تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری چیست و کدام بهتر است؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 6 مهر 1390
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۱۸۷۴ بازدید

با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، انجام بسیاری از کارها را تسهیل شده است. باتوجه‌به همین امر و اینکه سرورها جزء جدانشدنی اینترنت هستند، استفاده از آن‌ها روز‌به‌روز افزایش یافته است؛ به‌همین‌دلیل، باید درباره انواع سرورها اطلاعات جامعی داشته باشیم. ازاین‌رو، موضوع این مقاله از بلاگ پارس پک بررسی تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری است؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

سرور چیست؟

در تعریف کلی، سرورها کامپیوترهایی بسیار قدرتمند هستند که همیشه به اینترنت بسیار پرسرعت متصل‌اند و وظیفه آن‌ها سرویس‌دهی به کامپیوترهای دیگری است که با عنوان «کلاینت» شناخته می‌شوند. یکی دیگر از ویژگی سرورها این است که همیشه روشن هستند. به‌عبارت‌دیگر، هرزمان که کلاینت نیاز داشته باشد، با استفاده از نرم‌افزارهای واسط می‌تواند به سرور متصل شود و خدمات خود را دریافت کند.

حال ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا می‌توان از هر کامپیوتری به‌عنوان سرور استفاده کرد؟ از‌نظر تئوری، پاسخ این پرسش مثبت است. احتمالاً شرکت‌های کوچکی را دیده‌اید که برای اتوماسیون و ارتباط بین کامپیوترهای کارمندان، از یک سرور در خودِ شرکت استفاده می‌کنند. بااین‌حال، در نگاه کلی وقتی از سرور سخن به‌میان می‌آید، منظور اَبَر‌کامپیوترهایی هستند که برای ارتباط اینترنتی استفاده می‌شوند.

به‌عنوان نمونه، اگر وب‌سایت داشته باشید، اطلاعات مربوط به آن اعم از فایل‌های کدنویسی‌شده و انواع محتوا مانند فایل‌های صوتی و تصویری را روی سرور قرار خواهید داد. حالا اگر فردی بخواهد به وب‌سایتتان وارد شود، با وارد‌کردن URL وب‌سایت در مرورگر خود، در‌واقع به همان سرور شما متصل می‌شود و بدین‌ترتیب، وب‌سایت برایش نمایش داده خواهد شد.

تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری در تخصیص منابع است. سرور اختصاصی منابع پرسرعت و پرقدرت را با عملکرد و قابلیت اطمینان فراوان به‌صورت اختصاصی دراختیارتان قرار می‌دهد. این در حالی است که سرور ابری ازنظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر است و منابع پایدار و باکیفیتی دارد. اگر کسب‌وکاری با ترافیک و بار پردازشی سنگین دارید، بی‌شک سرور اختصاصی بهترین انتخاب است. برای بارهای پردازشی متوسط سرور ابری گزینه‌ مناسب‌تری است و امکان ارتقای آنی منابع را با گسترش ابعاد کسب‌وکار برایتان فراهم می‌کند.

مقایسه سرور اختصاصی و سرور ابری

انواع متفاوتی از سرورها وجود دارند که هر‌یک برای مقاصد خاصی به‌کار برده می‌شوند؛ اما دو نوع بسیار متداول و پرکاربرد آن‌ها سرور اختصاصی و سرور ابری هستند. برای ورود به موضوع بررسی تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری، ابتدا این دو نوع سرور را تعریف و تفاوت میان آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

سرور ابری چیست؟

سرور ابری به‌نوعی سروری مجازی است که در محیط رایانش ابری اجرا می‌شود. این سرورها علاوه‌بر‌اینکه منابع موردنیاز کاربران را دراختیارشان قرار می‌دهند، مقیاس‌پذیری درخورتوجهی دارند. به‌عبارت‌دیگر، هرزمان که به منابع سخت‌افزاری بیشتر یا حتی کمتری نیاز داشته باشید، امکان تغییر سرویس سرور ابری برای شما فراهم است.

کاربران و توسعه‌دهندگانی که از سرور ابری استفاده می‌کنند، به خرید یا نگه‌داری سخت‌افزار نیازی ندارند؛ زیرا ارائه‌دهندگان تمامی این خدمات را ارائه و هزینه‌های مربوط به خرید و تعمیر و نگه‌داری کامپیوتر سرور را تأمین خواهند کرد. استفاده از سرورهای ابری مزایای زیادی دارد. در‌ادامه، به برخی از این مزایای مهم‌ اشاره می‌کنیم:

  • به هزینه اولیه برای خرید سخت‌افزار قدرتمند نیازی نیست.
  • تحویل و استقرار سرور تقریباً فوری انجام می‌شود.
  • این امکان وجود دارد دقیقاً به همان اندازه که از منابع استفاده می‌کنید، هزینه بپردازید. در رایانش ابری، به این روش Pay-as-you-go یا به‌اختصار PAYG گفته می‌شود.
  • مجازی‌سازی به گزینه‌های مختلفی از ارکستراسیون و اتوماسیون نیز منجر خواهد شد. این ویژگی به‌خصوص برای تیم‌های Agile و DevOps مفید است.

 

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی کامپیوتری فیزیکی است که در یک دیتاسنتر راه‌اندازی شده است و فقط یک کاربر از آن استفاده می‌کند. مهم‌ترین تفاوت سرور اختصاصی و سرور ابری این است که سرور اختصاصی از قابلیت مجازی‌سازی استفاده نمی‌کند. به‌عبارت‌دیگر، کاربر سرور اختصاصی از منابع واقعی و فیزیکال سخت‌افزاری مانند هارد دیسک، RAM ،CPU و GPU استفاده خواهد کرد.

هنگامی‌که سرور اختصاصی را راه‌اندازی می‌کنید، تمامی منابع آن سیستم صرفاً متعلق به شماست و با کاربران دیگر به‌اشتراک گذاشته نمی‌شود. برخی از مزیت‌های مهم استفاده از سرور اختصاصی ازاین‌قرارند:

  • آزادی کامل در سفارشی‌کردن پیکربندی سرور
  • تضمین حفظ حریم شخصی و امنیت داده‌ها
  • آپ‌تایم کم‌نظیر
  • زمان Load سریع و مداوم

تفاوت سرور ابری و سرور اختصاصی

در جدول زیر، نمایی کلی از تفاوت‌های سرور اختصاصی و سرور ابری ارائه کرده‌ایم تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدام سرور برای پاسخ‌گویی به نیازتان مناسب‌تر است.

معیار مقایسه سرور ابری سرور اختصاصی
نوع زیرساخت Hypervisor سرور مجازی را به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌کند. دستگاه فیزیکی با منابع سخت‌افزاری کاملاً اختصاصی
کارایی به‌دلیل داشتن سرورهای قدرتمند، عملکرد مناسبی دارد. با‌این‌حال، درصورتی‌که تعداد کاربرها یا پردازش‌ها زیاد باشد‌، احتمال تأخیر وجود دارد. به‌لطف سرور سفارشی و قدرتمند، کارایی سرور چشمگیر و مداوم است.
امکان مقیاس‌پذیری به‌سادگی و با سرعت انجام می‌شود. درصورتی‌که به منابع بیشتری نیاز داشته باشید، باید سخت‌افزار جدید تهیه کنید که هم هزینه‌‌بر و هم زمان‌بر است.
مقیاس‌پذیری خودکار بله خیر
زمان استقرار معمولاً فوری زمان استقرار طولانی‌تر
دسترسی به Root بستگی دارد. درصورتی‌که میزبانی روی ابر عمومی انجام شده باشد، امکان دسترسی به Root وجود ندارد. بله
سفارشی‌سازی باتوجه‌به اینکه ارائه‌دهندگان فقط بسته‌هایی از‌پیش تعیین‌شده را ارائه می‌دهند، سفارشی‌سازی با محدودیت همراه است. سخت‌افزار و نرم‌افزار کاملاً سفارشی‌سازی‌شدنی است.
متعادل‌کننده بار بله بله
مهاجرت به سرور دیگر سریع و آسان انجام می‌شود. باتوجه‌به اینکه انتقال تجهیزات بدون خرابی به زمان بیشتری نیاز دارد، تغییر در سرور نیز زمان بیشتری طول می‌کشد.
سرمایه‌گذاری اولیه بدون نیاز به خرید سخت‌افزار یا محل نگه‌داری آن به خرید سخت‌افزار و محل نگه‌داری نیاز دارد. این هزینه‌ها قطعاً بیشتر از سرورهای دیگر است.
مقرون‌به‌صرفه‌بودن دقیقاً به همان اندازه که از منابع استفاده می‌کنید، هزینه پرداخت خواهید کرد. باتوجه‌به اینکه منابع را می‌خرید، حتی درصورتی‌که از آن‌ها کم استفاده کنید، باید هزینه آن را بپردازید.
پشتیبانی از نرم‌افزار در هنگام انتخاب نرم‌افزار، ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد. کاملاً تنظیم‌شدنی است.
کاربرد مناسب مشاغلی با تقاضا و حجم کاری متغیر شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهایی که به امنیت بسیار و عملکرد ثابت نیاز دارند.

شباهت‌های بین سرور اختصاصی و سرور ابری

سرورهای ابری و اختصاصی شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. اولین شباهتشان این است که هر دو عملکرد و ایمنی کم‌نظیری برای کاربران به‌ارمغان می‌آورند. اگر‌چه این دو سرور در زیرساخت با یکدیگر تفاوت دارند، عملکردهای اساسی موردانتظار از سرورها را ارائه می‌دهند؛ ازجمله:

  • ذخیره داده‌ها
  • دریافت Request برای ذخیره‌سازی داده‌ها
  • پردازش Request‌ها
  • برگرداندن اطلاعات به‌سمت کاربر
  • هر دو سرور اختصاصی و ابری می‌توانند برای میزبانی برنامه‌های مدنظرتان استفاده شوند.

سرور اختصاصی و ابری دربرابر سرور ابری و اشتراکی

درادامه، به مزیت‌های استفاده از سرور اشتراکی و سرور ابری به‌جای سرورهای اختصاصی یا مجازی نگاهی می‌اندازیم. ازجمله این مزایا عبارت‌اند از:

  • معماری سیستمی قوی‌تری و دارای قابلیت تنظیم بیشتر
  • مدیریت بهتر ترافیک
  • زمان Response کمتر و در‌نتیجه سرعت بیشتر در پاسخ‌دهی به Request‌های کاربر
  • برخورداری از انعطاف بیشتر، به‌خصوص در سرورهای ابری

باز‌هم باید تأکید کنیم که این مزایا بدین‌معنی نیست که سرورهای اشتراکی و مجازی (VPS) ویژگی مثبتی ندارند. همان‌طور‌که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، هر‌یک از این سرورها کاربردهای خاص خود را دارد و این شما هستید که باید بر‌اساس نیازتان تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام‌یک از این سرورها استفاده کنید.

خرید سرور اختصاصی پارس پک

جمع‌بندی

امروزه به‌معنای واقعی کلمه، ثانیه‌ها ارزشمند هستند. به‌عنوان مثال، حتی یک ثانیه تأخیر در پاسخ‌دهی سرور به Request‌های ارسال‌شده، ممکن است باعث شود ۷درصد از مشتریانتان را از دست بدهید. دراین‌میان، سرورها نقش بسیار مهمی برعهده دارند؛ به‌همین‌دلیل، در انتخاب سرور مناسب برای وب‌سایت خود باید دقت کافی را به‌خرج دهید و پیش از هرکاری، با انواع سرور و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. به‌همین‌دلیل، در این مقاله از بلاگ پارس پک، تفاوت سرور اختصاصی و ابری را بیان کردیم و نکات مربوط به هر‌یک از این سرورها را توضیح دادیم تا بتوانید هنگام خرید سرور آگاهانه تصمیم‌گیری کنید.

سؤالات متداول

۱. سرور ابری چیست؟

در تعریف کلی، به سروری که در محیط رایانش ابری اجرا می‌شود، سرور ابری گفته می‌شود.

۲. سرور اختصاصی چیست؟

به سروری که تمامی منابع آن صرفاً دراختیار یک نفر قرار داده شود، سرور اختصاصی گفته می‌شود.

۳. آیا سرور ابری از امنیت کافی برخوردار است؟

بله، تمامی تدابیر امنیتی در سرور ابری اندیشیده شده است. با‌این‌حال، اگر اطلاعات حساسی دارید، احتمالاً استفاده از سرور اختصاصی برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

۴. استفاده از سرور اختصاصی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

سرور اختصاصی بیشتر برای کسب‌و‌کارهایی مناسب‌تر است که اطلاعات بسیار مهمی دارند یا باتوجه‌به Request‌های زیاد و همیشگی، به عملکرد مداوم سرور نیازمندند.

۵. چطور می‌توان سرور ابری را تهیه کرد؟

برای خرید سرور ابری، می‌توانید به وب‌سایت پارس پک مراجعه و سرور مدنظرتان را در سریع‌ترین زمان ممکن راه‌اندازی کنید.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم