تفاوت هاست و دامنه چیست؟ برای راه‌اندازی وب‌سایت به کدام‌یک نیاز داریم؟

تفاوت هاست و دامنه
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
دوشنبه 5 تیر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۷۸۵ بازدید

تفاوت هاست و دامنه مانند تفاوت آدرس مغازه با مکان آن است. مغازه یا فروشگاهی را در نظر بگیرید. آدرس این فروشگاه را از دوستتان می‌پرسید و به محل فروشگاه مراجعه می‌کنید. منظور از آدرس فروشگاه همان دامنه است و محلی که فروشگاه در آن محصولات خود را ارائه می‌دهد، میزبان یا هاست شماست. در این مطلب از بلاگ پارس پک، قصد داریم با بررسی ۴ تفاوت اصلی، دریابیم فرق هاست و دامین چیست. اگر شما هم در تشخیص تفاوت هاست و دامنه دچار سردرگمی شده‌اید، خواندن این مطلب به شما کمک خواهد کرد.

فرق هاست و دامین در تعریف

تفاوت اصلی هاست و دامنه تعریف هریک از آن‌هاست. منظور از دامنه، نشانی اینترنتی است که به کاربر امکان می‌دهد تا وب‌سایت شما را با آن آدرس پیدا کند؛ درحالی‌که هاست مکانی برای میزبانی فایل‌های وب‌سایت شماست. برای درک بهتر، اجازه دهید مثال ابتدای مقاله را بررسی کنیم. آدرس اینترنتی یا دامنه ما همان آدرس مغازه و هاست یا میزبان ما همان مکان استقرار مغازه است.

به هر دامنه برچسب اختصاصی عددی یا IP تعلق داده می‌شود. زمانی‌که اسم وب‌سایت خود یا دامنه را انتخاب می‌کنید، نیاز است ابتدا از آزاد‌بودن دامنه مطمئن شوید. سپس درصورتی‌که کسی پیش از شما دامنه مدنظرتان را دریافت نکرده باشد، از‌طریق وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده دامنه می‌توانید نام دامنه دلخواهتان را ثبت کنید.

خدمات میزبانی یا هاست نیز سرویسی برای ذخیره و نگه‌داری فایل‌های وب‌سایتتان است. درواقع پس از تأیید نام دامنه، ارسال محتوای وب‌سایت به کاربر از‌طریق شرکت ارائه‌دهنده میزبانی امکان‌پذیر خواهد بود.

هر آنچه باید درباره انواع هاست، ویژگی‌ها و کاربردهای سرویس میزبانی وب بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

هاست چیست؟

تفاوت هاست و دامین در کارایی

در بررسی تفاوت دامین و هاست، می‌توان گفت ثبت و داشتن دامنه به‌معنای ایجاد وب‌سایت اینترنتی مشاهده‌شدنی برای کاربران نیست. درواقع، هاست و دامنه دو پارامتر جدا، ولی مرتبط و وابسته به‌هم هستند. اگرچه می‌توان یک دامنه را ثبت کرد و در‌اختیار نگه داشت، زمانی می‌توانید از دامنه استفاده کنید که به هاست مناسب وصل شده باشد. هاست یا میزبانی وب متن‌ها و عکس‌ها و فایل‌های وب‌‌سایت شما را ذخیره می‌کند؛ بنابراین، برای راه‌اندازی وب‌سایت پس از خرید دامنه، داشتن هاست اهمیت بسیار دارد.

فرق هاست و دامنه
تفاوت هاست و دامنه ازنظر کارایی چیست؟

فرق هاست و دامنه در ساختار

هر دامنه از دو بخش نام دامنه و پسوند آن تشکیل شده است. نام دامنه می‌تواند ترکیبی از عدد و حروف باشد که کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد. پسوند دامنه نیز به دو گروه ملی و بین‌المللی تقسیم‌بندی می‌‌شود. هر دامنه از‌طریق IP به میزبانی وب متصل می‌شود. پسوندهای ir ،com ،net و org ازجمله پسوندهای معروف‌ دامنه هستند.

درمقابل، هر هاست مجموعه مدیریت‌شده‌ای از وب‌سرور است که اطلاعات وب‌سایت را در خود نگه می‌دارد. درواقع، فایل‌های مربوط به وب‌سایت روی هارد دیسک سرورهایی با سیستم‌عامل ویندوز یا لینوکس قرار می‌گیرد. براساس نوع سیستم‌عامل، هاست‌ در انواع مختلفی از‌جمله ویندوز و لینوکس وجود دارد. براساس نوع موقعیت نیز سرویس‌های میزبانی شامل هاست ایران و اروپا می‌شوند. اگر بخواهیم نگاهی به انواع مختلف هاست بیندازیم، می‌توانیم نمونه‌هایی از هاست اشتراکی، اختصاصی، وردپرس، مجازی و ابری را مثال بزنیم.

۱. هاست اشتراکی

در هاست اشتراکی، چندین وب‌سایت روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند. این میزبانی منابع ذخیره‌سازی محدودی دارد؛ با‌این‌حال، ارزان‌ترین نوع میزبانی محسوب می‌شود.

۲. هاست مجازی

یک سرور فیزیکی به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود که هر سرور به یک کاربر اختصاص دارد. این نوع میزبانی برای وب‌سایت‌هایی با ترافیک زیاد عملکرد عالی خواهد داشت.

۳. هاست ابری

هاست ابری از مجموعه سرورهای مختلف برای میزبانی وب استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب، هر زمان سروری دچار اختلال شود، سرور دیگر به‌سرعت وارد عمل می‌شود تا وب‌سایت را فعال نگه دارد. این نوع میزبانی بهترین گزینه برای وب‌سایت‌هایی است که به دسترسی مداوم نیاز دارند.

۴. هاست وردپرس

میزبانی وردپرس محیطی امن با عملکرد عالی را برای وب‌سایت‌های وردپرسی فراهم می‌کند. ویژگی‌های مخصوص میزبانی برای وب‌سایت‌های وردپرسی در هاست وردپرس امکان مدیریت و سفارشی‌سازی وب‌سایت را راحت‌تر می‌کند.

اگر برای انتخاب بهترین هاست به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، خواندن مقاله راهنمای خرید بهترین هاست در بلاگ پارس پک کمکتان خواهد کرد.

فرق هاست و دامین
ازنظر ساختاری تفاوت هاست و دامنه چیست؟

دامنه یا هاست؛ برای راه‌اندازی وب‌سایت به کدام‌یک نیاز داریم؟

همان‌طورکه در بررسی تفاوت هاست و دامنه گفتیم، برای راه‌اندازی وب‌سایت هر دو دامنه و هاست ابزار ضروری شما خواهند بود. خرید دامنه فقط آدرسی اختصاصی را برای دوره محدود (معمولاً یک‌ساله) در‌اختیارتان قرار می‌دهد. درواقع، دامنه به اسم شماست و کاربر دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. درصورتی‌که قصد دارید وب‌‌سایت را راه‌اندازی کنید، علاوه‌بر دامنه، برای ذخیره فایل‌های وب‌سایت به خرید هاست یا میزبانی وب  احتیاج دارید. پس از دریافت هاست، نیاز است تنظیمات لازم برای اتصال دامنه به هاست را انجام دهید. شما می‌توانید کارتان را با هزینه مقرون‌به‌صرفه و راهکارهای پارس پک آغاز کنید.

چگونه با استفاده از دامنه و هاست یک وب‌سایت بسازیم؟

تا این‌جای مطلب تفاوت هاست و دامنه را بررسی کردیم. برای راه‌اندازی وب‌سایت، دامنه و هاست دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند تا وب‌سایتتان دردسترس کاربر قرار گیرد. همان‌طور‌که برای ساخت خانه نیاز است تا ابتدا موقعیت مکانی و زمینی که خانه روی آن بنا می‌شود و نقشه ساخت خانه را بدانید، برای ساخت وب‌سایت نیز به ۳ مرحله اصلی زیر نیاز دارید:

ابتدا نام دامنه مدنظرتان را انتخاب کنید و مطمئن شوید که پیش از شما این نام انتخاب نشده باشد. پس از نهایی‌کردن، آن را ثبت کنید.
از‌طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی مانند پارس پک، هاست مدنظرتان را بخرید. در این زمینه، می‌توانید از مشاوره رایگان و تخصصی کارشناسان پارس پک استفاده کنید.
بعد از اتصال دامنه و هاست به یکدیگر، پلتفرمی مانند وردپرس برای راه‌اندازی وب‌سایت خود انتخاب کنید.
درنهایت، می‌توانید وب‌سایت خود را براساس نیاز و سلیقه خودتان سفارشی‌سازی کنید. همان‌طور‌که می‌بینید، برای راه‌اندازی وب‌سایت هم به دامنه و هم به هاست نیاز خواهید داشت.

برای آشنایی با انواع دامنه و نحوه ثبت و خرید دامنه به‌صورت جامع و کامل مقاله زیر را بخوانید.

دامنه چیست؟

از کجا می‌توان دامنه و هاست تهیه کرد؟

در بررسی تفاوت هاست و دامنه، دانستن این نکته ضروری است که بدون داشتن دامنه نمی‌توانید وب‌سایت ایجاد کنید؛ هرچند بدون نیاز به داشتن وب‌سایت می‌توانید دامنه دراختیار داشته باشید. پس از اینکه دانستیم تفاوت هاست و دامین چیست، نوبت به خرید دامنه و هاست می‌رسد. معمولاً دامنه و هاست را می‌توانید از ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ تهیه کنید. برای مثال، در پارس پک این امکان برای شما فراهم است تا علاوه‌بر خرید دامنه دلخواه، هاست مدنظرتان را نیز انتخاب کنید و بخرید.

خرید هر دو دامنه و هاست از یک ارائه‌دهنده، به‌خصوص زمانی که به‌تازگی قصد دارید وب‌سایتتان را راه‌اندازی کنید، گزینه مناسبی خواهد بود. علاوه‌بر‌این، وقتی دامنه و هاست را از یک تأمین‌کننده می‌خرید، اتصال نام دامنه به سرور میزبان نیز راحت‌تر انجام خواهد شد.

با‌این‌حال، ممکن است برخی ترجیح دهند ارائه‌دهنده دامنه و هاست خود را مستقل از هم انتخاب کنند. برای مثال، بدون اینکه بخواهند وب‌سایت را راه‌اندازی کنند، قصد دارند نام دامنه را رزرو کنند. همچنین، برخی کاربران نام دامنه را قبلاً ثبت کرده‌اند و اکنون به‌دنبال شرکت میزبانی با پشتیبانی بهتر هستند. در این‌ صورت، با تنظیم DNS دامنه باید آن را به هاست جدید متصل کنید.

تفاوت دامین و هاست
از کجا هاست و دامین خوب تهیه کنیم؟

جمع‌بندی

تفاوت هاست و دامنه از‌نظر تعریف و عملکرد و کارایی باعث شده است تا دو معیار جدا و مستقل از هم باشند. باوجوداین‌، اگر قصد دارید وب‌سایت راه‌اندازی کنید، برخورداری از هر دو، یعنی هاست و دامنه، ضروری خواهد بود. دامنه آدرس وب‌سایت شماست که از‌طریق IP به میزبانی وب متصل می‌شود. هاست یا میزبان وب‌سایت اطلاعات وب‌سایت شامل فایل‌های تصویری و متنی را در خود نگه می‌دارد تا در هر ساعتی از شبانه‌روز، در‌اختیار کاربر قرار دهد.

ساده‌ترین راه برای راه‌اندازی وب‌سایت، تهیه هاست و دامنه از یک ارائه‌دهنده است. برای شروع می‌توانید دامنه و هاست محبوب خود را از‌طریق پارس پک انتخاب کنید. همچنین، اگر به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، از‌طریق تیکت یا کامنت یا تماس با کارشناسان پارس پک، از مشاوره رایگان برای داشتن بهترین انتخاب برخوردار خواهید شد. سؤال‌ها و ابهام‌های خود درباره تفاوت هاست و دامنه را ازطریق کامنت با ما مطرح کنید تا در سریع‌ترین زمان به آن پاسخ دهیم.

اگر دامنه را مانند آدرس خانه در نظر بگیریم، هاست یا میزبانی مکانی است که خانه در آن‌جا قرار گرفته است. تفاوت دامنه و هاست مانند تفاوت آدرس و مکان یک خانه است. همان‌طور‌که برای رسیدن به خانه دانستن نشانی ضروری است، وب‌سایت نیز به دامنه نیاز خواهد داشت. همچنین، از‌آن‌جاکه خانه به زمین یا مکانی برای ساخت نیاز دارد، وب‌سایت نیز برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود به هاست نیازمند است. اصلی‌ترین تفاوت هاست و دامنه را در این مطلب خواهید خواند.

سؤالات متداول

۱. تفاوت اصلی هاست و دامنه چیست؟

تفاوت هاست و دامنه به تعریف و عملکرد و کارایی برمی‌گردد. دامنه آدرس اینترنتی و هاست محل ذخیره فایل‌های وب‌سایت است.

۲. پس از ثبت دامنه، امکان انتقال آن به هاست دیگر وجود دارد؟

بله، هر زمان که بخواهید، این امکان وجود دارد که دامنه را به سرویس میزبانی دیگری منتقل کنید.

۳. پس از انتخاب نام دامنه، می‌توانیم آن را ویرایش کنیم یا تغییر دهیم؟

خیر، پس از ثبت دامنه امکان تغییر یا ویرایش آن وجود ندارد. درصورت انتقال وب‌سایت به دامنه جدید، باید انتقال به‌شیوه‌ای انجام شود که زحمات مربوط به سئو و ترافیک وب‌سایت از بین نرود.

۴. درصورت داشتن هاست، ثبت دامنه هم ضروری است؟

بستگی دارد! گاهی اوقات شرکت ارائه‌دهنده میزبانی یک ساب‌دامین رایگان را در‌اختیارتان قرار می‌دهد که برای شروع می‌توانید از آن استفاده کنید.

۵. آیا می‌توان وب‌سایت را بدون داشتن هاست راه‌اندازی کرد؟

طبق بررسی تفاوت هاست و دامنه، برای راه‌اندازی وب‌سایت به داشتن هر دو ابزار دامنه و هاست نیاز دارید.

منابع:themeisle

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم