنید.

چرا به هاست بک‌ آپ نیاز پیدا می‌کنیم؟

اگر در‌زمینه توسعه وب کار می‌کنید یا صاحب وب‌سایت و کسب‌وکار هستید، دلایل زیادی وجود دارد که باتوجه‌به آن‌ها حتماً به استفاده از هاست بکاپ نیاز پیدا خواهید کرد. درادامه، با بیان ۷ دلیل مهم این موضوع را اثبات خواهیم کرد.

۱. محافظت دربرابر خطای انسانی

یکی از مشکلات مهمی که سرویس‌های هاستینگ در از‌بین‌رفتن اطلاعات با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خطای انسانی است. هر‌کسی ممکن است هر‌از‌گاهی مرتکب اشتباه شود. ممکن است فایل مهمی از وب‌سایت حذف یا تغییری ایجاد شده باشد که برخی از عملکردهای وب‌سایت شما را از کار بیندازد. درنهایت، راه‌هایی برای رفع این خطاها وجود دارد. در این شرایط اضطراری، طبیعتاً شما فرصت کافی برای تماسِ فوری با تکنسین و شناسایی مشکل را نخواهید داشت.

بسته به اینکه مشکل چقدر جدی است، رفع این ‌گونه خطاها و نقص‌ها احتمال دارد از یک روز تا چند هفته زمان ببرد. در این وضعیت، یکی از مزیت‌های مهم هاست بکاپ را درک خواهید کرد. صرفاً لازم است که اطلاعات را از هاست ثانویه بازگردانید؛ درنتیجه، آخرین نسخه پشتیبان وب‌سایتتان در‌دسترس خواهد بود که می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز کاربران باشد.

۲. استفاده هنگام به‌روزرسانی وب‌سایت

برمبنای اینکه سیستم مدیریت محتوای وب‌سایتتان چیست و از چه پلتفرمی برای توسعه آن استفاده می‌کنید، احتمال دارد به‌صورت دوره‌ای به به‌روزرسانی وب‌سایت خود نیاز داشته باشید. ممکن است شما هم به وب‌سایت‌هایی سر بزنید که به خدمات و امکانات و قابلیت‌های آن‌ها احتیاج دارید؛ اما در طول شبانه‌روز بارها با پیغام «سایت در حال به‌روزرسانی است» مواجه شده باشید. در حالت ایدئال، شما با استفاده از خدمات سیستم پشتیبان‌گیری (هاست بک‌ آپ) می‌توانید وب‌سایتتان را به‌صورت لحظه‌ای و بدون اینکه از دسترس خارج شود، در‌معرض نمایش عموم قرار دهید.

۳. جلوگیری از سرقت داده‌ها 

در بحث توسعه وب و کسب‌وکارهای دیجیتال، ممکن است عده‌ای سعی کنند به داده‌های شما آسیب بزنند یا آن‌ها را حذف کنند. همچنین با دانلود و سپس حذف آن‌ها، از مدیران کسب‌وکارها و طراحان وب و فعالان این حوزه باج‌خواهی کنند. در این اوضاع‌واحوال، علاوه‌براینکه اطلاعاتتان از دست می‌رود، با مشکلات حقوقی هم مواجه می‌شوید که قطعاً شما درقبال امنیت اطلاعات مشتریان خود مسئول هستید. در این شرایط، حداقل می‌توانید اطلاعات قبلی و ازدست‌رفته را با استفاده از هاست بک‌ آپ بازگردانید که این می‌تواند کمی از بار مشکلات شما بکاهد.

۴. رفع مشکلات ناسازگاری بعد از نصب فریم‌ورک یا CMS جدید

وردپرس، جوملا، دروپال و… به‌صورت دوره‌ای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را در‌اختیار کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. این به‌روزرسانی‌ها همیشه موجب بروز مشکل نمی‌شوند یا به‌ندرت پیش می‌آید که وب‌سایتی حین به‌روزرسانی دچار ایراد شود؛ اما گاهی اطلاعات شما یا نوع قالبی که استفاده می‌کنید، با پایگاه‌داده یا ادیتور هماهنگ نخواهد بود. در این صورت، باز‌هم می‌توانید به‌راحتی از هاست بک‌ آپ کمک بگیرید.

۵. رفع مشکلات مربوط به بدافزارها (Malware)

بدافزارها نیز بخشی از اینترنت هستند. درصورتی‌که می‌خواهید از ترس دچارشدن به مشکلاتی نظیر صفحه قرمز آنتی‌ویروس روی وب‌سایت خود رها شوید، به این قابلیت ‌هاست بکاپ نیاز پیدا خواهید کرد.

۶. حفاظت دربرابر هکرها

ممکن است واقعاً مهاجمانی مستقیماً و با هدف شخصی سعی کنند وب‌‌سایتتان را از کار بیندازند. اگر اقدامات احتیاطی و ایمنی را به‌درستی انجام ندهید، دچار مشکل می‌شوید. سعی کنید که از‌طریق ایمیل و تأیید دومرحله‌ای به هاست دسترسی داشته باشید. همچنین، نسخه پشتیبان از هاستینگ خود تهیه و آن را روی هاست ثانویه آپلود کنید.

۷. جلوگیری از بروز مشکلات سرویس‌های هاست و دیتاسنترها

اگرچه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست ادعا می‌کنند که به‌صورت مداوم و لحظه‌ای از اطلاعات شما بک‌آپ می‌گیرند، درحقیقت گاهی این ریسک وجود دارد که حتی بک‌آپ‌های شما نیز به‌دلایل مختلف از دست بروند. اکثر این سرویس‌دهنده‌ها اطلاعات هاست بکاپ شما را روی هارد و سرور ذخیره می‌کنند که در این صورت، امکان بازگردانی پس از بروز مشکلات و اختلالات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری وجود ندارد.

قیمت هاست بکاپ چگونه محاسبه می‌شود؟

یکی دیگر از دغدغه‌های کسانی که قصد دارند هاست بک‌ آپ بخرند، این است که آیا مانند هزینه‌ خرید هاست اصلی یا سرور اختصاصی، باید هزینه زیادی برای تهیه هاست بکاپ متحمل شوند؟ در‌ پاسخ به این پرسش باید گفت که خیر، شما صرفاً هزینه فضای دیسک را می‌پردازید؛ چون معمولاً از پردازنده و حافظه رم و دیسک‌های ارزان‌قیمت‌تر استفاده می‌شود.

شرکت‌های هاستینگ و دیتاسنتر نیز به این موضوع واقف‌اند که توسعه‌دهنده یا صاحب کسب‌وکار تمایل ندارد هزینه‌ای اضافه و مشابه هاست اصلی خود برای هاست بکاپ بپردازند؛ در‌نتیجه، می‌توانند از هاست بکاپ ارزان‌قیمت‌تر استفاده کند. افزون‌براین، قرار نیست که اطلاعات هاست بک‌ آپ شما برای همیشه در‌دسترس عموم کاربران روی دامنه باشد. در‌واقع، صرفاً در مواقع اضطراری و شرایطی که وب‌سایت اصلی از دسترس خارج می‌شود، می‌توان از اطلاعات هاست بک‌ آپ استفاده کرد.

خرید هاست

هاست بکاپ مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

انتظار می‌رود که هاست بکاپ ویژگی‌های خاصی داشته باشد که در این صورت، گزینه بهتری برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات وب‌سایتتان خواهد بود. اگر قصد دارید هاست بکاپ بخرید، بهتر است که حتماً به این نکات توجه کنید.

۱. پهنای باند

هنگام انتخاب سرویس‌دهنده هاست بک‌ آپ، به‌سراغ گزینه‌هایی بروید که پهنای باند بیشتری ارائه می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که تبادل اطلاعات هاست بدون مشکل انجام شود. انتظار می‌رود که پهنای باند این هاست بر‌اساس صرفه اقتصادی روی حجم مناسبی تنظیم شود؛ چون بیشتر مشتریان هاست پشتیبان‌گیری مایل نیستند هزینه زیادی پرداخت کنند و این سرویس صرفاً به‌عنوان قابلیتی کمکی و مکمل استفاده می‌شود؛ در‌نتیجه، هیچ‌گاه قیمت آن با هاست اصلی یا حتی سرورهای مجازی و اختصاصی برابر نخواهد بود.

۲. سازگاری با تمامی سرویس‌های توسعه و زبان‌های برنامه‌نویسی

ممکن است وب‌سایت شما با زبان PHP، دات‌نت و… طراحی شده یا بر‌مبنای سیستم مدیریت محتوا باشد. در تمامی این شرایط، انتظار می‌رود که عملیات بک‌آپ‌گیری به‌راحتی و بدون مشکل انجام شود.

۳. سازگاری با تمامی دیتابیس‌ها و اسکریپت‌ها

روی وب‌سایت‌های مختلف اسکریپت‌ها، افزونه‌ها، قالب‌ها و نرم‌افزارهای متفاوتی نصب می‌شود. برخی از آن‌ها با نسخه‌ای خاص از دیتابیس یا PHP و ASP سازگار هستند. در این صورت، منطقی است که انتظار داشته باشیم پلتفرم بک‌آپ‌گیری از تمامی آن‌ها پشتیبانی کند.

۴. امکان بک‌آپ‌گیری خودکار

امکان بک‌آپ‌گیری خودکار یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که انتظار می‌رود در سرویس‌های مدنظر وجود داشته باشد. این کار با استفاده از نرم‌افزاری‌هایی مانند فایل زیلا ممکن خواهد بود. البته ضروری است سرعت آپلود و دانلود این هاست بسیار زیاد باشد تا عملیات ریکاوری و بک‌آپ‌گیری در کمترین زمان ممکن انجام شود.

۵. امکان استفاده از پروتکل FTP

سرویسی وجود دارد که با آن می‌توانید بدون استفاده از کنترل‌پنل، هاست خود را به‌راحتی پشتیبان‌گیری کنید. انتقال اطلاعات از پروتکل FTP موجب می‌شود که عملیات آپلود با سرعت بیشتری انجام شود. پروتکل FTP حتی درصورت دسترسی‌نداشتن به کنترل پنل، به شما امکان می‌دهد که داده‌ها را روی وب‌سایت و دامنه اصلی خود بازگردانید.

خرید بهترین سرویس‌ هاست بک‌ آپ با بهترین کیفیت و اطمینان

توجه کنید که شرکت‌های زیادی در ایران و دنیا در‌زمینه ارائه فضای بک‌آپ رایگان یا با پلن‌های ارزان‌قیمت فعالیت می‌کنند. یکی از مشکلات بزرگی که در این‌ زمینه وجود دارد، آن است که بک‌آپ این سرویس‌دهنده‌ها نیز چندان مطمئن نیست و ممکن است هرلحظه از دسترس خارج شود.

درمجموع، انتظار می‌رود که هاست بک‌ آپ این ویژگی‌ها را داشته باشد:

  • فعال‌سازی به‌صورت آنی
  • امکان دانلود و آپلود بدون محدودیت سرعت در کمترین زمان ممکن
  • امکان انتقال سریع اطلاعات
  • بهره‌گیری از قابلیت FTP
  • قیمت مناسب و ارزان‌تر از سرویس‌های مشابه
  • پشتیبانی ۲۴ساعته در ۷ روز هفته
  • سرعت بسیار زیاد
  • ترافیک و پهنای باند مناسب با نوع سرویس و هزینه پرداختی

جمع‌بندی

هاست بک‌ آپ برای کسب‌وکارهایی که به امنیت داده‌های خود اهمیت می‌دهند، گزینه‌ای مناسب و کاربردی است. با استفاده از این سرویس می‌توانید داده‌های خود را در فضایی امن و پایدار ذخیره کنید تا هر زمان به آن نیاز داشته باشید، امکان بازیابی اطلاعات به‌ آسانی فراهم شد. در این مطلب سعی کردیم معرفی هاست بک‌ آپ، ضرورت استفاده و راهنمای خرید آن را با زبانی ساده ارائه کنیم.

سؤالات متداول

۱. آیا هاست بکاپ با وردپرس و جوملا و دیگر CMSها سازگار است؟

بله امکان استفاده از هاست بکاپ روی تمام سرویس‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی وجود دارد و حتی روی وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز می‌توانید از این هاست استفاده کنید.

۲. آیا همه وب‌سایت‌ها به هاست بک آپ نیاز دارند؟

بله، مسئله این است که گاهی امکان دارد بک‌آپ‌ هاست شما هم با داده‌های اصلی از دسترس خارج شوند.

۳. هاست بک آپ از کنترل‌پنل لینوکس پشتیبانی می‌کند؟

شما می‌توانید بسته به نیازتان از کنترل‌پنل دایرکت‌ادمین و سی‌پنل و حتی پلسک بک‌آپ بگیرید.

۴. آیا امکان استفاده از هاست بکاپ برای دیتابیس وجود دارد؟

فارغ از اینکه دیتابیس شما از چه نوع است، از این هاست برای بک‌آپ‌گیری می‌توانید استفاده کنید.

۵. امکان خرید پلن بلندمدت هاست بکاپ وجود دارد؟

شما می‌توانید هاست بک آپ را به‌صورت ماهانه یا سالانه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم