هاست Flask چیست؟ سرویس میزبانی مناسب برای توسعه‌دهندگان پایتون

Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
سه‌شنبه 14 دی 1400
مطالعه: ۷ دقیقه ۰ نظر ۱۰۶۹ بازدید

پایتون یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور است که با میان‌بُرهای جذابش شناخته می‌شود. یکی از دلایل محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی شاید فریم‌ ورک‌های متنوع آن باشد. ازآن‌جاکه پایتون برای پیشبرد پروژه‌های تحت‌وب نیز کاربرد دارد، با فریم‌ ورک‌ها تلاش کرده است تا به کمک توسعه‌دهندگان بیاید. یکی از این فریم‌ ورک‌های مشهور فلسک است. Flask چیزی به‌جز فریم‌ ورک تحت‌وب برای نگه‌داری از کدها و مدیریت زمان و هماهنگی بهتر با اعضای تیم نیست. در این مطلب از آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک، هاست Flask را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چه کسانی با فریم‌ ورک Flask کار می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

خرید انواع هاست ابری پارس پک برای برنامه نویسان

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

فریم‌ ورک Flask چیست؟

برای درک Flask، باید بدانیم که فریم‌ ورک چیست. فریم‌ ورک مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ماژول‌هاست که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بدون نگرانی درباره پروتکل‌ها، برنامه مدنظرشان را کدنویسی کنند. Flask را میکرو‌ فریم‌ ورک معرفی می‌‌دانند؛ چرا‌که در‌مقایسه‌با دیگر فریم‌ ورک‌ها، ساده‌تر است و شاید کتابخانه‌ها و ابزارهای کمتری در‌اختیار کاربر قرار دهد.
اگر بخواهیم فنی‌تر صحبت کنیم، فلسک نوعی Micro Web Framework است که به زبان پایتون و بر‌مبنای ابزار Werkzeg WSGI  و موتور قالب Jinja2 نوشته شده است و فقط از‌طریق کتابخانه‌ها و دیتابیس‌های موجود، می‌تواند با دیتابیس‌ کار کند.

  • Jinja 2 موتور رندری است که صفحات وب را با هر محتوای سفارشی مشخص‌شده برای سرور رندر می‌کند. Flask نیز الگوهای مبتنی‌بر HTML خود را با استفاده از Jinja 2 رندر می‌کند.
  • Werkzeug یکی از ماژول‌های پیشرفته‌ WSGI است که شامل ابزارها و خدمات مختلف برای تسهیل توسعه برنامه‌های وب است. فلاسک Werkzeug را پیاده‌سازی می‌کند.

خرید هاست

فریم‌ ورک Flask برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طورکه اشاره کردیم، Flask میکرو وب فریم‌ ورک سبک و محبوب پایتون است که ریشه محبوبیت آن به کارایی‌اش برای مبتدیان در‌مقایسه‌با سایر فریم‌ ورک‌ها (مانند جنگو) برمی‌گردد. درواقع، شاید بتوان Flask را یکی از فریم‌ ورک‌های ساده برای مبتدیان معرفی کرد که قوانینش برای کدنویسان تازه‌نفس نسبتاً ساده و درک‌پذیر است. ناگفته نماند Flask و Django دو فریم‌ ورک وب پرکاربرد پایتون هستند؛ ولی یادگیری جنگو کمی سخت‌تر از فلسک است.

با اینکه فلسک برای مبتدیان مناسب است، تمام قابلیت‌های مورد‌نیاز برای ایجاد وب‌اپلیکیشن کاربردی و مفید را دارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان و شرکت‌های نرم‌افزاری، Flask را برای ساختن پس‌زمینه برنامه‌های کاربردی وب ترجیح می‌دهند.

در‌نهایت، از Flask می‌توان برای ایجاد برنامه‌های کاربردی و ساده وب استفاده کرد که اغلب در مقیاس بزرگ کاربرد دارند و نیازهای مهمی را پوشش می‌دهند. در‌ادامه، چند نمونه از برنامه‌های کاربردی وب توسعه‌داده‌شده با استفاده از Flask را نام می‌بریم:

  • برنامه وبلاگ
  • برنامه وب شبکه اجتماعی
  • اپلیکیشن آب‌و‌هوا
  • وب‌سایت نمونه‌کارها
  • فرم انتقادها و پیشنهاد‌ها
  • برنامه Rest API

هاست چیست؟ چه انواعی دارد و در چه مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ در مقاله زیر بخوانید.

هاست چیست؟

هاست Flask

Flask یکی از فریم‌ ورک‌های مهم زبان برنامه‌نویسی پایتون است. اگر به‌دنبال مناسب‌ترین سرویس میزبانی پایتون هستید، باید مطابقت نیاز خود با امکانات هاست را در اولویت انتخاب قرار دهید. هاست فلسک باید برای نگه‌داری و میزبانی کردن از فریم‌ ورک از امکانات کافی برخوردار باشد. برای داشتن هاست فریم‌ ورک، زحمت تنظیمات و کانفیگ‌ هاست خام بر‌عهده شما نیست؛ چرا‌که سرور هاست فریم‌ ورک برای این چهارچوب بهینه‌سازی شده است. گفتنی است این امکان نیز وجود دارد که با خرید هاست خام، تنظیماتش را خودتان انجام دهید؛ ولی به‌دلیل پیچیدگی‌هایش توصیه نمی‌شود. برخی از مزیت‌های استفاده از هاست Flask عبارت‌اند از:

  • صرفه‌جویی در زمان: اگر نمی‌خواهید وقتتان برای کدنویسی‌های تکراری به‌هدر برود، از هاست Flask استفاده کنید. با قابلیت‌های آماده این هاست، فرایند توسعه ساده‌تر و سریع‌تر پیش می‌رود.
  • بررسی خطای امنیتی: تیم هاست‌های فریم‌ ورکی آماده‌اند تا هرگونه خطای امنیتی رخ‌داده را برطرف کنند.
  • مقرون‌به‌صرفه: رایگان‌بودن خدمات باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های برنامه‌نویس و مشتری می‌شود.

هاست فریم ورک به این معناست که ارائه دهنده سرویس تمامی نیازهای شما را برای نگهداری و میزبانی کردن از فریم ورک را برطرف می‌کند. برای آشنایی با این سرویس مقاله زیر را بخوانید.

هاست فریم ورک چیست؟

ویژگی‌های هاست Flask مناسب

خرید هاست Flask مناسب توسعه وب را آسان‌تر می‌کند. به‌عنوان مثال، نصب ماژول‌های پایتون را تسهیل و اجرای برنامه‌های طراحی‌شده با پایتون را بهینه‌سازی می‌کند. در‌ادامه، به زیرساخت‌های ضروری برای هاست Flask اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از فریم‌ ورک‌ها (Flask) و ماژول‌های مختلف در برنامه‌نویسی به زبان پایتون بسیار متداول است؛ بنابراین، هاست فلسک باید از مفسرها پشتیبانی کند.
  • امکان دسترسی به دستورهای SSH به‌عنوان یکی از دستورهای مهم‌ پایتون در هاست Flask اهمیت دارد.
  • هاست Flask باید از هر دو دسته دیتابیس Relational و Non-Relational پشتیبانی کند.
  • ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ باید ایمنی سرورهای را دربرابر حمله‌های پیشرفته تضمین کند.
  • سرعت سرورها بسیار اهمیت دارد و برای عملکردهای پیشرفته باید بهینه شوند.
  • برای مدیریت فایل‌ها باید پشتیبانی از Web UI و  Command Lines وجود داشته باشد.
  • کاربران باید بتوانند برنامه‌های پایتون خود را به‌راحتی دیپلوی و مدیریت و مقیاس‌بندی کنند.
  • مدیران باید بتوانند از ابزارها و داشبوردهای انتخابی خود به‌منظور نظارت بر CPU، توان عملیاتی، زمان پاسخ‌گویی (Responsetime) و حافظه برای تشخیص خطاها استفاده کنند.
  • باید بک‌آپ منظم و خودکار از سرور وجود داشته باشد تا احتمال از‌دست‌رفتن اطلاعات به حداقل برسد.

هاست Flask این امکان را به شما می‌دهد تا برنامه‌های تحت وب مبتنی‌بر فریم‌ورک فلسک را با انعطا‌ف‌پذیری و مقیاس‌پذیری فراوان در فضای وب میزبانی کنید. فریم‌ورک فلسک مجموعه‌ای از کتابخانه‌ها و ماژول‌‌هاست که برای توسعه برنامه‌های تحت وب از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده می‌کند. سرعت، امنیت و پشتیبانی از دیتابیس‌های رابطه‌ای و غیررابطه‌ای از موارد مهمی است که هنگام خرید هاست فلسک باید به آن توجه کنید.

جمع‌بندی

اگر مبتدی هستید، Flask میکرو فریم‌ ورکی منبع‌باز برای طراحی وب‌سایت‌های ساده و ایستاست. یادگیری آسان در‌کنار مقیاس‌پذیری و ایمنی چشمگیر این فریم‌ ورک‌، محبوبیت آن را افزایش داده است. اگر برای طراحی وب‌سایت خود از فریم‌ ورک فلسک (Flask) استفاده می‌کنید، خرید هاست فلسک به شما توصیه می‌شود. این هاست برای فریم‌ ورک Flask بهینه‌سازی شده است و امکانات ویژه‌ای، ازجمله دسترسی به فایل‌ها را دراختیارتان قرار می‌دهد. ناگفته نماند با تهیه این هاست، از تنظیمات پیچیده و سردرگم‌کننده خلاص می‌شوید.

سؤالات متداول

۱. هاست فریم‌ ورک چه مزیتی دارد؟

استفاده از هاست فریم‌ ورک در پیشبرد برنامه‌های پیچیده مؤثر است.

۲. Flask چیست؟

فلسک یکی از فریم‌ ورک‌های مشهور در زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

۳. اصلی‌ترین رقیب Flask چیست؟

جنگو (Django) مهم‌ترین رقیب Flask محسوب می‌شود.

۴. ابزارهای ضروری برای هاست فلسک کدام‌اند؟

Gunicorn و Supervisor و uWSGI برخی از ابزارهای ضروری برای فلسک به‌شمار می‌آیند.

۵. بهترین هاست برای وب‌سایت پایتونی کدام هاست است؟

هاست اشتراکی پایتون یا سرور VPS یا سرور اختصاصی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم