هاست وردپرس پرسرعت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 15 دی 1400
مطالعه: ۸ دقیقه ۰ نظر ۲۴۹ بازدید

سرعت بارگذاری اولین معیاری است که عملکرد وب‌سایت شما را نشان می‌دهد. اگر بارگذاری وب‌سایت شما ۵ ثانیه یا بیشتر طول بکشد، ۳۷درصد از بازدیدکنندگان از بازدید خود منصرف می‌شوند و وب‌سایت شما را می‌بندند. طبق آمار، حتی یک ثانیه تأخیر می‌تواند به کاهش ۷درصدی در بازدید وب‌سایت منجر شود. این مسئله برای وب‌سایت‌های فروشگاهی نیز کاهش فروش را به‌همراه دارد. برای مثال، ۷۰درصد از مشتریان یکی از فروشگاه‌های اینترنتی اعلام کرده‌اند که سرعت وب‌سایت بر تصمیمات خریدشان تأثیر مستقیم می‌گذارد.

علاوه‌بر‌این، وب‌سایت‌های سریع‌ می‌توانند به بهبود سئو و تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان وفادار کمک کنند.اگر در حال راه‌اندازی وب‌سایت وردپرس هستید و به‌دنبال هاست وردپرس پرسرعت می‌گردید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید؛ چراکه می‌خواهیم سرویس هاست وردپرس پرسرعت را معرفی و به ویژگی‌های مهم آن اشاره کنیم.

پشتیبانی وردپرس

انتخاب هاست وردپرس پرسرعت چه اهمیتی دارد؟

شاید قبل از خرید هاست پرسرعت، درباره ضرورت انتخاب میزبانی پرسرعت ووکامرس برای وب‌سایت وردپرس مردد باشید. در این‌جا، این سؤال مطرح می‌شود که هاست وردپرس پرسرعت چه اهمیتی دارد؟ قبل از خرید هاست وردپرس یا ووکامرس، باید بدانید که دو معیار «سرعت» و «عملکرد» بر عوامل دیگر اولویت دارند. هزینه، امنیت، پشتیبانی و بک‌آ‌پ‌گیری نیز بسیار مهم‌اند؛ اما سرعت زیاد می‌تواند هر کسب‌وکاری را به قله‌های موفقیت نزدیک‌تر کند. درواقع، اگر نمی‌خواهید بازنده میدان رقابت باشید، اهمیت سرعت هاست وردپرس را دست‌کم نگیرید.

برای بازدیدکنندگان وب‌سایت‌ها، سرعت کُند مسئله‌ای آزاردهنده است؛ به‌همین‌دلیل، به سریع‌ترین ارائه‌دهنده هاست وردپرس نیاز دارید تا زمان بارگذاری صفحات وب‌سایت بهینه شود و بازدیدکنندگان تجربه کاربری مثبتی از بازدید وب‌سایتتان کسب کنند.

تصور کنید وب‌سایت وبلاگ‌نویسی با TTFB و زمان بارگذاری زیاد راه‌اندازی کرده‌اید. به‌ظاهر همه‌چیز روبه‌راه است؛ اما بانس ریت (Bounce Rate) وب‌سایت شما زیاد است. بانس ریت یا نرخ پرش نشان‌دهنده‌ آمار ترک وب‌سایت و مراجعه مخاطب به وب‌سایت رقیب است. این معیار در‌کنار تجربه کاربری ناخوشایندی که به‌دنبال دارد، به‌شدت روی سئو وب‌سایت تأثیر منفی خواهد گذاشت.

بد نیست بدانید که نرخ Cart Rate نیز با سرعت وب‌سایت ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین، می‌توان امیدوار بود که وب‌سایت سریع فروش بیشتری درمقایسه‌با وب‌سایت کُند تجربه می‌کند. در‌مجموع، اهمیت هاست وردپرس پرسرعت در زوایای مختلف کسب‌و‌کار اینترنتی شما ظاهر می‌شود که بهبود سئو و افزایش فروش و برجای‌گذاشتن تجربه کاربری مثبت برای بازدیدکنندگان مهم‌ترین آن‌هاست.

خرید هاست وردپرس

ویژگی‌های هاست وردپرس پرسرعت

تشخیص هاست وردپرس پرسرعت کار سختی نیست و به اندکی اطلاعات نیاز دارد. سرعت هاست وردپرس گاهی اوقات به عوامل نرم‌افزاری و گاهی اوقات نیز به عوامل سخت‌افزاری بستگی خواهد داشت. در‌ادامه، ویژگی‌های هاست وردپرس پرسرعت را برمی‌شماریم.

۱. موقعیت مکانی سرور

به‌عنوان قاعده‌ای کلی، هرچه فاصله سرور و بازدیدکننده وب‌سایت کمتر باشد، سرعت سریع‌تر است. مطمئن شوید که ارائه‌دهنده هاست وردپرس مدنظرتان دیتا‌سنتری در نزدیک‌ترین فاصله به مخاطبان هدف وب‌سایت شما دارد. این امر به کاهش تأخیر و بهبود زمان پاسخ‌گویی سرور کمک بسیاری می‌کند‌؛ در‌نتیجه، بازدیدکنندگان وب‌سایت بارگذاری سریع صفحات وب را تجربه خواهند کرد.

به‌عنوان مثال، اگر سرورهای میزبانی در اروپا باشد و بیشترِ بازدیدکنندگان وب‌سایتتان ایرانی باشند، احتمالاً با اندکی افت سرعت روبه‌رو خواهید بود؛ بنابراین، با نزدیک‌کردن فاصله بین سرور و کاربر، می‌توانید سرعت هاست وردپرس را بهبود دهید. ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل مانند گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کنند تا موقعیت جغرافیایی اکثر بازدیدکنندگان وب‌سایت خود را پیدا کنید. با این اطلاعات انتخاب مکان سرور نزدیک به آنان برایتان آسان خواهد بود.

۲. مقیاس‌پذیری (Scalability) در هاست وردپرس پرسرعت

تصور کنید صاحب فروشگاه آنلاین هستید و قصد دارید جشنواره تخفیف آخر فصل برگزار کنید. با این تصمیم، تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه اینترنتی شما افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و متعاقباً سرور باید به تعداد زیادی از درخواست‌های بازدیدکنندگان پاسخ دهد. درصورتی‌که سرور نتواند به تمام این درخواست‌ها پاسخ‌ دهد، بازدیدکنندگانتان با افت سرعت و در‌نهایت پیام خطای Internal Server Error 500 روبه‌رو می‌شوند. اگر هاستی انتخاب کنید که بتواند به‌طورخودکار مقیاس‌بندی (Scalability) را فعال کند، وب‌سایت شما با ترافیک غیرمنتظره از ورودی‌ها، هرگز دچار افت سرعت نخواهد شد و آماده میزبانی از کاربران ناگهانی خواهد بود.

۳. قابلیت Caching در هاست وردپرس پرسرعت

خدمات کشینگ (Caching) یکی از خدماتی است که روی سرعت هاست وردپرس شما اثر می‌گذارد. به‌بیان بهتر، وقتی نوبت به بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت وردپرسی می‌رسد، Caching یا ذخیره کش را نمی‌توان دست‌کم گرفت. کشینگ نسخه‌های ثابت از محتوای وب‌سایت شما را در وب‌سرور ذخیره می‌کند و اجازه نمی‌دهد که هربار با اجرای اسکریپت‌های سنگین PHP، سرعت وب‌سایت شما کم و بار اضافی بر وب‌سرور تحمیل شود. از‌آن‌جاکه کشینگ باعث می‌شود صفحات به‌سرعت بارگذاری شوند، سرعت و عملکرد کلی وب‌سایت بهبود می‌یابد.

۴. CDN

شبکه تحویل محتوا (CDN) در حکم میانجی‌ای است که فاصله بین بازدیدکننده و سرور را کم می‌کند. با Content Delivery Network یا CDN مهم نیست که مخاطبانتان کجا هستند؛ چرا‌که در هر موقعیت مکانی، از سرعت سریع‌تری برای بارگذاری صفحات بهره‌مند خواهند شد.

۵. وب سرورها

حتماً می‌دانید که مشهورترین وب سرور هاستینگ‌ها لایت‌اسپید و آپاچی و NginX هستند. متأسفانه آپاچی با وجود سابقه طولانی‌اش، سرعت مدنظر وب‌سایت وردپرس را تأمین نخواهد کرد. این وب سرور همچنان برای استارت‌آپ‌ها و وب‌سایت‌های تازه‌کار گزینه مناسبی است؛ ولی اگر بازدید زیادی دارید، دور آپاچی را خط بکشید. در‌مقابل، لایت‌اسپید با تأکید ویژه روی سرعت و مقیاس‌پذیری وب سروری پرسرعت است. لایت‌اسپید وب‌ سروری حرفه‌ای است که با سرعت درخورتوجه خود شما را متحیر خواهد کرد. NginX نیز بر‌مبنای سرعت بهینه‌سازی شده است و می‌تواند انتخاب بعدی از‌لحاظ سرعت باشد.

هاست فضایی اینترنتی و قسمتی از یک سرور است. برای آشنایی کامل با مفهوم هاست و انواع آن مقاله زیر را بخوانید.

هاست چیست؟

۶. سیستم‌عامل هاست وردپرس پرسرعت

همان‌طور‌که می‌دانید، وردپرس از دیتابیس MySQL استفاده می‌کند و به زبان PHP طراحی شده است. هاست مخصوص وردپرس با هاست لینوکس اندکی تفاوت دارد. هاست مخصوص وردپرس از‌لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بهینه‌تر از هاست لینوکس معمولی است و تأثیر خود را بر سرعت لودینگ صفحات وب‌سایت وردپرس نشان می‌دهد.

نکته مهم دیگر اینکه هاست وردپرسی به قدرت پردازنده و رم و ‌هارد دیسک بیشتری نیاز دارد که در هاست لینوکس معمولی موجود نیست؛ بنابراین، برای افزایش سرعت وب‌سایت وردپرس، بهتر است هاست مخصوص وردپرس بخرید که با رم و پردازنده بهتر، سرعت بیشتری دارد و با احتمال خیلی کمتری به‌دلیل کمبود منابع از دسترس خارج می‌شود.

۷. پهنای باند در هاست وردپرس پرسرعت

پهنای باند به جابه‌جایی داده (دانلود و آپلود) در هاست اشاره می‌کند و معمولاً محدودیت‌های گیگابایتی یا ترابایتی یا نامحدود دارد. پهنای باند باتوجه‌به ترافیک وب‌سایت تعیین می‌شود که معیاری تأثیرگذار برای سرعت وب‌سایت است. سرویس‌های اشتراکی به‌واسطه استفاده مشترک از منابع کُند هستند و استفاده از آن‌ها به‌جز در شرایط خاص توصیه نمی‌شود. اگر هاستی با پهنای باند نامحدود و سیستم کش پیشرفته UltraStack انتخاب کنید، بابت افزایش ناگهانی ترافیک نگرانی نخواهید داشت.

به این نکته نیز توجه کنید که اگر سرویسی با پهنای باند محدود تهیه کرده‌اید، بهتر است هاستینگ شما روی مدیریت منابع تأکید بیشتری کند؛ در‌نتیجه، خرید هاست وردپرس پرسرعت از هاستینگ معتبر، غیرمستقیم روی سرعت وب‌سایتتان اثر می‌گذارد.

خرید هاست و دامنه مناسب یکی از کارهای مهمی است که در فرایند طراحی وب‌سایت و راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی باید به آن توجه کرد. برای آشنایی کامل با این مسیر مقاله زیر را بخوانید.

راهنمای خرید هاست و دامنه

جمع‌بندی

خرید هاست وردپرس پرسرعت اولین قدم برای بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت و حفظ بازدیدکنندگان و ارتقای رتبه سئو محسوب می‌شود. فراموش نکنید که انتخاب هاست پرسرعت به‌تنهایی سرعت وب‌سایت را افزایش نمی‌دهد؛ چراکه عوامل بسیار زیادی روی این مقوله تأثیرگذارند. برای انتخاب هاست وردپرس پرسرعت، ابتدا نیازسنجی کنید و شرایط وب‌سایت خود را از‌لحاظ ترافیک ورودی زیر ذره‌بین بگیرید.

هاست وردپرس پرسرعت منابع سریع و قوی را برای میزبانی وب‌سایت‌های وردپرسی پرترافیک فراهم می‌کند. این سرویس به‌طور اختصاصی برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهینه‌شده و با استفاده از آن می‌توانید به بار ترافیک فراوان با سرعت کم‌نظیر سرویس‌دهی کنید. اگر از کُندی وب‌سایت‌های وردپرسی خود خسته شده‌اید و می‌خواهید با استفاده از منابع با کیفیت سرعت وب‌سایتتان را افزایش و در نتیجه سئو و تجربه کاربری را بهبود دهید، بدون شک هاست وردپرس پرسرعت گزینه مناسبی برایتان است.

سؤالات متداول

۱. آیا هاست وردپرس رایگان و پرسرعتی گزینه مناسبی است؟

هاست‌ وردپرس رایگان شاید برای شروع کسب‌وکارتان ایده خوبی باشد؛ ولی در‌مجموع توصیه نمی‌شود.

۲. چطور سرعت سرور هاستینگ را آزمایش کنیم؟

با کمک ابزار Dotcom-Tools می‌توان سرعت سرور هاستینگ را آزمایش کرد.

۳. چطور تشخیص دهیم که کُندی وب‌سایت به سرور مربوط است؟

سرعت کُند سرور را ازطریق دو نشانه «TTFB» و «توزیع اجزای صفحه وب» می‌توان پیگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم