مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری؛ 5 تفاوتی که حتماً باید بدانید!

مقایسه هاست اشتراکی با هاست ابری
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
جمعه 26 خرداد 1402
مطالعه: ۱۸ دقیقه ۲ نظر ۱۵۷۸ بازدید

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری به شما کمک می‌کند تا با مزیت‌ها و معایب این دو سرویس پرطرفدار میزبانی وب بیشتر آشنا شوید. با بررسی تفاوت‌های سرویس‌های یادشده و شناخت ویژگی‌هایشان، می‌توانید هاست مناسبی را برای میزبانی وب‌سایتتان انتخاب کنید.

خرید هاست مناسب دغدغه همیشگی بسیاری از وب‌مسترهاست. تنوع سرویس‌های میزبانی باعث‌ شده است تا کاربران با مشکلات جدی در انتخاب هاست روبه‌رو شوند. شناخت تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی به شما کمک می‌کند تا متناسب با نیازهای کسب‌وکار خود مثل بودجه، منابع موردنیاز، امنیت، قدرت و سرعت سرویس‌دهی بهترین هاست را تهیه کنید.

برای آشنایی با مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری  ازنظر عملکرد، امنیت، سرعت، مقیاس‌پذیری و دسترس‌پذیری، تا انتهای این مطلب از مقالات آموزش‌های هاست و سرویس‌های میزبانی با ما همراه باشید.

آشنایی با هاست اشتراکی؛ منابع مشترک و مقرون‌به‌صرفه

هاست اشتراکی نوعی میزبانی وب است که در آن منابع یک سرور مثل فضای ذخیره‌سازی، حافظه رم، پهنای باند و پردازنده بین چندین وب‌سایت به‌اشتراک گذاشته می‌شود. تعداد وب‌سایت‌های میزبانی‌شده روی سرور به قدرت سخت‌افزاری سرور و سیاست‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب بستگی دارد. به‌طورکلی، هاست اشتراکی می‌تواند میزبان یک یا صدها وب‌سایت باشد. در این سرویس، همه وب‌سایت‌ها روی یک سرور میزبانی می‌شوند و عملکرد آن‌ها به قدرت منابع سخت‌افزاری و محدودیت‌های اِعمال‌شده روی سرویس میزبانی اشتراکی وابسته است.

هاست اشتراکی به‌دلیل هزینه ارزان و نیازنداشتن به نگه‌داری فنی و قابلیت استفاده آسان در میان کاربران مبتدی و کسب‌وکارهای کوچک با ترافیک اندک بسیار پرکاربرد است. در هاست اشتراکی به‌دلیل مشترک‌بودن منابع با سایر کاربران، ممکن است فعالیت‌های وب‌سایت‌های همسایه بر عملکرد و امنیت وب‌سایت شما تأثیر بگذارد.

خرید هاست اشتراکی پارس پک برای مدیریت وب‌سایت

از این مقاله می‌توانید برای مدیریت وب‌سایت‌های خود با هاست اشتراکی استفاده کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌ میزبانی اشتراکی پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

توجه کنید که این مسئله ممکن است فقط در سرویس‌های مبتدی رخ دهد؛ زیرا در سرویس‌های میزبانی حرفه‌ای تأثیرپذیری عملکرد وب‌سایت‌ها روی یکدیگر به‌وجود نمی‌آید. درواقع، مصرف منابع وب‌سایت‌ها به‌گونه‌ای محدود می‌شود که درصورت افزایش ترافیک یک وب‌سایت، فقط هاست وب‌سایت مدنظر از کار بیفتد و با وجود اشتراکی‌بودن منابع، تأثیر منفی روی هاست‌های دیگر نگذارد. همچنین، کُندشدن سرعت وب‌سایت با‌توجه‌به اشتراکی‌بودن منابع امری عادی است و درصورت دریافت بار ترافیک سنگین، وب‌سایتتان نخواهد توانست به حجم زیادی از درخواست‌ها پاسخ‌ دهد. مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری بیشتر به بخش عملکرد و قابلیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مربوط می‌شود. درادامه، با بررسی مزیت‌ها و معایب هاست ابری و اشتراکی تفاوت‌هایشان را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت هاست ابری و اشتراکی
هاست اشتراکی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

مزیت‌های هاست اشتراکی

هاست اشتراکی درکنار محدودیت‌ها و ضعف‌هایش، مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد که کسب‌وکارهای زیادی را تشویق می‌کند تا از آن استفاده کنند. این مزیت‌ها باعث‌ شده است تا کاربران محدودیت‌های این سرویس را نادیده بگیرند و برای میزبانی وب‌سایت‌های خود هاست اشتراکی را به سایر سرویس‌ها ترجیح دهند. مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری و مزیت‌هایی که به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند، انتخاب هرکدام از این سرویس‌ها را برایتان آسان‌تر خواهد کرد. درادامه، مزیت‌های سرویس میزبانی اشتراکی را معرفی خواهیم کرد.

۱. هزینه ارزان؛ مناسب برای کسب‌وکارهای نوپا با بودجه کم

قیمت یکی از مزیت‌های مهم سرویس میزبانی اشتراکی است. هزینه ارزان ویژگی‌ مهمی است که بسیاری از کسب‌وکارها را تشویق می‌کند تا از هاست اشتراکی استفاده کنند. این سرویس با‌ توجه‌ به مشترک‌شدن منابع با سایر کاربران و استفاده از منابع با قدرت و سرعت سرویس‌دهی متوسط قیمت ارزان‌تری از سایر سرویس‌های میزبانی دارد.

خرید هاست اشتراکی برای کسب‌وکارهای نوپا و با بودجه کم بهترین انتخاب است؛ چرا که در شروع کار کاربران زیادی ندارند و کسب‌وکارشان را با منابع اشتراکی و هزینه اندک می‌توانند راه‌اندازی کنند و درصورت نیاز به منابع بیشتر یا سرویس‌های قوی‌تر، سرویس میزبانی خود را ارتقا دهند.

۲. نیاز نداشتن به تعمیر و نگه‌داری فنی

درحالی‌که برای نگه‌داری و مدیریت وب‌سایت به دانش تخصصی و زمان زیادی نیاز است؛ زیرساخت سخت‌افزاری سرور اشتراکی نیز به دانش فنی برای تعمیر و نگه‌داری احتیاج دارد. هاست اشتراکی نیاز به دانش فنی برای تعمیر و نگه‌داری زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را از روی دوش کاربران برداشته است.

درواقع، سرویس‌دهنده تمامی فرایند‌های نصب، راه‌اندازی، پیکربندی و به‌روزرسانی سرویس‌ها و نرم‌افزارها و تعمیر و نگه‌داری و رفع خرابی‌های سخت‌افزاری را انجام می‌دهد. وب‌مسترها بدون نیاز به دانش فنی می‌توانند از منابع سرور اشتراکی بهره‌مند شوند و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای آن پرداخت کنند. بنابراین، سرویس‌دهنده تمامی اقدامات لازم برای نگه‌داری و تأمین امنیت و تأیید کیفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را انجام می‌دهد. به‌همین‌دلیل، بخشی از هزینه پرداخت‌شده برای سرویس میزبانی اشتراکی شامل تعمیر و نگه‌داری آن می‌شود.

۳. مدیریت آسان؛ مناسب برای کاربران مبتدی

کنترل منابع و مدیریت سیستم‌های مدیریت محتوای مختلف مثل وردپرس و جوملا با رابط کاربری گرافیکی ممکن شده است. کاربران می‌توانند با استفاده از کنترل پنل‌‌های مختلف مثل سی پنل و دایرکت ادمین و پلسک بسته به نوع سیستم‌عامل هاست اشتراکی، از رابط کاربری گرافیکی وب برای مدیریت منابع هاست و وب‌سایتشان استفاده کنند. لازم به ذکر است، ازنظر مدیریت و استفاده آسان، تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی زیاد نیست و کاربران می‌توانند به‌راحتی از این سرویس‌ها استفاده کنند.

برای آشنایی با ویژگی‌ها، کاربردها و مزایا و معایب هاست اشتراکی مقاله زیر را بخوانید.

هاست اشتراکی چیست؟

معایب هاست اشتراکی

سرویس میزبانی اشتراکی مزیت‌های زیادی برای کسب‌وکارهای کوچک و روبه‌رشد فراهم می‌کند؛ اما ضعف‌هایی نیز دارد که چشم‌پوشی از آن‌ها ممکن است کسب‌وکارها را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. درادامه، برای آشنایی بیشتر با مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری، معایب سرویس میزبانی اشتراکی را بیان می‌کنیم.

۱. عملکرد و منابع نه‌چندان قوی

ضعف مهم هاست اشتراکی عملکرد ضعیف آن در سرعت بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت است. سرعت بارگذاری صفحه‌ها و محتوای وب‌سایت‌ها به‌دلیل استفاده از منابع اشتراکی بیشتر اوقات با کُندی مواجه است که احتمال دارد بر تجربه کاربری و سئو تأثیر منفی بگذارد. همچنین، ازآن‌جاکه همه وب‌سایت‌های میزبانی‌شده روی سرور برای دسترسی به منابع باهم رقابت می‌کنند، درصورت افزایش ترافیک یکی از وب‌سایت‌ها، ممکن است مصرف منابع برای سایر وب‌سایت‌های روی سرور نیز تحت‌تأثیر قرار بگیرد و باعث کاهش سرعت و عملکرد ضعیف آن‌ها شود.

ناگفته نماند که با استفاده از سیستم‌های مدیریت منابع تا حد زیادی منابع هاست‌های اشتراکی محدود می‌شود؛ به‌طوری‌که از‌نظر مصرف منابع و امنیت یکدیگر را تحت‌تأثیر قرار ندهند. اقدامات کنترل‌شده‌ای که برای جلوگیری از تأثیرپذیری وب‌سایت‌ها از یکدیگر انجام می‌شود، همیشه نمی‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

۲. انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی محدود

سرویس میزبانی اشتراکی سرویسی بهینه‌ و پیکربندی‌ شده آماده است. درحالی‌که این ویژگی باعث استفاده آسان آن می‌شود، ممکن است محدودیت‌هایی در شخصی‌سازی تنظیمات وب‌سایت به‌وجود آورد. سفارشی‌سازی تنظیمات و نصب سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مد‌نظر در این سرویس باتوجه‌به قابلیت اشتراکی بسیار محدود است. بنابراین، باید توجه کنید که این سرویس با سطح دسترسی محدود (User) و انعطاف‌پذیری دورازانتظار در شخصی‌سازی تنظیمات ارائه می‌شود.

۳. امنیت اندک و قرارگرفتن درمعرض خطر حمله‌های مختلف

امنیت در هاست‌های اشتراکی مسئله حل‌شده‌ای است و مشکلات امنیتی سرویس‌های میزبانی مبتدی را برای کسب‌وکارها ندارد؛ چراکه با درصورت دسترسی هکرها به منابع سرور ازطریق یک وب‌سایت، امنیت سایر وب‌سایت‌ها به‌خطر نمی‌افتد و مهاجمان سایبری فقط ممکن است از اطلاعات همان وب‌سایت روی سرور سوءاستفاده کنند.

با‌وجود‌این، بسیاری از سرویس‌دهنده‌ها امنیت رضایت‌بخشی را ازطریق سیستم‌های مجازی‌ساز و محدودکردن هاست‌ها و مانیتورینگ فعالیت وب‌سایت‌ها و نظارت بر عملکرد آن‌ها روی سرور فراهم می‌کنند. به‌طورکلی، هاست‌های اشتراکی امنیتی مثال‌زدنی دارند و این‌گونه نیست که مهاجمان سایبری به‌راحتی بتوانند به منابع داده‌ای وب‌سایت‌ها دسترسی پیدا کنند.

خرید هاست

آشنایی با هاست ابری؛ منابع پایدار و مقیاس‌پذیر

هاست ابری نوعی سرویس میزبانی است که در آن می‌توانید وب‌سایت‌‌ خود را به‌جای یک سرور روی چندین سرور میزبانی کنید. به‌زبان ساده، منابع چندین سرور به‌طور موازی و هم‌زمان دراختیار وب‌سایت‌ قرار می‌گیرد؛ بنابراین، تمامی سرورها ازطریق یک شبکه میزبانی به یکدیگر متصل هستند و وب‌سایت‌ فقط به یک سرور برای ارائه خدمات به کاربران وابسته نیست. توجه کنید که هاست ابری و هاست اشتراکی ممکن است ازنظر مفهوم باهم متفاوت باشند؛ اما هاست ابری ارائه‌شده برخی شرکت‌های همان هاست اشتراکی است. به همین دلیل، ممکن است شناخت تفاوت هاست ابری و هاست اشتراکی برایتان مشکل باشد. درواقع، برخی شرکت‌ها با اضافه‌کردن برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، سرویس میزبانی اشتراکی را با نام ابری به کاربران ارائه می‌دهند.

خرید هاست ابری برای مدیریت راحت وب‌سایت‌ها از پارس پک

با توجه به توضیحات این مقاله می‌توانید، سرویس میزبانی ابری خود را مدیریت کنید و اگر شما قصد خرید سرویس‌های هاست ابری پارس پک را دارید، می‌توانید از لینک زیر اقدام کنید و یا با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

در سرویس میزبانی ابری حتی اگر یکی از سرورها دچار خرابی یا قطعی شود، فعالیت‌های وب‌سایت شما از دسترس خارج نمی‌شود؛ زیرا سرورهای دیگری وجود دارند که سرویس‌دهی را برعهده بگیرند و دسترس‌پذیری مناسب را برای کاربران وب‌سایت فراهم کنند. به‌همین‌دلیل، هاست ابری به داشتن پایداری و آپ‌تایم فراوان معروف است.

اگرچه هاست ابری نیز در دسته سرویس‌های میزبانی اشتراکی قرار می‌گیرد، عملکرد و قابلیت‌های این هاست کاملاً با هاست اشتراکی متفاوت است. هاست ابری به‌دلیل استفاده از منابع چندین سرور امکان ارتقای آنی منابع را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند. بدین‌ترتیب، میزان منابع مورد‌نیاز وب‌سایتتان را می‌توانید به‌‌سرعت افزایش دهید.

تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی
هاست ابری چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

مزیت‌های هاست ابری

هاست ابری به‌عنوان سرویس میزبانی قوی و سریع و مقیاس‌پذیر مزیت‌هایی به کاربران ارائه می‌دهد که آشنایی با آن‌ها می‌تواند در بررسی تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی مؤثر باشد و به آنان کمک کند تا با‌توجه‌به نیازهای کسب‌وکار خود، گزینه مناسبی را انتخاب کنند.

۱. عملکرد و کارایی کم‌نظیر

هاست ابری به‌گونه‌ای طراحی‌ شده است تا بتواند وب‌سایت‌های پرترافیک را با کارایی کم‌نظیر و سرعت فراوان درمقایسه‌با هاست‌های اشتراکی میزبانی کند. افزون‌بر ارائه منابع قوی و سریع، به‌دلیل بهره‌مندی از تکنولوژی ابری و استفاده از چندین سرور هم‌زمان، با افزایش کاربران امکان ارتقای سریع منابع را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند. بنابراین درصورت نیاز به منابع بیشتر، به‌راحتی می‌توانید فضای ذخیره‌سازی، حافظه رم، پهنای باند و پردازنده را به‌میزان دلخواه افزایش دهید.

۲. قابلیت اطمینان و پایداری درخورتوجه

افزونگی داده و دسترس‌پذیری کم‌نظیر را می‌توان مهم‌ترین ویژگی سرویس میزبانی ابری درمقایسه‌با هاست اشتراکی دانست. افزونگی داده تضمینی است که درصورت خرابی سرور به شما داده می‌شود. در این‌ صورت، داده‌هایتان از بین‌ نمی‌رود و حذف نمی‌شوند؛ چراکه داده و منابع را می‌توان از سرورهای دیگر تخصیص داد و سایر سرورها می‌توانند فرایند خدمت‌رسانی را بدون قطعی و اختلال در عملکرد ادامه دهند. در مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری، افزونگی داده و قابلیت اطمینان بالا مهم‌ترین ویژگی هاست ابری درمقایسه‌با هاست اشتراکی است.

همچنین، استفاده از منابع مستقل در‌مقایسه‌با منابع مشترک هاست‌های اشتراکی باعث می‌شود تا فعالیت‌های سایر وب‌سایت‌ها بر عملکرد و امنیت وب‌سایت شما تأثیری نگذارد و سرویس‌هایتان را با قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری بیشتر بتوانید به کاربران ارائه دهید.

۳. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری فراوان

سرویس میزبانی ابری می‌تواند به نیاز‌های وب‌سایت‌های بزرگ با ترافیک فراوان پاسخ دهد. این هاست با ارائه منابع پرقدرت و پرسرعت باعث می‌شود تا سرعت کُند و تأخیر زیاد را در سرویس‌دهی تجربه نکنید. همچنین، درصورت نیاز به منابع بیشتر با افزایش کاربران و بزرگ‌شدن ابعاد کسب‌وکار می‌توانید منابع را به‌سرعت افزایش دهید.

با مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری، انعطاف‌پذیری در شخصی‌سازی تنظیمات و پیکربندی درمقایسه‌با هاست اشتراکی را در هاست ابری نمی‌توان به‌راحتی نادیده گرفت. در این سرویس با دسترسی کاربری (User) با استفاده از کنترل پنل‌های لینوکسی یا ویندوزی، می‌توانید به سرویس میزبانی خود متصل شوید و منابع هاست و تنظیمات وب‌سایت خود را با قابلیت‌ها و امکانات شخصی‌سازی مختلف مدیریت کنید.

هر آنچه باید درباره ویژگی‌ها، مزیت‌ها و کاربردهای هاست ابری بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

هاست ابری چیست؟

معایب هاست ابری

هاست ابری امکانات کم‌نظیری را برای میزبانی انواع وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک فراهم می‌کند. در این سرویس، هزینه منابع به‌ازای منابع مصرفی پرداخت می‌شود. با‌وجود‌این، با مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری مشخص می‌شود که ضعف‌هایی نیز برای هاست ابری وجود دارد که ممکن است انتخاب آن را برای میزبانی وب‌سایت‌ها تحت‌تأثیر قرار دهد.

۱. هزینه زیاد

بی‌شک با مقایسه هاست اشتراکی و هاست متوجه می‌شوید که برای منابع قوی‌تر و سریع‌تر باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. اگرچه قیمت بیشتر هاست ابری در‌مقایسه‌با هاست اشتراکی موجه است، برای کسب‌وکارهای کوچک و نوپا با بودجه کم ممکن است گزینه مناسبی نباشد.

۲. مشکلات نگه‌داری و امنیتی

مدیریت داده‌های ذخیره‌شده در چندین سرور در‌مقایسه‌با یک سرور متمرکز برای جلوگیری از دسترسی مهاجمان سایبری سخت‌تر است. اگرچه این‌ کار برعهده سرویس‌دهنده است، باید از سرویس‌دهنده‌های معتبر هاست ابری مد‌نظرتان را تهیه کنید تا با مشکلات امنیتی روبه‌رو نشوید.

برای آشنایی با نکات مهم خرید هاست ابری حتماً مقاله زیر را بخوانید.

راهنمای خرید هاست ابری

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری

بعد از آشنایی با مزایا و معایب، نوبت به تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی می‌رسد. با بررسی تفاوت‌های سرویس میزبانی ابری و اشتراکی، می‌توانید بسته به نیازهای کسب‌وکارتان هاست مناسبی را برای میزبانی وب‌سایتتان انتخاب کنید. درادامه، تفاوت هاست ابری و هاست اشتراکی را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

۱. ازنظر کارایی

در مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری ازنظر کارایی، هاست ابری پیشتاز است. درواقع، هاست ابری عملکرد و کارایی بهتری از هاست اشتراکی دارد و با ارائه منابع پایدار و سریع و مقیاس‌پذیر باعث بهبود تجربه کاربری و سئو وب‌سایت‌ها می‌شود. اگر وب‌سایت‌ها ترافیک زیادی دریافت کنند، باتوجه‌به محدودیت منابع، هاست‌های اشتراکی به‌سرعت از دسترس خارج خواهند شد؛ چراکه توانایی پاسخ‌گویی به حجم زیادی از درخواست‌ها را ندارند.

درمقابل، با افزایش ترافیک هاست‌های ابری دچار تأخیر و کُندی سرعت نمی‌شوند و به طیف وسیعی از درخواست‌ها می‌توانند پاسخ دهند. بنابراین، هاست ابری بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌ها بزرگ و پربازدید است و درعین‌حال، از هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌های کوچک با ترافیک اندک می‌توان استفاده کرد.

۲. ازنظر سرعت

حین بررسی تفاوت هاست اشتراکی با هاست ابری نمی‌توان سرعت فراوان و پینگ کم سرویس میزبانی ابری را نادیده گرفت. ارائه منابع سخت‌افزاری پرقدرت باعث بهبود سرعت لود صفحه‌های وب‌سایت خواهد شد و کاربران با تأخیرهای طولانی روبه‌رو نخواهند شد. بیشتر کاربران فقط ۳ یا ۴ ثانیه برای بارگذاری صفحه‌ها منتظر می‌مانند و درصورت افزایش وقفه، فوراً صفحه را ترک می‌کنند. برای کاهش نرخ پرش، می‌توانید از سرعت کم‌نظیر هاست ابری برای لود سریع صفحه‌های وب‌سایت خود بهره‌مند شوید. بنابراین، حتی درصورت بروز مشکلات سخت‌افزاری به‌دلیل توزیع داده‌ها روی چندین سرور، وب‌سایتتان به فعالیت‌ خود ادامه می‌دهد.

سرعت اندک هاست اشتراکی به‌دلیل اجراشدن تمام منابع با ظرفیت کامل است؛ به‌همین‌دلیل، سرعت وب‌سایت‌های میزبانی‌شده روی سرور کُند می‌شود. اگر یکی از وب‌سایت‌ها ترافیک فراوانی دریافت کند، سایر وب‌سایت‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. درصورت بروز مشکل سرعت برای هاست‌های اشتراکی، تنها راه‌حل منتظر‌ماندن برای حل مشکل و سپس ادامه روند سرویس‌دهی است.

۳. ازنظر آپ‌تایم

با مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری ازنظر آپ‌تایم و پایداری، هاست ابری در دسترس‌پذیری نیز پیشتاز است و آپ‌تایم چشمگیری را به‌دلیل استفاده از منابع چندین سرور به کاربران ارائه می‌دهد؛ چراکه درصورت بروز مشکل برای یکی از سرورها، میزبانی داده‌های وب‌سایت‌ها به سرور فعال دیگری منتقل می‌شود.

اگرچه بیشتر سرویس‌دهنده‌های هاست اشتراکی آپ‌تایم ۹۹/۹۹درصد را به وب‌مسترها وعده می‌دهند، برآورده‌کردن انتظارات واقعی از دسترس‌پذیری بیش از ۹۹درصد باتوجه‌به میزبانی چندین وب‌سایت روی یک سرور کار ساده‌ای نیست. درواقع، اکثر اوقات وعده دسترس‌پذیری همیشگی محقق نمی‌شود و اگر سرور از کار بیفتد، تمامی وب‌سایت‌های میزبانی‌شده روی آن از دسترس خارج خواند شد!

۴. ازنظر امنیت

تأمین امنیت هاست ابری براساس لایه‌های امنیتی مختلفی انجام می‌شود و وجود چندین سرور در فرایند توزیع منابع حفاظت از اطلاعات را پیچیده‌تر می‌کند. برای محافظت از داده‌های هاست ابری سطح‌های امنیتی مختلفی همچون کنترل‌های شناسایی، کنترل منع‌کننده، کنترل اصلاح‌کننده و کنترل پیشگیرانه اِعمال می‌شود. تمام سطوح امنیتی سرویس میزبانی ابری برای جلوگیری از سوءاستفاده و دسترسی غیرقانونی مهاجمان سایبری تلاش می‌کنند.

الگوریم‌های رمزگذاری‌شده ویژگی دیگری است که برای محافظت از حریم خصوصی کاربران در هاست ابری به‌کار گرفته می‌شود. شایان ذکر است که همیشه مشکلاتی وجود دارد؛ اما درصورت تهیه سرویس میزبانی ابری از سرویس‌دهنده معتبر، امنیت فراوانی را تجربه خواهید کرد. این در حالی است که در مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری ازنظر امنیت، خوب است بدانید در هاست اشتراکی امنیت به برنامه‌ها و پایگاه داده‌ها بستگی دارد و درصورت آسیب‌پذیری از جانب یکی از وب‌سایت‌ها و دسترسی هکرها به منابع یک وب‌سایت، اطلاعات سایر وب‌سایت‌ها نیز به‌خطر می‌افتد.

۵. ازنظر قیمت‌گذاری

اگرچه قیمت هاست اشتراکی ارزان‌تر از هاست ابری است، هزینه‌ها در هاست ابری به‌ازای منابع انتخابی پرداخت می‌شود و شما فقط هزینه منابع انتخاب‌شده را می‌پردازید. بنابراین، اگر بتوانید نیازهای کسب‌وکارتان را دقیق تخمین بزنید، مدیریت هزینه‌ها در هاست ابری نیز ساده‌تر می‌شود. فراموش نکنید که قیمت هاست اشتراکی به‌خودی‌خود ارزان است و از منابع مشترک با هزینه مقرون‌به‌صرفه برای میزبانی وب‌سایت‌های کوچک و با ترافیک اندک می‌توانید استفاده کنید.

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری
هاست اشتراکی با هاست ابری چه تفاوتی دارد؟

تفاوت هاست ابری با هاست اشتراکی؛ کدام‌یک برای شما بهتر است؟

بهترین‌بودن برای کسب‌وکارها معنای متفاوتی دارد. برای انتخاب سرویس میزبانی مناسب، ابتدا باید نیازهای کسب‌وکار خود را براساس محدودیت‌های مالی، نوع داده‌های متنی، تصویری، ویدئویی و حجم آن‌ها، میزان ترافیک دریافتی، تجربه و دانش فنی تیم و معیارهای امنیتی تعریف کنید.

برای شروع هاست اشتراکی می‌تواند بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌های کوچک و روبه‌رشد باشد و به بودجه کمی برای استفاده از نیاز است؛ اما امکان استفاده از تکنولوژی‌ها و نرم‌افزاهای مختلف یا میزبانی ترافیک بسیار زیاد در این سرویس فراهم نیست. هاست ابری بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌های پربازدید و نیازمند منابع امن و پایدار و مقیاس‌پذیر است. هر دو سرویس مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند که براساس نیازهای کسب‌وکار خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری هاست اشتراکی هاست ابری
پردازشگر (CPU) اشتراکی اشتراکی (قوی)
حافظه (RAM) اشتراکی اشتراکی (قوی)
فضای ذخیره‌سازی (SSD یا NVME) اشتراکی اشتراکی (قوی)
شبکه (ترافیک و پهنای باند) اشتراکی (محدود) اشتراکی (با حجم بیشتر)
دسترسی به سیستم‌عامل  ندارد (فقط کنترل‌پنل) ندارد (فقط کنترل‌پنل برای پلن‌های بلندمدت)
سطح دسترسی  دسترسی User محدود (فقط با کنترل‌پنل) دسترسی User محدود (فقط با کنترل‌پنل یا پلن کاربری ارائه‌دهنده)
امنیت شرکت خدمات‌دهنده (امنیت کم) شرکت خدمات‌دهنده (امنیت فراوان)
دانش فنی کم (کاربری ساده کامپیوتر) کم (کاربری ساده کامپیوتر)
قیمت  ارزان (از ۱۰‌هزار تومان) متوسط (براساس منابع انتخابی)
تعداد سرور  یک سرور چند سرور
قابلیت مقیاس‌پذیری کم (با تایید سرویس‌دهنده) زیاد (در لحظه)
میزان منابع پلن‌بندی پلن‌بندی و منابع انتخابی
قابلیت اطمینان کم زیاد
افزونگی داده ندارد دارد
آپ‌تایم متوسط بالا

جمع‌بندی

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری از‌لحاظ عملکرد و امنیت و قیمت بسیار مهم است. این دو سرویس استفاده زیادی در میزبانی وب‌سایت‌ها دارند و با بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌هایشان، می‌توان درک بهتری از کارایی و عملکرد آن‌ها پیدا کرد. وب‌سایت‌های بزرگ و پربازدید که امنیت و سرعت و ارتقای منابع برایشان اهمیت زیادی دارد و می‌خواهند به تعداد کاربران زیادی سرویس‌دهی کنند، هاست ابری انتخاب مناسبی برایشان است. برای وب‌سایت‌های کوچک مثل وب‌سایت‌های شخصی و وب‌سایت‌های خبری کوچک که حجم داده سنگین و ترافیک زیادی ندارند و به‌دنبال سرویس میزبانی وب ارزان هستند، هاست اشتراکی بهترین انتخاب برایشان خواهد بود.

مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری نشان می‌دهد این دو سرویس اشتراکی هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارند. در هاست اشتراکی منابع یک سرور به‌صورت مشترک بین چندین وب‌سایت به‌اشتراک گذاشته می‌شود. تمام منابع بین وب‌سایت‌ها مشترک است و ممکن است ازنظر عملکرد و امنیت مشکلاتی به همراه داشته باشد. هاست ابری، منابع چندین سرور را به‌صورت هم‌زمان و موازی به وب‌سایت ها اختصاص می‌دهد. اشتراک‌گذاری منابع چندین سرور قدرت و سرعت فراوان و مقیاس‌پذیری درخورتوجهی را فراهم می‌کند. به‌طورکلی، هاست ابری نسبت‌به هاست اشتراکی از عملکرد و قابلیت‌های بهتری برای میزبانی وب‌سایت‌های بزرگ و پرترافیک برخوردار است.

سؤالات متداول

۱. در مقایسه هاست اشتراکی و هاست ابری، کدام‌یک برای میزبانی وب‌سایت‌های پربازدید مناسب‌تر است؟

برای میزبانی وب‌سایت‌های دارای ترافیک فراوان، هاست ابری گزینه مناسب‌تری است؛ چراکه می‌تواند به‌آسانی از‌پسِ افزایش ترافیک بربیاید و پایداری و قابلیت اطمینان و امنیت بهتری را در‌مقایسه‌با هاست اشتراکی ارائه می‌دهد. نکته مهم دیگر اینکه هاست ابری درمقایسه‌با سرویس میزبانی اشتراکی هزینه بیشتری دارد. اگر به سرویس میزبانی قوی، سریع، امن و مقیاس‌پذیر نیاز داشته باشید، هاست ابری گزینه بهتری است.

۲. قیمت هاست ابری چقدر است؟

سرویس‌دهنده‌های مختلف قیمت‌گذاری متفاوتی برای هاست ابری و هاست اشتراکی دارند. در وب‌سایت پارس‌ پک، پلن‌های کم‌مصرف سرویس میزبانی ابری با منابع کم از ۳۵هزار تومان شروع می‌شود و با افزایش منابع، هزینه‌ها نیز بیشتر خواهند شد.

۳. تفاوت هاست ابری و هاست اشتراکی در سرعت چیست؟ کدام‌یک سریع‌تر است؟

مقایسه هاست ابری و هاست اشتراکی در سرعت نشان می‌دهد که سرویس میزبانی ابری سرعت بارگذاری بیشتری از سرویس میزبانی اشتراکی دارد.

۴. معایب هاست اشتراکی چیست؟

در هاست اشتراکی منابع محدود و مشترک با سایر وب‌سایت‌ها به شما ارائه می‌شود که به‌دلیل ضعیف‌بودن منابع، زمان بارگذاری وب‌سایت شما افزایش می‌یابد. دسترسی به منابع اشتراکی آسیب‌پذیری وب‌سایت را از‌لحاظ امنیتی بیشتر می‌کند و با افزایش ترافیک به‌دلیل اینکه هاست نمی‌تواند به درخواست‌های کاربران پاسخ دهد‌‌، وب‌سایت دان (Down) می‌شود.

۲ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

    برای سایتی که روزانه تا رنج ۲۰۰۰ تا بازدیدکننده داره، هاست ابری بهتره یا هاست اشتراکی من بین این دوتا گیر کردم واقعاً کدوم رو آخر بخرم؟؟؟؟؟

    مهدی
    سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲

      سلام وقت شما بخیر
      برای این تعداد بازدید بهتر هست هاست پربازدید یا سرور اختصاصی خریداری کنید.

      مهسا رحمانی
      دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲

مقالات مرتبط این مطلب را از دست ندهید

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم