هاست فریم ورک چیست؟ + نکات مهم خرید و راه‌اندازی

هاست فریم ورک
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۱۸۱ بازدید

هاست فریم ورک چیست؟ بی‌اغراق بگوییم عصای دست توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسانی است که با فریم‌ورک‌های مختلف کار می‌کنند. هاست فریم ورک فرایند کدنویسی را برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان راحت می‌کند. این هاست براساس زبان برنامه‌نویسی و فریم‌‌ورک موردنیاز شما بهینه شده است. در این مقاله از آموزش‌های هاست بلاگ پارس پک، شما را با ویژگی‌ها، مزایا، معایب و راهنمای انتخاب هاست فریم ورک مناسب آشنا خواهیم کرد. در انتها نیز یک گزینه کاربردی برای هاست فریم ورک به شما پیشنهاد خواهیم داد.

هاست فریم ورک چیست؟

هاست فریم ورک (Framework Hosting) سرویسی برای میزبانی وب‌سایت و وب‌اپلیکیشن است که به‌طور خاص برای فریم‌ورک های برنامه‌نویسی محبوب مانند VueJS ،React ،jQuery ،Node.js و… بهینه شده است. این سرویس میزبانی شامل ویژگی ها و ابزارهایی است که برای راه اندازی، اجرا و مدیریت برنامه‌های ساخته‌شده با این فریم ورک‌ها مناسب است.

فریم‌ ورک‌ برای توسعه‌دهنده یا برنامه‌نویس‌ها مثل یک جعبه‌ ابزار جادویی می‌ماند که کدنویسی را برایشان آسان و ساده‌تر می‌کند. برای مثال، با استفاده از فریم‌ ورک دیگر لازم نیست برنامه‌نویس صفر تا صد یک سایت را خودش بنویسد. بلکه با قابلیت فریم ورک کارش راحت‌تر است و حداقل برخی از کدها، کتابخانه‌ها و برنامه‌های توسعه‌دهنده را دراختیار دارد. به هاست‌هایی که برای اجرای چنین فریم ورک‌هایی بهینه شدند، هاست فریم ورک می‌گویند.

خرید هاست ابری

ویژگی هاست فریم ورک چیست؟

هاست فریم ورک، نیاز شما را به عنوان برنامه‌نویس برای استفاده از یک سرویس میزبانی باکیفیت، پرسرعت و با امنیت بالا برآورده می‌کند. از جمله امکانات این هاست شامل موارد زیر است:

  • امکان دسترسی به کامپوزر و Git
  • امکان دسترسی به ترمینال و SSH
  • قابلیت پشتیبانی از دیتابیس MariaDB
  • امکان شخصی‌سازی هاست براساس فریم‌ورک مورنیاز
  • بهینه‌سازی شده برای انواع فریم‌ورک‌های پرکاربرد مانند پایتون، لاراول، Nodejs و جنگو

مزایای استفاده از هاست فریم ورک چیست؟

سرویس میزبانی فریم ورک به شما انعطاف‌پذیری، کنترل و امکاناتی می‌دهد که سایر میزبانی‌ها چنین قابلیت‌هایی را به‌طور کامل دراختیارتان نمی‌گذارد:

  • می‌توانید هاست فریم‌‌ورک را براساس نیازتان شخصی‌سازی کنید.
  • با پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف کارتان را برای ساخت سایت سا برنامه‌های کاربردی راحت می‌کند.
  • با استفاده از این هاست، دیگر نیازی به تکرار کدها و کدنویسی پایه ندارید؛ درنتیجه در وقتتان صرفه‌جویی می‌شود.

معایب استفاده از هاست فریم ورک چیست؟

در کنار مزایای متعددی که این فریم‌ورک برای برنامه‌نویسان ارائه می‌دهد، یادگیری نحوه کار با آن نیز چالش‌هایی را به همراه دارد. از طرفی، این هاست براساس نیازتان بهینه‌ شده است. یعنی امکان تغییر فریم‌‌ورک اصلی و قوانین آن پس از بهینه‌سازی برایتان وجود ندارد. همچنین در اضافه کردن کدهایی که ممکن است به فریم‌‌ورک اضافه کنید، انتظار کاهش عملکرد و سرعت آن را داشته باشید.

مزایا و معایب هاست فرم ورک
بررسی مزایا و معایب هاست فرم ورک

نحوه راه‌اندازی پروژه با هاست فریم ورک 

برای راه اندازی پروژه با هاست فریم ورک شما دو انتخاب پیش‌رو دارید:

۱. از یک سرور اشتراکی یا اختصاصی استفاده کنید. سپس تنظیمات موردنظرتان را به همراه فریم‌‌ورک درخواستی روی آن نصب کنید. با این کار، از یک سرور خام، هاست فریم‌‌ورک خواهید ساخت.

۲. همچنین می‌توانید از هاست فریم‌‌ورک به‌طور مستقیم استفاده کنید. یعنی تنظیمات موردنظرتان از قبل روی هاست اعمال‌شده و می‌توانید برای استفاده از فریم‌ورک مدنظرتان آن را انتخاب کنید.

برای مثال، هاست‌هایی با عنوان هاست نودجی‌اس، هاست جنگو و… توسط ارائه‌دهنده از قبل آماده می‌شود که با خرید آن می‌توانید به‌راحتی پروژه‌هایتان راه‌اندازی و مدیریت کنید.

اگر روش دوم را انتخاب کنید، کارتان جلو می‌افتد. یعنی نیاز نیست خودتان را برای نصب فریم‌ورک و پیکربندی تنظیمات روی یک سرور اذیت کنید.

معرفی فریم‌ورک‌های میزبانی شده در هاست فریم‌ ورک

فرقی ندارد یک توسعه‌دهنده همه‌فن‌حریف هستید یا تازه به دنیای کدزنی قدم گذاشتید. در هاست فریم‌ ورک، براساس نیاز شما فریم‌‌ورک موردنظرتان نصب می‌شود. محبوب‌ترین فریم‌ورک‌های این نوع هاست شامل موارد زیر است:

۱. فریم ورک jQuery؛ جادوگر جاوا اسکریپت

jQuery انقلابی در دنیای جاوا اسکریپت به پا کرده است. این کتابخانه، ساخت مدل‌های وب، انیمیشن، مدیریت اسناد HTML، رویدادها و بسیاری از کارهای دیگر را برای شما ساده می‌کند.

۲. فریم ورک Angular؛ قهرمان MVC

Angular فریم‌ورکی تحت‌تاثیر گوگل است که برگ برنده‌ آن، معماری MVC (مخفف Model View Control) است. با این معماری، بدون نیاز به بارگذاری مجدد صفحه، می‌توانید تغییرات ظاهری را در وب‌سایت خود اعمال کنید.

۳. فریم ورک React؛ استاد رابط کاربری

این فریم‌ورک جاوا اسکریپتی برای ساخت رابط‌های کاربری تعاملی شناخته شده است. در React، شما می‌توانید اجزای مختلف کد خود را به‌صورت جداگانه توسعه دهید، بدون اینکه نگران تداخل آن‌ها با بخش‌های دیگر باشید.

می‌دانید هاست VueJS چه ویژگی‌هایی دارد و کجا استفاده می‌شود؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست VueJS چیست؟

۴. فریم ورک Symfony؛ انعطاف‌پذیری بی‌نظیر

Symfony یک فریم‌ورک فرانسوی برای زبان برنامه‌نویسی PHP است. نقطه‌ قوت اصلی آن، انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ است. Symfony به شما امکان می‌دهد تا تمام تست‌های خود را به‌سادگی انجام دهید و وب‌سایتی دقیقا مطابق با نیازهایتان بسازید.

۵. فریم ورک Ruby on Rails؛ چابکی در دنیای روبی

همانطور که از نامش پیداست، این فریم‌ورک به‌طور خاص برای پروژه‌های روبی مناسب است. Ruby on Rails چابک، به شما امکان می‌دهد تا کد خود را بدون تکرار کارهای اضافی بنویسید. با استفاده از این فریم‌ورک، بدون نگرانی در مورد معماری وب‌سایت، می‌توانید روی کدنویسی تمرکز کرده و در زمان صرفه‌جویی کنید.

اینفوگرافیک انواع هاست فریم ورک
معرفی انواع هاست فریم ورک

۶. فریم ورک Django؛ راه‌حل سریع و قدرتمند

Django یک فریم‌ورک متن‌باز است که برای توسعه‌ پروژه‌های پایتون استفاده می‌شود. این فریم‌ورک به شما کمک می‌کند تا به‌سرعت وب‌سایت‌هایی با محتوای غنی بسازید. همچنین، Django مدیریت کارهای استاندارد ساخت وب‌سایت‌های پویا را برای شما ساده می‌کند.

۷. فریم ورک Express.js؛ سادگی و کارایی

بسیاری از توسعه‌دهندگان برای پروژه‌های جاوا اسکریپتی خود، محیط اجرایی Node.js را انتخاب می‌کنند. Express.js با داشتن لایه‌های کم، انعطاف‌پذیری بالایی را ارائه می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا کدهای خود را با حداکثر کارایی بنویسید.

می‌خواهید بدانید ویژگی‌های هاست فلسک چیست و برای چه کسانی مناسب است؟ مقاله زیر را بخوانید.

هاست Flask چیست؟

نکات مهم برای انتخاب هاست فریم ورک مناسب 

در انتخاب هاست فریم‌ورک مناسب، به نیازها و الزامات خود توجه کنید. مواردی از جمله:

۱. نوع فریم‌ورک قابل پشتیبانی 

برای راه اندازی پروژه با هاست فریم ورک مطمئن شوید که هاست موردنظر، از فریم‌ورک مورد استفاده شما پشتیبانی می‌کند. علاوه‌براین، هاست موردنظرتان باید ابزار و نرم‌افزار موردنیازتان برای کاربری خاص شما را ارائه دهد. به‌عبارتی، اگر قرار است یک سایت با فریم‌ورک‌ خاصی طراحی کنید، بدون نیاز به استخدام یک طراح بتوانید کار را پیش ببرید.

۲. فضای ذخیره‌سازی هاست فریم ورک 

فضای ذخیره‌سازی، حکم گنجینه‌ وب‌سایت شما را دارد. تمام فایل‌های سایت شما، از عکس‌ها و ویدیوها گرفته تا متن‌ها و کدها، در این فضا نگهداری می‌شوند. در هنگام انتخاب هاست فریم ورک، به حجم محتوایی که قرار است در وب‌سایت خود آپلود کنید، توجه داشته باشید. تحلیل درست نیازهای خود، شما را به انتخابی ایدئال هاست هدایت می‌کند.

۳. قابلیت‌های مدیریتی و کنترل بر هاست 

دسترسی SSH برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای، یک قابلیت ضروری است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد از طریق خط فرمان (Command Line) کارهای مختلفی مانند کپی کردن فایل‌ها، تغییر مجوزها، نصب افزونه‌ها و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید. کرون جاب هم یک زمان‌بندی‌کننده‌ حرفه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا کارهای خاصی را در زمان‌های مشخص روی هاست خود اجرا کنید. به همین دلیل، هاست مدنظر شما از این قابلیت‌ها پشتیبانی کند.

برای آشنایی با انواع و راهنمای خرید هاست و فرق بین هاست و دامنه مقاله زیر را بخوانید.

هاست چیست؟

۴. مدیریت راحت با فایل‌های .htaccess

فایل‌های .htaccess ابزار قدرتمند پشت پرده‌ وب‌سایت شما هستند که به شما امکان می‌دهند تا برای حفاظت از داده‌های مهم خود، روی پوشه‌هایتان رمز عبور بگذارید، آدرس‌های طولانی را به آدرس‌های کوتاه و جذاب تبدیل کنید، بازدیدکنندگان را به‌طور خودکار به صفحه‌ی مناسب هدایت کرده و با موتورهای جستجو دوست‌تر شوید. با .htaccess کنترل کامل وب‌سایت خود را به دست بگیرید و آن را به گونه‌ای که می‌خواهید، مدیریت کنید.

 حتماً مطمئن شوید که سرویس میزبانی وب شما امکان استفاده از فایل‌های .htaccess را به شما می‌دهد.

۵. پشتیبانی فنی هاست فریم ورک 

در خرید هر نوع هاست، از جمله هاست فریم‌ ورک، توجه به پشتیبانی فنیِ ارائه‌دهنده از نان شب هم واجب‌تر است. لزوم این قضیه را زمانی احساس خواهید کرد که برای انجام یک کار فنی ساده روی هاست، امکان برقراری با پشتیبانی یا بهره‌مندی از پشتیبانی شبانه‌روزی را نداشته باشید. وضعیت پشتیبانی ارائه‌دهنده را می‌توانید با جستجو پلتفرم در شبکه‌های مجازی و خواندن نظرات مشتریان آن‌ها متوجه شوید.

۶. امنیت اطلاعات و پشتیبان‌گیری منظم

هیچ سرویس میزبانی صددرصد در برابر از دست رفتن اطلاعات ایمن نیست. وب‌سایت شما مجموعه‌ای از فایل‌ها و پایگاه‌های داده‌ ارزشمند است؛ پس حتماً باید از آن‌ها پشتیبان تهیه کنید. سرویس میزبانی وب شما باید گزینه‌های مختلفی برای بکاپ‌گیری از اطلاعات در اختیار شما قرار دهد. درغیراین‌صورت، باید خودتان راه‌حلی برای بکاپ‌گیری منظم پیدا کنید.

هاست ابری پارس پک؛ سکوی پرتاب پروژه‌های فریم ورکی

 دنبال بستری ایدئال برای میزبانی پروژه‌های فریم‌ورک هستید؟ هاست ابری پارس پک با قابلیت مقیاس‌پذیری و بهره‌مندی از قوی‌ترین زیرساخت امنیتی در خدمت شما است. در مسیر میزبانی وب، دیگر دغدغه مدیریت سرور را نخواهید داشت. همچنین پشتیبانی حرفه‌ای تیم متخصصان پارس پک به‌صورت شبانه‌روزی همراه شما خواهد بود تا به سوالاتتان پاسخ دهد. برای آشنایی با امکانات این سرویس به صفحه زیر مراجعه کنید.

جمع‌بندی

هاست فریم ورک چیست؟ این هاست مثل یک یار همه‌فن‌حریف برای برنامه‌های وب و کدنویسی شما عمل می‌کند. با هاست فریم ورک می‌توانید برنامه‌ای را که از شما روزها زمان می‌گرفت، در کسری از ثانیه پیاده‌سازی کنید. در این مقاله از آموزش سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، همه چیز راجع به این هاست، کاربرد، مزایا و معایب آن بررسی کردیم.

سوالی درباره خرید یا استفاده از این سرویس دارید؟ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات سوالات خود را مطرح کنید تا به سرعت به آن‌ها پاسخ دهیم.

سوالات متداول 

۱. هاست فریم ورک چیست؟

هاست فریم ورک نوعی سرویس بهینه‌سازی شده برای میزبانی وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی است که با استفاده از فریم‌‌ورک‌های محبوب مانند Laravel ،Node.js و Python ساخته شده‌اند.

۲. هاست فریم ورک برای چه کسانی مناسب است؟

هاست فریم ورک برای توسعه‌دهندگان وب و برنامه نویسانی مناسب است که با فریم‌ ورک‌های مختلف کار می‌کنند و دنبال میزبانی با عملکرد پرسرعت و بهینه هستند.

منابع:medium.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.