خدمات ابری چیست؟ معرفی مزایا و کاربردهای Cloud Services

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 5 مهر 1401
مطالعه: ۱۵ دقیقه ۰ نظر ۲۲۵۷ بازدید

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای IT خدمات ابری است. این خدمات به سرویس‌هایی اشاره می‌کند که بدون نیاز به زیرساخت داخلی یا سخت‌افزار، دسترسی آسان و مقرون‌به‌صرفه به برنامه‌ها و منابع دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. جالب است بدانید که تقریباً تمامی کاربران اینترنت روزانه از این خدمات بدون اینکه بدانند، استفاده می‌کنند؛ چه وقتی در حال بررسی ایمیل‌هایشان هستند، چه وقتی فایلی را با همکار یا دوستشان به‌اشتراک می‌گذارند. تاریخ شروع استفاده از تکنولوژی ابری به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد؛ زمانی که AT&T برای اولین‌بار پلتفرمی آنلاین را برای ذخیره‌سازی فایل‌های مبتنی‌بر وب رسماً معرفی کرد و از آن موقع به‌بعد، هرروز بیشتر‌و‌بیشتر استفاده می‌شود. در این مقاله، می‌خواهیم اطلاعات بیشتری درباره خدمات ابری به شما ارائه کنیم.

تکنولوژی مبتنی‌بر ابر چیست؟

برای اینکه به موضوع خدمات ابری بپردازیم، ابتدا باید به درک صحیحی از تکنولوژی مبتنی‌بر ابر برسیم. با مثالی ساده شروع می‌کنیم. برای ذخیره‌سازی اطلاعات موردنیاز خود، ممکن است از فضایی سخت‌افزاری مثل هارد دیسک یا فلش استفاده کنید؛ اما اگر بخواهید هم‌زمان افراد دیگری به این اطلاعات نیز دسترسی داشته باشند، چه کار می‌کنید؟ ممکن است ایمیل‌کردن فایل‌ها اولین راهکاری باشد که به‌نظرتان برسد. همین‌جا صبر کنید! اگر فایل‌ها را با استفاده از ایمیل برای فرد دیگری ارسال کنید، آن‌ها در کجا ذخیره می‌شوند؟ پاسخ این است: فضای ابری.

حالا بیایید مثال یادشده را کمی کامل‌تر کنیم. فرض کنید شما مدیر شرکتی نرم‌افزاری هستید و تیم شما که از افراد مختلف در چند کشور گوناگون تشکیل شده است، باید هم‌زمان روی یک پروژه کار کنند. به‌عبارت‌دیگر، دقیقاً در همان لحظه که توسعه‌دهنده‌ای مشغول کار روی قسمتی از نرم‌افزار است، توسعه‌دهنده دیگری باید روی قسمت دیگری از آن کار کند. قاعدتاً این کار را با استفاده از ایمیل نمی‌توانید انجام دهید. در این مواقع چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌دهید؟ پاسخ مجدداً همان است: خرید فضای ابری.

ابتدایی‌ترین تعریف از خدمات ابری، طیف وسیعی از خدماتی است که کسب‌وکارهای مختلف به مشتریان خود ارائه می‌دهند و برای این منظور، از اینترنت استفاده می‌کنند. یکی از مزایای مهم استفاده از این سرویس‌ها، منعطف‌بودن آن‌هاست. به‌عنوان مثال، مشتریان می‌توانند دقیقاً از همان امکانات مدنظرشان استفاده کنند و در‌صورتی‌که به آن نیازی نداشته باشند، آن را خاموش کنند. این موضوع می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مجموعه‌تان شود.

نکته دیگری که باعث محبوبیت استفاده از این سرویس‌ها می‌شود، این است که مشتریان به‌جای اینکه به تهیه سخت‌افزار و نرم‌افزار نیاز داشته باشند، تنها با خرید اشتراک ماهانه یا سالانه این سرویس‌ها، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

خرید سرور ابری پارس پک

برخی از انواع مختلف سرویس‌های ابری، عبارت‌اند از:

1. خدمات ابری پایه (IaaS)

IaaS مخفف Infrastructure as a Service و به‌معنای «زیرساخت به‌عنوان یک سرویس» است. IaaS یکی از خدمات رایانش ابری به‌حساب می‌آید که درصورت تقاضا، منابع ضروری محاسباتی و ذخیره‌سازی و شبکه را با پرداخت هزینه دراختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در‌صورتی‌که از IaaS برای زیرساخت سازمان خود استفاده کنید، هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگه‌داری دیتاسنترهای خود را می‌توانید کاهش دهید و در هزینه‌های سخت‌افزاری نیز صرفه‌جویی و منابع IT را بر‌اساس تقاضا متعادل کنید. علاوه‌براین، می‌توانید از قید‌و‌بند خرید سرورهای فیزیکی و مدیریت آن رها شوید و از هزینه‌های گزافی که باید برای این منظور بپردازید، اجتناب کنید.

افزون‌بر کاهش هزینه‌ها، امنیت درخورتوجه و آپ‌تایم یا در‌دسترس‌بودن همیشگی و انعطاف زیاد از دیگر مزیت‌هایی است که استفاده از این سرویس برای کسب‌و‌کارتان به‌همراه خواهد داشت. درمجموع‌‌، IaaS را می‌توان پایه‌ای‌ترین سرویس در رایانش ابری دانست. با‌توجه‌به اینکه ذخیره اطلاعات و تحلیل آن‌ها یکی از کارهای مهم‌ و موردنیاز هر کسب‌و‌کار است، به‌جای سرورهای فیزیکی گران‌قیمت‌، می‌توانید از خدمات IaaS استفاده کنید.

IaaS‌ چیست و چه خدماتی را شامل می‌شود؟ برای آشنایی با این سرویس مقاله زیر را از دست ندهید.

IaaS‌ چیست؟

شرکت‌های مهمی که این نوع از سرویس‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌دهند، ازاین‌قرارند: وب‌سرویس آمازون (Amazon Web Services) و آی‌بی‌ام بلومیکس (IBM Bluemix) و مایکروسافت آژور (Microsoft Azure).

2. خدمات ابری زمینه‌ساز (PaaS)

یکی دیگر از سرویس‌های مهم مبتنی‌بر تکنولوژی ابری PaaS نام دارد. PaaS مخفف Platform as a Service است که با نام سرویس پلتفرم‌های ابری نیز شناخته می‌شود. این خدمات عمدتاً در اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، توسعه‌دهندگان معمولاً مشتریان اصلی این سرویس هستند؛ زیرا به آنان امکان می‌دهد تا بدون نگرانی از سیستم‌عامل، به‌روز‌بودن ابزارها و… فقط به توسعه و کدنویسی فکر و در‌نهایت کدهای نوشته‌شده را در فضای ابری مطمئنی بارگذاری کنند.

برای آشنایی کامل با سرویس PaaS و کاربردها و مزایایی که دارد مقاله زیر را بخوانید.

PaaS چیست؟

از‌نظر تکنیکال، می‌توان PaaS را در مرتبه دوم خدمات ابری در نظر گرفت؛ یعنی جایی مابین IaaS و SaaS. تصویر زیر می‌تواند در درک بیشتر این مفهوم به شما کمک کند:

SaaS PaaS IaaS
برنامه‌های میزبانی شده (hosted applications)
ابزارهای توسعه، مدیریت دیتابیس، آنالیز کسب و کار
سیستم عامل
سرورها و فضاهای ذخیره‌سازی ابری
فایروال و امنیت شبکه
مراکز دیتاسنتر

به‌عنوان جمع‌بندی این قسمت، خدمات Platform as a Service یا به‌اختصار PaaS شامل خدماتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از منابع سخت‌افزاری سیستم‌های ابری استفاده کنید و نرم‌افزارهای خود را توسعه دهید. یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات PaaS وب‌سایت Force.com است.

3. خدمات ابری نرم‌افزاری (SaaS)

ازجمله سرویس‌های ابری شناخته‌‌شده SaaS یا Software as a Service است. نمونه خیلی ساده‌‎ این خدمات زمانی است که از ایمیلتان استفاده می‌کنید. در این مواقع، از سرویس ابری ارائه‌دهنده خدمات ارسال و دریافت ایمیل بهره می‌برید و ایمیلی را به فرد دیگری ارسال یا آن را دریافت می‌کنید.

مشتریان اصلی SaaS شرکت‌های نرم‌افزاری هستند. با کمک این خدمات، کاربران بدون نیاز به نصب نرم‌افزارهای شما روی سیستمشان، به‌واسطه خدمات ابری می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه‌بر سرویس ایمیل که یکی از سیستم‌های معروف‌ مبتنی‌بر فناوری SaaS است، بسیاری از سرویس‌های تحت‌وب دیگر زیر پوشش این فناوری قرار می‌گیرند.

برای مثال، Google Docs یکی از این سرویس‌های مشهور است که به شما امکان می‌دهد بدون نصب نرم‌افزار Microsoft Word روی سیستم خود، مطالبتان را بنویسید و در‌نهایت، آن‌ها را با پسوند Docx ذخیره کنید. ناگفته نماند Docx پسوند معتبر فایل‌های تهیه‌شده با Microsoft Word است.

برای آشنایی کامل با سرویس SaaS مقاله زیر را از دست ندهید.

SaaS‌ چیست؟

4. خدمات ابری دسکتاپ (DaaS)

این سیستم نیز یکی از خدمات به‌روزی است که با استفاده از تکنولوژی ابری می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. DaaS یا Desktop as a Service به شما امکان می‌دهد تا با استفاده از اینترنت به محیط کاملاً نرم‌افزاری مشابه با کامپیوتر خود دسترسی داشته باشید و از تمامی امکانات آن استفاده کنید. البته ویژگی سیستم یادشده این است که منابع CPU و RAM و گرافیک آن کاملاً نامحدود است.

بی‌شک تکنولوژی ابری امروزه بسیار بیشتر از گذشته استفاده می‌شود. شرکت‌های بزرگی مانند اتودسک (Autodesk) و ادوبی (Adobe) و اپل (Apple) سیستم‌های ابری مخصوص به خود را دارند و از آن در نرم‌افزارهای مختلف بهره می‌برند. آینده این تکنولوژی نیز بسیار روشن است. قابلیت‌های فراوان موجود در سرویس‌های ابری این امکان را به کاربران اینترنت خواهد داد تا بسیاری از کارهایی که تا امروز با سختی زیاد انجام می‌دادند، با استفاده از این تکنولوژی با سرعت و دقت بسیار انجام دهند.

خدماتی که کسب‌وکارها ازطریق اینترنت به کاربران ارائه می‌دهند، در دسته خدمات ابری یا Cloud Services قرار دارند. خدمات ابری خود شامل انواع مختلفی مانند IaaS ،PaaS و SaaS است که هریک قابلیت‌های مختلفی را دراختیارتان قرار می‌دهند.

داده‌ها در سرویس‌های ابری دقیقاً کجا هستند؟

بیایید درباره این سؤال ابتدایی صحبت کنیم که وقتی از خدمات سرویس‌های ابری استفاده می‌کنیم، داده‌ها دقیقاً در کجا هستند؟ واضح است که یکی از ویژگی‌ها و مسئولیت‌های مهم سرویس‌های ابری این است که به ذخیره فایل روی Device خود نیازی نداشته باشید. بااین‌حال، این فایل‌ها که نمی‌توانند در فضا معلق باشند! پاسخ این پرسش تقریباً ساده است. این داده‌ها روی فضاهای فیزیکال و هارد دیسک‌های بسیار پرظرفیتِ نصب‌شده روی سرورها ذخیره می‌شوند.

برای مثال، وقتی سرور ابری از پارس پک می‌خرید، در‌حقیقت به شما اجازه داده می‌شود تا به قسمتی از هارد دیسک یکی از سرور‌های پارس پک دسترسی پیدا کنید. حالا می‌توانید فایل‌های مدنظرتان را روی همین قسمت از هارد سرور بارگذاری کنید. فراموش نکنید که ممکن است این هارد دیسک با افراد دیگری نیز به‌اشتراک گذاشته شده باشد؛ اما هیچ یک از آنان به فضای در‌نظر‌گرفته‌شده برای افراد دیگر دسترسی ندارند.

تفاوت سرویس‌های ابری عمومی و سرویس‌های ابری اختصاصی

ازنظر تعداد کاربران، خدمات سرویس ابری به دو دسته سرویس‌های عمومی و اختصاصی تقسیم‌بندی می‌‎شوند. خدمات ابری عمومی به خدماتی گفته می‌شود که بین افراد مختلف و حتی در برخی مواقع بین عموم مردم به‌اشتراک گذاشته می‌شود. به‌عنوان مثال، وقتی از خدمات ابری SaaS مانند خدمات پست الکترونیکی استفاده می‌کنید، این خدمات فقط منحصر به شما نیست؛ بلکه میلیون‌ها نفر دیگر نیز در حال استفاده از این سرویس هستند. بااین‌حال، وقتی از سرویس‌های ابری اختصاصی سخن به‌میان می‌آید، موضوع متفاوت است. این سرویس‌ها روی زیرساخت‌هایی اجرا می‌شوند که در خودِ شرکت قرار دارند و امکان دسترسی به آن فقط برای کارمندان داخلی شرکت فراهم است.

محاسبات ابری چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از سرویس‌های خدمات ابری چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از سرویس‌های ابری

استفاده از سرویس‌های ابری مزایای زیادی دارد. برخی از این مزایا بدین‌شرح‌اند:

۱. نیاز‌نداشتن به جذب نیروی بیشتر

سیستم‌های ابری به شما امکان می‌دهند که بدون نیاز به زیرساخت جدید، از امکانات موردنیاز خود استفاده کنید. به‌همین‌دلیل، دیگر به جذب نیروی فنی جدید برای نگه‌داری از سیستم‌های اضافی نیازی نخواهید داشت.

۲. صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بسیاری از سیستم‌های ابری به‌صورت اشتراک ماهانه و سالانه به کاربران ارائه می‌‌شوند. علاوه‌بر‌اینکه در اشتراک‌ بلند‌مدت معمولاً مبلغی به‌عنوان تخفیف به شما بازگردانده می‌شود، با استفاده از این سرویس‌ها دیگر به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی، تعمیر و نگه‌داری سخت‌‌افزار و… نیازی نخواهید داشت.

۳. افزایش انعطاف‌پذیری با استفاده از خدمات ابری

شما می‌توانید سرویس ابری را براساس نیازتان تهیه کنید. به‌عبارت‌دیگر، اگر به سرویسی خاص نیازی نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید استفاده از آن را متوقف کنید. بااین‌حال، اگر از سرویس ابری استفاده نکرده و به‌جای آن تصمیم گرفته باشید که زیرساخت‌های پرهزینه‌‌ای در شرکتتان راه‌اندازی کنید، حتی اگر زمانی به آن سرویس نیاز نداشته باشید، هزینه صرف‌شده برای تجهیزات به حسابتان برنخواهد گشت.

آیا سرویس ابری همان وب‌سرویس است؟

یکی از سؤال‌های پرتکرار تفاوت بین وب‌سرویس و سرویس ابری است. اگر‌چه این دو مفهوم با یکدیگر شباهت‌های بسیاری دارند، از‌نظر ماهیت باهم متفاوت‌اند.

وب‌سرویس راهی است که با استفاده از آن برنامه یا کامپیوتر می‌تواند به اینترنت متصل شود؛ بنابراین، نوع ارتباط وب‌سرویس‌ها معمولاً ارتباطی بین دو ماشین است؛ اما در سرویس‌های ابری، کاربران از این خدمات استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، کاربری را در نظر بگیرید که از تکنولوژی SaaS برای کار با نرم‌افزار در فضای ابری استفاده می‌کند. یک طرف مهم این ارتباط کاربری است که از این فضا استفاده می‌کند تا به هدفش دست پیدا کند.

به‌هر‌حال، خودِ سرویس‌های ابری از وب‌سرویس‌ها برای ارائه به کاربران باید استفاده کنند. موجودیت خدمات ابری بدون استفاده از سرویس‌های تحت‌وب تقریباً بی‌مفهوم است. برای نمونه، سرویس‌های ابری معمولاً وب‌سرویس‌های RESTful را به‌کار می‌گیرند.

وب سرویس چیست؟

معرفی مفهوم وب‌سرویس و سرویس ابری

خدمات ابری مخصوص ذخیره‌سازی

یکی از کاربردهای مهم فضای ابری در اغلب کشورهای جهان، ازجمله ایران، استفاده از آن برای ذخیره‌سازی انواع فایل‌‎هاست. شرکت‌های معتبر بین‌المللی و داخلی نیز در پاسخ به این نیاز کاربران خدماتی برای آنان در نظر گرفته‌اند تا بتوانند به‌راحتی فایل‌های خود را ذخیره کنند و با افراد دیگر در سراسر جهان به‌اشتراک بگذارند. از‌جمله شرکت‌های بین‌المللی مهمی که این سرویس را به کاربرانشان ارائه می‌دهند، می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

1. گوگل

غول فناوری IT دنیا یکی از سیستم‌های ابری بزرگ جهان را برای ذخیره‌سازی در‌اختیار دارد. گوگل‌درایو (Google Drive) ازجمله فضاهای ابری کارآمد جهان محسوب می‌شود و همین امر باعث شده است که افراد بسیار زیادی نیز از آن استفاده کنند.

2. اپل

سرویس آی‌کلاد (iCloud) اپل نیز توانسته است کاربران فراوانی را از سراسر دنیا جذب خدمات خود کند. این سرویس برای افرادی بسیار کاربردی است که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کنند.

3. مایکروسافت

این شرکت نیز سرویس اسکای‌درایو (SkyDrive) را برای راه‌اندازی سیستم Storage در فضای ابری ارائه کرده است. ناگفته نماند این شرکت برای سایر نرم‌افزارهای خود نیز سرویس‌های ابری دیگری راه‌اندازی کرده است که با SkyDrive متفاوت‌اند.

فضای ذخیره سازی ابری ایرانی

خدمات فضای ذخیره‌سازی ابری

آینده‌ی سرویس‌های مبتنی بر ابر

در‌حالی‌که روز‌به‌روز استفاده از تکنولوژی ابری توسعه بیشتری می‌یابد، با نگاهی واقع‌گرایانه به آینده می‌توانیم آن دسته از تکنولوژی‌های آینده را که بر‌اساس سیستم ابری کار می‌کنند، پیش‌بینی کنیم. برخی از این سیستم‌ها عبارت‌اند از:

توسعه‌ی محاسبات کوانتومی

داده‌ها حالا دیگر به جزء مهمی از زندگی ما تبدیل شده‌اند که با تحلیل آن‌ها می‌توان به نکات بسیار مهمی دست یافت. بااین‌حال، افزایش حجم داده‌ها باعث شده است که زمان موردنیاز برای پردازش آن‌ها نیز به‌شدت افزایش یابد. یکی از دستاوردهای آینده تکنولوژی ابری، دستیابی سریع به محاسبات پیچیده بر‌اساس نظریه کوانتومی است. این نوعِ پیشرفته از محاسبات به سازمان‌دهی سریع و دسته‌بندی و تجزیه‌وتحلیل داده‌های ابری کمک می‌کند. بدین‌ترتیب، دیگر شرکت‌ها با مشکلات ناشی از تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها مواجه نخواهند شد.

تبدیل سرویس SaaS به SaaS هوشمند

اگر تا این‌جا با ما همراه بوده باشید‌، حتماً با سرویس SaaS آشنا شده‌اید. در آینده و با پیشرفت فناوری ابری، تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری به این سرویس اضافه خواهند شد و بدین‌ترتیب، رونمایی SaaS هوشمند را شاهد خواهیم بود. هوش مصنوعی (AI) بار سنگین این تبدیل را به دوش خواهد کشید.

علاوه‌بر AI، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین و بسیاری از فناوری‌های دیگر، از‌جمله فناوری‌هایی هستند که در آینده تأثیر بسزایی بر زندگی روزمره مردم خواهند گذاشت. تولید داده‌های لحظه‌ای با این فناوری‌ها می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا به آنچه مشتریانشان نیاز دارند، بیشتر توجه کنند. علاوه‌بر‌این، SaaS هوشمند به این ابزارها کمک می‌کند تا برخی از فرایندهای یکنواخت اداری را به‌طورخودکار انجام دهند.

اینترنت اشیاء

امروزه، بسیاری از وسایل اطراف ما، از دوربین‌های مداربسته گرفته تا قفل‌های هوشمند درها، با استفاده از اینترنت کار می‌کنند. فرایندهای ایجاد‌شده در این دستگاه‌ها حجم بسیار زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند؛ اما برای پردازش آن‌ها چه باید کرد؟ پاسخ این پرسش استفاده از تکنولوژی‌های ابری است. اگر‌چه از این تکنولوژی همین‌حالا هم در اینترنت اشیاء استفاده می‌شود، انتظار داریم که با معرفی نسل جدیدی از فناوری‌های ابری، داده‌های زیادتری از این دستگاه‌ها با سرعت بیشتری تجزیه‌وتحلیل شوند.

برای آشنایی با سرویس هاست ابری و خدمات میزبانی مبتنی بر رایانش ابری مقاله زیر را بخوانید.

سرویس هاست ابری چیست؟

رایانش ابری و ارتباط آن با سرویس‌های ابری

رایانش ابری عبارت است از ارائه خدمات محاسباتی ازطریق اینترنت و براساس تکنولوژی ابری. با استفاده از رایانش ابری، می‌توانید عملیات محاسباتی را روی موارد متعددی از‌جمله سرورها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، نرم‌افزارها و سیستم‌های مربوط به تجزیه‌و‌تحلیل هوشمند انجام دهید و به نوآوری سریع‌تر و منابع منعطف‌تر و صرفه‌جویی بیشتر در منابع دست پیدا کنید. ناگفته نماند تمامی این‌ها با استفاده از تکنولوژی مبتنی‌بر ابر میسر خواهد شد.

اگر قبلاً مقاله‌ی رایانش ابری چیست و چه کاربردی دارد؟ مجله پارس پک را مطالعه کرده باشید، حتماً با مزیت‌های استفاده از رایانش ابری نیز آشنا هستید. به‌طورخلاصه استفاده از این تکنولوژی می‌تواند در کاهش هزینه، کارایی بیشتر، امنیت بیشتر، دسترسی به سرعت بیشتر و… به شما کمک کند.

چطور می‌توان به یک مهندس رایانش ابری تبدیل شد؟

با‌‌توجه‌‌به نکات گفته‌شده‌، رایانش ابری یکی از تکنولوژی‌های جدیدی است که در توسعه بسیاری از کسب‌و‌کارها می‌تواند کاربرد داشته باشد؛ به‌همین‌دلیل، مهندسی رایانش ابری نیز در آینده به یکی از مشاغل مهم و موردنیاز در حوزه تکنولوژی تبدیل خواهد شد. مهندس رایانش ابری به‌عنوان مدیر پروژه مسئولیت ارتباط با مشتریان را هم بر‌عهده خواهد داشت. برای ورود به بازار کار این حوزه، باید این مهارت‌ها را داشته باشید:

  1. توانایی ایمن‌سازی داده‌های حساس
  2. بهینه‌سازی مصرف انرژی در پایگاه‌های داده
  3. مدیریت و نگه‌داری سیستم‌های مجازی
  4. تسلط بر معماری نرم‌افزار و مدیریت زیرساخت نرم‌افزار
  5. تسلط بر تجزیه‌وتحلیل کلان‌داده‌ها

 Cloud services چیست؟

 

آشنایی با مفهوم تکنولوژی مبتنی‌بر ابر

جمع‌بندی

در این مقاله، ابتدا تکنولوژی ابری را به‌طورکامل معرفی کردیم و سپس مزایای استفاده از این سرویس و انواع مختلف آن را توضیح دادیم. یکی از موضوعات مهمِ دنیای IT خدمات ابری است. امروزه، از این سرویس‌ها در بخش‌های گوناگونی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، با استفاده از سرویس ابری شرکت Adobe می‌توانید فایل‌های خود را روی فضای ابری این شرکت ذخیره کنید و همکارتان نیز به‌صورت موازی با شما روی آن کار کند.

سؤالات متداول

۱. مهم‌ترین کاربرد خدمات ابری چیست؟

شناخته‌شده‌ترین کاربرد مبتنی‌بر تکنولوژی ابری، سرویس ذخیره‌سازی فایل است.

۲. آیا استفاده از خدمات ابری رایگان است؟

برخی از این سرویس‌ها مانند فضای ذخیره‌سازی ابری آن‌هم برای حجم محدود رایگان است؛ اما برای استفاده از خدمات دیگر باید هزینه پرداخت کنید.

۳. آیا استفاده از خدمات ابری برای کارهای تیمی کاربردی است؟

بله، فرض کنید که اعضای تیم شما به‌صورت دورکاری روی پروژه کار می‌کنند. با استفاده از خدمات ابری، خواهید توانست به‌صورت گروهی روی پروژه کار کنید.

۴. آیا برای سرورهای ابری خاموش نیز باید هزینه پرداخت کرد؟

معمولاً شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های ابری در‌صورتی‌که سرورتان را خاموش کرده باشید، از شما فقط هزینه فضای ذخیره‌سازی و IPv4 را دریافت می‌کنند. بنابراین، اگر نمی‌خواهید از سرور یا هاست خود استفاده کنید، بهتر است تا آن را خاموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم