هاست دانلود و فضای ابری چه تفاوتی با هم دارند؟

فرق هاست دانلود با فضای ابری چیست؟
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
یکشنبه 21 آبان 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۵۷۰ بازدید

مقایسه هاست دانلود و فضای ابری برای کسانی که به دنبال فضایی امن و دسترس‌پذیر برای ذخیره‌سازی داده‌های شخصی یا کسب‌وکارشان هستند، اهمیت بالایی دارد. نگهداری از فایل‌ها، نه‌تنها یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران کسب‌و‌کارهاست، بلکه حالا دیگر حتی کاربران عادی هم درگیر آن هستند. احتمالاً خود شما هم بارها با چالش کم بودن فضای ذخیره‌سازی فایل‌ها روی کامپیوترتان مواجه شده‌اید و با خودتان گفته‌اید کاش جایی بود که می‌توانستید فایل‌های حجیم خودتان را آن‌جا ذخیره کنید؛ جایی که بتوانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید و امنیت بالایی را برای ذخیره‌سازی فایل‌های مهم شما فراهم کند. در این مطلب از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک می‌خواهیم در موردِ دو محصول پرکاربرد دنیای فناوری، یعنی هاست دانلود و فضای ابری با شما صحبت کنیم؛ فناوری‌هایی که به شما امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها را می‌دهند، اما تفاوت‌هایی هم با یکدیگر دارند.

با چالشِ ذخیره‌سازی فایل‌ها چه کنیم؟

فلاپی دیسک‌ها را یادتان هست؟ همان دیسک‌های نرمی که امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها تا ۸۰ کیلوبایت و بعداً تا ۱.۲ مگابایت را به شما می‌دادند؟ هارد اولین کامپیوتر رومیزیِ خود من، فقط ۸ گیگابایت بود که روی آن ویندوز ۹۸ و چند نرم‌افزار دیگر مثلِ زرنگار و البته یک بازی پیکسلی به اسم علاءالدین را هم نصب کرده بودم. اما الان برای نصب یک بازی مثلِ شبیه‌ساز پرواز (Flight Simulator) که بازی جدیدی هم نیست، باید چند صد گیگابایت را دانلود کنید.

این مثال‌ و مثال‌های متعدد دیگر، یک حقیقت را می‌گویند؛ اینکه ما امروزه با حجم‌های بسیار بالای اطلاعات سروکار داریم و بالاخره باید آن‌ها را در جایی ذخیره کنیم. مسئله‌ی Storage یک دغدغه‌ی مهم در دنیای امروز است و بی‌توجهی به آن می‌تواند برای ما خیلی گران تمام شود.

خیلی‌ها هنوز هم فرق بین هاست دانلود و فضای ابری را نمی‌دانند؛ مثلِ همان خیلی‌هایی که فریبرز عرب‌نیا و ابوالفضل پورعرب را اشتباه می‌گیرند. اما ندانستنِ فرق بین این دو تکنولوژی و انتخاب نامناسب یکی از آن‌ها، ممکن است برایتان دردسر درست کند. بررسی مقایسه هاست دانلود و فضای ابری اولین کاری است که قبل از خرید هر کدام از این سرویس‌ها باید انجام دهید.

تفاوت هاست دانلود با فضای ابری
مقایسه ویژگی‌ها و قابلیت‌های هاست دانلود و فضای ابری

هاست دانلود و فضای ابری ناجیان اطلاعات شما!

همین که یک نیاز شکل بگیرد، محصولی هم برای برطرف کردن آن نیاز تولید می‌شود. این قاعده‌ی دنیاست! وقتی انسان اولیه به منبعی نیاز پیدا کرد که از خود محافظت کند، آتش کشف شد. حالا هم که همه‌ی ما به فضای زیادی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها نیاز داریم، تکنولوژی‌های متعددی ابداع شده‌اند تا در این جنگلِ دیتا، نگهبان اطلاعات ارزشمند شما باشند؛ چه اطلاعات شخصی و چه اطلاعات مهم و حیاتی کسب‌و‌کارتان که از بین رفتن آن‌ها می‌تواند به‌راحتی کسب‌و‌کارتان را نابود کند.

اشتراک‌گذاری سریع و ایمن فایل‌های حجیم با هاست دانلود پارس پک

برای اشتراک‌گذاری فایل‌های وب‌سایتتان با کاربران، استفاده از فضایی سریع و امن ضروری است تا وب‌سایتتان با کمبود منابع روبه‌رو نشود. هاست دانلود پارس‌پک فضایی پایدار و مقیاس‌پذیر با سرعت فراوان را به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید فایل‌هایتان را به‌سرعت و بدون مشکل با کاربران خود به‌اشتراک بگذارید. اگر می‌خواهید با قابلیت‌های هاست دانلود پارس‌پک آشنا شوید و سرویسی باکیفیت را برای وب‌سایت خود تهیه کنید، نگاهی به صفحه زیر بیندازید.

هاست دانلود و فضای ابری (Cloud Storage)، هر دو تکنولوژی‌هایی هستند که به میدان آمده‌اند تا از اطلاعات شما حفاظت کنند. بنابراین شما از هر دو آن‌ها می‌توانید برای ذخیره‌سازی هر نوع اطلاعات استفاده کنید. اما به هر حال این دو سرویس تفاوت‌هایی هم دارند. اینکه کدام یک از آن‌ها برای شما بیشتر کاربردی است، سؤالی است که ممکن است برای شما هم پیش بیاید! در قسمت بعدی می‌خواهم این تفاوت‌ها را به‌صورت خیلی ساده به شما توضیح دهم.

اگر می‌خواهید درباره ویژگی‌ها و قابلیت‌های هاست دانلود بیشتر بدانید، مقاله زیر را را دست ندهید.

هاست دانلود چیست؟

فرق بین هاست دانلود و فضای ابری پارس پک چیست؟

در جدول زیر مقایسه هاست دانلود و فضای ابری را به‌طور جامع و کامل توضیح داده‌ام تا شما بتوانید بهترین گزینه را برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود، انتخاب کنید:

امکانات هاست دانلود فضای ابری
سرعت بالا بله بله
پشتیبانی از پروتکل FTP بله بله
سادگی در استفاده بله بله
مناسب برای استفاده‌ی شخصی بله بله
بهینه‌ بودن برای استفاده در سایت دانلود فایل، ویدیو و موزیک بله خیر
امکان تخصیص منابع به کارمندان با دسترسی مختلف خیر بله
استفاده از پروتکل S3 آمازون خیر بله
کار با API در صورت داشتن سرویس و داشبورد خیر بله
مناسب برای مدیریت فایل‌های سرویس‌های آنلاین خیر بله
امکان ساخت لینک موقت با تاریخ انقضا خیر بله
امکان تولید لینک دانلود جدید به صورت اتوماتیک خیر بله
هماهنگی با پلاگین‌های بکاپ‌گیری وردپرس خیر بله
سازگاری با راهکارهای تهیه نسخه پشتیبان خیر بله
امکان نسخه‌بندی فایل‌ها (Versioning) خیر بله
امکان چرخه عمر فایل‌ها (Lifecycle) خیر بله

حالا دیگر می دانید که هاست دانلود و فضای ابری چه تفاوت‌هایی با هم دارند و کدام یک از آن‌ها برای نیاز شما مناسب‌تر است. به‌عنوان نکته‌ی تکمیلی، این را هم بدانید که اگر هر یک از سرورهای پارس پک را خریداری کنید، ۵۰ گیگابایت فضای ابری رایگان هم به شما تعلق خواهد گرفت.

فضای ابری پارس پک

چه کسانی بهتر است هاست دانلود داشته باشند؟

حالا به‌طور خلاصه ببینیم که هاست دانلود بیشتر به دردِ چه کسانی می‌خورد؟ همان‌طور که در جدول بالا هم مشخص است، هاست دانلود بیشتر برای افرادی که فقط یک فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند و استفاده‌ی خیلی حرفه‌ای از آن نمی‌کنند، یک گزینه‌ی ایدئال است.

فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید که کاربران با استفاده از آن بتوانند سورس‌های نرم‌افزاری، فایل‌های ویدئویی یا هر نوع فایل دیگری را دانلود کنند. برای انجام این کار می‌توانید هاست دانلود با حجم موردنظرتان تهیه کنید، فایل‌های موردنظر را روی آن آپلود کرده و لینک آن را روی سایت خودتان قرار دهید.

یا مثلاً همه‌ی ما می‌دانیم که اطلاعاتی که روی وب‌سایت داریم، جزو مهم‌ترین اطلاعات کسب‌و‌کار ماست. هاست دانلود می‌تواند فضایی کاملاً امن برایِ فایل‌های بکاپ وب‌سایت باشد. اگر از نرم‌افزارهای و پلاگین‌های بکاپ‌گیری وردپرس، مثل جت بکاپ استفاده می‌کنید، به‌راحتی می‌توانید دسترسی به هاست دانلود را به این پلاگین بدهید تا بکاپ‌ها به‌صورت اتوماتیک رویِ هاستتان ذخیره شود.

یا مثلاً اگر بخواهید فایل‌های شخصی خودتان را ذخیره کنید، باز هم هاست دانلود برای شما یک گزینه‌ی ایدئال محسوب می‌شود. هاست دانلود یک نکته‌ی مهم دارد: دقیقاً همان کاری را برایتان می‌کند که انتظارش را دارید؛ نه بیشتر و نه کمتر!

تفاوت فضای ابری با هاست دانلود
بررسی تفاوت‌ بین فضای ابری و هاست دانلود

چه کسانی بهتر است فضای ابری داشته باشند؟

با توضیحات قسمت قبلی، حتماً خودتان هم می‌توانید حدس بزنید که فضای ابری برای چه افرادی کاربرد بیشتری دارد. بگذارید خیالتان را راحت کنمفضای ابری بهترین گزینه برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی است که از Veeam Backup برای بکاپ‌گیری از اطلاعات مهم خود استفاده می‌کنند.

همین‌جا هم بد نیست بدانید که Veeam Backup نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند تا از داده‌های حیاتی وب‌سایت خود روی محیط‌های مجازی و ابری، پشتیبان‌گیری کنید. این ابزار قابلیت‌هایی دارد که در خیلی موارد می‌تواند برای شما کاربردی باشد. امکاناتی مثلِ پشتیبان‌گیری در زمان واقعی (Real-Time Backup)، بازیابی سریع (Instant Recovery)، مدیریت مرکزی (Centralized Management) و همچنین تجمیع گزارش‌گیری (Reporting and Analytics) را به شما ارائه می‌دهد؛ امکاناتی که هر وب‌مستری را وسوسه می‌کند تا از این ابزار استفاده کند.

مقایسه فضای ابری با هاست دانلود
بررسی تفاوت بین فضای ابری و هاست دانلود

فضای ابری کاربردهای مهم دیگری هم دارد؛ مثلاً اگر بخواهید منابع فضای ابری را به کارمندان یک سازمان اختصاص دهید و برای هر یک از آن‌ها هم سطح دسترسی خاصی را تعیین کنید، به فضای ابری نیاز دارید. به‌طور کلی فضای ابری بیشتر توسط سازمان‌ها و کاربران حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ افرادی که به فیچرهای آن نیاز داشته باشند.

برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید اطلاعات شرکتتان را روی یک فضای ذخیره‌سازی امن نگهداری کنید و به تمامی کارمندان هم دسترسی بدهید تا از این اطلاعات استفاده کنند. اما از طرفِ دیگر می‌خواهید برای هر یک از آن‌ها سطح دسترسی تعیین کنید تا همه، به تمامی اطلاعات دسترسی نداشته باشند. در این مورد هم می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

آیا به‌دنبال فضای ابری امن و مطمئن هستید؟

آیا به دنبال فضایی امن و دسترس‌پذیر برای نگهداری داده‌های کسب‌وکار خود هستید؟ آیا می‌خواهید بتوانید در هر زمان و مکان به داده‌های خود دسترسی داشته باشید و به‌سرعت آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، فضای ابری پارس پک بهترین انتخاب برای شماست. فضای ذخیره‌سازی ابری پارس پک با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا، امنیت و پایداری را برای نگهداری فایل‌های شما تضمین می‌کند. با استفاده از این سرویس، می‌توانید حجیم‌ترین فایل‌ها را با هزینه مقرون‌به‌صرفه در فضایی امن ذخیره کنید.

جمع‌بندی

مقایسه هاست دانلود و فضای ابری را در این مطلب از بلاگ پارس پک بررسی کردیم. در دنیایی که اطلاعات دیجیتالی ما آنقدر ارزشمند شده که از دست رفتنشان به‌راحتی می‌تواند هم برای خودمان و هم برای کسب‌و‌کارمان دردسر درست کند، حفاظت از آن‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید فکری به‌حال آن کنیم. تکنولوژی‌های متفاوتی هم برای این منظور طراحی شده که همزمان با نیاز کاربر، آن‌ها هم ارتقا پیدا کرده‌اند. در این مطلب از بلاگ پارس پک، هاست دانلود و فضای ابری را با هم مقایسه کردیم؛ دو مورد از محبوب‌ترین تکنولوژی‌هایی که برایِ ذخیره‌سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و اغلب هم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

 همه چیز درباره فضای ابری را از ویژگی‌ها و مزایا گرفته تا انواع متنوع آن در مقاله زیر بخوانید.

فضای ابری چیست؟

سؤالات متداول

۱. برای استفاده در شرکت‌ها، استفاده از هاست دانلود کاربردی‌تر است یا فضای ابری؟

با توجه به اینکه فضای ابری امکان تخصیص منابع به کارمندان با سطح دسترسی‌های مختلف را دارد، استفاده از این تکنولوژی در سازمان‌ها بیشتر توصیه می‌شود.

۲. هاست دانلود سرعت بیشتری دارد یا فضای ابری؟

به‌طور کلی پاسخ این سؤال بستگی به این دارد که این سرویس‌ها را از کدام شرکت خریداری کنید. اما معمولاً اختلاف مشهودی بین سرعت انتقال داده در فضای ابری و هاست دانلود وجود ندارد.

۳. کدام یک از دو سرویس هاست دانلود و فضای ابری، از پروتکل FTP پشتیبانی می‌کنند؟

پروتکل FTP که برای انتقال فایل‌ها و اطلاعات از یک هاست یا سرور به هاست یا سرور دیگر استفاده می‌شود، توسط هر دو سرویس فضای ابری و هاست دانلود پشتیبانی می‌شوند.

۴. استفاده از فضای ابری ساده‌تر است یا هاست دانلود؟

برای استفاده از هر دو سرویس فضای ابری و هاست دانلود، به حداقل اطلاعاتی در مورد اینترنت نیاز دارید. با این حال استفاده از هاست دانلود چالش‌های کمتری دارد و به همین دلیل است که کاربران شخصی، بیشتر از این سرویس برای ذخیره‌سازی اطلاعات خود استفاده می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم