آموزش اتصال به سرور ابری لینوکس با OS لینوکس و ویندوز

آموزش اتصال به سرور ابری لینوکس
Avatar
نویسنده: سانیا عبدی‌پور
پنج‌شنبه 8 تیر 1402
مطالعه: ۹ دقیقه ۰ نظر ۷۵۷ بازدید

اتصال به سرور ابری لینوکس یکی از مسائل مهمی است که کاربران سرور با آن روبه‌رو هستند. واضح است که برای استفاده از سرور، در گام اول باید به آن متصل شوید؛ اما نحوه انجام این کار ممکن است کمی مشکل باشد‌؛ به‌خصوص در مواقعی که کار با سرور را به‌تازگی شروع کرده باشید. به‌همین‌دلیل، در این مقاله از سرویس‌های میزبانی بلاگ پارس پک قصد داریم نحوه اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس را به‌صورت گام‌به‌گام هم برای سیستم‌عامل لینوکس و هم برای سیستم‌عامل ویندوز توضیح دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

انواع روش‌های اتصال به سرور ابری لینوکس

روش‌های زیادی برای اتصال از راه دور به کامپیوتر یا سرور وجود دارد؛ اما از میان آن‌ها دو روش از بقیه پرطرفدارتر هستند:

  • استفاده از Secure Shell (SSH) برای سیستم‌عامل‌های مبتنی‌بر لینوکس
  • استفاده از Remote Desktop Protocol (RDP) برای سیستم‌عامل‌های مبتنی‌بر ویندوز

برای استفاده از این دو نوع پروتکل، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی برای این منظور است. با استفاده از این نرم‌افزارها خواهید توانست به سرور خود دسترسی پیدا و تنظیمات آن را مدیریت و فایل‌های مدنظرتان را بین سرور و سیستم خود جابه‌جا کنید و به‌طور‌کلی با اتصال به سرور ابری لینوکس خود، تمامی کارهای لازم را روی سرور خود انجام دهید.

اولین قدم برای استفاده از قابلیت‌ها و شخصی‌سازی تنظیمات سرور ابری لینوکس اتصال به آن است. برای اتصال به سرور ابری لینوکس روش‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید با استفاده از ترمینال و با کمک دستور SSH در سیستم‌عامل لینوکس و به کمک نرم‌افزار PuTTy در سیستم‌عامل ویندوز با واردکردن اطلاعات کاربری‌تان به کلود سرور ابری لینوکس خود متصل شوید.

پیش‌نیازهای اتصال به سرور ابری لینوکس

برای اینکه بتوانید به سرور ابری لینوکسی خود متصل شوید، باید چند نکته را رعایت کنید:

  • سرور باید فعال باشد و اصطلاحاً Down نباشد.
  • سرور باید به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد.
  • برنامه‌های Server و Client باید روی سیستم و سرور نصب شده باشد.
  • IP سرور یکی دیگر از نکاتی است که برای اتصال به سرور ابری لینوکس باید آن را بدانید.
  • برای دسترسی به سرور، باید مجوزهای لازم را داشته باشید.
  • فایروال نصب‌شده روی سرور، باید به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که اجازه دسترسی را صادر کند.

آشنایی با پروتکل SSH

اجازه دهید قبل از بررسی نحوه اتصال به سرور ابری لینوکس، اطلاعات خود را درباره SSH کامل‌تر کنیم. SSH مخفف Secure Socket Shell است. با کمک این پروتکل، خواهید توانست با استفاده از رابط مبتنی‌بر متن، از راه دور به کامپیوتر یا سرور خود متصل شوید و کارهای مدنظرتان را روی سرور انجام دهید. مدیران شبکه و توسعه‌دهندگان سمت Back End و افرادی که به مدیریت بسیار ایمن کامپیوتر از راه دور نیاز دارند، از این پروتکل بیشتر استفاده می‌کنند.

SSH چطور کار می‌‌کند؟

برای برقراری اتصال SSH، به دو جزء نیاز خواهید داشت: یکی مؤلفه سمت کلاینت و دیگری مؤلفه سمت سرور. کامپوننت سمت کلاینت نرم‌افزاری است که شما باید روی کامپیوتر خود نصب کنید. درواقع، تمامی مراحل اتصال به سرور ابری لینوکس با استفاده از این نرم‌افزار انجام خواهد شد. در توضیحی کلی، کلاینت از اطلاعات هاست که به‌صورت ریموت به آن دسترسی پیدا می‌کند، برای اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس بهره می‌برد و در‌صورت تأیید اعتبار، اتصال رمزگذاری‌شده را برقرار خواهد کرد.

در سمت سرور نیز کامپوننتی به نام SSH Daemon وجود دارد که دائماً به پورت TCP/IP با شماره خاص گوش می‌کند. این پورت صرفاً برای ارسال درخواست‌های اتصال از سمت کلاینت استفاده می‌شود. نحوه کار نیز بدین‌ترتیب است که وقتی کلاینت درخواست خود را برای اتصال به سرور ابری لینوکس می‌فرستد، Daemon SSH با پروتکل‌های ویژه‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کند، به این درخواست پاسخ می‌دهد و هم کلاینت و هم سرور اطلاعات مربوط به شناسایی را جابه‌جا می‌کنند. حالا اگر این دیتاها صحت‌سنجی شده و از اعتبار لازم برخوردار باشد، اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس انجام خواهد شد.

هر آنچه باید درباره SSH و OpenSSH بدانید را در مقاله زیر بخوانید.

SSH و OpenSSH چیست؟

آموزش اتصال به سرور ابری لینوکس

برای اتصال به سرور ابری لینوکس، معمولاً باید تنظیمات روی سرور و تنظیمات روی کلاینت انجام شود. در‌ادامه، نحوه انجام این کار را کاملاً توضیح خواهیم داد. فراموش نکنید که این آموزش و دستور‌های عنوان‌شده در آن، با فرض استفاده از سیستم‌عامل اوبونتو ۱۸.۰۴ روی سرور تنظیم شده است. نکته دیگر اینکه در این آموزش از کاربر معمولی با نام mihail استفاده کرده‌ایم و حساب Root به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است.

 راه‌اندازی سمت سرور

اولین گام برای اتصال به سرور ابری لینوکس این است که پکیج OpenSSH را روی سرور خود نصب کنید. برای انجام این کار، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

sudo apt install openssh-server

بعد از صادرکردن این فرمان، با تصویری شبیه به تصویر زیر روبه‌رو خواهید شد:

اتصال به سرور ابری دارای سیستم عامل لینوکس
نصب پکیج OpenSSH روی سرور

پس از نصب پکیج‌، مطمئن شوید که سرویس فعال است. انجام این کار با استفاده از دستور زیر امکان‌پذیر است:

systemctl status sshd

بعد از وارد‌کردن این دستور، اطلاعاتی مشابه با تصویر زیر برای شما به نمایش درخواهد آمد:

 وصل شدن به سرور لینوکس
از فعال‌بودن سرویس اطمینان حاصل کنید

همان‌طور‌که در تصویر نیز نشان داده شده است، اگر عبارت Active (Running) در صفحه اطلاعات درج شد، یعنی سرویس فعال است.

همچنین برای اینکه از مسدودسازی اتصال برقرارشده به‌وسیله فایروال مانع شوید، آن را می‌توانید غیرفعال کنید. این کار باعث می‌شود تا به اِعمال تنظیمات و پیکربندی فایروال نیازی نباشد. برای این منظور از دستور زیر در ترمینال استفاده کنید:

sudo ufw disable
 اتصال به سرور ابری لینوکس با ssh
برای جلوگیری از مسدودسازی اتصال بوسیله فایروال، آن را غیرفعال کنید.

با همین تنظیمات ساده، به‌راحتی می‌توانید اتصال به سرور ابری لینوکس را انجام دهید. توجه کنید که تنظیمات پیش‌فرض سرور امکان اتصال به آن را با استفاده از پورت شماره ۲۲ و با احراز هویت از‌طریق رمزعبور فراهم می‌آورد؛ بنابراین، برای اتصال به سرور دارای سیستم‌عامل لینوکس به تنظیمات دیگری نیاز نخواهید داشت.

سرور ابری چیست و چگونه کار می‌کند؟ ویژگی‌های سرور ابری چیست و چه تفاوتی با سرور مجازی و اختصاصی دارد؟ در مقاله زیر بخوانید.

سرور ابری چیست؟

روش اول: اتصال به سرور ابری لینوکس با سیستم‌عامل لینوکس

در گام بعدی، باید ازطریق SSH به سرور خود متصل شوید. در این قسمت، فرض می‌کنیم سیستم‌عاملی که کلاینت از آن استفاده می‌کند، هم لینوکس باشد. به‌عنوان قاعده کلی، OpenSSH به‌صورت پیش‌فرض روی کلاینت لینوکس نصب می‌شود؛ بنابراین در سمت کلاینت، به تنظیمات و پیکربندی اضافی نیازی نخواهید داشت.

اتصال به سرور ابری لینوکس می‌تواند با استفاده از ترمینال و با کمک دستور SSH انجام شود. پارامترهایی که در این دستور استفاده می‌شوند، شامل نام کاربری تعریف‌شده روی سرور و رمز‌عبور و آدرس IP سرور خواهد بود. به‌عنوان مثال، در‌صورتی‌که نام کاربری شما mihail باشد، از دستور زیر برای اتصال به سرور ابری لینوکس با استفاده از پروتکل SSH می‌توانید استفاده کنید:

ssh [email protected]

هنگامی‌که برای اولین‌بار با استفاده از این دستور به سرور خود متصل می‌شوید، باید استفاده از کلید عمومی برای اتصال به سرور را تأیید کنید. این کار به‌سادگی و با تایپ‌کردن مقدار ‌Y در خط فرمان و فشردن کلید Enter انجام خواهد شد.

پس از انجام این کار، باید رمزعبوری را وارد کنید که برای نام کاربری تعریف شده است. در‌صورتی‌که این کار به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام شود، پیغامی مبنی‌بر اتصال به سرور دارای سیستم‌عامل لینوکس به‌صورت کامل به شما نشان داده خواهد شد و از این به‌بعد، تمامی دستورهای وارد‌شده مستقیماً روی سرور شما انجام خواهد شد. این موضوع در تصویر زیر نشان داده شده است:

 نرم افزار اتصال به سرور ابری لینوکس
اتصال به سرور ابری لینوکس با استفاده از پروتکل SSH

روش دوم: اتصال به سرور ابری لینوکس با سیستم‌عامل ویندوز

اگر روی کامپیوتر خود از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنید، نحوه اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس اندکی متفاوت با آنچه در قسمت قبلی توضیح داده شد، خواهد بود. برای این منظور به نرم‌افزاری جانبی به نام PuTTy نیاز دارید که آن را به‌سادگی از وب‌سایت‌های مختلف می‌توانید دانلود و روی سیستمتان نصب کنید.

بعد از اینکه این نرم‌افزار را نصب کردید، آن را باز و پارامترهای اساسی سرور خود را به‌صورت زیر وارد کنید:

  • در قسمت Host Name، آدرس آی‌پی سرور خود را وارد کنید.
  • در قسمت Port از پورت پیش‌فرض ۲۲ استفاده کنید.
  • گزینه Connection Type را روی SSH قرار دهید.

سپس، روی گزینه Open کلیک کنید. نحوه انجام این کار، در تصویر زیر نشان داده شده است:

اتصال به سرور ابری لینوکس با ویندوز
اتصال به سرور ابری لینوکس با نرم‌افزار PuTTy

در اولین اتصال به سرور ابری لینوکس، PuTTy از شما می‌خواهد تا انجام عملیات را تأیید کنید. این کار با کلیک روی گزینه Yes انجام خواهد شد:

اتصال گرافیکی به سرور ابری لینوکس
انجام عملیات را در PuTTy تایید کنید

بعد از تأیید اتصال به سرور، باید رمزعبور کاربر را وارد کنید. بدین‌ترتیب، به‌صورت کامل به سرور متصل می‌شوید و عملیات لازم را می‌توانید روی آن انجام دهید.

طریقه ریموت زدن به سرور ابری لینوکس
برای اتصال به سرور ابری دارای سیستم عامل لینوکس رمزعبورتان را وارد کنید

برای خرید سرور ابری از پارس پک کلیک کنید!

از این مقاله می‌‌توانید برای مدیریت سرویس‌های سرور ابری خود استفاده کنید و اگر قصد خرید سرور ابری پارس پک را دارید، می‌توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید. همچنین، می‌توانید جهت کسب‌ اطلاعات بیشتر به لینک‌ زیر مراجعه کنید.

 جمع‌بندی

اتصال به سرور ابری لینوکس یکی از کارهای مهم برای افرادی است که به‌تازگی استفاده از سرور خود را شروع کرده‌اند؛ چراکه ممکن است به مشکلی بزرگ تبدیل شود! دستورهای متنی و ظاهراً فاقد منطقی که در ترمینال وارد می‌شود، به نظر فرد تازه‌وارد در این مسیر ممکن است گیج‌کننده باشد. به‌همین‌دلیل، در این مطلب از آموزش سرور بلاگ پارس پک تصمیم گرفتیم تا روش اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس را به‌صورت گام‌به‌گام هم با استفاده از سیستم‌عامل لینوکس و هم سیستم‌عامل ویندوز توضیح دهیم.

اگر دستورهایی که توسعه‌دهنده وب برای اتصال به سرور ابری لینوکس در خط فرمان ترمینال خود وارد می‌کند، برایتان شبیه به فیلم ماتریکس است، باید بدانید تنها شما نیستید که این احساس را دارید! با‌این‌حال، ما این کار را به ساده‌ترین روش ممکن برایتان توضیح داده‌ایم.

سؤالات متداول

۱. اتصال به سرور ابری لینوکس از چه طریقی امکان‌پذیر است؟

بهترین روش برای اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس، استفاده از پروتکل SSH است.

۲. آیا اتصال به سرور ابری دارای سیستم‌ عامل لینوکس با استفاده از کامپیوتر ویندوزی امکان‌پذیر است؟

بله، برای این منظور باید از نرم‌افزار PuTTy استفاده کنید.

۳. آیا استفاده از SSH برای اتصال به سرور ابری لینوکس، امن است؟

بله، استفاده از این روش امنیت بسیار زیادی دارد؛ با‌این‌حال، درصورت نیاز به امنیت بیشتر‌، از روش احراز هویت از‌طریق کلید به‌جای رمز‌عبور می‌توانید استفاده کنید.

منابع:phoenixnap

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ارسال دیدگاه در وبلاگ پارس‌پک را مطالعه کرده و آن‌ها را می‌پذیرم.

با خدمات ابری پارس پک آشنا شوید

اولین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری در ایران هستیم